Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kronhjort i Kalix och i Norrbotten

Featured Replies

Publicerat
7 hours ago karelsk blandning sa:

Sjukt, fri jakt på hjort och rådjur hos er borde det varit.

Då hade bönderna kanske varit nöjda.

Varför skulle det det?

Publicerat
18 minutes ago strävhår sa:

Varför skulle det det?

Dom vill ju inga hjortar ha och jag anser bara att rådjuren borde skjutas bort eftersom dom.aldrog skulle klara sig här uppe utan att folk matar dom.

Publicerat
  • Författare
59 minutes ago karelsk blandning sa:

Dom vill ju inga hjortar ha och jag anser bara att rådjuren borde skjutas bort eftersom dom.aldrog skulle klara sig här uppe utan att folk matar dom.

...och det är inte bara klimatet som är emot rådjuren här uppe utan stövarjägarna är inte heller glada åt rådjuren.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago alias sa:

Tror väl att grundtänket för kronskötselområdena är ungefär som för älgskötselområdena (typ att man något sånär ska ha en "egen" stam att förvalta). Här nere är det väl kanske egentligen mer rättvisande att säga att man har en egen älgstam inom ett älgförvaltningsområde (som i sin tur innehåller flera älgskötselområden).

För vår del är KFO:ets utbredning samma som ÄFO:ets (drygt 10 000 ha) och jag tror att de fortfarande har samma styrelse. Vet dock inte om det finns någon minimiareal för registrering av KFO.

Det görs treåriga skötselplaner för både älg och kronvilt.

Menade inte att skyddsjakt inte skulle vara ett sämre alternativ. Tänker dock på om det är osannolikt att man får tillstånd för en sådan och att det dessutom efter denna inte får finnas kvar några djur kvar som kan föröka sig, så är tveksamt om skyddsjakten fyller sitt syfte (om man nu vill ha bort kronviltet helt från området).

Med ett kronskötselområde så kan man verka för att hålla stammen på en låg nivå. Man kan dock inte "utrota" stammen lokalt, utan ska verka för att förvalta den (om än på en låg individtäthet om så beslutas).

Blev lite ostrukturerat svar känner jag. Vet inte om det besvarade dina frågor?

MVH

Alias

Vi är ju inte med i något älgskötselområde utan bara söker licens varje år.

Vi får väl se vad markägarna säger i grannlagamötet när vi tar frivilligt brunstuppehåll och jaktledarna pratar med grannlagen.

Publicerat
3 hours ago karelsk blandning sa:

Tänk om alla fick som dom vela, överallt hela tiden. Kallas anarki. 

Publicerat
11 hours ago strävhår sa:

Tänk om alla fick som dom vela, överallt hela tiden. Kallas anarki. 

Tycker du själv att det är normalt att man har rådjur endast för att dom är fina och att dom inte klarar sig utan utfodring och upplogade vägar på vintern.

När det är dryga metern snö så inte tror jag dom klarar sig så bra utan utfodring och fågelbord.

Sen så är det ofta ett evigt gnäll av utfodrings människorna att det jagas rådjur under jakten och dom som är så fina och jag som matat dom hela vintern. 

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Tycker du själv att det är normalt att man har rådjur endast för att dom är fina och att dom inte klarar sig utan utfodring och upplogade vägar på vintern.

När det är dryga metern snö så inte tror jag dom klarar sig så bra utan utfodring och fågelbord.

Sen så är det ofta ett evigt gnäll av utfodrings människorna att det jagas rådjur under jakten och dom som är så fina och jag som matat dom hela vintern. 

Så när snövintern var sist då älgarna dog som flugor, skulle vi inte gjort nått då för hjälpa dom? Ligger i människans natur att hjälpa. 

Publicerat
7 minutes ago strävhår sa:

Så när snövintern var sist då älgarna dog som flugor, skulle vi inte gjort nått då för hjälpa dom? Ligger i människans natur att hjälpa. 

Med vad hjälps älgen?

Förlängning av jakt tid, skyddsjakt, borttag av brunstuppehållet?

Du har nog lite annat klimat tror jag än här.

Publicerat
16 minutes ago karelsk blandning sa:

Med vad hjälps älgen?

Förlängning av jakt tid, skyddsjakt, borttag av brunstuppehållet?

Du har nog lite annat klimat tror jag än här.

Senast i vintras, eller om det var förra, så var det pådrag tack vare snödjupet och många gjorde det dom kunde för att mata älgar. Enskilda, inte skogsbolagen.

• lsjonsson changed the title to Kronhjort i Kalix och i Norrbotten
Publicerat
  • Författare

Som ni ser så har jag redigerat min rubrik i denna tråd till att omfatta Norrbotten också.

Jag fick nedanstående info från en medlem i forat som jag gissar bor någonstans runt Överkalix under den gångna helgen.

Hej hört att dom sett kron även i tjäruträsk området i sommar i fjol höstas obs väster om överkalix två kron hjortar som filmades ett jakt lag såg dom under jakten jag såg 2017 oktober en hind på ett kvälls pass vars kommer dom i från ingen vet men man blir förvånad då man ser ett djur man inte sett förut vi har varit tysta om dom obse vill så vara då vet du att dom finns längre norrut

Är det någon mer som har sett Kronhjort i norra,östra och västra delen av Norrbotten åt Lulehållet? Det vore kul att få veta om dom har spridit sig till mer platser.