Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny klass två till pyrsch och rävlock

Featured Replies

Publicerat
6 hours ago Pyrschjägaren sa:

Där börjar vi närma oss sanningen lite. 

Har du fler bilder pån? ??️♂️

Nja, just den bössan har jag inte så mycket bilder på, slänger in de jag har - håll tillgodo ?

2124849469_2013-04-0920_00_10.thumb.jpg.df8153b09171a81a5015cb5a75563d2b.jpg1024617224_2013-04-0919_59_53.thumb.jpg.566fae1790c039eacfd23553f18449b4.jpgIMG_20130827_075312.thumb.jpg.918fe28e0a166e9f4bcbeb4b10e2f50f.jpg

Publicerat
  • Författare

Man ska ju ha nåt lätt kikarsikte som inte gör bössan otymplig också, tänker jag. 2-10x50 känns som en lämplig zoomväxel om den är lätt i vikt. Lite mer ljusinsläpp och skymningsegenskaper. 

Kan ha fel, går på känsla nu. ?

Publicerat
1 hour ago Pyrschjägaren sa:

Man ska ju ha nåt lätt kikarsikte som inte gör bössan otymplig också, tänker jag. 2-10x50 känns som en lämplig zoomväxel om den är lätt i vikt. Lite mer ljusinsläpp och skymningsegenskaper. 

Kan ha fel, går på känsla nu. ?

Det där gör man ju såklart lite som man vill. För egen del styrde budgeten in mig på först ett begagnat Redfield 4-12x40 som dock inte höll träffläget mellan lägsta och högsta förstoring. Då blev det istället ett Vortex Diamondback 4-12x40AO. Allt hänger såklart på hur man tänkt använda bössan, men den där pjäsen väger typ 4.2kg utan optik och fästen så den är liksom rätt så otymplig redan från början Så det spelar nog inte så stor roll om man slänger på 5-600g optik och fästen eller 1-1,2kg man landar ju mellan 5 och 5,5kgs.  

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Medan jag reder i Customfrågan tänkte jag skaffa nåt tillfälligt till årets bockjakt. 

Thompson TC Encore enskottare, är det nåt att ha? 

Nån som vet?

Publicerat
3 minutes ago, Pyrschjägaren said:

Thompson TC Encore enskottare, är det nåt att ha? 

Nån som vet?

Ping @strävhår?

Han har en. Jag tycker den är jätteläcker. Som en kipplauf men tuff snarare än centraleuropeiskt snobbig. ?

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago LGH sa:

Ping @strävhår?

Han har en. Jag tycker den är jätteläcker. Som en kipplauf men tuff snarare än centraleuropeiskt snobbig. ?

Kaliber? Vill han sälja? :)

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago strävhår sa:

20180406_153107.thumb.jpg.912d9e8147d2aa014fa60c4e9e7a7291.jpg

Precis, och han vill inte sälja. 223 pipan här och en 7Rem i skåpet, skjuter rakt.

Dock är det vanligt att byta "hinge pin" till modell grövre, så de skjuter.

Svårast blir nog att få tag i en i Sverige.

Jävlar den var fin! 

Publicerat
3 minutes ago, Pyrschjägaren said:

Jävlar den var fin! 

Ja, vi trivs ihop. Kapad till 45cm och med dämparen under metern, så jäkligt smidig.

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago strävhår sa:

Ja, vi trivs ihop. Kapad till 45cm och med dämparen under metern, så jäkligt smidig.

Lite jag tänkte mig en sån också! 

Vid ev skilsmässa er emellan är jag intresserad av att ta över. 

Publicerat
3 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Fan va fint! Hur ligger den i pris? 

Trodde att du visste mkt om den för att du skrev i början av tråden att du letat länge efter just en sako 75 i 243w.

Mycket bössa för 8900 tycker jag. Hade det varit en 222 eller 223 hade jag tagit den själv ! Äger redan 2 st 75:or och kan bara rekommendera.  

Publicerat
På 2020-06-17 at 22:07 LGH sa:

Ping @strävhår?

Nog är det lite roligare med en kipplauf. ?

Publicerat

Med reservation för att jag kan ha fel men.. 

Jag tror jag såg två kartonger på Svante Nilssons igår med denna bössa. Ingen aning om kaliber, modell eller något men jag tror det var denna tingest. 

När Interjakt öppnar igen på Vimipelgatan 35 så var lite på tå där, det kan säljas ut två bössor till bra pris.. 

Publicerat

Svante hade även en riktigt fin Remington Seven i 243 som säkert  kan dyka upp till bra pris när Interjakt slår upp portarna.

Publicerat
  • Författare
17 hours ago edge sa:

Nog är det lite roligare med en kipplauf. ?

Det har helt klart sin charm! Även om jag har två, vill jag inte behöva sälja en, njure, dock, för att finansiera mitt pyrschvapen. ?

Publicerat
  • Författare
18 hours ago Ompi sa:

Trodde att du visste mkt om den för att du skrev i början av tråden att du letat länge efter just en sako 75 i 243w.

Mycket bössa för 8900 tycker jag. Hade det varit en 222 eller 223 hade jag tagit den själv ! Äger redan 2 st 75:or och kan bara rekommendera.  

8900 kändes bara lite mycket för en beg 243. De få jag sett men inte hunnit på har legat runt där med kikare och ringar. ?

Publicerat
  • Författare

https://m.youtube.com/watch?v=SZrHlALKWdU

Den pipprofilen var fin. Kolven helt okey. 

Precisionen.. Jag söker treklövrar på 100m. Men geväret var fint. Såg händig ut. 

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare
På 2020-06-17 at 22:33 strävhår sa:

20180406_153107.thumb.jpg.912d9e8147d2aa014fa60c4e9e7a7291.jpg

Precis, och han vill inte sälja. 223 pipan här och en 7Rem i skåpet, skjuter rakt.

Dock är det vanligt att byta "hinge pin" till modell grövre, så de skjuter.

Svårast blir nog att få tag i en i Sverige.

Ryktas om att du tänker sälja den åt mig nu när du tröttnat.