Hoppa till innehåll

Offentlighetsprincipen.


qvarnhill

Recommended Posts

Var tog den svenska offentlighetsprincipen vägen, är den utmanövrerad närheslt någon utredartjänstemans känner för det?

Beställde FUPen för en, inte en men två gånger nerlagd förundersökning gällande grovt jaktbrott... Fick en kopia av åklagarens beslut att lägga ner förundersökningen, i övrigt hänvisade den lokala konstapeln till sekretess så som han bedömer det och hänvisar till någon paragraf i offentlighets och sekretesslagen.

Det riskerar ju att på sikt att allt blir sekretessbelagt och att folket får finna sig i att hållas bakom ljuset... Inte klokt enligt mig!

Vet att det finns lagfarna på forat som besitter kunskaper om detta, är detta rimligt och har jag bara att hacka i mig beslutet?

Arg? Tok heller, inte jag... SKITFÖRBANNAD!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nedlagda förundersökningar har alltid sekretess, alltid, inte ens utpekad person får full insikt, eller inte garanterat. 

Även om jag förstår både ärendet och sitt syfte, som är gott så är just detta enligt mig, bra och sunt. 
 

kan förklara fördjupat en dag vid tangentbordet. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Christian N sa:

Nedlagda förundersökningar har alltid sekretess, alltid, inte ens utpekad person får full insikt, eller inte garanterat. 

Även om jag förstår både ärendet och sitt syfte, som är gott så är just detta enligt mig, bra och sunt. 
 

kan förklara fördjupat en dag vid tangentbordet. /C 

Även om jag inte gillar svaret så tack, behöver inte vara skitförbannad längre då, bara irriterad över tingens ordning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...