Popular Post exabit 5,312 Posted January 18 Popular Post Share Posted January 18 Ni som hänger på grannforumet känner redan till detta, och för de flesta andra stötar här inne är det nog helt ointressant... Men för oss andra som inte tappat hoppet (och som kan tänka sig att ödsla pengar på saker som är nästan meningslösa) så vill jag ändå nämna lite om denna nya kaliber då jag faktiskt tycker att den är intressant. Efter att långhållståget med slanka kulor lämnade perrongen för några år sedan over there så har det tillkommit kalibrar i en strid ström. Puttefnasket 6,5 Creedmoor har ju funnits ett bra tag nu och sen har det tillkommit 6,5 PRC, 300 PRC, 28 Nosler, etc. etc. Folk som inte kan stava till annat än 6,5x55 och trettifjollsex tycker nog att det är "ena jevvla dommheter", men det får man ju tycka. När man kör sin 25 år gamla 940. Som är världens bästa bil Jag gör en "executive summary" här av kalibern: - Det är en kortad 270 WSM (för att kunna sätta kulor längre ut i halsen och fortfarande få plats i magasinet) - Man har satt en tvär räffelstigning för att kunna skjuta lååånga kulor med hög bc (detta går inte med någon annan 270-kaliber såsom 270 Win eller 270 WSM då dessa brukar ha stigning på 1-10") på 1-7,5" resp 1-8"- - Kalibern spottar iväg en Accubond Long Range 165 (bc g1 0,620) i runt 900 m/s. Varför tycker jag att den är intressant? Jo, jag har "funderat" på en bössa för "all jakt" med fokus på urvalsjakt dvs vakjakt eller smygjakt. Och har tittat på kaliberutbudet och känt att 6,5 PRC nog varit mest intressant men att 6,5-kulorna blir lite trötta på längre håll och framförallt till grövre vilt (lär knappast bli ett problem i praktiken för mig, men aldrig fel att överanalysera lite). Nästa steg har egentligen varit 7mm Rem Mag som är en utmärkt kaliber men väldigt gammal (anno 1962) och lite småtråkig (sorry @Mad Mike ). Och tyvärr finns ingen vettig kortmagnum i 7mm som överlevt. När jag benchmarkade olika bössor så kom jag fram till att en Browning X-Bolt Pro Longe Range Burnt Bronze hade suttit fint. Den har 26" pipa med påskruvad broms för alla kalibrar och kamras för the usual suspects. Nu verkar det omöjligt att få tag i en bössa i Sverige/EU då Browning Europa mest tar hem tråkiga bössor för de ultrakonservativa jägarna i Europa som inte kan tänka sig några coola egenskaper på bössorna. Browning X-Bolt Pro (ej Long Range) Burnt Bronze När jag förra veckan våndades över att behöva välja mellan 6,5 PRC, 7mm RM och 28 Nosler så dök plötsligt 6.8 Western upp i flödet då den lanserades, och denna kaliber kommer gå att välja för i princip alla Browning- och Winchesterbössor. Detta är givet då dessa tillverkare har lanserat kalibern och vill stjäla lite marknadsandelar från främst Hornady som varit oerhört framgångsrika med sina skapelser på senare år. Initialt var jag väldigt skeptisk då det kommer många konstiga kalibrar från USA som känns lite "onödiga", om man ska uttrycka sig oförsiktigt. Men efter en del läsande och Youtube-tittande om 6.8 Western så väcktes mitt intresse då det är ett litet kliv upp från 6,5 PRC men ändå med klart hanterbar rekyl. Och till skillnad från 270 WSM så har man valt att banta ner hylsvolymen lite och göra en mer harmonisk skapelse istället för att krama ur så mycket hastighet som det bara går. Energidelen löser man nämligen med hög bc på kulorna och då kan man börja med en något lägre hastighet men ändå ta igen detta på längre håll eftersom kulorna tapppar mindre fart. "Ja men du kan ju bara bygga en 270 WSM med annan pipa och stigning!". "Varför bygger du inte en 7 WSM/SAUM?". exabit bygger inte - han köper bössor så att han hinner få bössan innan han ändrar sig och istället ska ha en drevbygelbössa med amerikanskt grade 0-trä Summa summarum tycker jag det är en intressant kaliber som har ett existensberättigande. Däremot kanske tveksamt om det kommer säljas något enda gevär i Europa i denna kaliber. Möjligen om den tar fart i USA och blir poppis. Bara namnet "6.8 Western" känns lite b för Europamarknaden måste jag nog säga. Men vad vet jag? Här 6.8 till vänster och 270 WSM till höger: Här har Ron Spomer dragit ut en AB LR 165 ur en fabriksladdad patron (som innehöll 64 grains krut för övrigt). Som synes går kulan långt ner i hylsan trots att man kortat hylsan: Här är Ron Spomers klipp om kalibern: 9 Quote Link to post Share on other sites
Popular Post Dansken 25,766 Posted January 18 Popular Post Share Posted January 18 Exabits nya bössa 11 Quote Link to post Share on other sites
Joacim 4,562 Posted January 18 Share Posted January 18 Jorå, vissa "skillsmässor" är värre än andra 🙄☝ Quote Link to post Share on other sites
Popular Post Mad Mike 7,790 Posted January 18 Popular Post Share Posted January 18 2 hours ago exabit sa: Nästa steg har egentligen varit 7mm Rem Mag som är en utmärkt kaliber men väldigt gammal (anno 1962) och lite småtråkig (sorry @Mad Mike ). Nu har det väl ändå blivit total kortslutning alternativt har du ätit den där röda svampen med vita prickar på Tråkig....7mm rem mag tråkig.....TRÅKIG! och detta kommer från mannen med en blaser i 6.5x55???? Du som har fått mig att ifrågasätta världsordningen- du som är det närmaste vi kommer en Mountain man här på jaktsidan-Zeb"exabit"Macahan liksom- du som sover under bar himmel med endast en bowiekniv och en klassisk amerikansk studsare.....du har en Blaser i 6.5x55! jag vidhåller å det grövsta att vad du ska ha är en weatherby mark V i antingen 270 Weatherby magnum eller en 7mm weatherby Magnum, den senare ger ca 60-70m/s mer än en 7mm rem mag vilket är försumbart men dom har längre freebore än standard 7mm lägen vilket ger dig tillgång till dina långa kulor med bra b.c. och om du tycker att 6.8mm kulan har bra b.c så är det ingenting mot vad motsvarande i 7mm har Tråkig-bah Mike 3 Quote Link to post Share on other sites
exabit 5,312 Posted January 18 Author Share Posted January 18 Har ju en 22-250 och 300 Wby också Quote Link to post Share on other sites
Mad Mike 7,790 Posted January 18 Share Posted January 18 Fast din ursprungstanke i första inlägget var "en bössa för all jakt" dina två andra är inga allrounders Mike Quote Link to post Share on other sites
exabit 5,312 Posted January 18 Author Share Posted January 18 6 minutes ago Mad Mike sa: Fast din ursprungstanke i första inlägget var "en bössa för all jakt" dina två andra är inga allrounders Mike Men 6.8 Western är 1 Quote Link to post Share on other sites
Stefa7n 398 Posted January 18 Share Posted January 18 Eller köp en Win70 i 6,5 alt 308 ✌ 1 Quote Link to post Share on other sites
Mad Mike 7,790 Posted January 18 Share Posted January 18 1 minute ago exabit sa: Men 6.8 Western är Det kommer ta så lång tid att få hem bössa och skott att du tröttnat och köpt en ny Blaser....... Bättre då att Köpa en mark V på en gång behöver du någon som hejjar på står jag alltid till tjänst Mike 2 Quote Link to post Share on other sites
Mad Mike 7,790 Posted January 18 Share Posted January 18 Alltså vad väntar du på!!! För din skull gick jag in på torsbohandels och hela pangen bara skriiiiiiiker exabit!!! https://torsbohandels.com/sv/kulgevar-weatherby-mark-v---7mm-wby-mag-7x65br-86499.html Mike 2 Quote Link to post Share on other sites
MarkusR 9,250 Posted January 18 Share Posted January 18 18 minutes ago Mad Mike sa: Alltså vad väntar du på!!! För din skull gick jag in på torsbohandels och hela pangen bara skriiiiiiiker exabit!!! https://torsbohandels.com/sv/kulgevar-weatherby-mark-v---7mm-wby-mag-7x65br-86499.html Mike MÄÄÄHH, det är väl han som har bytt in den på torsbo... 🤔 1 Quote Link to post Share on other sites
exabit 5,312 Posted January 18 Author Share Posted January 18 Tänkte att tråden skulle handla om 6.8 Western och inte så mycket om min hastigt skiftande vapengarderob Quote Link to post Share on other sites
TekDr 4,236 Posted January 18 Share Posted January 18 Ää du kommer tröttna flera gånger om innan det finns kulor, hylsor och bössor att tillgå i vårt obetydliga skitland 🤷♂️😺😺 Quote Link to post Share on other sites
Mad Mike 7,790 Posted January 18 Share Posted January 18 22 minutes ago exabit sa: Tänkte att tråden skulle handla om 6.8 Western och inte så mycket om min hastigt skiftande vapengarderob Okej då ska du få det men det är mitt mission in life att få tillbaks dig på den rätta vägen så det blir svårt för mig Min högst subjektiva uppfattning om 6.8 Western är att den är felkonstruerad från början om tanken är att ladda och skjuta väldigt långa kulor då korta hylsor och långa kulor har samma problembild Kulorna går som du visat långt ner i hylsan vilket inkräktar på krutvolymen, detta stjäl hastighet och prestanda, det går att avhjälpa till viss del med högenergikrut men till höga tryck. Min erfarenhet av korta hylsor med långa kulor där man försöker få ut max prestanda är att det är lätt att få tryckproblematik, denna problematik är närmast okänd för långa hylsor med långa kulor (pssst läs 7mm weath Mag) Så jag kastar in en teaser, varför inte byta in din 300 weath mot en 7mm weath och testa-you might like it Mike 1 Quote Link to post Share on other sites
exabit 5,312 Posted January 18 Author Share Posted January 18 7 minutes ago Mad Mike sa: Så jag kastar in en teaser, varför inte byta in din 300 weath mot en 7mm weath och testa-you might like it Mike Har tänkt tanken. Fanns/finns en Fibermark ny i 7 Wby norrut nyligen. Köpa den och sänka ner systemet i min trästock. Men det blir bara ett dyrt sätt att få 7 RM-prestanda Quote Link to post Share on other sites
Popular Post Mad Mike 7,790 Posted January 18 Popular Post Share Posted January 18 Just now exabit sa: Har tänkt tanken. Fanns/finns en Fibermark ny i 7 Wby norrut nyligen. Köpa den och sänka ner systemet i min trästock. Men det blir bara ett dyrt sätt att få 7 RM-prestanda Fast vad vi är ute efter är den optimala allroundstudsaren! money is secondary-happiness is primary Mike 1 1 2 Quote Link to post Share on other sites
Popular Post culot 2,315 Posted January 18 Popular Post Share Posted January 18 13 minutes ago Mad Mike sa: Okej då ska du få det men det är mitt mission in life att få tillbaks dig på den rätta vägen så det blir svårt för mig Min högst subjektiva uppfattning om 6.8 Western är att den är felkonstruerad från början om tanken är att ladda och skjuta väldigt långa kulor då korta hylsor och långa kulor har samma problembild Kulorna går som du visat långt ner i hylsan vilket inkräktar på krutvolymen, detta stjäl hastighet och prestanda, det går att avhjälpa till viss del med högenergikrut men till höga tryck. Min erfarenhet av korta hylsor med långa kulor där man försöker få ut max prestanda är att det är lätt att få tryckproblematik, denna problematik är närmast okänd för långa hylsor med långa kulor (pssst läs 7mm weath Mag) Så jag kastar in en teaser, varför inte byta in din 300 weath mot en 7mm weath och testa-you might like it Mike Och folk tycker jag är hagelskadad 🤣🤣🤣 3 Quote Link to post Share on other sites
Stefa7n 398 Posted January 18 Share Posted January 18 2 hours ago exabit sa: Tänkte att tråden skulle handla om 6.8 Western och inte så mycket om min hastigt skiftande vapengarderob Jag tänkte att tråden skulle handla om när du köper min Win70 till 1000kr billigare än den där konstiga Browningen.💪 Quote Link to post Share on other sites
Mad Mike 7,790 Posted January 18 Share Posted January 18 2 hours ago exabit sa: Tänkte att tråden skulle handla om 6.8 Western och inte så mycket om min hastigt skiftande vapengarderob Här får du en till när jag nu haft tid att kolla genom videoklippet. 7mm rem mag är bättre på allt när han gör en ballistic comparison mot 6.8 western. Så för att citera du vet vem "Velocity kills" /Mike Quote Link to post Share on other sites
exabit 5,312 Posted January 18 Author Share Posted January 18 Nä nä nä - oacceptabel rekyl Quote Link to post Share on other sites
Mad Mike 7,790 Posted January 18 Share Posted January 18 19 minutes ago exabit sa: Nä nä nä - oacceptabel rekyl Ett i det närmaste historiskt citat från Mr 460 himself Mike 1 Quote Link to post Share on other sites
exabit 5,312 Posted January 18 Author Share Posted January 18 Lång låda Onödigt bälte Plus det kanske värsta: 7 RM var kalibern som dödade 7x61 S&H som är en av de snyggaste patronerna någonsin (trots eller kanske tack vare sitt bälte). Känns inte som att 6.8 Western har nån framtid här bland medlemmarna i det ultrakonservativa Amish-forumet 1 Quote Link to post Share on other sites
Mad Mike 7,790 Posted January 18 Share Posted January 18 34 minutes ago exabit sa: Lång låda Onödigt bälte Plus det kanske värsta: 7 RM var kalibern som dödade 7x61 S&H som är en av de snyggaste patronerna någonsin (trots eller kanske tack vare sitt bälte). Känns inte som att 6.8 Western har nån framtid här bland medlemmarna i det ultrakonservativa Amish-forumet Lång låda = sexigt! Bälte = ännu sexigare!! Konservativ?? Nja verklighetsförankrad😄😄 Mike 2 Quote Link to post Share on other sites
exabit 5,312 Posted January 18 Author Share Posted January 18 Tror jag vet hur Henrik kände sig nu när han försökte driva en seriös tråd om Ferlach-bergstutzen på grannforumet 2 Quote Link to post Share on other sites
Holz 1,026 Posted January 18 Share Posted January 18 1 hour ago exabit sa: Lång låda Onödigt bälte Plus det kanske värsta: 7 RM var kalibern som dödade 7x61 S&H som är en av de snyggaste patronerna någonsin (trots eller kanske tack vare sitt bälte). Känns inte som att 6.8 Western har nån framtid här bland medlemmarna i det ultrakonservativa Amish-forumet Va faan, å så sitter du och haussar upp 7mm rem. mag, som jag tidigare inte ens övervägt öht, så till den grad att jag nu sitter med hylsor och verktyg till den och funderar på vilken bössa som ska få omsluta denna skapelse! 😱😂 2 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts