Publicerat Februari 15, 20215 yr Har ingen aning om vad jag vill ha egentligen (som vanligt).... Men troligen i 6.5 eller 308, (inte 30.06!!!) men kanske 30-30? Gärna lätt! Kan vara enkelskottare, men kan lika gärna vara något med kort låda och magasin. Vad är det jag vill ha? Till vad ska jag ha den? smygjakt, skott med stöd, max avstånd typ 200m?
Publicerat Februari 15, 20215 yr 8 minutes ago lindgren sa: Har ingen aning om vad jag vill ha egentligen (som vanligt).... Men troligen i 6.5 eller 308, (inte 30.06!!!) men kanske 30-30? Gärna lätt! Kan vara enkelskottare, men kan lika gärna vara något med kort låda och magasin. Vad är det jag vill ha? Till vad ska jag ha den? smygjakt, skott med stöd, max avstånd typ 200m? Bergara b14 extreme hunter 308. Kort låda. 45cm rostfri ceracoatad pipa. Liten kompakt fin grej med grym precision. Bättre än min t3x 6,5. Sjukt fint trycke!
Publicerat Februari 15, 20215 yr En gammal Sako i .243 hittar man billigt. En kort men halvtung pipa (18-20mm i mynning?) i valfri kort kaliber (7mm-08 skulle vara kul), sedan stock från Wildcat Composites. Det viktigaste av allt rembygelfäste på pipan för att det ska bli behagligt att bära bössan över axeln.
Publicerat Februari 15, 20215 yr Blaser K95 ultimate!finns en begagnad hos f&v för halva pengen mot ny. Även i Tyskland börjar dem komma ut begagnad. Eller merkels kipplauf.
Publicerat Februari 15, 20215 yr Egentligen fattar jag inte varför jag svarar i tråden. En .30-06 kan ALLT som dom andra inte kan. Med dressing, räksallad och extra allt. Lär dig att tala med den, och kolla det enorma utbud av kulor (tunga som lätta) som finns, då ska de se på fan. Den kan ALLT Annars är det halvsjuan som gäller. .30-30 går fetbort ( klass 2 )
Publicerat Februari 15, 20215 yr 200meter?! Då kan du välja precis vilken kaliber du vill... Ska bössan vara lätt? Varför. Orkar man inte bära en bössa på axeln som väger dryga 5-6kg med allt, inklusive benstöd så ska man kanske inte smygjaga - sticker ut hakan lite här! +2-2,5kg på ryggen extra när man baxar ut en gris eller annat vilt märks liksom knappt. De é jobbigt ändå Jag hade valt en .308a. Rimligt lång pipa, kort lås, ljuddämpare, benstöd etc. Rimlig prestanda - Varför elda för kråkorna! Ska man reta upp ett fruntimmer och riskera en lusing, då retar man rimligen inte upp stora Berta som är PRO-mästarinna i armbrytning... Då är det vettigare att elda igång Lena nere på ICA, +55kg och "lagom" i omfång. Hon biter säkert ifrån så det räcker och blir över... 6klick upp (cm -justering), eller 0,6mil om man så vill så sitter pilen där du pekar Enda bössan jag ägt, som var lätt, var en Hqv 1900 i halvsju-55 med en Leupold 1-4x. Den bössan saknar jag varje gång jag skjuter på skjutbio. MEN den fick aldrig följa med ut i skogen... Senast vevade jag skjutbio med min .308win. 6,8kg, toppad med en Hensoldt 4-16x. Gick skitbra! Min pürsch -bössa. /M
Publicerat Februari 15, 20215 yr Har vi pratat om vilka sorts djur som ska pürschas? Pratar vi om såna som kräver klass 1 så hade jag nog framtidssäkrat med något grövre än 6,5 bara för att det är mycket lättare vid ett blyförbud om nu inte nån får tummarna ur att revidera klassindelningen. Men historiskt sett är man mycket gladare för att förbjuda saker än att göra det lättare så min pessimistiska sida säger att det blir blyförbud utan revidering och en massa halvsjuor som inte kommer klara klass 1. Min Sako klarar sig men det är på ett beryktat hår när... Så jag lägger min röst som dansken på 30-06. Gör allt och det finns hur många bössor som helst i alla vapenbutiker. Bara att gå in och klämma och ta en som ser bra ut som passar plånboken ?♂️ Min purschbössa är en halvsjua som väger i runda slängar 5kg med stora siktet och dämparen ?. Funkar hur bra som helst med en bra rem ?
Publicerat Februari 15, 20215 yr 7 hours ago lindgren sa: Har ingen aning om vad jag vill ha egentligen (som vanligt).... Men troligen i 6.5 eller 308, (inte 30.06!!!) men kanske 30-30? Gärna lätt! Kan vara enkelskottare, men kan lika gärna vara något med kort låda och magasin. Vad är det jag vill ha? Till vad ska jag ha den? smygjakt, skott med stöd, max avstånd typ 200m? Kan du utveckla det där med "inte 30-06!!!" Om det bara är för att du trampar i samma tjurskalliga förnekelseträsk som jag gjorde i 25 år så gör du dig själv världens otjänst! För några år sedan gick jag i samma tankebanor som du har nu men jag hade äntligen kommit ur det unkna kaliberträsket då, jag hade äntligen inställningen att kalibern är ointressant, fabrikat och modell också, men bössan skulle vara kort, lätt och smidig. Så bara stod den där! En helstock i 30-06 och allt var bara så rätt! Inskjuten mitt i på 200m. Jagat en del med den nu och fällt lite vilt, är toknöjd med konceptet för min del. Mike
Publicerat Februari 15, 20215 yr Detta är en populär post. 7x65R eller en 270win, alternativt en 7x57
Publicerat Februari 15, 20215 yr Författare Detta är en populär post. På fråggan varför inte 30.06 .... Jag har klena nerver, dåliga gener, blivit kränkt, fick inte vara med...... Har dålig erfarenhet, jag tål fan inte rekyl... Jagar en hel del med 6.5, och den har aldrig svikit mig... (jag har gjort fel, men den har gjort sitt jobb...) Tror helt enkelt inte jag å en kuffande bössa kommer överens, så jag håller mig gärna till dom klenare kalibrarna. Å den dagen 6.5an blir klass två... så löser vi det problemet då. .308 är nog kanske på gräsen för mig
Publicerat Februari 15, 20215 yr 3006 är faktiskt ingen dum pyrch kaliber. Men för mig går den bort då den sparkar för mycket. 270win 7x57r hade jag valt. Eller 243/ 6xc
Publicerat Februari 15, 20215 yr Författare 2 hours ago, Dansken said: Egentligen fattar jag inte varför jag svarar i tråden. En .30-06 kan ALLT som dom andra inte kan. Med dressing, räksallad och extra allt. Lär dig att tala med den, och kolla det enorma utbud av kulor (tunga som lätta) som finns, då ska de se på fan. Den kan ALLT Annars är det halvsjuan som gäller. .30-30 går fetbort ( klass 2 ) (Berätta det för Stu.. Som iofs har en 3006 åxå... men han är colare än mig.
Publicerat Februari 15, 20215 yr 2 hours ago Dansken sa: Egentligen fattar jag inte varför jag svarar i tråden. En .30-06 kan ALLT som dom andra inte kan. Med dressing, räksallad och extra allt. Lär dig att tala med den, och kolla det enorma utbud av kulor (tunga som lätta) som finns, då ska de se på fan. Den kan ALLT Annars är det halvsjuan som gäller. .30-30 går fetbort ( klass 2 ) Inom 200m gör nog en 3006 inget mer än en 308? Skillnaden är vad jag förstår bara att 3006 kan hantera tyngre kulor. Vilt mycket mer rekyl mot väldigt små vinster.
Publicerat Februari 15, 20215 yr 23 minutes ago lindgren sa: På fråggan varför inte 30.06 .... Jag har klena nerver, dåliga gener, blivit kränkt, fick inte vara med...... Har dålig erfarenhet, jag tål fan inte rekyl... Jagar en hel del med 6.5, och den har aldrig svikit mig... (jag har gjort fel, men den har gjort sitt jobb...) Tror helt enkelt inte jag å en kuffande bössa kommer överens, så jag håller mig gärna till dom klenare kalibrarna. Å den dagen 6.5an blir klass två... så löser vi det problemet då. .308 är nog kanske på gräsen för mig https://www.blocket.se/annons/stockholm/begagnade_vapen/94211230 Sako 75 ss 6,5x55
Publicerat Februari 15, 20215 yr 45 minutes ago lindgren sa: På fråggan varför inte 30.06 .... Jag har klena nerver, dåliga gener, blivit kränkt, fick inte vara med...... Har dålig erfarenhet, jag tål fan inte rekyl... Jagar en hel del med 6.5, och den har aldrig svikit mig... (jag har gjort fel, men den har gjort sitt jobb...) Tror helt enkelt inte jag å en kuffande bössa kommer överens, så jag håller mig gärna till dom klenare kalibrarna. Å den dagen 6.5an blir klass två... så löser vi det problemet då. .308 är nog kanske på gräsen för mig Min 30.06:a gängades och jag satte dit en mynningsbroms från LRD (Stalker). Nu är rekylen ett minne blott. Har blivit så bortskämd att 6.5:an känns som om den sparkar. Visst ökar bromsen ljudet men sitter jag i resonanslåda, torn eller koja så är det hörselskydd som gäller. Ljuddämpare finns å har sina fördelar (rekyl, ljud, mynningsflamma) men jag tycker inte en tremos i fram ä så snyggt eller praktiskt (får antagligen huka lite nu). Jaktskott i det fria, tja, inga problem. Hör syrsorna redan i januari, so what. /P
Publicerat Februari 15, 20215 yr 34 minutes ago PAS sa: Min 30.06:a gängades och jag satte dit en mynningsbroms från LRD (Stalker). Nu är rekylen ett minne blott. Har blivit så bortskämd att 6.5:an känns som om den sparkar. Samma här. Har alltid varit för mycket pussy för 30-06 innan och nu är det den enda jag valt att behålla. Till drevjakt och pyrsch där jag vill hålla bössan lätt och smidig så kommer den att förses med broms och ett 1-4 och när det är läge för lite avstånd eller nattliga raider efter gris på bruna nysådda åkrar då åker ett 4-24 på och en "termos" fram ??
Publicerat Februari 15, 20215 yr En kiplauf i 7x65R är en rätt trevlig pyrshbössa. Har en bergstutzen i 7x65R/222Rem som pyrsh och vakbössa. Tyst att ladda och ladda om!
Publicerat Februari 15, 20215 yr 10 hours ago lindgren sa: Gärna lätt! Kan vara enkelskottare, men kan lika gärna vara något med kort låda och magasin. Tikka 55 låter som facit, men jag är ju partisk ? Min väger in på ca 2,7kg ren med kapad pipa, sagolikt smidig. vill man inte ha 308 kan man ju köpa en 222 billigt och pipa om till 6,5creed eller 7-08.
Publicerat Februari 15, 20215 yr 3 hours ago lindgren sa: På fråggan varför inte 30.06 .... Jag har klena nerver, dåliga gener, blivit kränkt, fick inte vara med...... Har dålig erfarenhet, jag tål fan inte rekyl... Jagar en hel del med 6.5, och den har aldrig svikit mig... (jag har gjort fel, men den har gjort sitt jobb...) Tror helt enkelt inte jag å en kuffande bössa kommer överens, så jag håller mig gärna till dom klenare kalibrarna. Å den dagen 6.5an blir klass två... så löser vi det problemet då. .308 är nog kanske på gräsen för mig 43,5grains 203-b, cci200, bakom en 178a och genom en ljuddämpare Mild och behaglig rekyl som inte överraskar. N202 levde om rätt bra i jämförelse när jag laddade med detta krut till min .308a - Vi är alla saliga i vår tro. 6,5creedmoor är mysig, jättemysig när man har en effektiv dämpare framtill och viltet har inte protesterat. Jag gillar 6,5x55 men jag gillar inte långa lås... /M
Publicerat Februari 15, 20215 yr 5 hours ago Pyrschjägaren sa: Inom 200m gör nog en 3006 inget mer än en 308? Skillnaden är vad jag förstår bara att 3006 kan hantera tyngre kulor. Vilt mycket mer rekyl mot väldigt små vinster. Jag skulle tro att rekylen är likvärdig om en given kula skjuts ut med samma hastighet oberoende om den är skjuten ur en .30-06 eller en .308 Fel stockning är det stora problemet.
Publicerat Februari 16, 20215 yr Har en gammal Classic 90 i 30-06 med en MonteCarlo stock, stående skytte är den som en dröm och skjuta. Men så fort man sätter eller lägger sig ner kommer den låga bakkappan och sätter avtryck i axeln, hade den haft en bättre kolv hade jag nog kunnat garantera njutning i alla lägen. Helt orörd pipa utan dämpare, men tanken är att det skall på en. Vill störa mindre på skyddsjakt på gris och minska mynningsflamman så man kanske ser något med en gång!!
Publicerat Februari 16, 20215 yr 9 hours ago Dansken sa: Jag skulle tro att rekylen är likvärdig om en given kula skjuts ut med samma hastighet oberoende om den är skjuten ur en .30-06 eller en .308 Fel stockning är det stora problemet. Rekylen är kopplad till kulans acceleration så kan (iaf. teoretiskt) diffa mellan olika kalibrar trots samma kulvikt och hastighet. Men håller med om att stockningen är det stora problemet tillsammans med bakkappan. Har en 338wm med rak kolv och en 1" pachmayr bakkappa och jag förundras över hur snäll den är att skjuta varje gång.
Publicerat Februari 16, 20215 yr 9 hours ago Dansken sa: Jag skulle tro att rekylen är likvärdig om en given kula skjuts ut med samma hastighet oberoende om den är skjuten ur en .30-06 eller en .308 Fel stockning är det stora problemet. 30-06 äter ca. 10 grains mer krut för att uppnå samma hastighet. Dessa 10 grains ska ut ur pipan och bidrar till rekylen, så lite mer rekyl blir det allt. Däremot överdrivs rekylen från 30-06 väldigt ofta och detta är nog mer kopplat till bössan som användes snarare än kalibern i sig. Man jämför vindruvor med stjärnfrukt.