Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norma Alaska, Norma Oryx, Norma Vulcan, Sako Hammerhead?

Featured Replies

Publicerat

Hej igen. Jag är så jäkligt tjatig på det här forumet känner jag med massa frågor om ditten och datten ?

Men nu kommer en till! 

Jag undrar vilken ammunition ni skulle föredra till Vildsvin och älgjakt, både åteljakt och drevjakt på vildsvin. 

Norma Alaska, Norma Oryx, Norma Vulcan eller Sako Hammerhead? Samt vad är det för skillnad på blöt kula och hård kula? Jag handladdar inte så det är inte ett alternativ ?

Publicerat

Föredrar du Volvo, Audi, Skoda , Mercedes eller BMW? 

Det är en smaksak. Du kommer att få lika många svar som det finns jägare. Surfa runt och läs på, det tror jag är bra. 

Publicerat

Jag föredrar vad som helst så länge det inte är stämplat Norma!

/Mike

Publicerat
2 minutes ago Mad Mike sa:

Jag föredrar vad som helst så länge det inte är stämplat Norma!

/Mike

Jag kan i princip hålla med, men laddar gärna deras hylsor ?

Publicerat
1 minute ago MarkusR sa:

Jag kan i princip hålla med, men laddar gärna deras hylsor ?

Handladdning är ett avslutat kapitel för mig, kör Remingtonammo i 30-06 och 7 rem mag samt Nosler i 260.

/Mike

Publicerat
Just now Mad Mike sa:

Handladdning är ett avslutat kapitel för mig, kör Remingtonammo i 30-06 och 7 rem mag samt Nosler i 260.

/Mike

Jag kanske hamnar där till slut, jag rationaliserar krasst nu, få kalibrar och samma kulor. ? 

Eller inte, jag gillar än så länge att pilla ihop precis det jag vill ha, dvs Barnes ttsx för all jakt. Inte din tekopp, jag vet ?

Publicerat
23 minutes ago MarkusR sa:

Jag kanske hamnar där till slut, jag rationaliserar krasst nu, få kalibrar och samma kulor. ? 

Eller inte, jag gillar än så länge att pilla ihop precis det jag vill ha, dvs Barnes ttsx för all jakt. Inte din tekopp, jag vet ?

Inne på samma spår. Sålt 6,5X55. har en 30,06 och en 308W. funderar starkt på att bara köra olika varianter av kaliber 30. Två Blaser R8 med lite olika pipor i den kalibern. För man kan inte ha bara en klass 1, minst 2 ,ska det vara i skåpet. Är inte där än men jobbar på det. Träkolvar är överskattat. Funktion framför flärd?

Men ladda själv, det fortsätter jag med.

Publicerat
1 minute ago Mulle mek sa:

Inne på samma spår. Sålt 6,5X55. har en 30,06 och en 308W. funderar starkt på att bara köra olika varianter av kaliber 30. Två Blaser R8 med lite olika pipor i den kalibern. För man kan inte ha bara en klass 1, minst 2 ,ska det vara i skåpet. Är inte där än men jobbar på det. Träkolvar är överskattat. Funktion framför flärd?

Men ladda själv, det fortsätter jag med.

Man måste alltid ha en goodtogo i skåpet, som funkar till allt. Sedan kan man dribbla lite och prova sig fram med andra grejer. Det är för mig huvudanledning till att ha mer än en klass 1. 

Publicerat
2 minutes ago MarkusR sa:

Man måste alltid ha en goodtogo i skåpet, som funkar till allt. Sedan kan man dribbla lite och prova sig fram med andra grejer. Det är för mig huvudanledning till att ha mer än en klass 1. 

Alltid två som funkar hyfsat till allt. Tänk haveri på en klass etta under säsong, och inget att ta till istället?.

Två Blaser stommar, må så vara i olika kolvar, X antal olika sikten och pipor med magasinsinsatser. Då är man hemma. Men inget för traditionalister som gillar träkolv och M98a ?

Publicerat
Just now MarkusR sa:

Surk*kar som mig menar du? ?

Det står 4 m98or här ? inte en enda plaststock. 

Det är som med motorcykel, det spelar ingen roll vad du har mellan benen, bara du trivs med den och vet hur den ska hanteras ?

Kan bara hålla med dig, Har inga synpunkter på vad man gillar. Jag har full förståelse för fina träkolvar, men det funkar inte riktigt för mig. Bössorna är att jämställa med verktyg för mig nu mera, funktion framför flärd alla dar i veckan. Vapenvård är inte min starka sida?

Insåg det när jag köpte min första och hittills enda Blaser. Att köpa en Blaser för ca 25000:- för att en Tikka M65 far illa av att gå med som hundförarbössa är nog lite fel prio, men Tikkan var min först klass etta och det kändes fel när träkolven blev matt, repad, hackig och matt, trots vapenvård.

Har inte koll på det där med motorcyklar (Tidigt val i livet. Om jag kört motorcykel som jag körde bil på grusväg, skulle jag varit död innan 25 årsdagen)

Men kan relatera till segel på båten. Då är det inte HD utan mera trimmad sporthoj?

Publicerat
  • Författare

Okej det va en dum fråga. 

Publicerat
4 minutes ago WestinJimmy sa:

Okej det va en dum fråga. 

Inte alls, det är vi som drar iväg och spårar ur din tråd,sorry ? 

Men jag vidhåller mitt första svar, det är mycket smak och behag. Googla och läs lite själv så kan du be om återkoppling på dina egna funderingar. Du får bättre svar om du kan konkretisera dina frågeställningar ?

Jag föredrar blyfritt, Barnes ttsx för att vara konkret, men det finns andra som hellre vill ha mjukare kulor. Det är fördelar med båda typer. 

Publicerat
2 hours ago, WestinJimmy said:

Norma Alaska, Norma Oryx, Norma Vulcan eller Sako Hammerhead? Samt vad är det för skillnad på blöt kula och hård kula? Jag handladdar inte så det är inte ett alternativ 

Utav dem du räknar upp skulle jag rangordna vulcan som blötast/mjukast och hammerheaden som hårdast. Kanske nån som har en annan  uppfattning. 

Blöt är alltså hur lite motstånd den behöver för att reagera och hur mycket den öppnar upp sig, vmax som är en varmintkula är xtremt blöt och exploderar mer eller mindre vid träff. Sällan man pratar restvikt om dom.

Åt andra hållet har du hårda kulor som håller ihop även vid "hårda" träffar, såsom ben/bogblad. Här pratar man ibland om restvikter på kulorna. Hit räknas nog hammerheaden.

Publicerat

Vet att många klagar på Norma Oryx, men för mig funkar den fint i 200gn 30-06.

Har aldrig haft någon kula som "havererat".

Publicerat
12 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Vet att många klagar på Norma Oryx, men för mig funkar den fint i 200gn 30-06.

Har aldrig haft någon kula som "havererat".

Är nog inget större fel på produkterna men prissättningen...............

/Mike

Publicerat
21 minutes ago Mad Mike sa:

Är nog inget större fel på produkterna men prissättningen...............

/Mike

Mjo, dyrt kan jag hålla med om.

Publicerat

För vad det är värt. Jag började med Oryx, fick med när jag köpte .308 an. Provade Hammerhead och den samsköt med Oryx och då Hh kostar drygt hälften mot Oryx gjorde det sig själv. Effektmässigt tycker jag de är lika, Alaska är mjukare/ blötare. Inte haft några konstigheter med vare sig Oryx eller Hh, båda skjuter dessutom  lika som Norma jaktmatch så jag slipper skruva på siktet. Detta gäller både min 1900 i .308 och min Heym 9,3x62. 

Publicerat

Vilken kaliber pratar vi om?

Vad är viktigast för dig -- kort flyktsträcka, lite köttförstöring, lågt pris, prestanda på lång håll, ... ?

Efter svar på de frågorna går det (kanske) att svara på vilken som är bäst.

Av de uppräknande föredrar jag Oryx och använder den till drev och åteljakt, samt när jag går som hundförare. Jag använde den i 6,5x55 och 9,3x62. 6,5-284 laddas med Nosler Accubond LR och 300 WM med Barnes TSX.

Jag tycker om en hyfsat mjuk kula som ändå håller ihop bra. Det stämmer in hyfsat på Oryx. Jag har heller aldrig upplevt de problem med Oryx som en del rapporterar om vinklingar etc. 

Jag handladdar, och då är inte priset för Norma Oryx avskräckande med den konsumtion av kulor jag har. 

Publicerat
På 2020-05-15 at 20:04 WestinJimmy sa:

Jag undrar vilken ammunition ni skulle föredra till Vildsvin och älgjakt, både åteljakt och drevjakt på vildsvin. 

Norma Alaska, Norma Oryx, Norma Vulcan eller Sako Hammerhead? Samt vad är det för skillnad på blöt kula och hård kula? Jag handladdar inte så det är inte ett alternativ

Ingen av de uppräknade ... Därtill är Norma generellt - ska vi säga - "märkligt prissatta".

Om inga andra alternativ kan finnas - hh. Inte för att jag gillar den utan för att jag aldrig mer kommer att lita på en kula gjord av Norma ... Lite trist för de kan verkligen göra bra patroner, bara de sket i att kladda med kulorna.

/T

Publicerat
  • Författare
På 2020-05-16 at 09:41 Arctic sa:

Vilken kaliber pratar vi om?

Vad är viktigast för dig -- kort flyktsträcka, lite köttförstöring, lågt pris, prestanda på lång håll, ... ?

Efter svar på de frågorna går det (kanske) att svara på vilken som är bäst.

Av de uppräknande föredrar jag Oryx och använder den till drev och åteljakt, samt när jag går som hundförare. Jag använde den i 6,5x55 och 9,3x62. 6,5-284 laddas med Nosler Accubond LR och 300 WM med Barnes TSX.

Jag tycker om en hyfsat mjuk kula som ändå håller ihop bra. Det stämmer in hyfsat på Oryx. Jag har heller aldrig upplevt de problem med Oryx som en del rapporterar om vinklingar etc. 

Jag handladdar, och då är inte priset för Norma Oryx avskräckande med den konsumtion av kulor jag har. 

Kaliber: 8x57js 

Viktigast: Kort flyktsträcka, helst knall och fall jag bryr mig inte så mycket om köttförstöring. 

Har Oryx i 6,5an och den funkar bra där, men har läst lite olika i just 8x57 plus att den är så satans dyr ?

Publicerat
16 minutes ago WestinJimmy sa:

Kaliber: 8x57js 

Viktigast: Kort flyktsträcka, helst knall och fall jag bryr mig inte så mycket om köttförstöring. 

Har Oryx i 6,5an och den funkar bra där, men har läst lite olika i just 8x57 plus att den är så satans dyr ?

Det är bara RWS som förstår 8x57 i alla dess varianter.

Och om knall och fall är kravet väljer du lämpligen TMR. 

/T