Jump to content

Jämt valpen.

karelsk blandning
 Share

Recommended Posts

Är nog den värsta jämt valp jag träffat, envis fruktansvärt, direkt fram oavsett vad det är och sen finns det en hel del humör i den lille.

Fast den äldre hunden tagit ner han flera gånger och tillslut ordentligt så direkt han kommer lös upp och på igen, igår var ja tvungen att ta honom och förhoppningsvis behöver inte jag det fler gånger.

Jaktligt kanske det inte är några nackdelar men är en jobbigare hund att ha och göra med.

• Like 1

Får den till ett stånd på en älg i skogen så lär den inte släppa älgen på inkallning om jag gissar rätt. ;):lol: Du får vänta tills dagen efter.:thumbsup:

Passat på och haft lös honom endel när det gått.

Idag har han varit iväg 400m själv på tur och sen några mindre svängar medan jag suttit vänta på honom.

• 3 weeks later...

Lillen har varit med mycket och varit träffa skjutna älgar och varit lös.

Fredag hade ja lös han 2 timmar medan jag själv var på samma ställe var ut 500m ungefär som längst och sen rotade runt i gamla spår 1 av timmarna.

Igår vid kalven hade vi han lös och andra hunden i koppel, valpen skulle låtsas börja vakta älgen.

Trött hund efter dom grejerna.

20201129_041305.jpg

20201129_040725.jpg

20201129_041543.jpg

• Like 1

Tanken är att passa på och fara visa honom renar när dom har inne och redan nu visa att vi inte ska jaga dom.

Går några 100 ren på varje älg så tanken är att försöka redan från start med den här.

Hade med karelaren på mycket såna grejer och det blev iaf inte sämre sen att han inte kunde låta bli och skicka iväg dom en bit i skogen var inte så farligt. Sällan han for mer än 1km bakom dom och nästa gång inte alls. Så ska testa med valpen här och se om det fungerar lika.

• 2 months later...

Nu kom jag för mig att skicka in papprena så hunden blev svensk till slut.

Kollade vad lillen var stor nu och han mätte in på 59-60cm hoppas att han växer till sig lite till.

• Like 1

Just now karelsk blandning sa:

20210221_082006.jpg

Snygg! Kan ju tro att det är en porslinshund som sitter så fint.:thumbsup:

Håller i benet så han väntar att få igen det.

Så var bilden före jag klippte till den, stor skillnad i färg mellan dom två är det.

20210221_082652.jpg

• Like 1

Haha! Ja, det underlättar när du håller benet framför dom/unghunden Ja, det är stor skillnad i färgen på dom!

Bägge är stiliga!:thumbsup:

• 2 weeks later...

Skoter träning har det varit nu några dagar, han gillar inte riktigt ljudet annars går det bra.

Tidigare gillade han inte alls vara nära när skotern var igång men nu ser det ut som han väntar att det ska bli en tur så fort man går nära.

Ska även passa på och försäkra honom när jag ringer folksam i ett annat ärende så är det gjort och kanske säga bort försäkringen på den äldsta hunden.

• Like 1

• 5 weeks later...

Ser ut som att skoter föret börjar vara slut redan, men sista turen åkte han bra på maskinen. 

Lite udda jämthund som plockar handskar, mössor och grejer som han bär runt på hemma utan att bita sönder. Kommer ofta och tar fast i handen försiktigt bakifrån.

Mer damp än alla dom andra jämtarna som funnit hos oss, undra om det är för att han är från Finland de är så?

Enda gången han är lugn och snäll är då han är nyvaken.

• Like 2

Han blir nog inte så stor som jag hoppats på och lite ljus I färgen men det kanske han uppväger i skogen.

• Like 1

• 1 month later...

Nu när man borstat honom några kvällar så har lillen som han kallas mestadels blivit lite mörkare men hur mycket hår ja än borstar så blir han inte högre utan bara mindre bred.

Nu när vinter pälsen försvinner ser han ut som en undernärd hund med 5x för mycket energi fast han har chans äta morgon och kväll nästan det han vill, sällan han äter upp allting och på veckorna när det är jobb tidigt på morgon så skippar han oftast maten på.

Lite klokare har han iaf blivit, men han är fortfarande lika envis och väldigt mycket energi finns det.

Har kommit fram till att han behöver en ny kompis när det kommer nån lämplig valp för det är synd om den äldre hunden som är tillsammans med honom på dagarna. 

• 3 weeks later...

Måste nog ställa ut honom ifall det skulle fungera i höst och man måste starta honom på jaktprov.

Har mätt honom nu några gånger och runt 63cm i höjd ser han ut att vara, lite grövre har han också blivit men ser ut att bli den lätta modellen jämte som är ljusare i färgen.

• 3 weeks later...

Igår blev lillen 1år och anmäld till utställning om han nu får för sig att jaga älg i höst så är han klar för att starta honom på prov om det blir aktuellt.

någon liten defekt eller bokstavs kombination har han allt.

2 dagar utan spring går bra, 3e börjar han bära runt grejer å vara lite jobbig,4e dagen bär han runt på allt möjligt i huset och är jobbig, 5e dagen är han mycket jobbig och river ut allt som finns, skäller ståndskall på andra hunden ute som inne och är inte riktigt frisk.

Nu måste det komma svalare väder och regn så det finns vatten i skogen, har inte låtit det gå mer än 5dagar utan spring för han men är bara ledig tid man orkar vara ut med honom på nätterna när det är något svalare.

Om han är lika med älgarna som äldre hunden och skäller dom i ansiktet kanske det blir bra trots allt.

Imorgon ska han på vaccinering inför utställningen.

Ska fråga om dom kan ge lite lugnande åt honom, ju mer tränad han blir desto jobbigare dagarna vi är hemma blir han.

Blir spännande se på utställningen om jag och domaren har samma syn på jämthundar, det kanske går bättre än jag väntar om man får tro på andra.

Nå han är ju tänkt att jaga med så om han är ljus eller mörk i färgen spelar nog mindre roll. 

Än så länge är dom sams och nästan äter från samma skål.

En grej med lillen här är att han tittar mycket på den äldre om han gör något spec och tar efter.

Jag har inte lagt desto mer tid att lära han mer än sitt och stanna, nu sista två veckorna har han lärt sig ligg och att skälla när man ber honom, han smet här om dagen och räckte med att vissla så kom han tillbaks konstigt nog.

Kanske bara är en tillfällighet att han lyssnar.

20210723_104024.jpg

• Like 2

Nästan 1mils motions tur sen lite bad i kallkäll vattnet före det blir komma kojan och sängen.

Den äldre ville inte vara med på bild, när jag tog fram telefon var det direkt till mig.20210723_223633.thumb.jpg.ff6ee62a4faffd2ff83bd6a9da4b1467.jpg

• Like 1