Hoppa till innehåll

Åtelpang


Pyrschjägaren

Recommended Posts

Vad kör ni med för riggar och ammunition på grisåteln? 

Själv kör jag med en tikka 6,5x55 och har provat en uppsjö med kulor. Erfarenheten har visat att det är mer än tillräckligt för att tippa grisar upp kring 150kg. Oavsett kula. Med en bra skottplacering. 

6,5x55 slår djupt och jag har haft genomslag på alla grisar utom en stor som jag sköt rakt framifrån med SST. 

Men, jag skulle vilja prova nåt grövre för att se om flyktsträckorna kan bli lite kortare och bloddpåren lite rikligare. Jag vill pga köttförstöringen inte hålla i bogbladet, utan brukar ligga strax bakom på revbenen. 

Kanske får man flyktsträcka oavsett med den skottplaceringen, men då vill jag fortfarande prova nåt grövre, bara för att. ?

Tanken var att köpa en gammal hva 640 i 9,3x62, kapa pipan till 45-46cm och sätta dit en stor dämpare och rejäl vakkikare. 

Skulle det inte vara nån skillnad i effekt på grisen mot det 6,5an levererar så har jag i alla fulla fall provat på nåt nytt skojigt. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör Tikka M65 i 30-06 laddad med Hornady rundnos på 220 grain. Max flyktsträcka med dom hittills är 1 meter.

Hade dock ett mellanspel med Woodleigh rundnos med samma vikt men boundad. Där gick en och annan gris uppåt 30 meter. en släppa sig iväg närmare 80, så nu blir det Hornady igen när dom sista Woodisarna är slut.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar sitta med 7mm-08 på åtel, hade dock valt 358w om denna haft ljuddämpare. Tycker du ska titta på 9,3x57 så får du lite mysigare rekyl.??

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min vakkikare sitter på en m98 i 338-06Ai det är en lång och relativt tung bössa som ändå är min good-to-go, den funkar till allt. TTSX225Gr går i den. (även inskjuten med ttsx 185gr om jag skulle behöva lobba iväg något över en åker på bockjakten) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Brukar sitta med 7mm-08 på åtel, hade dock valt 358w om denna haft ljuddämpare. Tycker du ska titta på 9,3x57 så får du lite mysigare rekyl.??

Ja, rekyl är trist, men är den lika effektiv som 62an? I så fall är det riktigt intressant. 

https://www.blocket.se/annons/norrbotten/hva_1900__m98_9_3x57/90057060 funkar en sån? :)

https://www.skyttetjanst.se/article/detail/kulgevar-husqvarna-93x62/25907

Sån jag tänkt mig från början innan du påtalade x57. 

358 win känns spännande, trist att köpeammon typ inte existerar? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Pyrschjägaren sa:

Ja, rekyl är trist, men är den lika effektiv som 62an? I så fall är det riktigt intressant. 

https://www.blocket.se/annons/norrbotten/hva_1900__m98_9_3x57/90057060 funkar en sån? :)

https://www.skyttetjanst.se/article/detail/kulgevar-husqvarna-93x62/25907

Sån jag tänkt mig från början innan du påtalade x57. 

358 win känns spännande, trist att köpeammon typ inte existerar? 

Ja det skulle jag påstå att den är.

Nej man får ladda själv till 358w.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Pyrschjägaren sa:

Ja, rekyl är trist, men är den lika effektiv som 62an? I så fall är det riktigt intressant. 

https://www.blocket.se/annons/norrbotten/hva_1900__m98_9_3x57/90057060 funkar en sån? :)

https://www.skyttetjanst.se/article/detail/kulgevar-husqvarna-93x62/25907

Sån jag tänkt mig från början innan du påtalade x57. 

358 win känns spännande, trist att köpeammon typ inte existerar? 

9,3x62 laddad med 15grams kula har ungefär samma hastighet/energi på 100 meter som lillebror har vid pipmynningen (vilket är rätt nära det avstånd man brukar ha vid grisåteln...)

Tror inte någon har betvivlar 9,3x62:ans prestanda i intervallet 100-200meter ;) (eller över det för den delen)

Sen så finns det gott om färdigkapade och redan gängade husqvarnor för småpengar så slipper du betala för att få det gjort också. 

Är det något jag skulle göra så hade jag satsat på en 98-låda.

/Patrik

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Jag orkar gå 30-100m om det är så. ?

Problemet är inte att orka. Utan veta vart man skall gå?

 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Mulle mek sa:

Problemet är inte att orka. Utan veta vart man skall gå?

 

Det vet min terrier. Drygt att åka hem och hämta honom bara. Han går aldrig bet. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

358win med ljuddämpare fungerar utmärkt! Å andra sidan har inte vildsvinen klagat när jag använt mig av min 308win heller, eller 6,5creedmoor :D ...faktiskt har nog ingen gris, oavsett kaliber ens orkat annat än att falla pladask på stället...

225grains Sierra GameKing ur 358win gör fint hål. 178Amax också, precis som 143grains Eld-X. Handladdar du inte så håller jag nog med om att 9,3x57 känns intressant som åtelklubba. Bössan ska helst inte vara lång och bänglig. Blir så opraktiskt i en åtelkoja eller i ett beckmörkt jakttorn

/M

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Pyrschjägaren sa:

Den var riktigt fin. Jag undrar vad det är för Monte Carlo kolv som sitter på? Något "bygge" kanske? Valnöten ser inte så tokig ut heller- och lådan är borrat för sikte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Den var riktigt fin. Jag undrar vad det är för Monte Carlo kolv som sitter på? Något "bygge" kanske? Valnöten ser inte så tokig ut heller- och lådan är borrat för sikte.

Köpte den ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Dansken sa:

Grattis. Mycket prisvärd bössa

De mailade idag. 

Det går inte att gänga pipan 15x1 för att den är för tunn sade dem. 

Inte hittat nån dämp till 9,3 som är gängad mindre. 

Vilket betyder att jag förmodligen  måste backa ur affären och leta efter nåt annat. 

Hela planen var ju en maxkort och smidig bössa med dämp för enbart grisåteln. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stopp en halv, du kan få en 9,3 dämpare med 14x1

Kolla på hausken jd151, jag har förra modellen med 14x1 och 9,3 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey. Efter ett par hinkar is i magen och en mer ingående granskning av dämpardjungeln blir det en stalon xe108 på bössan som blir kapad till 45cm.

Förslag på ett prisvärt sikte optimerat för vak? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Okey. Efter ett par hinkar is i magen och en mer ingående granskning av dämpardjungeln blir det en stalon xe108 på bössan som blir kapad till 45cm.

Förslag på ett prisvärt sikte optimerat för vak? 

Spara några cm till, det är bra att ha lite marginal om du stukar gängan och måste göra om, eller bara en ny kröning. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago MarkusR sa:

Spara några cm till, det är bra att ha lite marginal om du stukar gängan och måste göra om, eller bara en ny kröning. 

Hur lång? 47?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...