Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Loattack Uppland

Featured Replies

Publicerat

Idag attackerades en Stövare under jakt av lodjur i Tierp 6 mil från Uppsala.

Återkommer med mera info.

Publicerat

fy fan >:( vad ska dom i uppsala å göra å specilet på hundar när det finns rådjur å käka..

Publicerat
Idag attackerades en Stövare under jakt av lodjur i Tierp 6 mil från Uppsala.

Återkommer med mera info.

Bra, jag väntar på mer info..rant.gif

Publicerat

Det var väl inte allt för många år sedan det satt ett lodjur i ett träd mitt i Uppsala  ??? Var ju bilderi tidningen och all.

//Roggman66

Publicerat

tror att dom snackar att det finns runt 32st i uppsala..

Publicerat

Det finns många fler än 32 i länet, hade en grabb på 10-12 år som blev riven av ett för några år sen, då satte de ansvariga ut en fälla med en kråkvinge i, måste vara en riktig ala carte för katten.

Publicerat
  • Författare

Hunden är fortfarande kvar på Ultuna, vet ej skadornas omfattning ännu.

De 2 st vi får skjuta i våran krets är ett hån mot både jägarna och viltet. Bara nu i helgen har rapporter kommit om spår efter grupper om både 3 och 4 djur på 3 olika marker runt i kring.

En kompis som jagar på en större mark har gått med sin drever i 2 dgr utan att få upp ett enda rådjur. Slagna rådjur har dom däremot hittat. Det verkar som om katterna hushållar med rådjuren nu, det har hittats snötäckta slagna djur som katten gått tillbaks till och ätit av och mig veterligen vill väl lokatten endast ha färskt kött??

Publicerat

Katter äter kött som har legat men dom kan inte äta fruset kött... så när det är minusgrader slås det fler rå av katten än när det är varmgrader ute.

Publicerat

Synd om hunden...men det låter lovande med kattantalet för mig som troligen åker till de trakterna för att jaga lo i början av mars...

Publicerat

Vi hade en kisse med unge som jagat rådjurs om besatt på ett hygge där vi jagade idag. Såten jag gick innanför hygget var fullkomligt genomgånget av kissarna, de verkade som de gått ala skånsk trampjakt på hare igenom skogen.. Ett kärr, säg 15 kvadrat is, hade de passerat 4 gånger!

Edit: Detta var i Uppsala län men jag skulle tro att det är ungefär ett skotthåll till länsgränsen till Sthlm.. Ska dirigera dit en rovdjursspårare i morgon så får vi se vart kissarna reggas..

Äckliga djur!

Mvh!

Publicerat

Nu börjar du fatta, Hipshot, hur läget var i Tierpstrakten för tre-fyra år sedan när katterna etablerade sig där. Det var helt löjligt när man gick igenom marken, knappt 2000ha och man var tamigfan aldrig längre än 30m från ett kattspår i snön var man än befann sig. Helt soprent på rådjur.

I år har vi skjutit... noll... rådjur i jaktlaget.

Även i Sörmland har katterna etablerat sig väl. På långdunkers gods, där man bland annat lever på att sälja jakter, har det skjutits fyra rådjur under den gångna säsongen enligt välunderrättad källa. Men kattspår har det varit gott om sedan man kunnat konstatera detta i snön...

Publicerat

a jag vet inte,men skjuta 2 st känns lite värdlöst,vi har nån strö katt,men att skjuta i vår krets på 17 000 hektar känns lite lite eftersom det inte kommer vara snö och bra hundar finns det inte dirkt på träd i uppsala trakten som driver lo..skoter ske de va ;D

Publicerat
Synd om hunden...men det låter lovande med kattantalet för mig som troligen åker till de trakterna för att jaga lo i början av mars...

blir du omkring uppsala under kattjakten? det är nog inget snedtramp om du vill ha jakt åt hundarna.

själv tänkte jag bli i skärningen mellan dalarna, västmanland och örebro. inte häller det sämsta om man ska utgå ifrån kattobservationer.

mvh.

Publicerat

En katt är en katt... blir det för många på ladugårdsbacken skjuts dom av...

Publicerat
En katt är en katt... blir det för många på ladugårdsbacken skjuts dom av...

Norrland-style ;)

/Fredde

Publicerat
blir du omkring uppsala under kattjakten? det är nog inget snedtramp om du vill ha jakt åt hundarna.

själv tänkte jag bli i skärningen mellan dalarna, västmanland och örebro. inte häller det sämsta om man ska utgå ifrån kattobservationer.

mvh.

Jo, jag kommer nog bo ett par dagar i Uppsalatrakten...vet inte riktigt var..men dom skulle ordna en koja eller tält åt mig nånstans ute i skogen... :D

Publicerat

Jag fattar inte varför man över huvud taget sysslar med licenser för lodjur. Vi har ju

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad,

får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom

tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Lag (1987:260).

Jag menar... Stöter man på en fläckig katt med tofsiga öron, nog har man goda skäl att anta den vara övergiven eller förvildad? Om den är försedd med pejl är den i alla fall bevisligen övergiven  ;D

Publicerat

Katt som Katt!!

Det revs ett får hos grannen sent i höstas, tyvärr så missade jag när rovdjursexperten kom för att inspektera, att det just hade varit en katt i farten! Men tydligen så hade herrn sagt att han var 85%:- säker på att det var lodjur som tagit fåret. och man blir ju fundersam på vad det annars kunde varit med vackra klomärken över baklåren å bitmärken i strupen! Någon som sett en ovanligt stor bonnkatt ???eller kanske en puma?

Inte bara norrland-style.... ;)

Folk i allmänhet har väldig dålig koll på vad deras "missar" är kapabla till..

Publicerat

kettu lovar bastu laga mat åt dig om du kommer å jagar räv med mig då ;) så kan du sen jaga lo uppsala i vissa delar verkligen begå själv mord att släppa hunden!!!vi har bra iofs  :P

Publicerat
kettu lovar bastu laga mat åt dig om du kommer å jagar räv med mig då ;) så kan du sen jaga lo uppsala i vissa delar verkligen begå själv mord att släppa hunden!!!vi har bra iofs  :P

Hm....bastu??....med dig? Är inte du oxå en såndär långhårig filur som din kära kompis??Vete tusan om jag vågar det....

Men jaga är ju alltid skoj....nästan...Får se vad man hinner med.Vet inte hur länge jag ska vara där nere...har fått lite fler inbjudningar oxå...

Publicerat

haha ta med jonne kan jag bjuda på en en dubbel macka ;D ;D ??? boendet är minsta problemet vi har iaf ett hus på marken kanske förfogandet... :)men kik vars du ska jaga så inte det ligger massa mil ifrån,detta är 1,5 mil öster om uppsala

Publicerat
Jo, jag kommer nog bo ett par dagar i Uppsalatrakten...vet inte riktigt var..men dom skulle ordna en koja eller tält åt mig nånstans ute i skogen... :D

katterna runt uppsala har mina djupaste kondoleanser eller hur det stavas ;) ;D

Publicerat

Han hade spårat idag, jag stod i skogen och lyssnade på wachteldrev då han ringde. Tydligen så var det hona med unge som uppehållit sig minst två dygn på ett hygge som vi har där ungen tränat på att jaga rådjur. Han hade dock inte hittat ngt slaget djur. Däremot så hade honan legat på en sten och tittat på ungens övningar tydligen.. Det hade kommit snö natten till idag så han var säker på att det var hona och unge men behövde färskare spår för att kunna rapportera det så han skulle tillbaka i morgon igen eller något.

Mvh!

Publicerat
Jag menar... Stöter man på en fläckig katt med tofsiga öron, nog har man goda skäl att anta den vara övergiven eller förvildad? Om den är försedd med pejl är den i alla fall bevisligen övergiven  ;D

He-he ;D

Publicerat

Både på marken jag och Orjant jagade på i lördags och den i söndags hade färska lospår.... Vi har haft en bra rådjursstam men det får vi väl se hur det blir med den....?? Ena marken syd-öst om Edsbro och andra väster om Edsbro, den syd-öst om hade för ett par år sedan också en föryngring på marken och det året var det helt tomt på rå. Marken väster om Edsbro ligger i Uppsala län men på fel sida 282:an för att få jaga lo.

mvh

Dard