Jump to content

SLUTA mina bitcoin på min dator och min telefon

LGH
 Share

Recommended Posts

Om ni prompt känner att ni måste köra bitcoin mining på era användares datorer kanske ni borde vara öppna med detta och berätta detta för användarna.

För återigen kör Jaktsidan bitcoin mining i användarnas webbläsare både på telefon och dator. Vilken gång i ordningen är detta? Jag har uppriktigt tappat räkningen.

Om det inte är med uppsåt kanske ni borde sluta inkludera skumma script och annonser som ni uppenbarligen inte kan hantera säkerheten i.

Webbläsaren Brave (finns både som mobil app och för datorn) kan rekommenderas för den skippar alla dumheter som inkluderas i sidan här.

• Like 1

Firefox går att köra samma tilägg på för hindra detta. Vill man ge annonserna en omgång så är AdNauseum och TrackMeNot bra tillägg.

• Like 1

22 minutes ago Hipshot sa:

Hepp! 

Installerade Brave.. datorn tystnade direkt!

Grattis, Dr LGH botar symptomen men inte sjukdomen. :D 

Kan vara värt att påpeka Wizard har sagt åt oss att vi inte får blocka annonser och det är precis vad Brave gör - blockerar annonser och fulspel. ;)

Att whitelista Jaktsidan är knappast aktuellt i nuläget med given track record, i varje fall för min del.

12 minutes ago HuggyBear sa:

Å för en dataokunnig som jag, va är bitcoin mining??

Kryptovaluta, man kan se det som digital guldvaskning. Någon hoppas att nästan som genom magi plötsligt snubbla över en massa stålar.

Det största problemet för de som tror sig kunna "vinna" är att kostnaden för att faktiskt lyckas ofta överstiger vinsten då det krävs så mycket datorkraft (vilket känns på telefonens temperatur eller hörs på datorns fläkt), och i förlängningen också el. Då är det klart att man gärna låter någon annan betala räkningen genom att använda andras datorer och telefoner för att köra beräkningarna.

• Like 1

22 minutes ago, culot said:

Jahapp !   Vad gör vi vanliga dödliga då ?? 

Fixa inget fel som inte är trasigt, funkar det så fortsätt som vanligt. Om inte så har du fått förslag i tråden.

• Like 1

26 minutes ago tecno sa:

Fixa inget fel som inte är trasigt, funkar det så fortsätt som vanligt. Om inte så har du fått förslag i tråden.

Jaktsidan är dock jävligt trasig och har som LGH säger varit strul en längre tid. Otroligt märkligt agerat av innehavaren av hemsidan.

3 minutes ago, Tuffhund said:

Jaktsidan är dock jävligt trasig och har som LGH säger varit strul en längre tid. Otroligt märkligt agerat av innehavaren av hemsidan.

Tydligen är det några få som drabbas, har inte märkt av detta på mitt håll.

47 minutes ago tecno sa:

Har inte påstått det heller!

If it aint broken, dont fix it. Möjligen missförstod jag dig men fick uppfattningen att om man inte upplever något problem så bör man inte göra något. En av idén med gruvgrävningen hos användarna är att det förhoppningsvis inte ska märkas. Användare har olika grad av datorkunskap och många märker säkert inte att utvinningen stjäl prestanda.

Jag tycker att alla användare kan kräva att Jaktsidan lägger korten på bordet även om just den användaren inte uppmärksammat problematiken.

• Like 1

3 hours ago tecno sa:

Jo men det som ni beskriver är lika begripligt som högläsning ur koranen, jag har mest haft strul med mobilen där jaktsidan har farit upp och mer som mätarna på ett slutsteg fr 90 talet ....

Du kan i stället för att använda telefonens inbyggda webbläsare installera appen Brave Browser. Det är i princip Chrome men utan Googles knepigheter och den blockerar annonser och malware som denna.

• Like 1

Jag är också i det grekiska koran-facket här och fattar ingenting. Vad kan hända mig som användare i samband med detta? Jag har ju inga bitcoins. 

Sedan verkar det som om man inte kan logga ut längre? Stämmer det? 

4 hours ago Hipshot sa:

Din bild är typ Grekiska/Koranen för mej ?

Gjorde den dig sugen på Oliver och Fikon ?  ?

?

Skämt åtsido, jag förstår inte ens problemet dataanalfabet som man är, är det nå spionprogram som snokar runt här på sidan ?

På 2020-11-15 at 11:41 LGH sa:

Om ni prompt känner att ni måste köra bitcoin mining på era användares datorer kanske ni borde vara öppna med detta och berätta detta för användarna.

För återigen kör Jaktsidan bitcoin mining i användarnas webbläsare både på telefon och dator. Vilken gång i ordningen är detta? Jag har uppriktigt tappat räkningen.

Om det inte är med uppsåt kanske ni borde sluta inkludera skumma script och annonser som ni uppenbarligen inte kan hantera säkerheten i.

Webbläsaren Brave (finns både som mobil app och för datorn) kan rekommenderas för den skippar alla dumheter som inkluderas i sidan här.

Om det är någon som minar på din dator/telefon så vet inte jag vem det är, inte jaktsidan i alla fall.

Jag har nu gått igenom det mesta av koden och kan EJ hitta något som inte skall vara där, jag har EJ heller kunnat replikera de problem som rapporterats. Får mig att tro att detta fenomen har sitt ursprung någon annanstans och EJ kommer från JS.

Om det är någon som har problemet som kan peka mig mot VAR det skulle komma ifrån (modul, annons eller vad som) vänligen peka mig i rätt riktning så skall jag ta en ny titt på detta.

//Niclas Lundin

• Like 1