Jump to content

6.8 Western - ny kaliber från Winchester/Browning

Recommended Posts

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Mad Mike

20

• exabit

19

• Ken1

4

• Hipshot

4

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Exabits nya bössa  

Ni som hänger på grannforumet känner redan till detta, och för de flesta andra stötar här inne är det nog helt ointressant... Men för oss andra som inte tappat hoppet   (och som kan tänka sig att

Totalt hopplöst forum. Det enda som duger är långa haranger till jakthistorier med mycket bilder från nån dag med drevjakt. Där "M gick fram till F som hade varit hos Q men det buktade fint hos Z sa s

Posted Images

Joacim

Jorå, vissa "skillsmässor" är värre än andra 🙄

Mad Mike

Fast din ursprungstanke i första inlägget var "en bössa för all jakt" dina två andra är inga allrounders:tongue:

Mike

exabit
6 minutes ago Mad Mike sa:

Fast din ursprungstanke i första inlägget var "en bössa för all jakt" dina två andra är inga allrounders:tongue:

Mike

Men 6.8 Western är :D

• Haha 1
Stefa7n

Eller köp en Win70 i 6,5 alt  308 ✌

• Haha 1
Mad Mike
1 minute ago exabit sa:

Men 6.8 Western är

Det kommer ta så lång tid att få hem bössa och skott att du tröttnat och köpt en ny Blaser.......:lol:

Bättre då att Köpa en mark V på en gång:yes: behöver du någon som hejjar på står jag alltid till tjänst:thumbsup:

Mike

• Haha 2
MarkusR
18 minutes ago Mad Mike sa:

Alltså vad väntar du på!!! För din skull gick jag in på torsbohandels och hela pangen bara skriiiiiiiker exabit!!!

https://torsbohandels.com/sv/kulgevar-weatherby-mark-v---7mm-wby-mag-7x65br-86499.html

Mike

MÄÄÄHH, det är väl han som har bytt in den på torsbo... 🤔

• Haha 1
exabit

Tänkte att tråden skulle handla om 6.8 Western och inte så mycket om min hastigt skiftande vapengarderob :D 

TekDr

Ää du kommer tröttna flera gånger om innan det finns kulor, hylsor och bössor att tillgå i vårt obetydliga skitland 🤷‍♂️😺😺

Mad Mike
22 minutes ago exabit sa:

Tänkte att tråden skulle handla om 6.8 Western och inte så mycket om min hastigt skiftande vapengarderob  

Okej då ska du få det men det är mitt mission in life att få tillbaks dig på den rätta vägen så det blir svårt för mig:lol:

Min högst subjektiva uppfattning om 6.8 Western är att den är felkonstruerad från början om tanken är att ladda och skjuta väldigt långa kulor då korta hylsor och långa kulor har samma problembild

Kulorna går som du visat långt ner i hylsan vilket inkräktar på krutvolymen, detta stjäl hastighet och prestanda, det går att avhjälpa till viss del med högenergikrut men till höga tryck.

Min erfarenhet av korta hylsor med långa kulor där man försöker få ut max prestanda är att det är lätt att få tryckproblematik, denna problematik är närmast okänd för långa hylsor med långa kulor;) (pssst läs 7mm weath Mag)

Så jag kastar in en teaser, varför inte byta in din 300 weath mot en 7mm weath och testa-you might like it:yes:

Mike

• Haha 1
exabit
7 minutes ago Mad Mike sa:

Så jag kastar in en teaser, varför inte byta in din 300 weath mot en 7mm weath och testa-you might like it

Mike

Har tänkt tanken. Fanns/finns en Fibermark ny i 7 Wby norrut nyligen. Köpa den och sänka ner systemet i min trästock.

Men det blir bara ett dyrt sätt att få 7 RM-prestanda ;)

Stefa7n
2 hours ago exabit sa:

Tänkte att tråden skulle handla om 6.8 Western och inte så mycket om min hastigt skiftande vapengarderob :D 

Jag tänkte att tråden skulle handla om när du köper min Win70 till 1000kr billigare än den där konstiga Browningen.💪

Mad Mike
2 hours ago exabit sa:

Här får du en till när jag nu haft tid att kolla genom videoklippet.

7mm rem mag är bättre på allt när han gör en ballistic comparison mot 6.8 western.

Så för att citera du vet vem "Velocity kills":thumbsup:

/Mike

Mad Mike
19 minutes ago exabit sa:

Nä nä nä - oacceptabel rekyl  

Ett i det närmaste historiskt citat från Mr 460 himself:lol:

Mike

• Haha 1
exabit

Lång låda :D 

Onödigt bälte :D

Plus det kanske värsta: 7 RM var kalibern som dödade 7x61 S&H som är en av de snyggaste patronerna någonsin (trots eller kanske tack vare sitt bälte).

Känns inte som att 6.8 Western har nån framtid här bland medlemmarna i det ultrakonservativa Amish-forumet :D 

• Haha 1
Mad Mike
34 minutes ago exabit sa:

Lång låda  

Onödigt bälte

Plus det kanske värsta: 7 RM var kalibern som dödade 7x61 S&H som är en av de snyggaste patronerna någonsin (trots eller kanske tack vare sitt bälte).

Känns inte som att 6.8 Western har nån framtid här bland medlemmarna i det ultrakonservativa Amish-forumet  

Lång låda = sexigt!

Bälte = ännu sexigare!!

Konservativ?? Nja verklighetsförankrad😄😄

Mike

• Haha 2
exabit

Tror jag vet hur Henrik kände sig nu när han försökte driva en seriös tråd om Ferlach-bergstutzen på grannforumet :D :wallbash: :D 

• Haha 2
Holz
1 hour ago exabit sa:

Lång låda  

Onödigt bälte

Känns inte som att 6.8 Western har nån framtid här bland medlemmarna i det ultrakonservativa Amish-forumet  

Va faan, å så sitter du och haussar upp 7mm rem. mag, som jag tidigare inte ens övervägt öht, så till den grad att jag nu sitter med hylsor och verktyg till den och funderar på vilken bössa som ska få omsluta denna skapelse! 😱😂

• Haha 2