Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 Klass2 kula med extra lite energi / rekyl

Featured Replies

Publicerat
30 minutes ago Xär sa:

Hmm, ingen som nämnt rekylbroms?

Ehhhh, till en halv sju????? 

I så fall sälj skiten asap och köp ett luftgevär..... 

/T

• Svar 111
  • Visningar 22,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Mad Mike
    Mad Mike

Som jag nämnde tidigare jagar jag rådjur med kaliber 5.6x52R och liksom din Tikka är det också ett brytvapen med en kulpipa, jag skjuter rådjur och räv ut till 200m och det duger alldeles utmärkt.

• Du är så skönt passivt aggressivt förbannat otrevlig när du vill ? Jag har inte tid att hjälpa alla som behöver med teknikträning, en mjuk bakkappa kan vara en genväg för att inte bli rädd för va

• Mad Mike
    Mad Mike

Jag kan bara sekundera alla andra här då du inte har någon nytta av magasinsvapen vid rådjursjakt, träffar du rådjuret det allra minsta så kommer du inte få skuggan av en chans att ta ett nytt skott m

Posted Images

Publicerat
1 minute ago, pmt said:

/T

eller slangbella ;)

Publicerat
59 minutes ago Per_B sa:

Känns ändock som det är ett litet gap i tillgänglig fabriksladdad jaktammunition i klass 2. Tänker på intervallet med 5-7 g kulor. Upp till 4,0g har vi 222 och 6,5 börjar på 7,8g. men däremellan är det klent?  

Hört talas om 6mm/243?

Norma laddar den lite småtrist mellan 6,2 och 6,8 g. Men den sväljer upp till typ 8 g. 

/T

Publicerat
  • Författare

Har faktsikt både luftgevär och slangbella :),  men ingen 6mm/243!

Publicerat

33 minutes ago pmt sa:

/T

Nu ska vi inte vara sådana, det kan nog vara vanligare än man tror med att folk har obehag av knall/rekyl.

Jag har själv vandrat den vägen på grund av dumhet.

Började min jaktliga bana med ärvd 9.3x62 med krokig/dålig kolv och stenhård bakkappa som förstabössa som mörade upp axeln rejält i samband med inskjutning av ett med trackingen trilskandes kikarsikte, blåmärket rann från axen via insida arm ända ner till armbågen efteråt.

Detta lider jag av ännu, mycket träning med 22lr har hjälpt, 6.5x55 funkar bra och även stående med 9.3 och 15grams  hyffsat med ny vettig kolv men bänkskytte med 9.3 gör att man börjar blinka och göra grimaser i skottet igen och får börja på ruta 1, hjärnan minns väl fortfarande att det kan bli obehagligt när det smäller.

Så 6.5x55, ljuddämp med bra kolv och bakkappa tror jag nog är lösningen som skulle göra att nästan samtliga skulle kunna känna sig bekväma med en klass1 som ju även klarar klass2 jakten med bravur.

Så till TS, byt kolven på bössskrället i den 6.5 som du har.

Hade det varit jag så hade jag låtit bädda ner den i tex en Hogue, gärna modellen med aluminiumförstärkning om det är möjligt, eller åtmintånde monterat dämpare och en ny mjukare bakkappa på orginalkolven.

Publicerat

Trodde inte det var möjligt men med denna tråden så föll forumet ner till Robsoft-nivå som i ett trollslag ? 

Kom igen nu gubbar, inse att vi är på olika nivå vad gäller erfarenhet av skytte och hur mycket stryk vi tål ute i jägarkåren! 

Publicerat

?

1 hour ago Joacim sa:

Trodde inte det var möjligt men med denna tråden så föll forumet ner till Robsoft-nivå som i ett trollslag ? 

Samma folk här som där.... 

Samma frågor här som där.... 

1 hour ago Joacim sa:

?kom igen nu gubbar, inse att vi är på olika nivå vad gäller erfarenhet av skytte och hur mycket stryk vi tål ute i jägarkåren! 

Det handlar långt mindre om erfarenhet, det handlar om hur man ska lösa ett problem. Genom att dölja symptomen eller rätta till det som är fel..... 

/T

Publicerat
12 minutes ago, pmt said:

?

Samma folk här som där.... 

Samma frågor här som där.... 

Det handlar långt mindre om erfarenhet, det handlar om hur man ska lösa ett problem. Genom att dölja symptomen eller rätta till det som är fel..... 

/T

i ren rs,anda..
Skapa ett problem igenom att börja i fel ände..
tex en köper en 45-70 guide gun, och inser att man oftast purschar med lite längre håll...

Publicerat
1 hour ago lindgren sa:

i ren rs,anda..
tex en köper en 45-70 guide gun, och inser att man oftast purschar med lite längre håll...

Samtidigt får vi - gamla surgubbar - lämpligen erkänna att erfarenhet kommer av misstag.... Blir det rätt i första försöket är det sällan speciellt mycket lärdommar man kan dra egentligen. 

Om nu den entusiastiska ungdomen vidhåller sin rätt att vara ingnoranta dvs. 

/T

Publicerat
1 hour ago lindgren sa:

i ren rs,anda..

Äsch, vi som fick en m/45 i lumpen kan det där med att hålla över! ?

Publicerat

Egentligen är de flesta råd redan på pränt i denna tråden. Sen att man inte kan (läs bör) vara rekylrädd/skottberörd eller vad man vill kalla med en 6,5 hjälper knappast den som har problemet om x antal skriver att det inte är ett problem. Det är ju bara åka till närmsta älgbana under säsong så inser man att det är verkligheten för många. I ärlighetens namn så tror jag att väldigt många har provat av att vara skottberörda vid något tillfälle.

Givetvis är det fråga om handhavande, vana och teknik. En bra övning som gammal och luttrad för att försöka komma ihåg lite bättre hur det var när man själv var ny och grön på jakt och skytte är att prova skjuta från fel axel. Provat skjuta lerduvor från fel axel vid ett par tillfällen, kändes sjukt avigt och jädrar vad bössan sparkade! Träffade bättre än jag trott från fel axel (givetvis inte samma resultat som om jag skjutit med rätt axel men ändå) men så hade vi bara en slö fjäderkastare vid tillfällena. Men jag skulle aldrig klarat av skjuta samma antal skott som vanligt pga rekylen trots att det var samma vapen och samma patroner som vanligt, hade bara vänt shimset till kolven så den blev skränkt åt andra hållet.

Om jag vore TS skulle jag antingen montera kikarsikte på kombin och jaga med den. Alternativt fixa till originalkolven (eller byta ut den) på 6,5 och montera mjukare bakkappa kanske även en ljuddämpare. Men du kommer inte undan vare sig övningsskyttet eller hörselskydd vid jakt.

Tycker man rekylen är jobbig måste man börja med klenare vapen. Luftvapen, 22 osv. Behöver ju inte dra iväg mängder med skott första tillfällena. Vid inskjutning kan man ha ett rekylskydd under jackan eller tröjan. Var sitter sömmarna på kläderna? Har en jacka med löstagbara ärmar som har dragkedja just där kolven ligger mot, har skjutit i den men det är klart bekvämare utan.

Jag använder alltid både öronproppar och tjocka hörselkåpor vid övningsskytte. Har peltor optima 3 de gånger jag har passiva kåpor och Howard leight Impact pro de gånger jag måste hålla koll på omgivningen vid övningsskyttet. På så vis upplever jag att jag blir mindre trött efteråt och skjuter bättre vid längre pass. Tror att det är minst lika vanligt att man är rädd för själva smällen som för rekylen. Många drar dessutom kolven onödigt hårt mot axeln så man har redan komprimerad stället där man tar upp rekylen. Något som jag själv blev medveten om då jag provsköt hagelpatroner genom kronografen. Tyckte den sparkade ovanligt mycket så jag funderade vad jag gjorde. När jag kom underfund om att jag drog kolven hårt mot axeln och spände mig så var det bara att slappna av och hålla i den som brukligt vid hagelskytte. Det var en insikt som gjorde stor skillnad sen när jag skulle skjuta med min 416 studsare, visst den sparkar fortfarande men det är hanterbart om man är fräsch i kroppen. Var väl Elmer Keith som myntade uttrycket. Recoil- relax and enjoy.

Efter skyttet så stretchar jag alltid bröstmuskulaturen så jag slipper bli lika spänd. Märks stor skillnad med stretchingen om jag skjuter några dagar i följd. Det som i vanliga fall inte är problemmässigt kan vara det om man är spänd i musklerna.

Publicerat
36 minutes ago Broder Tuck sa:

Egentligen är de flesta råd redan på pränt i denna tråden. ........

Bänkpress. En större muskelkudde sprider rekylen lite i kroppen.

Publicerat
40 minutes ago, erpet said:

Bänkpress. En större muskelkudde sprider rekylen lite i kroppen.

Chipstuttar funkar lika bra..och är enklare!

Publicerat
12 hours ago Broder Tuck sa:

Egentligen är de flesta råd redan på pränt i denna tråden. Sen att man inte kan (läs bör) vara rekylrädd/skottberörd eller vad man vill kalla med en 6,5 hjälper knappast den som har problemet om x antal skriver att det inte är ett problem. Det är ju bara åka till närmsta älgbana under säsong så inser man att det är verkligheten för många. I ärlighetens namn så tror jag att väldigt många har provat av att vara skottberörda vid något tillfälle.

Eller så inser man vad det här egentligen handlar om: brister i grundläggande skjutteknik, eller i grava fall total frånvaro av ...

Rekylproblem är nu inte en naturlig konsekvens, en kroppslig defekt, slump eller otur. Det är i 9 fall av 10 ren och skär inkompetens. Den tionde beror på att man har lägre smärttröskel för höga ljud än de flesta andra.

Jag vet att det är att svära i den moderna kyrkan att säga det - men det är inte svårare än så här: vissa personer är fan helt kassa som skyttar sett.

Det positiva är att de kan göra något åt det, men inte förrän de fattar att det inte finns en quickfix eller en gizmo som fixar det åt dem utan att de måste göra det själv.

Lite samma sak som att man får inte kondis av ett par löparskor heller. Man får kondition av att använda dem mycket. Men man får huvudvärk av att dänga hammaren i huvudet ...

/T

Publicerat
  • Författare

Så sant som det är sagt pmt! Tror jag i alla fall, om jag nu fattade rätt! Tror faktiskt att jag lider av alltihop och lite till....  Men jag har bara skjutit på tavlor so far :), så ingen behöver ringa DRIS! än.

Publicerat
10 hours ago pmt sa:

Eller så inser man vad det här egentligen handlar om: brister i grundläggande skjutteknik, eller i grava fall total frånvaro av ...

Rekylproblem är nu inte en naturlig konsekvens, en kroppslig defekt, slump eller otur. Det är i 9 fall av 10 ren och skär inkompetens. Den tionde beror på att man har lägre smärttröskel för höga ljud än de flesta andra.

Jag vet att det är att svära i den moderna kyrkan att säga det - men det är inte svårare än så här: vissa personer är fan helt kassa som skyttar sett.

Det positiva är att de kan göra något åt det, men inte förrän de fattar att det inte finns en quickfix eller en gizmo som fixar det åt dem utan att de måste göra det själv.

.

/T

Man kan väl även se det så här:

Med en ljuddämpare, vettig stock med en bra bakkappa så kanske övningstillfällena blir lite frekventare och mer avslappnad så skjuttekniken även för någon som är skottberörd kommer så småningom ?

Att fortsätta på samma inslagna linje när det visar sig ge problem är ju lite som att sätta en pollenallergiker i bersåbuskarana när dom slår i blom för "tillvänjning", fungerar ju sådär kan man tänka. ;)

Publicerat
På 2020-05-16 at 22:49 pmt sa:

Lite samma sak som att man får inte kondis av ett par löparskor heller. Man får kondition av att använda dem mycket. Men man får huvudvärk av att dänga hammaren i huvudet ...

/T

Har inte påstått något annat heller, även om jag utrycker det mildare än du gör. Om du läser resten av mitt svar så ser du nog att det också. Om man är skottberörd måste man givetvis öva har inte påstått något annat.

På 2020-05-16 at 09:39 Broder Tuck sa:

Givetvis är det fråga om handhavande, vana och teknik. En bra övning som gammal och luttrad för att försöka komma ihåg lite bättre hur det var när man själv var ny och grön på jakt och skytte är att prova skjuta från fel axel. Provat skjuta lerduvor från fel axel vid ett par tillfällen, kändes sjukt avigt och jädrar vad bössan sparkade! Träffade bättre än jag trott från fel axel (givetvis inte samma resultat som om jag skjutit med rätt axel men ändå) men så hade vi bara en slö fjäderkastare vid tillfällena. Men jag skulle aldrig klarat av skjuta samma antal skott som vanligt pga rekylen trots att det var samma vapen och samma patroner som vanligt, hade bara vänt shimset till kolven så den blev skränkt åt andra hållet.

Om jag vore TS skulle jag antingen montera kikarsikte på kombin och jaga med den. Alternativt fixa till originalkolven (eller byta ut den) på 6,5 och montera mjukare bakkappa kanske även en ljuddämpare. Men du kommer inte undan vare sig övningsskyttet eller hörselskydd vid jakt.

Tycker man rekylen är jobbig måste man börja med klenare vapen. Luftvapen, 22 osv. Behöver ju inte dra iväg mängder med skott första tillfällena. Vid inskjutning kan man ha ett rekylskydd under jackan eller tröjan. Var sitter sömmarna på kläderna? Har en jacka med löstagbara ärmar som har dragkedja just där kolven ligger mot, har skjutit i den men det är klart bekvämare utan.

Jag använder alltid både öronproppar och tjocka hörselkåpor vid övningsskytte. Har peltor optima 3 de gånger jag har passiva kåpor och Howard leight Impact pro de gånger jag måste hålla koll på omgivningen vid övningsskyttet. På så vis upplever jag att jag blir mindre trött efteråt och skjuter bättre vid längre pass. Tror att det är minst lika vanligt att man är rädd för själva smällen som för rekylen. Många drar dessutom kolven onödigt hårt mot axeln så man har redan komprimerad stället där man tar upp rekylen. Något som jag själv blev medveten om då jag provsköt hagelpatroner genom kronografen. Tyckte den sparkade ovanligt mycket så jag funderade vad jag gjorde. När jag kom underfund om att jag drog kolven hårt mot axeln och spände mig så var det bara att slappna av och hålla i den som brukligt vid hagelskytte. Det var en insikt som gjorde stor skillnad sen när jag skulle skjuta med min 416 studsare, visst den sparkar fortfarande men det är hanterbart om man är fräsch i kroppen. Var väl Elmer Keith som myntade uttrycket. Recoil- relax and enjoy.

Efter skyttet så stretchar jag alltid bröstmuskulaturen så jag slipper bli lika spänd. Märks stor skillnad med stretchingen om jag skjuter några dagar i följd. Det som i vanliga fall inte är problemmässigt kan vara det om man är spänd i musklerna.

Publicerat
På ‎2020‎-‎05‎-‎16 at 22:49 pmt sa:

/T

Njae...

Det är i alla fall med den skilnaden att ger du dig utr och springer så kommer du att få kondition. Det spelar inte så stor roll om du springer fram eller baklänges eller i sidled. 

Skyttet kan faktiskt behöva lite mer insikt och gärna instruktioner/Coaching. 

Publicerat
4 hours ago henke67 sa:

Njae...

Det är i alla fall med den skilnaden att ger du dig utr och springer så kommer du att få kondition. Det spelar inte så stor roll om du springer fram eller baklänges eller i sidled. 

Skyttet kan faktiskt behöva lite mer insikt och gärna instruktioner/Coaching. 

Absolut ska inte instruktören underskattas - min poäng var mest den att korrekt skjutteknik kan läras in, man är liksom inte för evigt given att skjuta skrabbigt.

Vissa kan måhända reda ut det själv, andra kräver rätt gedigen guidning av en instruktör. Spelar mindre roll - kan man inte skjuta kan man göra något åt det. Men en gizmo hjälper dig aldrig någonsin. Döljer du ett problem kommer det att återvända förr eller senare och då med en kraft som kräver våldsamt mycket mer för att betvingas.

/T

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tuffare?

Köpte en till Bear Tooth recoil pad (3:e :) ) och satte den på Svärfars 9,3x62 (Husqvarna 1640 med lite gravyr). Den har ingen bakkappa alls bara kolven helt enkelt och jag har inte vågat prova den förut. Hade lite 18,5g Norma Alaska och lite 15g Jaktmatch i skåpet. Dessutom lite blandat 9,3x62 som jag inte vet vad det var för något...Silvrig kula med gult på toppen samt några med vitt på toppen...nåväl, 10 st patroner tog jag med mig. Ställde mig på 50 meter och siktade på min tavla med de öppna riktmedlen (ingen kikare på). Sköt 10 skott stående iförd "typ skytteväst....fast lantisvarianten" i snabbt tempo. Visst kändes det men det gjorde inte ont alls. Nu efteråt känns det lite men inget problem alls... försökte också ta lite av rekylen med händerna och inte bara pressa bössan tokhårt mot axeln. Mitt självförtroende i reklamsammanhang har vuxit :) , tack för alla fin tips! Det vara typ bara ett par tre månader sedan som jag var övertygad om att jag var tvungen att fixa ljuddämpare på både 6,5x55 och 9,3x62...nu tror jag att det funkar utan tack vare jaktsidan och recoil pad :) kul!   

Publicerat

Den "silvriga med gula spetsen" kan jag hjälpa dig med: det är förmodligen Norma Silverblixt. En gammal stålmantlad kula. Karl- Henry Lundin sköt merparten av hans älgar med den kulan vill jag minnas från hans bok.

Dom med vita spetsar är jag inte helt säker på vad det är. Det kan vara Nosler Accubond- isf kan det vara handladdat. Militärt är vit tip spårljus, men det kan jag inte tänka mig du har i 9,3 mm.

Om du får gammal ammunition i lösvikt av någon farbror kan det vara bra att veta att gamla Norma fabriksladdade patroner var stämplade "NP" i tändhatten, och dom hattar kunde inte köpas till handladdning. Då visste man helt säkert vad som var vad.