Publicerat Februari 19, 200719 yr Jaha.. då var det kört nu då... nu måste jag köpa en tjuga för att testa själv... tack
Publicerat Februari 19, 200719 yr Mig veteligen så har det ju fotograferats på hagelsvärmar och 20 har en något längre svärm.. om mitt minne inte svikit mig!Känns skumt att den skulle ha så mycket mindre Diameter..? jo,var det inte nåt sånt det handlade om..hagelpelaren blev längre i trängre pipa,även om vikten bly fyras av är det samma? Har för mej att jag läst att just detta inverkar på lämligheten att just skjuta stål i trängre pipor inte är lika bra som att skjuta samma vikt metall i grövre pipor. Sen att svärmen sprider sej i en diameter med samma viktkropp glömmer många 8) Jaja...kal 20 dödar minst lika bra som en 12.a i alla fall,det vet jag.... ;D Det har jag praktisk erfarenhet av
Publicerat Mars 11, 200719 yr Svärmens diameter är densamma vid lika borrning/patronsort som kal 12. Kal 20 är en utmärkt jaktbössa som är betydligt smidigare och endast marginellt mindre effektiv. Däremot så skjuter jag aldrig tyngre laddningar (över 28 g) i min Sauer från -34, då vikten obetydligt överstiger 2,5 kg. Oftast 24-26 g.
Publicerat April 8, 200719 yr Jag har väl inte jagat så många år med kal 20, 3 säsonger, men är mkt nöjd och kan inte tänka mig att byta tillbaka till en tolva. Å andra sidan jagar jag uteslutande fågel. Läste att någon klankade på Merkel 8, måste bara inflika med att min fungerar alldeles utmärkt, vilket även min halvautomat gör, även den i kal 20. Konstigt att inte en "Jaguar-handlare" har bra med skott i kal 20, Svante Nilsson brukar då ha ett acceptabelt sortiment, framförallt övningsammo för 1,30 kr skottet. Generellt sett har jag inte haft svårt att få tag i ammo, men som sagt så håller jag mig uteslutande till 27-28g US 6. Låter intressant det där med att kolla svärmen med olika patroner, borde nog göra det så kanske man hittade en favorit!!
Publicerat April 13, 200719 yr Så ska man ha ett lätt och smidigt vapen så är det kal 20 som gäller alltså?? Funderar på att skaffa en smidigare hagelpang för jakt med vorstehn . Idag har jag en halvautomat kal 12, och är sugen på en sbs kal 20. Är trött på att fippla i patroner när hunden står för fågel och att behöva leta efter tomhylsor i evighet. Halvautomaten har sin plats oxå, träffar allt jag pekar på med den ;D. Men den känns fel i vissa sammanhang. Sbs Kal 20 engelsk kolv? Verkar det vettigt? mvh /Må
Publicerat April 15, 200719 yr Hittade en Sabatti Sirio kal 20 engelsk kolv hos Torsbo handels för 7695:-. Nån som vet nåt om detta fabrikat? Verkar inte finnas ngn svensk gen-agent, mest norska träffar om man gogglar på Sabatti. /Må
Publicerat April 21, 200719 yr Sabatti har tidigare gjort Classic-vapnen...Tyvärr har tillverkaren inget vidare rykte...
Publicerat Maj 19, 200718 yr Big Jim! Titta på min gamla Browningbock (beg. hos Torsbo - 6900:-). Kolven är visserligen modifierad, men inte extremt, kanske behöver Ni modifiera lite själv (Big...?). Mycket vapen för pengarna, och bössan är van vorsteh... ;D
Publicerat Februari 2, 200917 yr Rycker upp den här gamla tråden. För att det är så många nya på forumet som kanske använder kalibern. Och att jag själv får nöjet att läsa om det !
Publicerat Februari 7, 200917 yr Har personligen "städat" ut alla 12:or ur min garderob 3 st inkl Drillingen. Jagar nu "bara" med min 686 kal 20... Aldrig mer 1 12:a i min garderob
Publicerat Februari 7, 200917 yr Har personligen "städat" ut alla 12:or ur min garderob 3 st inkl Drillingen.Jagar nu "bara" med min 686 kal 20... Aldrig mer 1 12:a i min garderob Varför detta byte ? Är du hagelfantast berätta mer om det i sånna fall. Mvh..
Publicerat Februari 9, 200917 yr Har inte Benelli satsat ganska hårt på kaliber 20 i sina automater ? Och varför ser man så mycket kaliber 20 på duvjakter i de varmare länderna ?
Publicerat Februari 9, 200917 yr Har inte Benelli satsat ganska hårt på kaliber 20 i sina automater ?Och varför ser man så mycket kaliber 20 på duvjakter i de varmare länderna ? Kanske för att de fattat att det man inte kan göra med 32gram, kan man som regel inte göra bättre med tyngre ladningar. There is no substitute for placing the pellets at the right spot som WW Greener sormularade det. Och för att de i dessa länder har en reel flyktskyttetradition som vi totalt saknar..... /Tobias Hassel
Publicerat Februari 28, 200917 yr Hejsan Svärmen i en cal 20 är exact lika stor som svärm från en 12:a om borningen är den samma Däremot så blir en svärm från en 20:a glesare pga färre hagel . //Lasse
Publicerat Februari 28, 200917 yr Har en kal 20 drilling som jag haft i många år är supernöjd. Får se i morgon om kissen får smaka 20a
Publicerat Februari 28, 200917 yr HejsanSvärmen i en cal 20 är exact lika stor som svärm från en 12:a om borningen är den samma Däremot så blir en svärm från en 20:a glesare pga färre hagel . //Lasse Hu har INTE mindre hagel i en cal 20 om du har samma vikt på patronen, tex 30g är 30g vare sig det är 12:a eller 20:a.
Publicerat Mars 1, 200917 yr Hu har INTE mindre hagel i en cal 20 om du har samma vikt på patronen, tex 30g är 30g vare sig det är 12:a eller 20:a. Stopp, stopp, stopp och åter stopp! Definitionen av choke är hur många procent av patronens hagel som hamnar inom en 75cm cirkel på 35 meter. Inget annat! Definitionen av choke håller alltså oavsett hur mycket eller lite laddvikt man öser iväg, det är förhållande mellan vad man öser iväg och vad man får inom en 75cm cirkel på 35m. Svärmens storlek ut mot 45 meter beror däremot på choken, kalibern och haglkroppens längd. Så givet samma choke och laddvikt så blir en kaliber 20 som regel mindre än en kaliber 12 intill den punkten då 20:ans fler misshandlade hagel ger en snabbare öppning av träffbilden. Men en kaliber 12 med x hagel/dm2 har oftast en större svärm än en kaliber 20 med motsvarande densitet eftersom denna som regel måste ha mer choke för att uppnå samma densitet som kaliber 12 då denna som regel har lättare laddvikter (givet samma hagel naturligtvis). Tror ni mig inte? Prova att skjuta ett skott på 10m, ett på 15m, ett på 20 m och ett på 25m med full choke. Gör om samma sak med ren cylinder. Då skiljer det i runda tal minst 10 meter mellan träffbilderna om de ska vara lika stora..... Gör sedan om ni har chanse samma sak med kaliber 20 och kaliber 12..... /Tobias Hassel
Publicerat Mars 1, 200917 yr Stopp, stopp, stopp och åter stopp!Definitionen av choke är hur många procent av patronens hagel som hamnar inom en 75cm cirkel på 35 meter. Inget annat! Definitionen av choke håller alltså oavsett hur mycket eller lite laddvikt man öser iväg, det är förhållande mellan vad man öser iväg och vad man får inom en 75cm cirkel på 35m. Svärmens storlek ut mot 45 meter beror däremot på choken, kalibern och haglkroppens längd. Så givet samma choke och laddvikt så blir en kaliber 20 som regel mindre än en kaliber 12 intill den punkten då 20:ans fler misshandlade hagel ger en snabbare öppning av träffbilden. Men en kaliber 12 med x hagel/dm2 har oftast en större svärm än en kaliber 20 med motsvarande densitet eftersom denna som regel måste ha mer choke för att uppnå samma densitet som kaliber 12 då denna som regel har lättare laddvikter (givet samma hagel naturligtvis). Tror ni mig inte? Prova att skjuta ett skott på 10m, ett på 15m, ett på 20 m och ett på 25m med full choke. Gör om samma sak med ren cylinder. Då skiljer det i runda tal minst 10 meter mellan träffbilderna om de ska vara lika stora..... Gör sedan om ni har chanse samma sak med kaliber 20 och kaliber 12..... /Tobias Hassel Håller med helt och fullt, men det var inte det jag menade, har du en laddvikt på 30g 6:or så innehåller den väl lika många hagel oavsett kaliber????
Publicerat Mars 1, 200917 yr Håller med helt och fullt, men det var inte det jag menade, har du en laddvikt på 30g 6:or så innehåller den väl lika många hagel oavsett kaliber???? 30 gram är alltid 30 gram, men jag har hittills aldrig sett två tillverkare som haft samma åsikt om hur stor en US6 egentligen är.... Men det har med tillverkaren att göra inte kalibern haglet råkade hamna i.... /Tobias Hassel