Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Attackerande varg

Featured Replies

Publicerat

Man har rätt att skydda boskap genom att fälla en varg under en pågående attack. Min undran är med vilka medel detta får ske? Eldvapen naturligtvis, men hur är det med en jaktbåge av compund typ? Kanske golfklubba, hötjuga eller annat valt vapen? Eller kallas detta jaktbrott då?

Publicerat

Det finns juridiskt kunniga som kan svara bättre än jag men är det jakt ska det göras så effektivt som möjligt utan att orsaka onödigt lidande, det gäller så vitt jag vet även skyddsjakt på eget initiativ. Man får inte jaga med vare sig hötjuga eller pilbåge i Sverige. Det är självklart för alla jägare, det framgår inte om du är det men sättet du formulerar frågan på gör att jag misstänker att du inte själv jagar.

Kan du utveckla frågan och förklara vad det är du är ute efter? 

Publicerat
  • Författare

Jag jagar inte själv, men är intresserad av det juridiska läget. Det handlar nog inte om skyddsjakt utan om "självförsvars rätten" av sin egendom. Upprinnelsen av funderingen kom sig av den svåra vargattack häromdagen i kommunen där 24 stackars får fick sätta livet till då en varg gick bärsärkargång om natten i en fårhage. Hade man fått avliva denna varg under pågående attack med vilka till buds stående medel som helst - eller finns det regler omkring detta?

Publicerat

Det som gäller är §28

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905

Jag vet inte om det faller in under begreppet skyddsjakt på eget initiativ, isf borde det vara samma regler som vilken jakt som helst. Det får som sagt någon med juridisk kompetens svara på. 

Googla på §28 och skyddsjakt så hittar du en massa artiklar i diverse jakttidningar 

Publicerat
51 minutes ago Boozehacker sa:

Jag jagar inte själv, men är intresserad av det juridiska läget. Det handlar nog inte om skyddsjakt utan om "självförsvars rätten" av sin egendom. Upprinnelsen av funderingen kom sig av den svåra vargattack häromdagen i kommunen där 24 stackars får fick sätta livet till då en varg gick bärsärkargång om natten i en fårhage. Hade man fått avliva denna varg under pågående attack med vilka till buds stående medel som helst - eller finns det regler omkring detta?

Lite så vargen jagar, den är lite av en lust mördare som gärna går bärsärkagång bland inhägnade djur!!

Publicerat
2 hours ago, Boozehacker said:

Man har rätt att skydda boskap genom att fälla en varg under en pågående attack. Min undran är med vilka medel detta får ske? Eldvapen naturligtvis, men hur är det med en jaktbåge av compund typ? Kanske golfklubba, hötjuga eller annat valt vapen? Eller kallas detta jaktbrott då?

Nödvärnsrätten, i stridens hetta.