Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Polisens arbete...

Featured Replies

Publicerat

Ibland blir jag bara så förvånad... Polisen får alltså 700 000:- från den viltvårdsfond vi jägare betalar till "fö att spåra, döda eller omhänderta statens vilt"

Är det någon av er som har sett eller hört om någon polis i det här landet som i tjänst velat ta i ett dött djur eller över huvud taget gett sig ut i skogen med tjänstevapen på att döda eller omhänderta något av statens vilt?

http://www.jagareforbundet.se/news/snalt_anslag__satsni.asp

Publicerat

Polisen i Haparanda ringer ut eftersöks jägare som tar had om det.

Publicerat

Om jag inte minns fel så är det staten som ska stå för resekostnader, förlorad arb.inkomst m. m. vid eftersök av trafikskadat vilt, och då är det väl polisen som ska betala kostnaderna. Jag har för mig att det var så det beslutades. Rätta mig om jag har fel. :D

Publicerat

Skulle jag vara polis så skulle jag hellre göra eftersök än åka runt och hämta ner pissade fyllon som spyr i bilen.

Publicerat
Skulle jag vara polis så skulle jag hellre göra eftersök än åka runt och hämta ner pissade fyllon som spyr i bilen.

Instämmer.

Publicerat

Är inte detta pengar som vi jägare får tillbaka då vi gör eftersök via SES organisationen? De får under alla omständigheter inga pengar för att köra och hämta en död sångsvan i ett dike, det är deras uppdrag från staten och detta SKA de göra för de pengar de får från staten.

Mvh!

Publicerat

Detta är pengar som går tillbaks till oss som gör eftersöken. Kontaktmän, eftersökspatruller.

Nya ersättningsnivåer är på g, har dock ej hört om något är bestämt men det blir isåfall en avsevärd skillnad i ersättning till eftersökspersonerna. De nya ersättningarna skall isåfall finansieras med någon extra krona i påslag på trafikförsäkringen vilket jag anser är riktigt.

Publicerat
  • Författare

Jag har då aldrig hört talas om att någon fått betalt för eftersök på statens vilt men jag hör ju långt ifrån allt.

Publicerat
Jag har då aldrig hört talas om att någon fått betalt för eftersök på statens vilt men jag hör ju långt ifrån allt.

Då har du inte hört mycket ;)

En ersättning på 50 kr utgår för varje utryckning. Har för mig att ersättningen är något högre vid älg.

Den nya ersättningen föreslås vara betydligt högre. Har för mig att vid rådjur föreslås ersättningen ligga på 200 kr. Älg och vildsvin minns jag ej men för björn skall den vara hela 2000 kr vilket jag anser vara helt klart rimligt med tanke på de risker eftersökspatrullen utsätter sig för!

Obs att detta endast är ett förslag än så länge men det verkar hoppfullt då jag pratat med personer som suttit i möte med bla Rps om just denna fråga.