Publicerat Februari 1, 20215 yr Detta är en populär post. Kompade ut hela fredagen för att prova en ny mark för skyddsjakt på säl. Körde ner och parkerade, smög ner till strandbrynet och såg ett 20 tal knubbsälar på olika stenar. Den närmsta låg ca 150 m ut, hyfsat stor och gråspräcklig. Jag hämtade bössan och fann en lämplig sten att ta stöd mot. Hittade sälen i hårkorset och kramade av. Sälen ryckte till. Låg och darrade någon minut för att sedan glida ner i havet. Gick upp till bilen och hämtade min kanot (gammal, bred och stadig kanadensare) och flytväst. För kanot är det som funkar här, bottnen är långgrund och motordrivet skulle bara pajja propellern allt annat än flatbottnat skulle fastna. Paddlade ut till stenen och började leta. Var var den? Paddlade i allt större cirklar ut från stenen och såg efter ett par minuter en märklig sten med konstiga havstullpaner. Tog fram kroken och kände, den var mjuk - en sälmage. Jag drog upp den från en knapp meters djup. Sälen var stor, inte en chans att få upp den i kanoten så jag krokade den i käften med en repförsedd krok och bogserade in den till land. Väl inne på land insåg jag att den var rejäl och att det var en hane. Inte en chans att jag skulle orka släpa upp den till bilen utan valde att köra ner över den tjälfrysta strandängen. Där fick jag efter en del trixande upp den på släpet varefter jag la kanoten över och körde hem. Hemma började arbetet med att ta hand om honom. Skottet visades ha hamnat lite snett, det tog i nacken och inte kraniet. Han mätte in 154 cm + labbar. Vikt? Inte en aning men en bra bit över 80 pannor. Skinnet flåddes av och späckades. Skinnet skall beredas på sikt. Späcket koktes till tran, det blev ca 13 liter. Ryggbiffar och filéer putsades rent och togs om hand. Magpaketet lades i påsar och frystes, det skall till en forskare på SLU som jobbar med västkustsälarnas diet. Kraniet kommer jag att koka rent och ha med på en utställning om jaktens historia som vi skall ha på museet där jag jobbar. Det är ju helt klart en del jobb med säljakt, men lärorikt. Och det är väl det som är så fantastiskt med jakten i Sverige - hur oerhört rik den är och att det alltid finns något nytt att lära sig om man är nyfiken!
Publicerat Februari 1, 20215 yr Häftigt, säljakt är helt klart på min bucket list. Hur mycket luktar det när du kokar 13liter sältran? ?
Publicerat Februari 1, 20215 yr Detta är en populär post. Min Hjälte !!! å alla Netfiskares vägnar de varmaste hälsningar
Publicerat Februari 1, 20215 yr Författare 1 hour ago underbron sa: Gratulerar! 154cm är en stor knubbsäl. Ja. Och det känns fortfarande i kroppen trots att det gått tre dagar.... #gubbengnäller
Publicerat Februari 1, 20215 yr Författare 55 minutes ago MarkusR sa: Hur mycket luktar det när du kokar 13liter sältran? ? Inte såååå mycket eftersom jag gjorde det i min oisolerade ladugård....
Publicerat Februari 1, 20215 yr Detta är en populär post. Min far var yrkesfiskare i många år. I dag den 1:a februari hade varit hans födelsedag. Om han sitter i Himmelen och tittar ned på oss hade han tyckt detta inlägg var hans bästa present på dagen ?
Publicerat Februari 1, 20215 yr 1 hour ago Älgflugornas Herre sa: Inte såååå mycket eftersom jag gjorde det i min oisolerade ladugård.... Grattis! Det var nog en lämplig plats för den sortens arbete. Det var samma när pappa kokade brunkål till julen medans han vid liv (mamma av skånskt ursprung) då gick han ut i garaget för att det inte skulle lukta i hela huset. Han hade en en liten kokhäll med en platta/1-plattespis och som gick på 220 V.
Publicerat Februari 1, 20215 yr Häftig miljö och häftig jakt! Stort grattis och tack för att du delar detta med oss?? Mike
Publicerat Februari 1, 20215 yr Gör du vid skinnet själv eller lämnar iväg dom? Har lämnat iväg ett par skinn men har inte varit nöjd med slutresultatet om man säger så.. sen har jag lite svårt för att äta köttet så det blir att man drar sig för att sticka ut på säljakt även om jag har fina marker för det?
Publicerat Februari 2, 20215 yr Författare 13 hours ago Vildand sa: Gör du vid skinnet själv eller lämnar iväg dom? Har lämnat iväg ett par skinn men har inte varit nöjd med slutresultatet om man säger så.. sen har jag lite svårt för att äta köttet så det blir att man drar sig för att sticka ut på säljakt även om jag har fina marker för det? Jag har inte bestämt mig. Jag funderar på Flygfors. Annars har jag en kontakt här nere i Halland som nog kan ta på sig garvningen. Å andra sidan så gillar jag ju att prova saker och lära mig olika hantverk så jag funderar på att göra det själv. Har garvat lite får och grävlingskinn tidigare, samt läder från älg och rådjur så jag kan grunderna hyfsat.
Publicerat Februari 2, 20215 yr Författare En av sakerna som är så fantastisk med jakten i Sverige är hur ofantligt många miljöer, jaktformer och jaktbara arter vi har. Man kan ägna ett helt jaktliv åt att lära sig bemästra nya saker inom rikets gränser.
Publicerat Februari 2, 20215 yr Bild på kranium när det är klart. Säl hade varit kul skjuta just för skinn och kranium, hade nog gått göra nånting snyggt av säl skinn.
Publicerat Februari 2, 20215 yr Författare 33 minutes ago karelsk blandning sa: Bild på kranium när det är klart. Säl hade varit kul skjuta just för skinn och kranium, hade nog gått göra nånting snyggt av säl skinn. Kraniet kokar jag lite senare i veckan när jag är färdig med trankoket. Har väl en kväll trankok kvar.
Publicerat Februari 2, 20215 yr På 2021-02-01 at 09:35 Älgflugornas Herre sa: Magpaketet lades i påsar och frystes, det skall till en forskare på SLU som jobbar med västkustsälarnas diet. Häftig jakt! Jag hade förmånen att få följa med Sven-Gumnar på forskningsjakt för några år sedan. Sköt tre varav vi lyckades bärga två. S-G fyllde i alla papper och allt var frid och fröjd. Efter några veckor ringde en kvinna upp och ställde lite frågor, jag fattade ingenting till att börja med. Men S-G hade skrivit mig som skytt vilket stämde så klart. När vi var klara med utfrågningen sa kvinnan med en suck, skicka inte mer forskningsmatriel(mage etc). Vi har en hel frysconteiner att jobba oss igenom!!
Publicerat Februari 2, 20215 yr Författare 13 minutes ago kkjon sa: Häftig jakt! Jag hade förmånen att få följa med Sven-Gumnar på forskningsjakt för några år sedan. Sköt tre varav vi lyckades bärga två. S-G fyllde i alla papper och allt var frid och fröjd. Efter några veckor ringde en kvinna upp och ställde lite frågor, jag fattade ingenting till att börja med. Men S-G hade skrivit mig som skytt vilket stämde så klart. När vi var klara med utfrågningen sa kvinnan med en suck, skicka inte mer forskningsmatriel(mage etc). Vi har en hel frysconteiner att jobba oss igenom!! Ah, men det var den obligatoriska stora provtagningen på de första XX djuren efter 1/10 antar jag. Min kontakt har ett forskningsprojekt som NV inte är inblandad i. Har också varit ute med SG, då blev det 2 sälar varav en bärgades.
Publicerat Februari 2, 20215 yr 2 hours ago Älgflugornas Herre sa: Kraniet kokar jag lite senare i veckan när jag är färdig med trankoket. Har väl en kväll trankok kvar. Jag har provat att blanda oljan med bivax, grymt bra att smörja kängor och skinnbrallorna med.
Publicerat Februari 2, 20215 yr 3 hours ago Älgflugornas Herre sa: Kraniet kokar jag lite senare i veckan när jag är färdig med trankoket. Har väl en kväll trankok kvar. Du har väl snart vår där nere så då kan du lägga ut huvudet i en stor myrstack så fixar myrorna arbete med att äta rent kraniet! Jag har gjort det med en gädda en gång på 70-talet men det tog lång tid.
Publicerat Februari 2, 20215 yr 19 minutes ago lsjonsson sa: Du har väl snart vår där nere så då kan du lägga ut huvudet i en stor myrstack så fixar myrorna arbete med att äta rent kraniet! Jag har gjort det med en gädda en gång på 70-talet men det tog lång tid. Så gjorde jag med det coolaste bockhorn jag nedlagt (ja, bocken då). Försvann på 24 h, troligen genom räv ?...
Publicerat Februari 2, 20215 yr Författare 22 minutes ago Vildand sa: Jag har provat att blanda oljan med bivax, grymt bra att smörja kängor och skinnbrallorna med. det ligger i pipen. Tillräckligt med bivax för att få en bra konsistens. Kanske ett par droppar tjära i med, vi får se.
Publicerat Februari 2, 20215 yr Författare 37 minutes ago Outdoorsman sa: Så gjorde jag med det coolaste bockhorn jag nedlagt (ja, bocken då). Försvann på 24 h, troligen genom räv ?... man får förankra med ståltråd...
Publicerat Februari 2, 20215 yr 4 minutes ago Älgflugornas Herre sa: man får förankra med ståltråd... Japp. Inte snöre...