Publicerat Januari 24, 200719 yr Texten är kopierad från SVT text-tv s. 120 http://svt.se/svttext/web/pages/120.html Regeringens särskilde utredare av hur framtidens älgjakt ska se ut vill att staten minskar sitt inflytande över älgjakten, att jaktvårdsdistrikten blir betydligt större än i dag och att jakten ska bestämmas lokalt. Jan Hyttring vill också skrota dagens system med jaktlicenser. Tillstånden bör i stället delas ut av en lokal styrelse som själv avgör hur många älgar som ska skjutas. Tanken är att lokal kunskap ska främja kvalitén i älgstammen. Hyttring presenterar sin slutrapport för regeringen efter sommaren. Kommentar från mig. Jag tycker att det låter som att det går åt rätt håll.
Publicerat Januari 24, 200719 yr Låter bra, men vad händer de gånger man inte kommer överrens ínom älgskötselområdet? Jag vet inte hur ni har det men nere hos oss har det varit lite turbulent av och till. Då har de som velat sköta sig själva alltid kunna bryta sig ut. Vad händer nu ? ??? Mycket känslor inblandade i detta . /H
Publicerat Januari 24, 200719 yr Vad som föreslås är väl i stort sett det vi redan har på många håll inom storlicensområdena, vilket väl fungerar bra. Som sagt, det är på väg åt rätt håll. Ett problem är dock hur stort inflytande skogsbolagen ska ha, men det är det ju redan nu så det kan väl inte bli så mycket sämre på många håll
Publicerat Januari 24, 200719 yr Författare Låter bra, men vad händer de gånger man inte kommer överrens ínom älgskötselområdet?Jag vet inte hur ni har det men nere hos oss har det varit lite turbulent av och till. Då har de som velat sköta sig själva alltid kunna bryta sig ut. Vad händer nu ? ??? Mycket känslor inblandade i detta . /H Vi/jag har haft ÄSO sedan bra många år (ca. 8-9 år) tillbaka och det har fungerat utmärkt under hela denna tid.
Publicerat Januari 24, 200719 yr Författare Kommentar/utalande från Ove Wiktorin. SJF. http://www.nsd.se/telegram.aspx?artid=48059&type=tgr
Publicerat Januari 24, 200719 yr Hmmm vad innebär det för mig som har E-licens?? Att min mark tvingas in i något gigantiskt älgskötselområde med ivriga älgjägare på min mark från den 10 okt-31 jan?? Fortsätter nog helst att jaga min älgkalv på egen hand. /Micke
Publicerat Januari 25, 200719 yr Författare Här kommer ytterliager en artikel från dagspressen i Norrbotten. Älgjakten i stöpsleven LULEÅ. Skrota dagens system med licenser på älgjakt. Det föreslår regeringens särskilde utredare, Jan Hyttring. - Det är frustrerande att vara ovänner, då vi alla vill älgstammen väl. Det går inte att fördöma älgen på skogsägarmöten och framföra en annan åsikt på älgjägarmöten. Ge Hyttring en chans. Ändra på det som är dåligt och förbättra det som är bra, säger länsjaktvårdskonsulent Owe Geibrink. Hyttring ska presentera sin slutrapport för regeringen efter sommaren. Han vill att förvaltningsområdena blir större än dagens licens- och älgskötselområden. Minst 50 000 hektar och kanske ännu större i Norrland, då älgen vandrar över stora områden. lokalt ansvar viktigt Han anser att ett lokalt ansvar är viktigt för efterlevnaden och att ingen markägare kan välja att ställa sig utanför. - Det är viktigt att invänta Hyttrings rapport och inte döma innan den är klar. Vi har inget bra system i dag och allt som kan göras bättre är välkommet, säger Owe Geibrink, jägareförbundet i Norrbotten. - Det är ingen lätt sak att samordna då många intressenter är inblandade. svår uppgift Han tycker att man måste bena ut vad som är älgbetesskador, hur stor en älgstam ska vara, skapa klara riktlinjer för älgarnas könsfördelning och kalvantal och samtidigt ta hänsyn till olycksriskerna med älg på vägarna. - Det här blir ingen lätt uppgift, men den måste lösas för allas bästa, säger Geibrink, som håller med om att älgfrågan är ett stökigt problem då alltför många drar åt olika håll och vill bestämma. Han efterlyser en enhetlig syn på hur älgstammen ska förvaltas, hur och vem som ska bestämma och att samtliga parter upprättar klara regler för hur jägarnas viktigaste vilt ska skötas. ÄNDRA OCH FÖRBÄTTRA Geibrink tycker att någon måste ställa sig på älgens sida och att synen på älgens värde ur flera perspektiv måste klargöras. Parterna måste diskutera förutsättningslöst och lägga prestige och förutfattade meningar åt sidan. Utredningen kan göra det möjligt. - Samtliga parter måste komma överens om hur vi bäst ska förvalta älgstammen, säger Geibrink. - Hyttring kan omöjligt ge oss en färdig lösning då det är en komplicerad fråga. Vi måste väga för- och nackdelar, ändra på det som är dåligt och förbättra det som kan bli bättre. Geibrink tycker inte att parterna ska ha för bråttom. Jan Hyttrings förslag måste bearbetas noga och efter några år kan förhoppningsvis samtliga parters analyser leda till något bra. Enligt en nyligen genomförd enkät är älgen jägarnas viktigaste vilt. En majoritet av landets cirka 300 000 jägare vill allra helst fälla skogens konung. Niktigaste villebråden näst älgen är rådjur och hare. Av Conny Viklund, NSD Luleå 0920-36152 http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=48125...amp;arkiv=False
Publicerat Januari 25, 200719 yr Hmmm vad innebär det för mig som har E-licens??Att min mark tvingas in i något gigantiskt älgskötselområde med ivriga älgjägare på min mark från den 10 okt-31 jan?? Fortsätter nog helst att jaga min älgkalv på egen hand. /Micke Skulle kunna tänka mig att det kommer bli svårare att vara ensam på små marker, men om det kommer att se ut som det gör idag inom storlicensområdena kommer väl alla marker vara som de är, där man kan välja att vara själv eller gå ihop. Där bestämmer sedan området gemensamt vilken avskjutning man ska ha, och då gäller det ju att hitta lämpliga former för att hantera små områden som kanske egentligen inte är tillräckligt stora ens för en kalv. Känns som detta är ett sydländskt problem då det helt enkelt är fler jägare på mindre mark.
Publicerat Januari 25, 200719 yr Skulle kunna tänka mig att det kommer bli svårare att vara ensam på små marker, men om det kommer att se ut som det gör idag inom storlicensområdena kommer väl alla marker vara som de är, där man kan välja att vara själv eller gå ihop. Där bestämmer sedan området gemensamt vilken avskjutning man ska ha, och då gäller det ju att hitta lämpliga former för att hantera små områden som kanske egentligen inte är tillräckligt stora ens för en kalv. Känns som detta är ett sydländskt problem då det helt enkelt är fler jägare på mindre mark. Jag tror också att detta är ett sydländskt problem,ser en del säkerhetsrisker med en total älgjägardiktatur över stora områden under fyra månader då jag och många andra sydländska jägare har rådjurs och hjortjakter som största jakt. Väljer nog då att avstå från min kalv för att slippa älgjägare i tid och otid på min mark. /Micke
Publicerat Januari 25, 200719 yr Jag tror att där man har större jaktområden så kommer förslaget att underlätta och där det är mycket småmarker kommer många känna sig överkörda, vet att det funkar bra på många håll men också baksidan av myntet, där några bedirver mer sin egen sak än områdets och älgarnas väl. Problemet som jag ser det är att om någon har en mark med ca 200ha ingår i ett stort ÄSO kan han då fälla mer älg än förr på sin mark, eller som det kan vara ibland att det råder avundsjuka och det sitter en surgubbe i ÄSO som försöker jävlas med den markägaren.
Publicerat Januari 25, 200719 yr Ett annat problem som jag tror kan uppstå om ÄSOna kommer att gå in och detaljstyra avskjutningen med licenser, att det då skjuts för mycket, alltså man inte har samma respekt för den licensen som den statliga. En för stor avskjutning kan också lätt bli ett problem med många smålag som pertan skriver. En viktig sak som måste stå klart är ju vad som händer när något lag skjuter för mycket, oavsett om man använder kvoter eller ej, vad händer då? Det värsta som kan hända är ju att avundsjukan tar vid. t.ex. två stora lag gränsar mot varandra, det ena tycker de kan skjuta 15 djur och det andra tycker de kan skjuta max 10 djur. Som upplagt för bråk.