Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 Klass2 kula med extra lite energi / rekyl

Featured Replies

• Svar 111
  • Visningar 22,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Mad Mike
    Mad Mike

Som jag nämnde tidigare jagar jag rådjur med kaliber 5.6x52R och liksom din Tikka är det också ett brytvapen med en kulpipa, jag skjuter rådjur och räv ut till 200m och det duger alldeles utmärkt.

• Du är så skönt passivt aggressivt förbannat otrevlig när du vill ? Jag har inte tid att hjälpa alla som behöver med teknikträning, en mjuk bakkappa kan vara en genväg för att inte bli rädd för va

• Mad Mike
    Mad Mike

Jag kan bara sekundera alla andra här då du inte har någon nytta av magasinsvapen vid rådjursjakt, träffar du rådjuret det allra minsta så kommer du inte få skuggan av en chans att ta ett nytt skott m

Posted Images

Publicerat

Norma har en patron BST med 7.8grams kula, kanske det skulle kunna vara något ?

https://www.norma-ammunition.com/sv-se/produkter/dedicated-hunting/centerfire-rifle/nosler-bst-r/norma-bstr-65x55-swedish-mauser-78g---20165222

Har aldrig provat den själv då jag använder Norma Vulkan 10,1gram när jag ska på Bockjakt.

Det blir en annan upplevd rekyl med lätta snabbare kulor, jag gick från  18.5gran till 15gram i min 9.3x62 och upplever den senare som rappare men mer hanterbar.

Publicerat
  • Författare

Den är lite bättre än Oryx 10.1g Järven men inte mycket... i alla falla inte om E0 motsvarar rekyl.... den har en E0 på  2886J och jag skulle gärna vilja ha en på neråt 2000 J. Tack ändå för tipset!!!

Publicerat
1 minute ago Per_B sa:

Den är lite bättre än Oryx 10.1g Järven men inte mycket... i alla falla inte om E0 motsvarar rekyl.... den har en E0 på  2886J och jag skulle gärna vilja ha en på neråt 2000 J. Tack ändå för tipset!!!

Jag editerade mitt inlägg ovan.

Som sagt, jag upplevde en förbättring i rekylhänseende när jag gick från tyngre till lättare med ungefär samma E0, men det är jag det.

Hur andra upplever är svårare att säga, kanske en ljuddämpare är en lösning för att hålla ner knall och rekyl lite ?

Publicerat
  • Författare

Ah så kan det mycket väl vara Järven, jag vet inte! Hoppas det är så för i så fall verkar den ju mycket lovande!!

Publicerat
14 minutes ago Per_B sa:

Om du roar dig med att kolla vad fysiken ger oss så har faktiskt inte E0 speciellt mycket med rekylen att göra.... Sambandet är inte linjärt med energin...

/T

Publicerat
42 minutes ago MarkusR sa:

Du är så skönt passivt aggressivt förbannat otrevlig när du vill ?

Jag är inte passivt aggressivt förbannat otrevlig - jag säger bara som det är. Vill ni andra leva i okunnighetens korkade mörker inte mig emot. Men det är jävligt korkat att göra det om du frågar mig.

Det är bara ni andra som inte kan hantera verkligheten.... Ert problem, inte mitt.

/T

Publicerat

Ahh du är uppenbart djupt religiös, all kritik avfärdas med att den som kritiserar inte är troende. 

Då avslutar vi här, i alla fall jag. 

Ha en fin kväll. 

Publicerat
8 minutes ago pmt sa:

Om du roar dig med att kolla vad fysiken ger oss så har faktiskt inte E0 speciellt mycket med rekylen att göra.... Sambandet är inte linjärt med energin...

/T

Men å andra sidan kan inte fysiken heller trolla.

Ska man skicka i väg projektil x i fart y så kommer man inte under värde z hur man än vrider och vänder.

En tung kula och/eller hög fart ger såklart rekyl liksom hög E0

Publicerat
1 minute ago Järven sa:

Men å andra sidan kan inte fysiken heller trolla.

Ska man skicka i väg projektil x i fart y så kommer man inte under värde z hur man än vrider och vänder.

En tung kula och/eller hög fart ger såklart rekyl liksom hög E0

Sambandet är en smula förenklat: V0 x (kulans vikt + krutets vikt) = gevärets vikt x gevärets fart.

Tittar man bara på energin så får farten för stor påverkan.

När du får ut rekylfarten kan du räkna ut rekylenergin.

/T

Publicerat

PMT@

E0 är ju kulans rörelseenergi när den lämnar loppet, samma energi måste ju gå bakåt mot skytten dvs generera rekyl.

Det man kan göra är ju att laborera med kulvikt/fart för att förändra den upplevda rekylen, men den fysiska (reella) rekylen vid samma E0 med lätt-snabb som med långsam/-tung bör väl hamna rätt lika.

Finns väl  även en "elda krut för kråkorna" faktor med i bilden, men frågan om den är så märkbar, har dålig koll där.

Publicerat
1 minute ago Järven sa:

PMT@

E0 är ju kulans rörelseenergi när den lämnar loppet, samma energi måste ju gå bakåt mot skytten dvs generera rekyl.

Nope. Det är impulsen - inte energin - som styr rekylen.... Annars hade rekylenergin varit samma som E0. Och då hade de flesta nog bara skjutit ett enda skott i detta jordelivet.

2000J mot axeln är jävligt mycket. 400J mot kroppen i största allmänhet är tillräckligt för att sätta en soldat ur stridbart skick.

/T

Publicerat
18 minutes ago pmt sa:

Nope. Det är impulsen - inte energin - som styr rekylen.... Annars hade rekylenergin varit samma som E0. Och då hade de flesta nog bara skjutit ett enda skott i detta jordelivet.

2000J mot axeln är jävligt mycket. 400J mot kroppen i största allmänhet är tillräckligt för att sätta en soldat ur stridbart skick.

/T

Hum, jag måste ha sovit mig genom högstadiet.

Vart tar då all bakåtriktade energin vägen som måste till för att kunna accelerera kulan framåt ?

Det är väl sådant man får fram värde på i en rekylvagga eller med miniräknare ?

Trodde den var konstant med E0 och man bara hade att välja på med kulvikt eller tyngd på bössa under vilken tid man ville ha den mot axeln om man bortser från påverkan av krutgasernas vikt.

Publicerat
51 minutes ago Järven sa:

Hum, jag måste ha sovit mig genom högstadiet.

Vart tar då all bakåtriktade energin vägen som måste till för att kunna accelerera kulan framåt ?

Det är väl sådant man får fram värde på i en rekylvagga eller med miniräknare ?

Trodde den var konstant med E0 och man bara hade att välja på med kulvikt eller tyngd på bössa under vilken tid man ville ha den mot axeln om man bortser från påverkan av krutgasernas vikt.

Om jag ska förenkla så långt det går så missar du en parameter..... Tiden. 

Energi är typ kraft över tid. Men grejen är ju att med högre fart blir kraften överförd på kortare tid - vilket liksom gör tricket... Räkna på vilket fart du behöver med en normal bil för att nå klass 1. Då inser de flesta att man rätt lätt kan stoppa en bil med rörelseenergin 2000j. Det tar ett par sekunder och nån meter  typ..... Lång tid. Men icke att du kan stoppa en kula 2000j.... För på ett par sekunder behöver flytta dig 1500 meter typ. Det kan rätt få personer göra, så då går det som kulan träffar sönder. 

Så om du skulle kila fast skenbenet mot en vägg skulle bilen med lätthet krossa det (kort tid igen). 

Och nu kommer alla som inte sov under fysiken att hävda att det här inte stämmer. Och det gör det inte heller matematiskt eller fysiskt. Men resonemanget är det samma. 

Läs gärna Jan Åkermans Jägarens vapen tex. 

/T

Publicerat
  • Författare

Rörelsemängden verkar alltså vara ett bättre mått än E0 för att få en uppfattning om ändrad rekyl. Kulan som du föreslog Järven verkar mao lite lovande (obs, räknar bara på kulan som sådan):

Oryx: 10.1g V0 780 m/s : rörelsemängd = 0,0101 x 780 = 7,88 kgm/s  (E0= 0,0101x780x780/2=3072 J)

BST: 7,8g V0 860 m/s : rörelsemängd = 0,0078 x 860 = 6,71 kgm/s  (E0=0,0078x860x860/2=2884J)

rörelsemängden är 15% lägre på BST medan E0 bara är 6% lägre.

Värt att prova.

Dessutom så har ju BST bättre Ballistisk Koefficient än Oryx och mindre vindkänslig så för rådjur verkar det ju vara en mer lockande kula än Oryx.

Publicerat

Hmmmm. 

Nu vet jag inte om jag har förstått rätt? Men du vill alltså minska rekylen för att efter likna fmj eller lägre på grund av rekylen?

För att göra detta letar du nu efter en lägre laddad kula i lägre vikt?
Jag är beredd att hålla med PMT här! Du hoppar över ån för att komma till vatten!

För att åstadkomma lägra rekyl kommer du alltså kladda med en annan ammunition!  Vilket kommer göra att du kommer ha träffläges förändringar att hantera plus olika ballistiska egenskaper m.m. Om du nu kan hitta denna utgångna ammunition! 

Nu finns det ju lösningar på ovanstående handladdning eller snabbfästen och två kikarsikten! kostar dig bara x-antal kronor!

Jag skall ge dig en "enklare" lösning! Häng på ett halvkilo på bössan så kommer rekylen bli lika låg som med FMJ med oryxen! Efter det frågar du dig själv, är det verkligen ett problem med rekylen eller hoppar jag över ån efter vatten!

Om rekylen fortfarande stör dig så skulle jag rekommendera något av följande.
1. Byt kolv
2. Montera ljuddämpare
3. Byt Bössa!

//Danielj

Publicerat

Varvat en del Jaktmatch med 140-grainare laddade till klass 1 på banan nyligen och ja: skillnaden i rekyl är faktiskt påtaglig.

Du har redan fått en del bra tips så jag har inte så mycket att tillföra:

1. Börja handladda. Då kan du skräddarsy precis vad f-n du vill till exakt den hastighet/rekyl du vill ha.

2. Mjuk bakkappa - absolut. Husqvarna har nog dödat glädjen hos många jägare med sina kassa stockar/bakkappor.

3. Ljuddämpare - japp. Oavsett vad man tycker om detta som recept så blir rekylen bra mycket trevligare.

4. Byta bössa låter också som en bra idé när man ändå är igång.

Publicerat
  • Författare

Tusen tack för alla fina Tips!

- Jag kommer nog aldrig att jaga något som kräver klass 1 kula. 

- Man får skjuta rådjur med så lättta kulor som 3,2g

- Jag äger ingen 222 bössa (sanning med modifikation då jag har en Tikka M77k 12/222 efter svärfar, men en kula och aimpoint tycker jag inte duger till mina rådjur på fälten... ) men däremot en Husqvarna 1640 i 6,5a (efter pappa) med jobbig rekyl

Då tänkte jag att den billigaste och enklaste lösningen på detta vore en lätt kula i kaliber 6,5  :).

Publicerat
4 hours ago Per_B sa:

Rörelsemängden verkar alltså vara ett bättre mått än E0 för att få en uppfattning om ändrad rekyl. Kulan som du föreslog Järven verkar mao lite lovande (obs, räknar bara på kulan som sådan):

Oryx: 10.1g V0 780 m/s : rörelsemängd = 0,0101 x 780 = 7,88 kgm/s  (E0= 0,0101x780x780/2=3072 J)

BST: 7,8g V0 860 m/s : rörelsemängd = 0,0078 x 860 = 6,71 kgm/s  (E0=0,0078x860x860/2=2884J)

rörelsemängden är 15% lägre på BST medan E0 bara är 6% lägre.

Värt att prova.

Dessutom så har ju BST bättre Ballistisk Koefficient än Oryx och mindre vindkänslig så för rådjur verkar det ju vara en mer lockande kula än Oryx.

Nu är även ovan rätt förenklat, förutom att du inte har med krutvikten. Men i stort så är ovan långt långt mer korrekt resonemang än att köra med rörelseenergin som blir direkt felaktigt.

Sedan har du upplevelsen av rekylen - vilket inte alltid är i direkt relation med rekylenergin alla dagar. 

Dock hävdar jag - likt tidigare och nu Danielj ovan - du går till det här från fel håll. 

6,5x55 är absolut inte ett rekylmonster men lite dumt stockad kräver även den en korrekt skjutteknik för att inte nypas.

Läs rotproblemet och kladda inte med vaga symptom eller meningslös suboptimering. 

/T

Publicerat
2 hours ago exabit sa:

Varvat en del Jaktmatch med 140-grainare laddade till klass 1 på banan nyligen och ja: skillnaden i rekyl är faktiskt påtaglig.

Det är faktiskt även klart märkbar skillnad mellan 6.5gram Jaktmatch och 7.8gram Elektron Fågel med.

Publicerat
3 hours ago Per_B sa:

(sanning med modifikation då jag har en Tikka M77k 12/222 efter svärfar, men en kula och aimpoint tycker jag inte duger till mina rådjur på fälten... )

Jag skulle personligen mycket väl kunna tänka mig att jaga med en Tikkabock. 

En kula är sällan ett problem vid purschjakt på rådjur. Om det inte räcker med en kula så brukar rådjuret sätta en sådan fart att du i alla fall inte har någon nytta av fler skott. 

Det går också att skjuta på förvånansvärt långa håll med rödpunkt. Upp till 100 meter på ett rådjur bör inte vara ett problem. En del kan nog skjuta på ännu längre håll med rätt träning. 

Jag har jagat en del med en Tikka M70 (också 222), men då med kikarsikte i snabbfäste. Ett välplacerat skott räcker långt. 

Publicerat
  • Författare

Det är otroligt värdefullt att dryfta sina tankar här inne med så många kunniga Jägare! Har (när jag känner mig rik) funderat på att köpa mig in ny studsare. Då tänkte jag att en 308W får det ju bli så klart men nu när jag läser vad jag skrivit så kommer jag på att det jag eg vill ha och behöver är en riktigt bra klass 2 bössa! Skulle jag mot förmodan hamna på älgjakt eller vildsvinsjakt så får jag ta min 6,5x55 med Oryx 10.1g.

Så vad är den ultimata klass 2 kalibern? Den skall vara finemang till rådjur!  Tycker att 222 känns lite klen men det kanske är fel? 

Publicerat
18 minutes ago Per_B sa:

Så vad är den ultimata klass 2 kalibern? Den skall vara finemang till rådjur!  Tycker att 222 känns lite klen men det kanske är fel? 

Det där är en grej som stör mig att om man vill ha någonting lite grövre/kraftigare än .222/.223 så finns det ingenting mellan dem och .243 win som för mig känns rätt overbore i klass 2 och sedan 6,5x55 och andra klass ett.

Det har väl kommit en del 7.62x39 och 6,5 grendel men jag har ingen aning om utbud på ammo där och 7x33 känns mer som samlarobjekt idag.

Publicerat

För ren klass 2 har du 6 BR och 6 XC. 

Skulle jag skaffat en dedikerad klass 2 hade troligen blivit en 6 XC. En ren "Toppfågelräcer". ?

Nu jagar jag lite toppfågel för att skaffa en sådan i dagsläget. Och där jag jagar dyker det upp gris lite för ofta för att jag skulle vilja sitta med en klass 2. 

Publicerat
  • Författare

Vad är 6 XC Arcitic?