Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ve och fasa, är 308 svaret?

Featured Replies

Publicerat
På 2020-12-17 at 23:14 Dansken sa:

Vet grisen om det?

App, app, app!! Så resonerade jag kring 6,5 och älgar också och fick såååååå mycket skäll.

Publicerat
7 hours ago Kronhjorten sa:

Egentligen har jag inte kommit så långt att jag börjat fundera över kolv, men tex krg-bravo etc, allt finns ju till korta lådor men allt finns inte till lång. 
Det ska ju bli en typ drevjakt-älgbanebössa tänker jag. 

Ok, om du inte har en superovanlig bössa så finns det gott om fabrikat på marknaden, brukar inte vara svårt att hitta rätt kolv till vare sig kort eller lång låda.

Mike

Publicerat

Lånar tråden för att söka hjälp för mina egna bekymmer! Jag går i tankarna på att köpa en till klass 1-bössa. Men jag är för oerfaren för att känna mig säker på vilken kaliber jag bör välja...

I nuläget har jag en 308a, och det jag velar mellan är huruvida nästa bössa också bör vara 308, för att det är smidigt, eller om jag borde ta en annan kaliber? Är lite sugen på 8x57js om sanningen ska fram. Tanken är att nästa bössa ska användas mycket till pyrsch av rådjur och dov, och kanske en o annan gris på vak (stort kanske där). 9,3 och liknande känns onödigt kraftiga för detta.

Så mina frågor är:
Är det klokare att hålla sig till en klass 1-kaliber än två?
Är 8x57js ett dåligt val om man inte handladdar?

Publicerat
45 minutes ago klompdomp sa:

Lånar tråden för att söka hjälp för mina egna bekymmer! Jag går i tankarna på att köpa en till klass 1-bössa. Men jag är för oerfaren för att känna mig säker på vilken kaliber jag bör välja...

I nuläget har jag en 308a, och det jag velar mellan är huruvida nästa bössa också bör vara 308, för att det är smidigt, eller om jag borde ta en annan kaliber? Är lite sugen på 8x57js om sanningen ska fram. Tanken är att nästa bössa ska användas mycket till pyrsch av rådjur och dov, och kanske en o annan gris på vak (stort kanske där). 9,3 och liknande känns onödigt kraftiga för detta.

Så mina frågor är:
Är det klokare att hålla sig till en klass 1-kaliber än två?
Är 8x57js ett dåligt val om man inte handladdar?

8x57js funkar utmärkt med fabrikspatroner.

Ser för min del ingen anledning att hålla sig till en och samma kaliber, det finns ingen garanti för att båda skjuter bra med samma patroner.

Frågan är väl vad du söker i din nya bössa som din gamla inte riktigt levererar?

Publicerat

Jag har en 8x57 som är den jag använder mest. Den duger till mycket, men är inte bäst på något. Sedan har jag fler bössor som är mer nischade mot vissa jaktformer (kolv, kaliber/klass, sikte, dämpare, etc.). Med rätt kombinationer så kan man handla exotiska kulor av gnomer i Azerbadjan när andan faller på och bara ta 8x57an när man bara har en gris i trädgården som behöver snabbvältas.

Publicerat
På 2020-12-21 at 12:43 Dansken sa:

Jag är 194 cm lång, väger 125 kilo. Gammal Harley åkare, pensionär, ingen arbetsgivare, ingen chef, ingen käring. INGEN skäller på mig mer. Någonsin. Aldrig.

Jo då! Säg bara att det går lika bra att skjuta älg med 130 gr i stället för 142, att älgarna inte känner någon skillnad och att den gamla klassningen av kalibrar och kulor är fel. Plötsligt får du sååå mycket skäll. Kanske har du också käring,  chef och jobb utan att ha fattat vad som hände ??

• 1 month later...
Publicerat
På 2020-12-18 at 08:30 Broder Tuck sa:

Om du inte tänkt kapa pipan och kan tänka dig 30-06 så dräller det ju av såna på marknaden. För "varenda" nybliven jägare har ju läst på forum hur otäcka rekyl dessa har. 

Min första klass 1 studsare var en Winchester M70 classic Featherweight, oj vad jag saknar den ibland. Bytte den mot en Remington 7 syntet pga att jag ville ha en ännu lättare och kortare bössa med ljuddämpare när jag går som hundförare.

Torde väl egentligen kvitta om man väljer 308, 30-06 eller annan standardkaliber. 

beg så är det som sagt prutläge på 30-06 ibland även på nya. 

Undra vilka som har bytt in sina 30-06 or?