Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hälla betong i vapenskåp, kan det vara nåt?

Featured Replies

Publicerat

Hej allihop, jag är ny här. Trådtiteln låter vansinnig, men hear me out.

Jag har köpt ett vapenskåp och gjorde misstaget att snåla och köpa ett litet skåp. Eftersom jag inte har möjlighet att borra i golv och vägg, så är jag tvungen att vikta upp skåpet från 76 till 150 kg. Min plan var att gjuta en betongsockel att skruva fast skåpet i ovanifrån. Det blir dock ganska bökigt och innebär även att betongen bör armeras ordentligt för att hålla. Man kan tynga ner skåpet med stålvikter, men att skaffa så mycket stål verkar bli väldigt dyrt oavsett i vilken form.

Jag är lite av en DIY-människa och eftersom det är det billigaste skåpet jag kunde hitta och det ändå inte finns någon direkt inredning att tala om i det, så lekte jag med tanken att lägga skåpet ner på rygg, plugga igen bulthålen och helt enkelt gjuta betongen direkt in i skåpet, så att betongen lägger sig plant längs med baksidan på skåpet.

Är det (mot förmodan) någon här som provat på något liknande? Vilka för- och nackdelar kan det tänkas finnas utöver de uppenbara? Hur tokigt det än låter, så känns det likt förbannat som densnabbaste och mest utrymmeseffektiva lösningen, om man ska tynga ner skåpet med betong på insidan. Det blir ju inte det allra snyggaste, men jag ser personligen ingen direkt anledning till att det inte skulle funka. Vad tror ni?

/Oskar

Publicerat

Spontant så skulle jag räkna på hur tjockt lager betong du behöver för att få till 75kg. Dvs, blir det plats över för att få in vapnen?

Vad du sen väljer för material för att vikta upp är väl sak samma, men en så hög densitet som möjligt för att inte stjäla utrymme i ett redan litet skåp är att rekommendera.

Publicerat

Hade blyplattor i ett skåp.

Publicerat

Köp nytt skåp

Publicerat
10 minutes ago tecno sa:

Köp nytt skåp

Håller med  ! Sälj detta och lägg mellanskillnaden på ett beg. skåp som väger ~152 kg, så är du hemma, helt klart det smidigaste sättet, IMHO.

Publicerat

Färdiga betongsocklar finns ju att köpa för runt en tusenlapp. Dessa väger 80 kilo så frakten går ju på en slant om man inte kan hämta själv.

Kollar man måtten på dessa borde det ju vara en smal sak att bygga en form och däri peta ner ett armeringsnät. 

Publicerat
  • Författare
9 hours ago hs_merkel sa:

Hade blyplattor i ett skåp.

Var får man tag på sådana?

Publicerat

Se till att få flera plåtar utskurna i mått så du får plats med dom i botten. Att få en plåt i rätt tjocklek gör att den blir otympliga att hållas med. Betong har för låg densitet, det stjäl på tok för mycket höjd.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Patrik L sa:

Spontant så skulle jag räkna på hur tjockt lager betong du behöver för att få till 75kg. Dvs, blir det plats över för att få in vapnen?

Vad du sen väljer för material för att vikta upp är väl sak samma, men en så hög densitet som möjligt för att inte stjäla utrymme i ett redan litet skåp är att rekommendera.

Absolut. Innermåtten på skåpet är 12,4 dm x 2,7 dm x 2,9 dm = drygt 97 liter. Om jag gjuter in fyra säckar betong, så blir det 80 kg och 40 liter.

40 liter av 97 låter ju inte så farligt, när jag bara ska ha in en enstaka bygelrepeter i skåpet, men sen tar ju den tjocka dörren en del plats i skåpet också när det är stängt. Hmmm...

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago Edsvalla sa:

Se till att få flera plåtar utskurna i mått så du får plats med dom i botten. Att få en plåt i rätt tjocklek gör att den blir otympliga att hållas med. Betong har för låg densitet, det stjäl på tok för mycket höjd.

Idén är att lägga skåpet på rygg med dörren uppåt och hälla ett lager betong som då täcker den bakre insidan på skåpet. På så sätt förlorar jag ingen höjd. Frågan blir istället om jag får tillräckligt med djup. Jag ska på sin höjd ha två gevär och två revolvrar i skåpet.

Publicerat

Sälj skåpet och köp ett större

Publicerat

En kompis med samma problem lät en smed göra en tillräckligt tung fot/sockel till skåpet som bultades fast på undersidan... Mission accomplished!

Publicerat
46 minutes ago varskesapkepas sa:

Idén är att lägga skåpet på rygg med dörren uppåt och hälla ett lager betong som då täcker den bakre insidan på skåpet. På så sätt förlorar jag ingen höjd. Frågan blir istället om jag får tillräckligt med djup. Jag ska på sin höjd ha två gevär och två revolvrar i skåpet.

Då kommer du att förlora nästan 1 dm djup och få ett skåp som är värdelöst om du ska flytta till ett ställe som som du har möjlighet att bulta fast det i golvet. 

Nä @qvarnhill har den optimala lösningen. En "sockel" under skåpet. Den blir ca 1 dm hög om du ska ha den i plåt. Bara att skruva dit och även av när skåpet ska flyttas.

Publicerat

Ta det som en läropeng och köp ett tungt skåp iom att du INTE får bulta fast i golv/vägg.

Publicerat

Jag håller med ovanstående om att det är bättre att köpa ett tungt skåp, men ställer mig ändå lite frågande till möjligheten att använda ett tungt skåp utan att bulta fast det åtminstone i ryggen...dörrarna är ju så tunga att dom flesta skåp tenderar att välta om man öppnar dörren utan att det är förankrat. Åtminstone båda skåpen jag haft, ett Zugil 9 på 110 kg och nuvarande Prosafe 1500 som väger cirka 170 kg...båda tenderar att välta när jag öppnar dörren. Nu är dom ju bultade hos mig så det är inga problem, men vid flytt av skåpen in/ut ur huset har jag observerat denna tendens till att välta.

Publicerat
  • Författare
28 minutes ago Edsvalla sa:

Då kommer du att förlora nästan 1 dm djup och få ett skåp som är värdelöst om du ska flytta till ett ställe som som du har möjlighet att bulta fast det i golvet. 

Nä @qvarnhill har den optimala lösningen. En "sockel" under skåpet. Den blir ca 1 dm hög om du ska ha den i plåt. Bara att skruva dit och även av när skåpet ska flyttas.

Ja, att gjuta en sockel i betong var tanken från början. En decimeterhög sockel helt i stålplåt hade varit underbart, men det känns som om 75 kg stål skulle bli fruktansvärt mycket dyrare än betong(?)

Publicerat
2 hours ago varskesapkepas sa:

Var får man tag på sådana?

Återförsäljaren av skåpet hade dem.

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago hs_merkel sa:

Återförsäljaren av skåpet hade dem.

De jag köpte skåpet av säljer även viktplattor på 25 kg för ändamålet. De kostar dock nästan 1300 kr styck. Det känns som lite mycket när en 25 kilos säck betong kostar under femtiolappen.

Sen bör jag ju vara lite försiktig med snålheten, i och med att det var den som satte mig i den här situationen från början, men ändå..

Publicerat
42 minutes ago varskesapkepas sa:

Ja, att gjuta en sockel i betong var tanken från början. En decimeterhög sockel helt i stålplåt hade varit underbart, men det känns som om 75 kg stål skulle bli fruktansvärt mycket dyrare än betong(?)

Du känner ingen inom verkstadsbranschen? En hundraplåt som är drygt 300*300 kostar inte mycket inom branschen.  

Publicerat
  • Författare
26 minutes ago Edsvalla sa:

Du känner ingen inom verkstadsbranschen? En hundraplåt som är drygt 300*300 kostar inte mycket inom branschen.  

Ska kolla. Skulle lösa många bekymmer.

Publicerat
2 hours ago varskesapkepas sa:

Absolut. Innermåtten på skåpet är 12,4 dm x 2,7 dm x 2,9 dm = drygt 97 liter. Om jag gjuter in fyra säckar betong, så blir det 80 kg och 40 liter.

40 liter av 97 låter ju inte så farligt, när jag bara ska ha in en enstaka bygelrepeter i skåpet, men sen tar ju den tjocka dörren en del plats i skåpet också när det är stängt. Hmmm...

Jag tror att du gav dig själv svaret där, du gör skåpet både obrukbart och osäljbart samtidigt. Försök skaffa fram en sockel eller ett större skåp i stället ;)

Publicerat
2 hours ago KJE81 sa:

Jag håller med ovanstående om att det är bättre att köpa ett tungt skåp, men ställer mig ändå lite frågande till möjligheten att använda ett tungt skåp utan att bulta fast det åtminstone i ryggen...dörrarna är ju så tunga att dom flesta skåp tenderar att välta om man öppnar dörren utan att det är förankrat. Åtminstone båda skåpen jag haft, ett Zugil 9 på 110 kg och nuvarande Prosafe 1500 som väger cirka 170 kg...båda tenderar att välta när jag öppnar dörren. Nu är dom ju bultade hos mig så det är inga problem, men vid flytt av skåpen in/ut ur huset har jag observerat denna tendens till att välta.

Mitt skåp väger 152 kg och det välter inte framåt när man öppnar dörren, även om det är tomt, och i o m vikten (tomt) är det inte förankrat i varesig vägg eller golv.

Publicerat
11 minutes ago MrT. sa:

Mitt skåp väger 152 kg och det välter inte framåt när man öppnar dörren, även om det är tomt, och i o m vikten (tomt) är det inte förankrat i varesig vägg eller golv.

Håller med MrT, mitt HL-1000 vill inte heller välta framåt.

Publicerat
10 minutes ago exabit sa:

Eller bara skaffa en knapp för anti-spinn. En kompis åkte taxi på vintern från Dalsjöfors en gång. Taxichauffören var närmast extatisk då han demonstrerade en knapp i bilen som, när man tryckt in den, gjorde bilen tyngre. Det var nämligen enda förklaringen han kunde komma på till varför bilen inte längre spann loss efter att knappen var intryckt. "Bilen blir tyngre"...

Åh fan, har en så'n knapp i bilen å har alltid funderat...