Publicerat December 17, 20205 yr 8 minutes ago MrT. sa: Jag utgår från att detta gäller om man tar ut djuret på skottplatsen, s a s !? Att behöva tänka på avblodning etc. gäller i min mening endast vid höga hals/huvudskott där större blodkärl kanske inte är träffade i sån omfattning att blodet pumpas ur på samma sätt som träff i lungor/hjärta. I såna fall tar man sin kniv och trycker in i stickhålet (alltså den grop som finns i bringan) och vickar fram och tillbaka så skär man av halspulådern och blodet töms naturligt ut med hjärtslagen. Är djuret skjutet i lungor sker urblödning dels utanför men även inuti brösthålan. Det följer med ut när man passar och tar ur lungor. Är det mycket blod kvar i brösthålan efter passning tar man och vänder djuret på mage så rinner det ur genom passnittet.
Publicerat December 17, 20205 yr 2 hours ago MrT. sa: Jag utgår från att detta gäller om man tar ut djuret på skottplatsen, s a s !? Ja, när man är ute
Publicerat December 17, 20205 yr 4 hours ago TekDr sa: Att behöva tänka på avblodning etc. gäller i min mening endast vid höga hals/huvudskott där större blodkärl kanske inte är träffade i sån omfattning att blodet pumpas ur på samma sätt som träff i lungor/hjärta. I såna fall tar man sin kniv och trycker in i stickhålet (alltså den grop som finns i bringan) och vickar fram och tillbaka så skär man av halspulådern och blodet töms naturligt ut med hjärtslagen. Är djuret skjutet i lungor sker urblödning dels utanför men även inuti brösthålan. Det följer med ut när man passar och tar ur lungor. Är det mycket blod kvar i brösthålan efter passning tar man och vänder djuret på mage så rinner det ur genom passnittet. Tackar för denna tydliga beskrivningen av tillvägagångssättet. Då gäller det "bara" att omsätta det i praktiken då, också ?.