Jump to content

Jägare? nja...

Per_B

Recommended Posts

Dansken

Ibland blir det på något vis mycket roligare att se hur många grisar man kan få på bild på åteln än att skjuta dom. 

• Thanks 1
Dansken

En gammal kamrat som är borta nu födde upp änder på en större gård. Han och en annan kompis var ute och mata och pyssla om dom varje dag. Sen släpptes dom ut i kanalen för att växa till sig, och när det skulle jagas och Stig och hans kompis smög ut i pråmen kom änderna som räcerbåtar på vattnet rakt över till dom för att få mat. "Dom var ju för fan inget roliga att skjuta på, och dom skulle säkert inte vara goda att äta heller" så dom delade smörgåsarna med änderna och åkte hem igen.

Jag vet inte om ni kan föreställa er hur mycket rävvalpar som leker liknar röda Cattledogvalpar?

Dessutom tycker jag man ska ha "behov" utav det man skjuter.. hur ofta har man inte hört: ta haren du... nej jag vill inte ha den, ta den du..

I stället för att man ska slå ihjäl något man inte behöver kan räven lika gärna ha den...

Mvh Dansken- som för övrigt är mycket förtjust i hargryta ?

• Like 2

Man behöver inte jaga för att vara i naturen. Finns massor av trevligt friluftsliv om man föredrar det. Personligen tycker jag det är roligt att skjuta och jag skäms inte ett dugg över det. Med det sagt så behöver man inte alltid skjuta mot allt men inte fan åker jag ut och sitter i diket till vetestubben och tittar på duvorna. Det får ornitologerna pyssla med.

Detta är rätt intressant faktiskt. 

Jag har märkt att jag har någon egen personlig regel att inte skjuta direkt kiddar innan december. Släpper mer eller mindre alltid smaldjur/getter överlag, om det inte uttryckligen ska skjutas. 

Kiddar skjuter jag helst i januari, ganska stor skillnad i storlek på dom då jämfört med oktober. 

• Like 2
22 hours ago Dansken sa:

Dessutom tycker jag man ska ha "behov" utav det man skjuter.. hur ofta har man inte hört: ta haren du... nej jag vill inte ha den, ta den du..

I stället för att man ska slå ihjäl något man inte behöver kan räven lika gärna ha den...

Mvh Dansken- som för övrigt är mycket förtjust i hargryta ?

Gällde rådjur hos oss för några år sedan, så vi införde den som skjuter tar det, om det inte är överenskommet innan om annan lösning.

//Danielj

• Like 2
23 hours ago Patrik L sa:

Jag kan tycka att när man har dom där enkla lägena, det är då man hinner med att börja fundera. "Behöver jag verkligen mer kött i frysen", "orkar/hinner jag stå och ta ur", "behöver jag verkligen skjuta". och om man har RIKTIGT gott om tid "hur slog den här ammunitionen i bössan egentligen", "är det rätt kulval jag har gjort", "stängde jag av spisen" osv...

Att bara vara intresserad av vapen och skytte är inte fel det heller, eller så har du bara inte hittat din jaktform. Att skjuta rådjurskid är inget som jag tycker om heller. Kanske är det för att jag föder upp tamgetter och dom är för lika killingarna, men jag brukar göra som du. Titta på dom och njuta av stunden lite. Det är inte fel det heller.

/P

När det kommer olovliga djur eller djur som jag inte vill/ska skjuta så brukar jag kolla hur mycket störning de tål och kolla hur många lägen man få på passet.

När det gäller älg t.ex så visar det sig ganska ofta att man får måååånga lägen på ostört vilt. Så det är ju något att ta lärdom av till de "skarpa" lägena.

Sen är det ju ett kvitto på att man beter sig rätt att man får ostörda djur i pass!

//Danielj

• Like 1
4 hours ago Dansken sa:

Det är för mycket rekordtänk bland många:
Det ska ligga 87 grisar och lite hjortar på Lit de Parade för att det ska ha varit en bra jakt. Medaljgrisar ska det vara också- och guldmedalj horn på hjortarna för att räknas. Det ska ligga en hög med duvor så stor att man inte kan titta över den och en lika stor hög tomhylsor när man är i Argentina: Då har det varit en bra jakt.
Det finns ingen längre som kan säga "nu har vi nog" och skjuta vad man behöver.
Upplevelsen har ett enormt värde- oavsett trofe' storleken.
Då jag var grabb och jag åkte med min far ut på fiskebåten och vi sköt dykänder sköt vi vad vi behövde. På detta vis var det änder till oss längre fram. Jag minns aldrig gubbarna sa att "dom skulle ut och jaga"- dom sa, när vädret var rätt: Jag tror jag åker ut och skjuter en rätt fågel. Nya människor kom till på den lilla ön: Fint folk, folk "ovrefra" (riksdanskar) och direktörer. Första dagen dykänderna var lovliga var dom ute och sköt 50 stycken vardera- viket resulterade i att fåglarna var vettskrämda och inte gick att komma inom skotthåll på hela resten av säsongen. Karl Peter kunde inte längre segla ut med hanabössan i hans lilla båt och "skjuta en rätt fågel". Det var ingen som tyckte att "dom hade nog" trots att alla vet köttet håller sig bättre fäskt ute på sjön än hängande i bakbenet i en gren på päronträdet.

När vi fiskade torsk med spö på kusten (morsan kunde säga att "hon kunde behöva lite torskfile'er till maten")då tog vi vad vi behövde, fikade och cyklade hem. Nu går det inte längre att få torsk på kusten. Men att "ta vad man behöver" utan att tänka på att "om inte vi skjuter rådjuren skjuter dom andra köttsnåla djävlar därinne dom säkert" gör livet enklare för mig. 

När jag behöver ett rådjur ska jag skjuta ett, men just nu behöver jag det inte.

Words!! 
Ja, tyvärr känns det som att vi tappat bort detta. 
Jag får känslan att många nya som tagit jägarexamen OCH som inte är uppväxta med jakten (jag drar inte alla över en kant men övervägande delen) har tyvärr inte detta med sig i grunden. Man har tagit en snabb kurs, man vill ut och jaga. Men vad är egentligen jakt? 
Jag ser det som viltvård, man plockar räntan för att ha lite mat i frysen och kapital kvar inför nästa vinter. 

• Like 1
Svenstorparn
3 hours ago charlie sa:

Tyvärr tror jag inte riktigt man generalisera detta till nya "snabbkurs-jägare". Här hemikring är det inte ovanligt att det gamla gardet skjuter allt som rör sig med minimalt intresse för förvaltning/viltvård ?

Jag är inte uppvuxen med jakten i familjen men intresset har kommit med åren men funnits där den barnsben. Tom såpass att jag livnär mig till viss del på det nuförtiden. 

Däremot har jag hittat mina mentorer kring jakten och håller fast vid vissa visdomar. Precis på samma sätt som @dansken säger; man tar det man behöver 

Kan bara hålla med om det, jag har inte jakten i familjen och är en av dessa "snabbkurs-jägare"... 

Tycker oftast det är det gamla gardet som slänger sig med fraser som "vafan sköt du inte för" osv... Ska jag skjuta på något så ska det kännas rätt, och jag tänker inte skjuta något bara för att

• Like 2
  • 2 weeks later...

Som Exabit sa... klokt tycker jag:

2. Du kan inte uttala dig om jakt på ett vettigt sätt om du inte skjutit ett eller helst flera vilt. 

Så är det nog tror jag....  

Och som han också sa:

Men prova att skjuta nåt annat än ett "gulligt" kid till att börja med.

Japp! I mina drömmars värld så skjuter jag en fin bock.. med ett perfekt skott... och jag tycker att det var en trevlig upplevelse... vi får se!

• 3 months later...
Per_B
På 2020-12-01 at 09:03 Patrik L sa:

Jag kan tycka att när man har dom där enkla lägena, det är då man hinner med att börja fundera. "Behöver jag verkligen mer kött i frysen", "orkar/hinner jag stå och ta ur", "behöver jag verkligen skjuta". och om man har RIKTIGT gott om tid "hur slog den här ammunitionen i bössan egentligen", "är det rätt kulval jag har gjort", "stängde jag av spisen" osv...

Att bara vara intresserad av vapen och skytte är inte fel det heller, eller så har du bara inte hittat din jaktform. Att skjuta rådjurskid är inget som jag tycker om heller. Kanske är det för att jag föder upp tamgetter och dom är för lika killingarna, men jag brukar göra som du. Titta på dom och njuta av stunden lite. Det är inte fel det heller.

/P