Publicerat Juli 15, 20206 yr Har för mig att jag sett en dementi/ett bemötande på den här fina fantasin. Men var var det? Lite less på att den snurrar på Facebook så nära mina barn och vänner. Kan ju i re låta bli att uppfostra och upplysa.
Publicerat Juli 15, 20206 yr Bilden kommer från en dokumentär som hette Frozen Planet från 2011. Så här löd enl. uppgift originaltexten till bilden: A massive pack of 25 timberwolves hunting bison on the Arctic circle in northern Canada. In mid-winter in Wood Buffalo National Park temperatures hover around -40°C. The wolf pack, led by the alpha female, travel single-file through the deep snow to save energy. The size of the pack is a sign of how rich their prey base is during winter when the bison are more restricted by poor feeding and deep snow. The wolf packs in this National Park are the only wolves in the world that specialize in hunting bison ten times their size. They have grown to be the largest and most powerful wolves on earth.
Publicerat Juli 15, 20206 yr Men sen behöver man ju inte avfärda sensmoralen i den förskönade bildtexten bara för att den inte stämmer för vargar...
Publicerat Juli 15, 20206 yr Författare 7 hours ago Holz sa: Men sen behöver man ju inte avfärda sensmoralen i den förskönade bildtexten bara för att den inte stämmer för vargar... Nä, men nu gäller det i synnerhet en del nötter som förskönar vargar och dess påstådda, nästintill övermänsliga intelligens ? Tack i alla fall för hjälpen med texten.
Publicerat Juli 16, 20206 yr Nu har jag ingen koll på just vargens beteende i detta fallet, men vill minnas att jag läste något liknande om kor (och vissa närbesläktade gräsätande flockdjur). Skillnaden där var att de som var lägst i rang fick gå först, det var dom som ramlade ner i hålor och blev tagna av rovdjur som låg och lurade. I mitten, där man var mest skyddad, gick de som var högst i rang i flocken och i slutet fick de gamla och sjuka gå. Blev flocken jagade av rovdjur så rök dom först. Djur har vanligtvis rätt avancerade beteenden, det behöver inte alltid betyda att dom besitter slutledningsförmågan som krävs för att komma fram till det. Darwin har förklarat för oss hur det blir så, det ska vi inte behöva göra igen...