Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med licensansökan

Featured Replies

Publicerat

JO anmäl ändå! Om alla tänker att det "är bara för statistiken" så kommer det se ut som att det blivit bra å inga problem längre! 

Grattis till licensen ändå! :)

Publicerat

Ja och nej, det kommer troligtvis inte bli bättre. Men om det inte anmäls så kan de som beslutar tror att det har blivit bättre!

//Danielj

Publicerat
  • Författare

Jag har skickat in en anmälan,  det är bara det att det känns meningslöst. Jag kommer att få samma svar som alla de andra gångerna. 

Publicerat

Jag tycker det är en bra idé att när det blir denna typen av ordväxling, att man begär att få informationen skriftligt, oavsett vad det rör sig om. Typ säga att dom får skriva ned vad som är otillräckligt eller otydligt i din ansökan, så lovar du att återkomma med ett skriftlig svar.

Alternativt så spelar du in samtalet (mycket viktigt att du då säger att du tänker spela in det) och ber därefter att få återkomma skriftligt.

Tråkigt nog är det så att när det finns minsta risk att dom ställs till svars för vad dom gjort så brukar dom vara mycket mer benägna att följa lagen.

Publicerat

Man har tur som aldrig behövt motivera nåt förutom grytpistolen. Som mest hade jag sex vapen, två extrapipor och tre ljuddämpare och det har aldrig varit nåt groll.

Publicerat
1 hour ago Laban sa:

Jag tycker det Alternativt så spelar du in samtalet (mycket viktigt att du då säger att du tänker spela in det) och ber därefter att få återkomma skriftligt.

Så länge du själv deltar i samtalet behöver du inte meddela motparten att du spelar in.

/M

Publicerat
5 hours ago nuke sa:

Så länge du själv deltar i samtalet behöver du inte meddela motparten att du spelar in.

/M

Stämmer exakt! Jag ha jobbat som säljare via telefon å precis det du nämner fick vi lära oss då! 

• 3 weeks later...
Publicerat

Fick komplettering. Gäller 6:e vapen, kulgevär. De vill ha komplettering på förvaring (vilket framkommer av tidigare ansökningar + denna, vapenhandlaren har fyllt i).  Behovet skall också motiveras (vilket jag redan gjort). Detta löser jag och är i sig inget problem, mer onödigt. 

Visst står det i lagstiftningen, på ett ungefär, att man skall motivera, men att det inte behöver vara så utförligt och om det låter rimligt så skall det räcka. Var hittar jag denna lydelse som jag far efter. Någon som vet?

De vill även att jag särskilt skall motivera klass 1 vapen, detta blir det tredje.  Är detta något nytt påfund, eller skall man tolka det som att det är det 6:e vapnet de menar? I och med att jag har två klass 1 innan så är det där krutet skall läggas och inte på hagel och klass 4 gevär när jag lämnar in motivering. Tolkar det som att de vill ha det på alla 6 vapnen.

Lite roligt var att de noterat tydligt att man skall motivera utifrån jaktvanor och inte något annat (övning/affektion/annat). En bra redogörelse för vad de vill veta. Lite information till medborgarna.

Publicerat

1 drevjaktsvapen med lågförstorande sikte
1 pürschbössa med högförstorande sikte
1 vakbössa för gris med mörkersikte

Hur svart kan det vara? Dom ska bara krångla lite

Publicerat
1 hour ago NJJ sa:

Fick komplettering. Gäller 6:e vapen, kulgevär. De vill ha komplettering på förvaring (vilket framkommer av tidigare ansökningar + denna, vapenhandlaren har fyllt i).  Behovet skall också motiveras (vilket jag redan gjort). Detta löser jag och är i sig inget problem, mer onödigt. 

Visst står det i lagstiftningen, på ett ungefär, att man skall motivera, men att det inte behöver vara så utförligt och om det låter rimligt så skall det räcka. Var hittar jag denna lydelse som jag far efter. Någon som vet?

De vill även att jag särskilt skall motivera klass 1 vapen, detta blir det tredje.  Är detta något nytt påfund, eller skall man tolka det som att det är det 6:e vapnet de menar? I och med att jag har två klass 1 innan så är det där krutet skall läggas och inte på hagel och klass 4 gevär när jag lämnar in motivering. Tolkar det som att de vill ha det på alla 6 vapnen.

Lite roligt var att de noterat tydligt att man skall motivera utifrån jaktvanor och inte något annat (övning/affektion/annat). En bra redogörelse för vad de vill veta. Lite information till medborgarna.

De vill ha motivering på alla vapen inkl evt pipset. Detta påfund är kommet av polisen självt och inget som har lagstöd. 

Tyvärr har tolkningen av motivering blivit alltmer subjektiv utifrån tjänsteman. Dvs motiveringen kan vara helt rimlig och solklar för den som är insatt i jaktens utövande (inte nödvändigtvis jägare) men kan samtidigt för den som inte är insatt i det verka orimlig. Tyvärr har en hel del av handläggarna noll erfarenhet av det jaktliga utövandet och därmed orimlig möjlighet att tolka motiveringen. 

Tyvärr verkar trenden vara att flera klass 1 ifrågasätts eller enbart hagelvapen. De diskussioner jag haft med handläggare har mynnat ut i att försöka förklara att detta motsvarar verktyg. Man kan smida en vigselring med en 18oz Hultafors men det är inte optimalt samtidigt som guldsmedshammaren förmodligen fungerar sämre på att slå 6"-spik. 

Jag ser ingen problem med en hård vapenlagstiftning, däremot ser jag problem när enskilds subjektiva bedömning saknar stöd i laga text. 

M

Publicerat

Det verkar bli mer och mer invecklat med åren som går, att vara jägare och söka licens.

Att lämna in en  motivering känns inte så komplicerat, men tittar man i de handlingar jag lämnat in genom årens vapenbyten och de uppgifter jag nu lämnat borde det räcka kan man tycka.

De har troligtvis en del intern information om de orkar söka. Sedan dra egna slutsatser. Skattekronorna används kanske inte så effektivt tänker jag. 

Publicerat
På 2021-02-03 at 17:01 charlie sa:

De vill ha motivering på alla vapen inkl evt pipset. Detta påfund är kommet av polisen självt och inget som har lagstöd. 

Tyvärr har tolkningen av motivering blivit alltmer subjektiv utifrån tjänsteman. Dvs motiveringen kan vara helt rimlig och solklar för den som är insatt i jaktens utövande (inte nödvändigtvis jägare) men kan samtidigt för den som inte är insatt i det verka orimlig. Tyvärr har en hel del av handläggarna noll erfarenhet av det jaktliga utövandet och därmed orimlig möjlighet att tolka motiveringen. 

Tyvärr verkar trenden vara att flera klass 1 ifrågasätts eller enbart hagelvapen. De diskussioner jag haft med handläggare har mynnat ut i att försöka förklara att detta motsvarar verktyg. Man kan smida en vigselring med en 18oz Hultafors men det är inte optimalt samtidigt som guldsmedshammaren förmodligen fungerar sämre på att slå 6"-spik. 

Jag ser ingen problem med en hård vapenlagstiftning, däremot ser jag problem när enskilds subjektiva bedömning saknar stöd i laga text. 

M

Det finns en del handläggare som verkar ha det som sport att ringa och halvt hota den sökande. Jag hjälpte en kompis som sökte på en dubbelstudsare och där handläggaren slog ner på att han inte fyllt i magasinskapacitet för alla vapen har magasin... Jag tycker det har blivit kinkigare för både jägare, skyttar och handlare det känns som man vill tighta åt på många håll. Mitt tips är att man fyller upp alla platser. Sedan kan man alltid göra ett byte utan motivering eller säga att ens jaktutövande har ändrats. Tänk på att in pladdra på en massa utan kort och koncist är bäst i motiveringar så får de inte så mycket svängrum. 

Publicerat

Man bör nog fylla upp medan tid finnes och därefter göra som M-98 säger byte utan motivering eller anföra att förhållande förändrats.

Ser man till Fap så verkar det som att vissa handläggare ställer högre krav än vad som man kan tolka behövs enligt deras egna riktlinjer. Säkert påhejad av arbetsgivaren.

Publicerat

Idag så ryker vapnen snabbt i vissa polisområden för skitsaker. Inte så kul att bli av med vapen och de blir inte inlösta utan tas i beslag och går till destruering. Jag har hört att idag så säljs "inga polisvapen" på auktioner eller till handlare utan allt förstörs, även inlösta vapen. Känns som att man hängivet vill minska antalet vapen i Sverige.

Jag har hört talas om en jägare som rörde ihop det vid motiveringen - vad vapnen skulle användas till. Då slog myndigheten ner på detta och avslog ansökan.

Det kommer att bli avgörande i nästa val att rösta på partier som tillvaratar våra intressen när extrempartier som Miljöpartiet har stort inflytande trots ynka ~4%. Lillmogge och svetsaren verkar slänga alla under bussen för att behålla makten...

Publicerat
9 minutes ago M-98 sa:

Idag så ryker vapnen snabbt i vissa polisområden för skitsaker. Inte så kul att bli av med vapen och de blir inte inlösta utan tas i beslag och går till destruering. Jag har hört att idag så säljs "inga polisvapen" på auktioner eller till handlare utan allt förstörs, även inlösta vapen. Känns som att man hängivet vill minska antalet vapen i Sverige.

Jag har hört talas om en jägare som rörde ihop det vid motiveringen - vad vapnen skulle användas till. Då slog myndigheten ner på detta och avslog ansökan.

Det kommer att bli avgörande i nästa val att rösta på partier som tillvaratar våra intressen när extrempartier som Miljöpartiet har stort inflytande trots ynka ~4%. Lillmogge och svetsaren verkar slänga alla under bussen för att behålla makten...

Mp sitter där de sitter tack vare sosseriet. Sosseriet sitter där de sitter med den norrländska jägarkårens välsignelse.

Publicerat
13 hours ago sidelock sa:

Mp sitter där de sitter tack vare sosseriet. Sosseriet sitter där de sitter med den norrländska jägarkårens välsignelse.

Mp sitter där därför att S inte kunde komma överens M, så de fjäskade med C och L sk "januariavtalet" Mp har lärt sig att utpressning av S ger effekt då S vill ha makten till vilket pris som helst - förutom att samarbeta med Sd. Resultatet blev att Sd ökade ännu mer pga folkvreden - många tradtionella S-väljare har gått till Sd. Politiken när Mp kommer i spelläge resulterar i att bilägare,  lantbrukare, basindustrin, jägare, skyttar och andra grupper kastas under bussen.

Publicerat
På 2021-02-06 at 21:53 M-98 sa:

Mp sitter där därför att S inte kunde komma överens M, så de fjäskade med C och L sk "januariavtalet" Mp har lärt sig att utpressning av S ger effekt då S vill ha makten till vilket pris som helst - förutom att samarbeta med Sd. Resultatet blev att Sd ökade ännu mer pga folkvreden - många tradtionella S-väljare har gått till Sd. Politiken när Mp kommer i spelläge resulterar i att bilägare,  lantbrukare, basindustrin, jägare, skyttar och andra grupper kastas under bussen.

Det bästa sättet att få luften att bli behagligare att andas är nog i alla fall att se till att MP åker ur Riksdagen.  ?

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Det bästa sättet att få luften att bli behagligare att andas är nog i alla fall att se till att MP åker ur Riksdagen.  ?

Vi får väl hoppas att det snart blir nyval, verkar ju som om två småpartier kan tänkas stryka med, kan tycka att vi borde ha lite mera amerikanskt system, eller ännu hellre franskt. Först får en massa partier chansen (i vanlig svensk ordning) och sen kommer valomgång två mellan dom två som fick mest röster och sen får vi en fungerande majoritet som kan styra landet utan kohandel :)

Alternativt att vi höjer gränsen till 10 procent eller något sånt.

Publicerat

Jag skickade in ansökan för att borra upp min drilling till klass 1, från 2, har en kombi i Klass 1. 

skickar alltid in motivering för alla vapen vid ansökan.

fick brev om att ytterligare motivera, nu inte bara drilling utan en annan klass 1.

ett par dar senare fick jag ett brev till - motivera ytterligare ytterligare - varför behövs klass 1 drilling med klass 1 kombi? Tycker jag motiverar överväl när det gäller allt nu.

första gången för mig, att motivera utöver det jag redan skickat in...

Publicerat

Giobbi. Kunde du inte bara göra en kaliberändring på drillingen? Japp det är den nya given nu - motivera mera. Har du tomma platser i garderoben så till att fylla upp dessa. 

Ett tips är att gå med i https://vapenagaren.se/

De kommer att hjälpa dig i ärendet. Licenshandläggarna tycker det är pyton när advokater ringer och skriver.:wub:

Publicerat

Tack m-98.

Det är det jag har gjort. Enligt smeden är det så här jag ska söka för att ändra kaliber på drillingen.

är med vp faktiskt, tack.