Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
ess-ett

Skjuta av hundar som driver och attackerar hästarna

Recommended Posts

ess-ett

Jag vet ju att jag har rätt att skjuta under pågående attack. Men hur fungerar när man vill ha tillstånd av PM att skjuta individer som ställt till problem förr? Dvs. avliva vid blotta uppenbarelsen?

Dahla

Ring och fråga.

Jämta
13 hours ago ess-ett sa:

Jag vet ju att jag har rätt att skjuta under pågående attack. Men hur fungerar när man vill ha tillstånd av PM att skjuta individer som ställt till problem förr? Dvs. avliva vid blotta uppenbarelsen?

Ett sånt tillstånd, att skjuta andras hundar i förebyggande syfte s a s, kan jag nästan garantera att du inte får.

Sun Flower

Är det ett återkommande problem så gissar jag att du vet vem som äger hunden. Då är väl första steget att prata med ägaren. Lyssnar inte denne så får du väl anmäla till polisen. 

ess-ett
1 hour ago Jämta sa:

Ett sånt tillstånd, att skjuta andras hundar i förebyggande syfte s a s, kan jag nästan garantera att du inte får.

"14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren. Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till Polismyndigheten."

Detta bör ju dock ge ett visst utrymme.

1 hour ago Sun Flower sa:

Är det ett återkommande problem så gissar jag att du vet vem som äger hunden. Då är väl första steget att prata med ägaren. Lyssnar inte denne så får du väl anmäla till polisen. 

Det stadiet är passerat, dessutom är det fler hundar som ställer till det då vi bor nära inpå 3 vvo'n. Nu är daltandet slut och det handlar om att freda min egna djur, om det så sker på bekostnad av andras.

Holz

Vilka skador är det hundarna orsakar på dina lantbruksdjur?

Sun Flower
2 hours ago ess-ett sa:

Det stadiet är passerat, dessutom är det fler hundar som ställer till det då vi bor nära inpå 3 vvo'n. Nu är daltandet slut och det handlar om att freda min egna djur, om det så sker på bekostnad av andras.

Ok, vad sa polisen då?

danielj

Trollradarn slår i botten. (Men svara lite kort ändå!)

Även om du tror att du har laglig rätt (Väldigt tveksamt), så kommer du troligtvis öppna för en fejd som du inte kan se alla konsekvenserna av. Skulle du dessutom förlora i rätten, vilket jag misstänker att du kommer få infinna dig i .Så kommer du nog att få en avsevärd ekonomisk smäll.

//Danielj

• Thanks 1

Jämta
3 hours ago ess-ett sa:

"14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren. Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till Polismyndigheten."

Du kan fetglömma att du har någon laglig rätt att skjuta en jakthund enbart vid blotta åsynen av den på dina ägor som du skrev i ditt första inlägg. Det får man nämligen inte, helt oavsett tidigare incidenter.

Det man ska göra är att försöka fånga in hunden/skrämma bort den. Misslyckas det och hunden attackerar djuren (duger alltså inte att den bara rantar runt och skäller) så är nästa steg att kontakta polis och inhämta tillstånd att skjuta den.

Mitt tips som fd bonde och mångårig jägare är att stängsla bättre till att börja med. Dvs sätt upp fler trådar/elband på "hundhöjd" eller ännu bättre elnät strax utanför hagtrådarna och därmed -som djurägare- ha gjort allt du kan för att hålla hundarna utanför hagen.

karelsk blandning

Är nog lyckat skjuta en hund i hagen om den inte dräpt flera djur där tidigare.

Kontakta hundägaren och be dom skaffa fram ett el halsband och komma släppa in till djuren så har ni löst problemet, eller så skaffar du ett sånt halsband och ber dom komma dit med hunden, om inget intresse finns koppla hunden kör den till grannkommunen till polis station och lämna den där.

El halsbanden är tyvärr inte lagliga att använda i Sverige men väldigt mycket bättre än att skjuta nåns hund.

ess-ett
19 hours ago Holz sa:

Vilka skador är det hundarna orsakar på dina lantbruksdjur?

Bara sedan i fjol har två av våra hästar blivit attackerade med bitskador på benen som följd. Ett föl har blivit anfallet, utan skador, men hon är fortfarande så hundrädd att hon är orolig när hon ser min Vorstehtik.

18 hours ago Sun Flower sa:

Ok, vad sa polisen då?

Att man har rätten (att skjuta) ett angripande djur under pågående attack är otvivelaktig. Trådens frågeställning är det intressanta, och ska forskas vidare i.

18 hours ago danielj sa:

Trollradarn slår i botten. (Men svara lite kort ändå!)

Även om du tror att du har laglig rätt (Väldigt tveksamt), så kommer du troligtvis öppna för en fejd som du inte kan se alla konsekvenserna av. Skulle du dessutom förlora i rätten, vilket jag misstänker att du kommer få infinna dig i .Så kommer du nog att få en avsevärd ekonomisk smäll.

//Danielj

Det är ju det jag ska undersöka. Jag vill ju naturligtvis vet hur lagen är utformad. Vidare så har jag högre tankar om jägarkåren än att folk ska börja agera vargkramare bara för att jag fredat det som är mitt.

ess-ett
25 minutes ago danielj sa:

öhhh du vill försvara dina djur mot skador men förväntar dig att jägare skall ta att du skjuter hans hund? 

Sedan glömmer du jägarens ev.  övriga familj! Du vill skydda dina djur som står i stallet. Hunden du skjuter kanske ligger i familjens dotters säng m.m.  

Du pratar om jägarkåren, precis som du ej ingår(Vilket säker stämmer när du talar om att skjuta en hund). Har du den minsta aning om  vad det krävs av dig som skytt att skjuta en hund som attackerar din häst?

Ett tips, ta dina dokumenterade skador med dig  prata och visa med jaktledarna. Jag lovar att de inte vill ha en hund som jagar på deras marker som biter hästar, vilt m.m. Så det kommer troligtvis sluta använda den hunden, kräva munkorg och undvika såtar i närheten av dina hagar! Lika med problemet löst!

//Danielj

Bespara mig gärna känslomässigt svammel och låt tråden handla om det juridiska, det är där min frågeställning ligger. Jag jagar själv och har en jättefin 3-årig Vorsteh. Hon skulle ALDRIG ge sig på övriga djur, vare sig dotters hönor eller katten (eller gud förbjude ren under ripjakten). Varför? Jo, därför att jag som husse tagit mitt ansvar och lärt henne vad som är rätt och fel, något fler hundägare borde anamma.

karelsk blandning

Jag har gett dig ett bra tips istället för att skjuta nåns hund, det har fungerat på många hundar som jagar ren. 

Hipshot

Ska du försöka inhämta något slags tillstånd i förväg, vilket jag är rätt säker på att du inte får, så ska du vända dej till Länsstyrelsen som har tillsyn över både dina djur och de aktuella jyckarna. De är inte tandlösa så det är ett hett tips innan du börjar greppa bössan.

Spontant så tror jag att din lista över skador inte är nog lång för att du ska få ngt tillstånd men det är min gissning, kan helt klart ha fel. Men Lst är rätt väg att gå.

Polisen kommer aldrig någonsin att utfärda någonslags "licens" på hundarna. Inte ens om du ringer under pågående händelse.. Hur lagen tolkas vet jag inte men ett hett tips är att OM du ger dej på att skjuta på hundar så ska du nog ha tidigare skador kopplade till hundindivider samt kopior på anmälningar mot hundarna/ägarna förberedda.. Du kommer hamna i en skitstorm och utgången är inte alls given. Hade du blivit av med en radda får vid upprepade attacker så hade det nog varit annorlunda, det är mer konkret.

Carl A

har jobbat länge inom rättsväsendet och törs lova att juridik är i princip alltid det allra sämsta sättet att lösa problem / tvister på.

• Like 2

M-Ola

Tror det var två år sen en hästägare sköt en hund i hästhagen här nere i skåne. Hon fick rätt och det som hände var att hundägaren fick stå för veterinärkostnaden  för vården på hästarna. Så det går att skjuta en hund under pågående attack. Även i det fallet så var det samma hund som varit där flera gånger och jagat hästarna. Ingen jakthund utan en Malmöhund som "var så snäll". Hade även setts jaga rådjur och tagit kid i ett friluftsområde i närheten. Så vissa hundar kan vara befogat att ta bort.

Mad Mike

Nja säg inte att det är helt uteslutet, jag har själv skjutit två hundar efter beslut från polisen, dock med den skillnaden att det då var personskador och hundarna inte gick att fånga in.

/Mike

ess-ett
På 2020-09-14 at 08:44 karelsk blandning sa:

Jag har gett dig ett bra tips istället för att skjuta nåns hund, det har fungerat på många hundar som jagar ren. 

Tack för tips, men det är inte mitt ansvar att andra ska få pli på sina hundar, framförallt inte med olagliga metoder (som förvisso fungerar otroligt effektivt).

På 2020-09-14 at 09:54 Hipshot sa:

Ska du försöka inhämta något slags tillstånd i förväg, vilket jag är rätt säker på att du inte får, så ska du vända dej till Länsstyrelsen som har tillsyn över både dina djur och de aktuella jyckarna. De är inte tandlösa så det är ett hett tips innan du börjar greppa bössan.

Spontant så tror jag att din lista över skador inte är nog lång för att du ska få ngt tillstånd men det är min gissning, kan helt klart ha fel. Men Lst är rätt väg att gå.

Polisen kommer aldrig någonsin att utfärda någonslags "licens" på hundarna. Inte ens om du ringer under pågående händelse.. Hur lagen tolkas vet jag inte men ett hett tips är att OM du ger dej på att skjuta på hundar så ska du nog ha tidigare skador kopplade till hundindivider samt kopior på anmälningar mot hundarna/ägarna förberedda.. Du kommer hamna i en skitstorm och utgången är inte alls given. Hade du blivit av med en radda får vid upprepade attacker så hade det nog varit annorlunda, det är mer konkret.

Tack för tips!

Under pågående attack är det dock inte telefonen som åker fram, då smäller det naturligtvis, med stöd av lagen. Den rätten nyttjas redan när inga andra alternativ finns.

På 2020-09-14 at 20:22 Christian N sa:

2008 och 2013 har hästägare skjutit hundar enligt lite rubriker, 13 var i Olofström/kyrkhult och en pitbull sköts,

Men oavsett vilket, det trådstartaren fiskar efter existerar inte, varför, jo för att man som djur ägare har en låååååååååååångtgående skyldighet att eliminera en sådan risk för konfrontation, inte djuret/hunden som stör. 

tillstånd från PM förekommer inte. En kurs i konflikthantering är dock rekommenderad. /C 

Vi har fullföljt de åtgärder som jordbruksverket kräver. Tyvärr är hästen ganska känslig när det gäller strömstyrka varvid elstängslet inte motar en intresserad hund.

På 2020-09-15 at 10:29 Mad Mike sa:

Nja säg inte att det är helt uteslutet, jag har själv skjutit två hundar efter beslut från polisen, dock med den skillnaden att det då var personskador och hundarna inte gick att fånga in.

/Mike

Ett intressant spår. Släktens jurist undersöker möjligheterna.