Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsharen offer för klimatförändringarna – rödlistas

Featured Replies

Publicerat

Klimatförändringarna gör att ett av våra allra vanligaste djur klassas som rödlistad, nämligen skogsharen. "Det är bekymmersamt", säger Lena Bondestad, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen.

NORRBOTTEN 10 SEPTEMBER 2020 15:04
Djurbestånden i världen fortsätter minska, visar Världsnaturfondens senaste rapport ”Living Planet 2020” som publicerades under torsdagen. 

De viktigaste orsakerna är framför allt intensivt jordbruk och skogsbruk som breder ut sig över allt större naturområden så att djurens livsområden försvinner.

Det är inte ett problem i Norrbotten, men här finns ett annat djur som från i år är rödlistad och nära hotad: skogsharen. 

– Det är bekymmersamt. Det beror dels på klimatförändringen eftersom det är mycket mindre tid med snötäcken. Hararna blir ju vita på vintern och syns därmed lättare och faller offer för predatorer, säger Lena Bondestad, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen Norrbotten.

Skogsharen är inhemsk, men i Sverige finns också fältharen – dock ännu inte i Norrbotten – som är en invasiv art. 

– Den blev inplanterad en gång i tiden. Den korsar sig med skogsharen och tränger ut den. Samtidigt är fältharen ett uppskattat vilt av jägarna så det är svårt att veta hur man ska hantera det, säger Lena Bondestad.

Att skogsharen nu är rödlistad och minskat med omkring 15 procent under de senaste tio åren, kan komma som en överraskning för många.

– Det svåra med de här arterna som är så vanliga är att det går så lång tid innan man märker att de minskat. Det märker man i första hand på inventeringen, säger Lena Bondestad.

Källa: Norrbottens-Kurirens webbupplaga.

Publicerat
22 hours ago lsjonsson sa:

Klimatförändringarna gör att ett av våra allra vanligaste djur klassas som rödlistad, nämligen skogsharen. "Det är bekymmersamt", säger Lena Bondestad, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen.

NORRBOTTEN 10 SEPTEMBER 2020 15:04
Djurbestånden i världen fortsätter minska, visar Världsnaturfondens senaste rapport ”Living Planet 2020” som publicerades under torsdagen. 

De viktigaste orsakerna är framför allt intensivt jordbruk och skogsbruk som breder ut sig över allt större naturområden så att djurens livsområden försvinner.

Det är inte ett problem i Norrbotten, men här finns ett annat djur som från i år är rödlistad och nära hotad: skogsharen. 

– Det är bekymmersamt. Det beror dels på klimatförändringen eftersom det är mycket mindre tid med snötäcken. Hararna blir ju vita på vintern och syns därmed lättare och faller offer för predatorer, säger Lena Bondestad, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen Norrbotten.

Skogsharen är inhemsk, men i Sverige finns också fältharen – dock ännu inte i Norrbotten – som är en invasiv art. 

– Den blev inplanterad en gång i tiden. Den korsar sig med skogsharen och tränger ut den. Samtidigt är fältharen ett uppskattat vilt av jägarna så det är svårt att veta hur man ska hantera det, säger Lena Bondestad.

Att skogsharen nu är rödlistad och minskat med omkring 15 procent under de senaste tio åren, kan komma som en överraskning för många.

– Det svåra med de här arterna som är så vanliga är att det går så lång tid innan man märker att de minskat. Det märker man i första hand på inventeringen, säger Lena Bondestad.

Källa: Norrbottens-Kurirens webbupplaga.

Vet man att det är klimatförändringarna är den stora eller enda orsaken? Eller... Beror minskningen på att vi har fler predatorer. Kan tänka mig att lodjur, varg, rödräv, mård och rovfåglar äter en del hare. Rovdjur som vi inte jagar på samma sätt som tidigare. Säkert har också alla, kanske upp emot två miljoner tamkatter, rätt stor inverkan på beståndet av harungar. Står det något om det?

Publicerat

Vetefan om jag blivit luttrad och bitsk men tar allt som kommer från wwf med rejäl nypa salt 

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På 2020-09-13 at 15:30 josc72 sa:

Vet man att det är klimatförändringarna är den stora eller enda orsaken? Eller... Beror minskningen på att vi har fler predatorer. Kan tänka mig att lodjur, varg, rödräv, mård och rovfåglar äter en del hare. Rovdjur som vi inte jagar på samma sätt som tidigare. Säkert har också alla, kanske upp emot två miljoner tamkatter, rätt stor inverkan på beståndet av harungar. Står det något om det?

Nej, det tror jag inte att dom vet! Vi har gott om hare i norr medans det är tvärtom i söder. Rovdjuren söder ut äter väl en och en annan hare och det gör dom väl i norr också men då är det väl örn, rödräv och lo i första hand som tar harar. Nej, det står inget om tamkatter.

Publicerat

Det kan inte vara så att skogsharen gillar skog, och att vi i norr där storbolagen gör som dom vill, knappt har någon kvar längre?

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago simnil sa:

Det kan inte vara så att skogsharen gillar skog, och att vi i norr där storbolagen gör som dom vill, knappt har någon kvar längre?

Ja visst kan det vara så men vi har ju många privata markägare som har bra med skogshare.  Rovdjuren tar väl en och en annan jösse söder ut. Vi slipper varg frånsett invandrare, lo, örnar o mickel. Hur många harar mården tar vet jag inte.

Publicerat

Vi har haft bra med hare på Muskö. Men inte längre.
Skogshare är det vi sett.
Problemet på Muskö tror jag är mer havsörn och mindre snö på vintern.
Hararna springer runt som vita självlysande studsbollar på marken utan snö. Och örnarna ser dem på flera km.
Det tillsammans med räv är inte jättebra.

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago Ijahman sa:

Vi har haft bra med hare på Muskö. Men inte längre.
Skogshare är det vi sett.
Problemet på Muskö tror jag är mer havsörn och mindre snö på vintern.
Hararna springer runt som vita självlysande studsbollar på marken utan snö. Och örnarna ser dem på flera km.
Det tillsammans med räv är inte jättebra.

Det kan mycket väl vara havsörnen ute i skärgården som går hårt åt jösse. Vit hare på snöfattig mark blir ett lätt byte för örnarna.

Publicerat

Kan vara så att Rävjägarna skulle behövas rödlistas i vissa områden. Häromkring vet jag av några få entusiaster men många är dom inte numera.

Men så dum jag är, att till predatorjakt skulle kunna ha någon positiv inverkan på något vore långsökt....

Publicerat
  • Författare
1 hour ago simnil sa:

Kan vara så att Rävjägarna skulle behövas rödlistas i vissa områden. Häromkring vet jag av några få entusiaster men många är dom inte numera.

Men så dum jag är, att till predatorjakt skulle kunna ha någon positiv inverkan på något vore långsökt....

Vi har haft harpest 3 gånger dom sista 15 åren runt Kalix. Harexplosion som jag skrev om tidigare i tråden. Så mycket hare har vi inte sett på flera år runt Kalix. 

Ja, kanske det är en lösning!

Publicerat
1 hour ago simnil sa:

https://www.jaktjournalen.se/debatt-miljopartiets-janusansikte/

Frågar man den s.k. "naturvårdskonsulenten" Rebecka Le Moine (MP) så näppeligen...

Publicerat

Sambons resultat för denna helgen blev 1-1. En hare och en räv. Hon utklassar mig i båda grenarna hittills i år!

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago simnil sa:

Sambons resultat för denna helgen blev 1-1. En hare och en räv. Hon utklassar mig i båda grenarna hittills i år!

Grattis till sambon!:thumbsup: