Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulor 9,3.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Grävde i kompisens bil idag och hittade igen två kulor från hans senaste älgar.

IMG_20221211_125123.thumb.jpg.7c06054fc8673d395912da9286862783.jpg

• 2 months later...
  • Svar 156
  • Visningar 24,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Från vänster. 242gr degol, 147gr brenneke tog och 250gr hornady gmx. Av testet här ser jag att i min bössa passar gmx bättre än tsx kulorna av blyfria, blir inte likadana vingar som kan loss

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Accubonden från nya asken provskjuten.

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Kom en bild på ytterligare två kulor.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Av dryga 70 älgar med 9,3x62 så har jag fått igen 22st kulor som jag har hemma säg att 25 borde ha vart i burken då nån försvunnit med älgarna då jag inte styckat dem.

Sen så sitter iaf 10 talet i magen från mina front skott som jag aldrig Idas söka igen. Då är vi lågt räknat på 35 kulor som stannat i älgarna.

Det är ungefär hälften av kulorna som stannat i älgarna.

Men det är nog egentligen ett 10 tal till mist som är försvunna, bara i höst och förra tappade jag ca 3-4st till slakterier.

Så varannan älg har man kanske igen kulan från om man skjuter 9,3x62. skjuter man flera skott eller mitt i bogen så hittar man nog igen nån i varje älg såvida det inte är kalv.

Av 22 kulor i burken så var 11st north fork och det andra lite blandat.

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Av dryga 70 älgar med 9,3x62 så har jag fått igen 22st kulor som jag har hemma säg att 25 borde ha vart i burken då nån försvunnit med älgarna då jag inte styckat dem.

Sen så sitter iaf 10 talet i magen från mina front skott som jag aldrig Idas söka igen. Då är vi lågt räknat på 35 kulor som stannat i älgarna.

Det är ungefär hälften av kulorna som stannat i älgarna.

Men det är nog egentligen ett 10 tal till mist som är försvunna, bara i höst och förra tappade jag ca 3-4st till slakterier.

Så varannan älg har man kanske igen kulan från om man skjuter 9,3x62. skjuter man flera skott eller mitt i bogen så hittar man nog igen nån i varje älg såvida det inte är kalv.

Av 22 kulor i burken så var 11st north fork och det andra lite blandat.

Har visserligen bara satt 5st 9.3x62 i Älg, så underlaget är ju väldigt tunt och inga träff i grövre ben.

Dom 5 gick igenom så det bara visslade om det, även ett andraskott bakifrån som gick in i sida vid sista revben och ut genom hel bog.

Alaska stålmantel 18.5gram och Vulkan 15gram.

Så 100% genomskott för min del med 9.3x62 än så länge, så några "svampar" från dom kulsorterna har jag inte fått sett.

Utgångshålen med Alaska stålmantel fick jaktledaren att undra om vi köpt en Haubits-kanon i smyg.

Publicerat
  • Författare
57 minutes ago Järven sa:

Har visserligen bara satt 5st 9.3x62 i Älg, så underlaget är ju väldigt tunt och inga träff i grövre ben.

Dom 5 gick igenom så det bara visslade om det, även ett andraskott bakifrån som gick in i sida vid sista revben och ut genom hel bog.

Alaska stålmantel 18.5gram och Vulkan 15gram.

Så 100% genomskott för min del med 9.3x62 än så länge, så några "svampar" från dom kulsorterna har jag inte fått sett.

Utgångshålen med Alaska stålmantel fick jaktledaren att undra om vi köpt en Haubits-kanon i smyg.

Konstigt med allt genomslag.

Jag får ofta det vid rena sido skott för skjuter alltid bakom bog om det går att välja.

Just med forken blir det nog ofta stopp i älgen just för att dom expanderar ganska stort och blir platt framtill och det är nog därför effekten är så pass bra med dem.

Publicerat
2 hours ago karelsk blandning sa:

Konstigt med allt genomslag.

Jag får ofta det vid rena sido skott för skjuter alltid bakom bog om det går att välja.

Just med forken blir det nog ofta stopp i älgen just för att dom expanderar ganska stort och blir platt framtill och det är nog därför effekten är så pass bra med dem.

Som sagt är underlaget rätt tunnt i vårt lag då bara jag och en till använt kalibern.

Ca 10 älgar i backen totalt med 9.3x62, oftast sidoskott bakkant/bakom bog.

Skotthåll oftast mellan 20 och 80 meter.

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Bra samling.

Hoppas Copperbear bara hade en dålig dag, annars ser den nästan ut att vara ersättbar med Norma Jaktmatch.

Publicerat
31 minutes ago Järven sa:

Bra samling.

Hoppas Copperbear bara hade en dålig dag, annars ser den nästan ut att vara ersättbar med Norma Jaktmatch.

Ser ut som ett dåligt skämt till kula :D 

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Järven sa:

Bra samling.

Ja och nä, tarvas fungerar uppenbart bra i 9,3 och den expanderar mindre men blir i stort flat fram. 

Bara den av cb jag fått igen från älg men har nån skjuten med kulan och tyckte den grisade ner mer än dom andra.

Publicerat
  • Författare

Fick skickat några kulor till mig för expansions skjutning av luger6.

Så här framöver blir det att testa dem, ser ut som fina kulor till 9,3. Den trubbiga i lite lättare är nog en bra kula i x62 ifall den håller ihop. Den spetsiga i 230gr är nog en rätt optimal vikt i blyfria kulor i just 9,3x62.

Den trubbiga kulan väger 286gr och den spetsiga 230gr.IMG_20230223_084823.thumb.jpg.4078a7dd7a45bf709c232cf6c7262e9b.jpgIMG_20230223_084839.thumb.jpg.afd38b010d1fed5ef2b2af085baa6d07.jpg

Publicerat

Enligt Peregrine är flatnosen som dom tillverkar i många kalibrar en "Buskröjare". I Afrika är man inte så noga om det är en buske eller två i vägen, det är bara att smälla på, tar det så tar det.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Luger6 sa:

Enligt Peregrine är flatnosen som dom tillverkar i många kalibrar en "Buskröjare". I Afrika är man inte så noga om det är en buske eller två i vägen, det är bara att smälla på, tar det så tar det.

Låter som en kula för mig.

Just därför jag använder mycket north fork, brukar alltid hitta fram fast det ibland tagit nånting före och sen håller kulan ihop.

Publicerat
  • Författare

Hade en större tjur i höst som kompisens hund skällde, då var det lite framför älgen så då fick det vara. 

Vanligtvis och om det vart egen hund hade där legat en tjur och en massa arbete få den från skogen. Just att ha hunden nära när man skjuter är nånting jag är orolig för med kulor som inte håller ihop.

Många gånger har jag tyckt det vart helt rent framför och ändå när jag kommit fram är ingångshålet större än det borde varit.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Kunde inte hålla mig längre och satte ihop en av varje igår kväll.

När jag kom till kojan sågade jag lämpliga klubbar av kvist fri tall och travade bakom varann.

Som referens sköt jag en mega och en Oryx, dom såg ut som vanligt.

Hade väntat mig mer expansion av den lättare koppar kulan,men får göra ett till test framöver. Dom fungerar definitivt men frågan är hur långt ut dom expanderar.IMG_20230415_131850.thumb.jpg.b6d6039e65793f3961bf2c946ea73f91.jpgIMG_20230415_131900.thumb.jpg.9308d474b79e5ca10c89bfcd7d801799.jpgIMG_20230415_131815.thumb.jpg.b00c5955af597a663c63ec9fa83468eb.jpgIMG_20230415_131922.thumb.jpg.547294c63afb3424f235ca59b0df146e.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Om man jämför med tsx eller naturalis är ju expansionen extremt dålig. Flatnosen skulle jag kunna tänka mig i stället för FMJ till buffel eller flodhäst och den lätta spetskulan skulle jag inte använda till något.

Publicerat

Hastighet och avstånd ?

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Luger6 sa:

Hastighet och avstånd ?

Typ 50m hastighet full hylsa 203b.

Publicerat

Här några TSX 250gr skjutna ur min 9,3-64 Brenneke. Den utan flikar är från en Hartebeast skjuten framifrån, satt i skinkan, den till höger från Zebra skjuten snett framifrån.

20230504_123832.jpg

20230504_123846.jpg

Publicerat
  • Författare
22 hours ago Luger6 sa:

Här några TSX 250gr skjutna ur min 9,3-64 Brenneke. Den utan flikar är från en Hartebeast skjuten framifrån, satt i skinkan, den till höger från Zebra skjuten snett framifrån.

20230504_123832.jpg

20230504_123846.jpg

Där är en anledning jag är rädd använda Barnes då vingarna kan släppa och ta vägen någonstans.

Jag har ju ofta hundar nära då jag skjuter så vill ha en kula som inte släpper bitar. Gillar bondade bly kulor.

Har du hittat igen några fler kulor efter x64an?

Publicerat
  • Författare
På 2023-04-30 at 14:55 Luger6 sa:

Om man jämför med tsx eller naturalis är ju expansionen extremt dålig. Flatnosen skulle jag kunna tänka mig i stället för FMJ till buffel eller flodhäst och den lätta spetskulan skulle jag inte använda till något.

Ja och nä, expanderar den liknande fast avståndet blir längre så räcker det garanterat till. Finns ju dom som säger att det går skjuta älg med 6,5 och i jämförelse med det så kommer sårkanalen vara större efter dom här kulorna.

Jag ska ladda upp dom andra du skickade och testa igen samtidigt som jag får en kul sort till att expansions skjuta.

Kommer dom ta på samma ställe som alla övriga gör i min 9,3a så ska jag försöka spara 1-2 av varje och skjuta en älg med nån av dem. Får helt enkelt locka fram nån älg i höst och testa.

Publicerat

Peregrine har ju funnits ett antal år på marknaden och har fått bra recensioner men jag är ändå förvånad att dom inte expanderar mer. Med den restvikten och lilla frontarean går dom nog igenom både två och tre älgar.

Vad det gäller 9,3-64an så använder jag den knappt hemma längre. Första viltet var en räv på 30m med TUG, har aldrig varit med om något liknade, räven formligen exploderade och mittsektionen upplöstes i en röd dimma. Det var bara ryggraden som höll ihop den. Bytte till TSX och sköt en räv och en bock plus ett 25-tal afrikanska vilt. 250gr TSX funkar utmärkt i bössan. Dom tre kulorna på bilderna är vad jag har fått igen, genomskott på allt som inte är skjutet framifrån. Kalibern har så mycket död i sig att man kan kröka fingret även om vinkeln till viltet inte är optimal.

9,3-64.JPG

Publicerat
  • Författare

Har kollat många gånger på x64 men varje gång kommit fram till att x62 fungerar tillräckligt.

X64 vill nog ha lite mer pipa, dyrare hylsor som jag garanterat slarvar iväg.

Just tug är riktigt brutal, man behöver inte fundera vars det man skjutit på tagit vägen. Det ligger troligen på plats. Sköt nån älg med den kulan men det såg förjävligt ut så har inte använt dem mer. Borde egentligen ta isär skotten som fortfarande är laddade.

En kula som hade vart intressant om du testade i x64 är north forks blyfria.

Publicerat

Har skjutit ett gäng med älgar och vildsvin med TUG i 375HH. Det mesta stöp på plats. Sakon jag hade förvandlade dock TUGen till flatnosar så jag bytte till TSX, funkade bra det med. 9,3-64 anses ju av en del vara ganska likvärdig 375 i prestanda, förutom ovanstående använder jag 9,3-74R och 9,3-62 vilket är fullt tillräckligt för svensk jakt.

Publicerat

Fått hem mina kopparkulor så snart skall dessa testas.

image.png.a2f24b8d97a16746ff6dca7275903b6f.png

DSC_0007.thumb.JPG.b83b580b62c39bbef00d803bf34ff8e9.JPG

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago tecno sa:

Fått hem mina kopparkulor så snart skall dessa testas.

image.png.a2f24b8d97a16746ff6dca7275903b6f.png

DSC_0007.thumb.JPG.b83b580b62c39bbef00d803bf34ff8e9.JPG

Vad är det för några?