Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förstört kött...?

Featured Replies

Publicerat

Här kommer en lite konstig fråga men det är på förekommen anledning. Är det någon som varit med om att vildsvin blivit dåligt pga sänkt pH-halt i köttet som ett resultat av att djuren blev stressade under jakten och att de fick ligga några timmar innan de passades? Eller att temperaturen i köttet stigit till ca. 40 grader efter att djuret är skjutet då det fått ligga några timmar (i höstväder) innan det passades och att detta gjort att pH-nivån sänkts (gissar typ surnat!?)? ??

• Svar 53
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Pratat med obducenten och finns inte en chans att kroppstemperaturen ökar, oavsett människa eller djur... När djuret lever så ligger ph runt 7,2, direkt när djuret dör så sjunker ph ner mot 4,5-6

• Stort tack för alla svar! Man kan nog konstatera att någon ljuger så det står härliga till och försöker utnyttja situationen å det grövsta! Tydligen är det flera i laget som börjat ifrågasätta de

• killer_mouse
    killer_mouse

Att ta "kasserat" kött för att göra korv bryter mot så många lagar och regler så hälften skulle räcka att stänga ner vilken charkuteri som helst för att enbart släppa in köttet på området  Antar

Publicerat

Om det blivit för varmt så kan det helt klart ha surnat!! 

Publicerat

Hur många timmar är "några" i det här fallet?

Bakterier i tarmarna börjar ta sig ut ur tarmarna efter "några" timmar och sprider sig då till köttet. Det är bara att kasta det djuret i så fall.

Blod som ligger kvar i kroppshålan när syre kan komma in där surnar ganska fort om det är varmt på alla djur.

Vi försöker ta ur vildsvin inom två timmar så här års. Omedelbart under sommarmånaderna.

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago Galne sa:

Om det blivit för varmt så kan det helt klart ha surnat!! 

Jo, men att temperaturen skulle ha stigit till 40 grader medan djuret låg dött i skogen när det var kanske max 10 grader ute..!? Hade förstått om man sagt att det surnat för att man hängt det för varmt, men det ska enl. uppgift inte ha varit problemet.

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Dahla sa:

Hur många timmar är "några" i det här fallet?

Bakterier i tarmarna börjar ta sig ut ur tarmarna efter "några" timmar och sprider sig då till köttet. Det är bara att kasta det djuret i så fall.

Blod som ligger kvar i kroppshålan när syre kan komma in där surnar ganska fort om det är varmt på alla djur.

Vi försöker ta ur vildsvin inom två timmar så här års. Omedelbart under sommarmånaderna.

Vet inte exakt men säg max 6 timmar, men mer troligt 2-3 timmar.

Problemet (det påstådda problemet asså) är inte att köttet blivit kontaminerat av t.ex. bakterier (vilket ju vore en mer rimlig förklaring) utan att det surnat pga djuren blev stressade under jakten och sen fick ligga några timmar opassade vilket gjorde att värmen i djurkroppen steg till 40 grader medan det låg i skogen. I slaktboden ska allt ha varit enl. konstens alla regler.

Kan nämna bakgrunden är att ett lag ordnad en vildsvinsjakt och nu fått besked att köttet blivit lite dåligt pga ovan nämnda skäl och att jaktlagets medlemmar därför inte kan få något kött. Däremot tar en i laget allt kött och lämnar in det för korvtillverkning och sen kan de i laget som vill  få köpa korv av denne.

Publicerat
29 minutes ago Holz sa:

Problemet (det påstådda problemet asså) är inte att köttet blivit kontaminerat av t.ex. bakterier (vilket ju vore en mer rimlig förklaring) utan att det surnat pga djuren blev stressade under jakten och sen fick ligga några timmar opassade vilket gjorde att värmen i djurkroppen steg till 40 grader medan det låg i skogen. I slaktboden ska allt ha varit enl. konstens alla regler.

Kan nämna bakgrunden är att ett lag ordnad en vildsvinsjakt och nu fått besked att köttet blivit lite dåligt pga ovan nämnda skäl och att jaktlagets medlemmar därför inte kan få något kött. Däremot tar en i laget allt kött och lämnar in det för korvtillverkning och sen kan de i laget som vill  få köpa korv av denne.

Låter som gubbjävel om du frågar mig!

Publicerat

Hur kan kroppens temp stiga när djuret dött och det är 10 grader ? Då borde tempen sänkas istället eller har era svin diesel motorer som inte kyls ner när hjärtat slutat pumpa blod/kylarvätska runt ?

Tror nog att det är som hs-merkel säger, gubbjävel deluxe!

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago hs_merkel sa:

Låter som gubbjävel om du frågar mig!

Är väl min misstanke också, men tänkte jag skulle lyssna här då man ibland  lär sig saker man inte trodde var möjligt.

Kan nämna att i fjol anordnade samma lag en jakt som resulterade i 12 fällda grisar. Av det fick man tydligen ut 90kg kött som sen blev lite hamburgare och 60kg korv som medlemmarna fick dela på mot betalning. ?

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Ompi sa:

Hur kan kroppens temp stiga när djuret dött och det är 10 grader ? Då borde tempen sänkas istället eller har era svin diesel motorer som inte kyls ner när hjärtat slutat pumpa blod/kylarvätska runt ?

Mmhmm...lite min fundering också. Men det är skälet som anges till varför lagets medlemmar inte kan få något kött.

Publicerat

Om tempen ska kunna höjas så lär det vara på grund av att bakterierna ökar och jobbar på övertid... ?

Jag är dock skeptisk... är köttet surt eller förstört av någon annan anledning skulle jag inte ens försöka göra korv av det... inte ens hundmat.

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Dahla sa:

Om tempen ska kunna höjas så lär det vara på grund av att bakterierna ökar och jobbar på övertid... ?

Jag är dock skeptisk... är köttet surt eller förstört av någon annan anledning skulle jag inte ens försöka göra korv av det... inte ens hundmat.

Jo, även om en kemisk reaktion säkert kan förekomma så lär bakterierna nog fårorna övertid om de ska hinna med det på några timmar. ?

Samma här. Svårt att tro att man får bort smaken...om man nu vill riskera sin hälsa med att äta surt kött. ?

Publicerat
1 hour ago Holz sa:

Jag har varit med om att vildsvinskött blivit dåligt två gånger. Ena gången bukskjuten gris som därefter sprang i ca 1 timme innan den blev  skjuten och sedan låg ca 4 timmar innan passning. Vid tillvaratagning och urspolning  luktade det unket om hela grisen och efter några dagar i kyl så provades en bit som inte kunde anses smaka gott så den grisen förpassades till rävåteln. Andra gången så var det en illa skjuten gris som gick undan och efter ett längre eftersök blev skjuten. Där verkade allt bra tills jag hade styckat upp och förpackat allt utom filéerna som smakade illa. Vid kontroll smakade även andra bitar lika illa. Jag hade lagt märke till att lymfkörtlarna var svullna på den grisen och vid kontroll med veterinär så trodde han att grisen var full av stresshormon som påverkade smaken. Men annars så tror jag inte att köttet blir dåligt om grisen ligger en stund. 

Publicerat

Vänta nu;

3 hours ago Holz sa:

att köttet blivit lite dåligt

3 hours ago Holz sa:

jaktlagets medlemmar därför inte kan få något kött

3 hours ago Holz sa:

Däremot tar en i laget allt kött och lämnar in det för korvtillverkning

3 hours ago Holz sa:

sen kan de i laget som vill  få köpa korv av denne.

Medlemmarna i jaktlaget kan inte få kvottilldelning, för att köttet blivit dåligt, medans en medlem i laget tar allt kött och låter tillverka korv av samma kött som då har blivit dåligt (!), och sedan kan övriga medlemmar få köpa korven (!!) som då är tillverkad av samma kött (!!!) som inte kunde delas ut, för att det var dåligt (!!!!), är det korrekt uppfattat !?

Förstår inte ursprungsfrågan, hos mig ringer klockorna öronbedövande !

Men för att i viss mån återkoppla till ämnet, hur går jag (som aldrig slaktat något annat än en fisk) tillväga, efter det att jag fällt ett djur och är helt beroende att på egen hand ta hand om det fällda viltet så att situationen som beskrivs ovan inte uppstår, eller om jag skall vara kortfattad;

Var/hur gör jag för att bloda av det fällda viltet strax efter skottet. Att man skall skära upp halsen, det begriper jag på egen hand, men vad jag avser med frågan är mer hur exakt skall jag gå tillväga !? Jag utgår från att det är samma förfarande oaktat om det handlar om Rå, Gris eller Älg.

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago MrT. sa:

Vänta nu;

Medlemmarna i jaktlaget kan inte få kvottilldelning, för att köttet blivit dåligt, medans en medlem i laget tar allt kött och låter tillverka korv av samma kött som då har blivit dåligt (!), och sedan kan övriga medlemmar få köpa korven (!!) som då är tillverkad av samma kött (!!!) som inte kunde delas ut, för att det var dåligt (!!!!), är det korrekt uppfattat !?

Förstår inte ursprungsfrågan, hos mig ringer klockorna öronbedövande !

Men för att i viss mån återkoppla till ämnet, hur går jag (som aldrig slaktat något annat än en fisk) tillväga, efter det att jag fällt ett djur och är helt beroende att på egen hand ta hand om det fällda viltet så att situationen som beskrivs ovan inte uppstår, eller om jag skall vara kortfattad;

Var/hur gör jag för att bloda av det fällda viltet strax efter skottet. Att man skall skära upp halsen, det begriper jag på egen hand, men vad jag avser med frågan är mer hur exakt skall jag gå tillväga !? Jag utgår från att det är samma förfarande oaktat om det handlar om Rå, Gris eller Älg.

Jo, så är situationen beskriven om än att köttet beskrivs som försämrat med viss bismak och därför inte kan delas ut till medlemmarna. Intressant att alla grisar blev dåliga, både de som sköts på morgonen och de som sköts i slutet av jakten.
Misstänker att det är mer än köttet som kan anses unket i denna historia, men anledningen till min fråga var för att höra ifall det faktiskt kan vara så att skälen som angavs till varför köttet blev dåligt (stress under jakt samt upphöjd temperatur då kropparna fick ligga opassade några timmar) mot förväntan kan stämma. Nu låter det inte så men visst, kanske om några grisar blev bukade och/eller sprang undan så kan det ha påverkat köttkvaliteten som M-Ola beskriver.

Publicerat
42 minutes ago Holz sa:

Misstänker att det är mer än köttet som kan anses unket i denna historia.

Jag är angelägen och tro precis det samma.

42 minutes ago Holz sa:

kanske om några grisar blev bukade och/eller sprang undan så kan det ha påverkat köttkvaliteten

Det håller jag som högst sannolikt. Det brukar nämnas att man i samband med urtagning av fällt vilt skall undvika att få tarminnehåll i bukhålan, för då kontaminerar man köttet. Om man då skjuter ett vilt i magen, så att tarminnehållet kommer ut i bukhålan samtidigt som det tar "några timmar"  innan man tar tillvara på viltet, då är det nog inte bara ren spekulation att köttet riskerat ha blivit kontaminerat, men att köttet skulle bli dåligt p gr av stress, det vete tusan.

Om man frågar en Kines tycker dom nog inte att så är fallet, för enligt kinesisk traditionell medicin är köttet hälsosammare om det innehåller stresshormoner, därför är det inte ovanligt (i vissa delar av Kina) att man helt enkelt torterar ihjäl det som sedan skall konsumeras (hundar och katter t ex), för att öka på halten av stresshormon i kroppen. Jag har själv bevittnat en fruktansvärd misshandel av en katt när jag var i Kina (för ~ 30 år sedan), men då hade jag inte någon kunskap om varför dom plågade ihjäl djuren, (vid en tidpunkten), utan det är en kunskap har kommit mig tillhanda långt senare. Nåväl, nog om det...

Publicerat

Att ta "kasserat" kött för att göra korv bryter mot så många lagar och regler så hälften skulle räcka att stänga ner vilken charkuteri som helst för att enbart släppa in köttet på området 

Antar att alla pengar utöver tillverkningskostnaden återgår till laget ? Annars så hade jag pissat på köttet varje gång det hade "kasserat" 

Publicerat

Kan tillägga att vi gör rätt mycket korv i ena laget jag ärmed och där vi lämnar in är de rejält kinkiga med det köttet. Hade vi kommit med ”surnat” kött hade vi åkt ut och troligtvis alldrig fått lämna igen. 

Publicerat
5 hours ago Holz sa:

Han har ju avslöjat sin egen lögn. Att först inte kunna dela ut något vildsivnskött men att han sedan erbjuder dem att köpa korv. Lögnare är gubbskrutten. Om köttet är otjänligt så är det otjänligt - skall han sälja korv gjord på surnatkött..jag har jobbar på slakteri och med charktillverkning - detta låter som en gniden gubbe som vill tjäna pengar.

Publicerat

Lät som en exemplarisk ide, om köttet är lite surt och dåligt så skickar man det genom kvarnen och plötsligt så blir det bra igen.

Om djuret legat med tarmarna kvar så kan det hända att det blivit dåligt, troligen om djuret är jagat lite hårdare före skott. Hörde om en älg som blev det i höstas.

Men den hamnade på räv åteln.

Om det är varmt tar jag ur älgarna direkt, nu när det är snö och kallare så väntar jag ibland ifall det är kort tid hem med dom.

Publicerat
14 hours ago Holz sa:

Det där snacket köper inte jag för 5 ruttna ören! Låter som att nån försöker tjäna pengar här! Hur gör man ett förstört kött "friskt" genom att tillverka korv av det?!? Att INGEN ha ifrågasatt det är ju väldigt märkligt tycker jag... 

Publicerat
14 hours ago Holz sa:

Är väl min misstanke också, men tänkte jag skulle lyssna här då man ibland  lär sig saker man inte trodde var möjligt.

Kan nämna att i fjol anordnade samma lag en jakt som resulterade i 12 fällda grisar. Av det fick man tydligen ut 90kg kött som sen blev lite hamburgare och 60kg korv som medlemmarna fick dela på mot betalning. ?

Ja du ser ju själv! En sån där narcissistjävel som spelar överlägsen, som alla är rädda för å som blåser precis alla i sin väg för att denne själv ha vinning utav det... 

Sätter allt jag har på att när nån verkligen ifrågasätter denne  kommer en dramaqueen av rang fram å denne förklarar dig som ett offer för mobbing å gud i helvete vet allt fast denne ställt upp så på laget i alla år å bla bla...! ?

Publicerat

Tycker fortfarande är bäst att dumfan blandat dåligt med friskt och gjort korv på de! Skit är skit.

Eller är de otur att de hänt två gånger kanske!?

Publicerat

Var det inte ICA MAXI som märkte om köttfärsen med nytt datum på natten ?

Publicerat

Spännande fråga! Osar överdriven närighet lång väg..

Tycks som Ts fått hyggligt med svar så jag hänger på en fråga på samma tema.. nästan.

Tog hand om en trafikskadad gris nyligen där en jägare kommit förbi och olyckan och avlivat grisen med kniv. Jag vet inte hur lång tid som förflöt från kollision till avlivning. När jag styckade efter att grisen hängt svalt i en vecka + så noterade jag att fileérna var väldigt stela.. Det är ju rätt fint kött, de brukar inte vara så kan kunde ställa dem upp typ om de inte är frusna vilket de inte var. Lite misstänksam, kan de vara kass månde?

Testat färsen och den var det inget som helst fel på.