Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

US 7 - Fågel eller Lerduva

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Du tror att 50 coola polätter ska passera mej obeprövade??? Dream on!! 

Hmmm! Vet hustru och Bonus att  du snyltar på deras one off ammo, tror minsann jag ringer tipstelefonen ??

• Svar 132
  • Visningar 20,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tyst i klassen så ska farbror reda ut det hela.... Vi börjar med att reda ut vad "Gyttorps Röda" egentligen är..... Gyttorps Röda är ett begrepp i den delen av den svenska jägarkåren som ant

• Absolut. Att stå på banan och höra diskutionerna kan bjuda på en del intressanta analyser.  Förra året så träffade jag en nybliven jägare som skulle till Skåne på fasanklapp via jobbet. Han hade inför

• Men jösses då....  Man är borta en vecka på vedervärdigt löneslaveri och hela tråden degraderar till okunnigt trams!  Jag avser anfalla min mancave med kameran. Fåntrattar - förbered er på s

Posted Images

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Vill inte kråkorna dö när du skjuter dem med 6:or så kan jag trösta dej med att du bör nog söka förklaringen bakom kolven.. 

Ja ja jag ska försöka förmedla firrarna.. 

Kan det inte bero på dålig densitet i svärmen? Dem är inte så stora i kroppen under alla fjädrar dedär kråkorna. 

Publicerat
4 minutes ago Freddy sa:

Kan det inte bero på dålig densitet i svärmen? Dem är inte så stora i kroppen under alla fjädrar dedär kråkorna. 

Visst. Det kan hända att träffbilden inte räcker till eller är ojämn och en kråkusling kan slinka genom hålet.....

Men i realiteten är det skit bakom kolvträet i 99,99% av alla bommar. Å jag tror att det procentuella förhållandet är en smula diskriminerande å träffbildernas vägnar.

/T

Publicerat
10 hours ago Freddy sa:

Då jag misstänker att du inte skjuter på så långa håll så  håller jag ett kort på att du träffar med ytterkanten  av svärmen 

Visst  om du sätter en sexa mitt i maskinrummet på en kråka så lär han bli betydligt sämre omedelbart.

Publicerat
13 hours ago Freddy sa:

Jo det kan stämma.. på 45-ish meter beroende på puppan men det är ganska långt håll där det börjar bli avgjort svårare att träffa så då hamnar du i pmts procentsats.

Det finns faktiskt en puppa, Gyttorp Fågel 30 gr us 6.. där har du luckor på avgjort närmare håll. Vet att jimbolo på forumet provsköt just dem tidigare, rackans kass plugg både enl hans provskjutning och enl egna erfarenheter. Men bortsett från dem, en normal puppa us 6 ofta 32 gram räcker gott för att fimpa en kråka på 40-50 meter..

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Jo det kan stämma.. på 45-ish meter beroende på puppan men det är ganska långt håll där det börjar bli avgjort svårare att träffa så då hamnar du i pmts procentsats.

Det finns faktiskt en puppa, Gyttorp Fågel 30 gr us 6.. där har du luckor på avgjort närmare håll. Vet att jimbolo på forumet provsköt just dem tidigare, rackans kass plugg både enl hans provskjutning och enl egna erfarenheter. Men bortsett från dem, en normal puppa us 6 ofta 32 gram räcker gott för att fimpa en kråka på 40-50 meter..

Enig, sicket mög det är. Testade mina med en grouse i andrapipan. Inte direkt premium det heller men kråkorna kom ner med grouse. 28g pure gold känner knappt till vad för långt betyder. :biggrin: 

Publicerat
5 hours ago sidelock sa:

Enig, sicket mög det är. Testade mina med en grouse i andrapipan. Inte direkt premium det heller men kråkorna kom ner med grouse. 28g pure gold känner knappt till vad för långt betyder. :biggrin: 

Känner bara nu att jag behöver skjuta mer lerduvor och lära mig att träffa rätt ?. Jaja kul att se vad de lärde har att säga om saken ändå!

• 5 months later...
Publicerat

Kickar igång tråden igen.

Botansierade bland ammunitionen, hittade Gyttorp Pheasant 12/65 US6, röd papphylsa i svart ask med 25 i varje samt Caledonian classic 12/65 US6, grön papphylsa fiberförladdning. Är det mög eller bra? I första hand i en gammal s-b-s med 3/4 och 1/1 trångborrning.