Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Per_B

6,5x55 Klass2 kula med extra lite energi / rekyl

Recommended Posts

Per_B

Vet någon om det finns en 6,5x55 kula i klass 2 som går fint till rådjur och som har väldigt lite enegi / rekyl. Jag har bara Oryx 10.1g hemma och den klarar klass 1 men jag skall ändå bara jaga rådjur och jag tycker att rekylen är trist i min Husqvarna 1640 med den ammuntionen. Jaktmatch patronerna har klart lägre energi och rekyl och då tänker jag att det borde finnas 6,5x55 ammunition med ändå lägre energi som funkar fint till rådjur, eller? Kraven för klass 2 kula är ju väldigt mycket lägre än för klass 1.

pmt

Nu är kalibern och klassystemet bägge ytterst svenska företeelser så du får nog utgå från att det är en rätt nationell efterfrågan du har. Därtill är den efterfrågan i dag klart underordnad det faktum att de flesta som är på jakt efter rå vill kunna skjuta gris om den uppenbarar sig med så det är nog ganska få i dag som efterfrågar en klass2 patron i 6,5x55.

Norma gjorde för en herrans massa år sedan en patron kallad Norma Rådjur i kaliber 6,5, 30-06 och några andra rätt vanliga kalibrar. Laddad med rätt modest prestanda för resp. kaliber. Den var en total katastrof och orsaken till att jag (och många med mig) gärna använder Normas patroner så länge de laddas med andras kulor och priset är rätt. Men Normas egna  kulkonstruktioner undviks in i det längsta om jag ska skjuta på vilt än i dag.

Erfarenheter av Rådjurskulan och vissa perioder med "Alijaskan" när den delade sig lite hur som helst har satt sina spår hos många av oss gubbar.

Tyskar generellt sett laddar annars gärna 6,5 med lättare kulor än 9g men då med en sjujäkla fart vilket inte passar rådjuret speciellt bra.... Så kulorna finns men du får förmodligen ladda själv....

/T

• Thanks 1

Christian N

Hornady har haft en laddning i x55 med 123 grains Amax som gör 745 m/s,

det är på många sätt en helt fantastisk laddning, lågt es och skjuter tätt, kolla om du kan hitta restlager med den. /C

• Thanks 1

pmt
3 minutes ago Christian N sa:

...kolla om du kan hitta restlager med den. /C

Det är länge sedan man såg den hos handlarna... Om man ens fick syn på den.

/T

Christian N

Ok jag har 400 som ligger i reserv i skåpet, trodde kanske det låg kvar någon rest där ute hos handlare. /C

• Like 1

pmt
10 minutes ago Christian N sa:

Ok jag har 400 som ligger i reserv i skåpet, trodde kanske det låg kvar någon rest där ute hos handlare. /C

Det gör det säkert nånstans.... Men vad är sannolikheten att det är just hos den du har närmst?

/T

Per_B

Det låter som en riktigt trevlig klass 2 kula i 6,5x55 Christian N! E0=mv^2/2= 0,0079703 x 745 x 745 / 2 = 2212 J 

Nästan nere på Norma Jaktmatch: E0= 2081 J

Klart mer nice än Oryg 10,1 g : E0= 3074 J

Bra tips, tack!

pmt

Man har kunnat hitta Nosler BST i 6,5x55 med 120gr vikt med. Men de är nog borta sedan runt 10 år.....

Fö håller rätt lite 9g / 140 gr ammunition klass 1 vid kontroll. Det är kärvt att nå upp till klass1 med lättare kulor än 10g / 155gr om man ska hålla sig under en övre gränsen för arbetstrycket.

/T

• Thanks 1

Per_B

Ändå märkligt att det inte finns en expanderande 6,5 x 55 som ligger under E0=2000 J! Alla kan väl inte spana efter gris samtidigt som de är på rådjursjakt.

pmt
19 minutes ago Per_B sa:

Ändå märkligt att det inte finns en expanderande 6,5 x 55 som ligger under E0=2000 J! Alla kan väl inte spana efter gris samtidigt som de är på rådjursjakt.

Inte alla men de absolut flesta.... 

/T

Arctic

Det är inte bara att det kan dyka upp gris. Enkelheten att bara använda en kula till all jakt tilltalar mig. Oryx fungerar till det mesta utan att vara jättebra på något. Det kopplat till tillgängligheten gör de i mitt tycke rätt vettig som "enda valet". 

På vilka håll har du tänkt jaga rådjur?

Jag har skjutit ett antal rådjur med Oryx 156 gr och är nöjd med resultatet. För mig har den fungerat bra, med inte alltför hög hastighet och sönderslagning i djuret. Det Oryx inte är bra på är ballistisk koefficient. Ska du skjuta på längre håll vill du ha något som behåller farten bättre för att minska drop och vindkänslighet. Oryx räcker dock bra ut till 180-200 meter även om du får hålla upp en del på 200 meter. 

Du kommer med stor sannolikhet inte att störas av rekylen under jakt. 

• Like 1
  • Thanks 1

Per_B

Tack Artic! Nej jag har inte tänkt mig något långhållsskytte, skulle säga absolut max 150 mm på rådjur för min del. Tror du har rätt med rekylen under jakt...tänker man nog inte på! Det är bara det att det att man får skjuta rådjur med 222 rem....kan man då inte ordna fram en 6,5x55 med lite mindre energi för rådjursjakt...

Arctic

Det är inte nödvändigtvis ett problem att kulan har mycket energi, det är hur mycket energi den lämnar av i rådjuret som kan ge upphov till sönderskjutning. Alla klass 1 kulor har egentligen för "mycket" energi för rådjur. Det går oftast bra i alla fall så länge inte kulan är för snabb och blöt. 

Jag har skjutit en del rådjur med 286 gr Oryx i 9,3x62 som har ännu mer energi än 6,5:an. Det har också gått bra.

• Like 1

nuke
6 hours ago Per_B sa:

Det är bara det att det att man får skjuta rådjur med 222 rem....

Använd en sån då? Du behöver ju ändå skjuta in mellan gångerna du byter ammo i 6,5:an.

/Markus 

pmt
7 hours ago Per_B sa:

Det är bara det att det att man får skjuta rådjur med 222 rem....

Får får man. Men om du frågar mig är det inte över sig lämpligt eftersom den lilla spröda kulan lämnar på tok för mycket energi för fort i det rätt späda råets kropp. 

Men nu var väl din i gång till frågan mindre rekyl och inte terminalballistik? För oaktat kaliber försvinner den absolut mesta anslagsenergin i backen bakom djuret oavsett kaliber. 

Vilket i min värld leder frågan till hur mycket du är beredd på att betala för att klydda med en specifik ammunition för en specifik jaktform relativt vad det kostar att bygga om kolven lite..... 

/T

• Like 1

Per_B

Sant pmt! Det var egentligen mindre rekyl jag var ute efter, gärna verklig eller upplevd, bara den minskar. Ett enkelt sätt att få det behagligare vore ju en mjukare bakkappa. Nu är det en hård bakelitbit som är skruvad med två skruv c/c 90mm.

Fråga: Är det någon som har tips på en skön bakkappa till en Huskvarna 1640 som har två skruvar med avstånd 90 mm mellen dem? Sen vet jag inte om det spelar någon roll med skruvarna? Eller hur sätter man fast en ny bakkappa?

MarkusR
24 minutes ago Per_B sa:

Sant pmt! Det var egentligen mindre rekyl jag var ute efter, gärna verklig eller upplevd, bara den minskar. Ett enkelt sätt att få det behagligare vore ju en mjukare bakkappa. Nu är det en hård bakelitbit som är skruvad med två skruv c/c 90mm.

Fråga: Är det någon som har tips på en skön bakkappa till en Huskvarna 1640 som har två skruvar med avstånd 90 mm mellen dem? Sen vet jag inte om det spelar någon roll med skruvarna? Eller hur sätter man fast en ny bakkappa?

En bakkappa slipar man in efter kolven. De gamla skruvhålen pluggar man och borrar nya. Det är verkligen inte raketforskning men kräver ändå ett minimum av handlag och verktyg. En mjuk bakkappa är tjockare än bakelit så du vill kanske kapa lite också. Vill du göra kolven ännu trevligare lägger du en kil i och höjer kammen. 

( En mjuk bakkappa är den första och bästa precisionshöjande åtgärden du gör med en gammal studsare.) 

• Thanks 2

pmt
7 hours ago MarkusR sa:

En mjuk bakkappa är den första och bästa precisionshöjande åtgärden du gör med en gammal studsare.

Nä, det är att kolla att rekyl klacken bär rätt. Därtill är det lämpligt att rensa/städa lite när man ändå har systemet upp ur träbiten. 

Bakkappan kladdar man med om den är för kort. Annars är det skjutstil eller kolvformen som är problemet. Då hjälper fan inte en sketen mjuk kappa..... 

/T

• Haha 1

Per_B

Tänker nog ändå att en mjukare bakkappa än nuvarande bakelitbit kan göra gott. 

MarkusR
2 hours ago pmt sa:

Nä, det är att kolla att rekyl klacken bär rätt. Därtill är det lämpligt att rensa/städa lite när man ändå har systemet upp ur träbiten. 

Bakkappan kladdar man med om den är för kort. Annars är det skjutstil eller kolvformen som är problemet. Då hjälper fan inte en sketen mjuk kappa..... 

/T

Nu missar du helt min poäng och går direkt på finesserna. Jag har sett för många nya jägare med ärvda 1640 som inte kan hålla sig på ett A4 i bänk, för att det gör ont. När man tillägnat sig ett elementa av grundläggande avslappnad avfyrningsteknik kan man möjligen utvärdera om bössan fortfarande skjuter skit och börja se på bland annat det du nämner. 

Men det går såklart att angripa problemet på flera sätt. 

Eamonn
33 minutes ago Per_B sa:

Om inte annat så står gummit stadigare och halkar inte mot golvet när man ställer ifrån sig vapnet. Speciellt om man har kikarsikte på.

• Like 1

pmt
36 minutes ago Per_B sa:

20 minutes ago MarkusR sa:

Men det går såklart att angripa problemet på flera sätt. 

Stöööööön.... 

Så här då. En man konstaterar att han får en vansinnig huvudvärk varje gång han spikar med en hammare och drar slutsatsen att det är fel på hammaren så den ska bytas ut mot en gummiklubba. 

En snickare hör detta och inser hur bisarrt resonemanget är och beslutar sig för att se vad mannen gör. Det visar sig då att varje gång mannen tar i hammaren så börjar han med att drämma den i huvudet, för det har han fått för sig att man ska göra. Desto hårdare desto bättre. 

Snickaren påpekar då det rätt självklara och får som svar: ja ja men en gummiklubba lär ju inte göra lika ont! 

Sluta slå er i huvudet! 

/T

Mad Mike
20 hours ago pmt sa:

Inte alla men de absolut flesta.... 

/T

Vi är inte många men jag avstår gärna från all hantering av vildsvin och är inte intresserad av att äta dom, jag är tom överlycklig om jag slipper se dom:yes:

Således jagas bock uteslutande med den fantastiska kalibern 5.6x52R ......och en och annan räv.

/Mike

• Like 1

pmt
1 minute ago Mad Mike sa:

Vi är inte många men jag avstår gärna från all hantering av vildsvin och är inte intresserad av att äta dom, jag är tom överlycklig om jag slipper se dom

Således jagas bock uteslutande med den fantastiska kalibern 5.6x52R ......och en och annan räv.

/Mike

De flesta är nu inte alla.... Jag är inte heller speciellt entusiastisk när grisfan visar sitt fula tryne. Men jag inser att jag, och du, i detta är i skrattretande minoritet.... En krass iakttagelse. 

Kalibervalet i övrigt avslöjar en sann konnäsör med lång erfarenhet. 

/T

Per_B

Jag känner mig precis som mannen med hammaren pmt! Fast jag slår mig på axeln varje gång :)