Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parbössor och tripplar och... Krieghoff!

Featured Replies

Publicerat

Alltsedan jag köpte mina första jaktvapen har man ju försökt komponera en lämplig garderob som matchar varandra. Sedan jag såg ljuset och skaffade mig min första Sako som var en Fiberclass 6,5x55 har jag hållit mig till samma fabrikat på bössor, fästen och kikarsikten. Tanken har varit att ha olika kalibrar och kikare för olika vilt och jaktformer, men så lika som möjligt i utförande så man inte tänker fel i en stressad situation och glömmer osäkra eller skjuter ett dåligt skott eller gör annan felbedömning.

Första paret blev då en Sako Fiberclass 6,5x55 med en Leupold 6,5-20x50 och en Fiberclass .300WM med en Leupold 3-9x40. paret blev en trippel med en Fiberclass .375H&H och en Zeiss 1,5-6x42 och då blev det dessutom Zeissar på de andra bössorna (3-12x56 + 2,5-10x50). Med detta täckte man ju in det mesta men det blev också en vit Fiberclass med rostfri pipa i .30-06 för toppfågeljakten och sedan en Sako varmint i 6PPC för renodlad småviltjakt på Upplandsslätterna.

Nu skall jag inte tråka er med allt som varit däremellan men nu har ju nästan alla de där bössorna försvunnit till förmån för annat och numera har jag ett par i bruksbössor i form av två custom-Sako L691, en i 7x57 Mauser och en 9,3x62 som jag använt (eller burit...) flitigt de senaste året eller två. 7x57:an är rostfri med syntetkolv ihopskruvad av Hr Eliasson och är en lätt smygjaktsbössa med en Zeiss Conquest 3-9x40. 9,3.an är min hundförar/eftersöksbössa och har den där 1,5-6x42.an på sig i ett leupold QR montage så jag även kan anväda de öppna riktmedlen (recknagel á la Spuhr).

Nu har jag ju fått för mig att jag skall ha brytbössor också på gamla dar och köpte mig två Krieghoff för pengarna jag fick för de andra bössorna/kikarna. Jag saknade kombivapen så det blev en drilling 20/20+7x57R med en Zeiss varipoint 1,5-6x42 i ett vridmontage. Tanken är att den skall funka till allt från kråka till grisvak, men framförallt användas till blandad småviltjakt och vakjakt. Sedan var jag ju tvungen att ha en dubbelstudsare i 9,3x74R för renodlad klövviltjakt. På den bidde det en Zeiss varipoint 1,1-4x24 i vridmontage. Ett fint par således som komplement till mitt brukspar.

Nu är ju frågan om jag också skall skaffa mig en trippel igen? Skall det vara en Krieghoff Kipplauf (Hubertus) i tex 8x57 JRS med en rejäl kikare? Jag har ju nån hyfsad Zeiss att sätta på typ 3-12x56. Det skulle ju vara bra att ha en långskjutare som komplement till de andra två eller vad säger ni? Sedan vore det fint med ett pipset extra till Kipplaufen i tex .22 Hornet för renodlad småviltjakt! Eller skall man försöka få licens på en instickspipa till drillingen i samma kaliber (tom RPS vill lätta på licensgivningen där nu)?

Eller skall jag köpa en fin sida/sida kaliber 20 med engelsk kolv som komplement till min brukshagelbössa som idag är en Beretta Urika syntet 12/76, tex en Beretta 471 Silver hawk?

Vad tycker ni? Hjälp mig i mina funderingar! Och berätta gärna mer om era egna par/tripplar (Henriks trippel vet vi ju redan lite om...)

Publicerat

Har skrivit ngn annanstans på detta eminenta forum vad jag tycker om tripplar. Köp dig en fin sbs cal 20.

Publicerat

Att komma till insikt innebär för många att just växla över mot brytvapen ;)

Själv är jag i slutfasen av detta vilket innebär att garderoben är full och man övergår till att få till rätt sikte till rätt bössa etc.

Det började för ca ett år sedan.

Hade då en dubbelstudsare av Italienskt fabrikat som jag inte fick till mindre spridning än 13 cm på 100 m vilket jag nte var nöjd med så den såldes. Jag behöll den Nikon 1,5-6x42 som satt på. Tanken var ju givetvis att efter ha avverkat 2 bockdubbelstudsare övergå till en sbs. Dock kostar dessa pengar så jag beslutade mig för att sälja den Sauer Tell kipplauf i .22 Hornet med Zeiss 1,5-6x42 av gammalt snitt, jag hade mest beroende på att fick betalt vad jag begärde.

I samma veva så besvarade jag en annons på köpes och avvyttrade den Sako Vixen i .223 Ack Imp tillsammans med den Leupold 6,5-20x40 som satt på som jag haft som kråk / bock-bössa.

.223:an var nog den bössa jag direkt bestämde mig för att ersätta med ett brytvapen. Hittade en Merkeldrilling i kaliber 12+12+5,6x50R Mag med hakad Leupold 2-7x35 i ett bra skick till ett bra pris. Beslut togs att sätta dit ett högförstorande kikarsikte i ett ombyggt hakmontage. En Leupold Vari-X III LR 6,5-20x40. Denna drilling blev en direkt parbössa till den Merkeldrilling jag hade innan i kaliber 12+12+7x57R med hakad Leupold 2-7x35.

Sen övergick sökandet mot dubbelstudsare men tyvärr avbröts detta abrupt pga ett arv som jag gärna hade varit utan om vederbörande hade fått några år till på detta klot. Detta innbar att jag tog över en Franz Sodia bockdubbelstdsare i kaliber 30-06 med en Leupold 2-7x35 som skjuter riktigt bra. En buchsflint i kaliber .22 hornet och 28 kom samma väg. Denna bössa var min fars första och är i behov av renovering.

Utöver detta finns en smidig hagelbock i kaliber 20 med rak engelsk stock i fin valnöt och ett helcustombygge i kaliber 8-06 med oak & leathercase.

Inte så mycket trippel-tänk men en inriktning mot brytvapen som jag anser vara den optimala jaktvapnentypen för svensk jakt.

För din del skulle jag nog satsa på en ren smidig hagelbössa i kaliber 20, sbs givetvis. En kipplauf har du ju redan fast med 2 hagelpipor till. Komplettera den med samma sikte som du tänkt sätta på en ev kipplauf. Ska trippeltänket renodlas så står väl kipplaufen på tur.

Publicerat

Go kväll,

när nu lilleman slummrat in infinner sig möjligheten att fördjupa sig i tankar kring tripplar parbössor etc i sällskap av en god vän Mr Talisker :-*

Genom åren har jag haft fler tankar, funderingar och drömmar kring detta ämne än vad jag egentligen vill erkänna.Man kan ha en massa olika utgångspunkter för sådana tankar t ex kan man som Olas första tankar skapa en vapengarderob med bössor som är så lika varandra som möjligt i Olas fall blev det fiberclass men jag har en bekannt som har 4 st ZG-47:or i olika kalibrar.

Man kan också hålla sig till ett och samma fabrikat a la Krieghoff eller som en annan bekannt som bara använder sauerbössor tillverkade före WWII.

Min egen knorr var att jag ville ha tre bössor med tre olika storlekar på låsen men i övrigt så lika som möjligt.

När jag nu funderar på hur vapengarderoben skall göras komplett handlar det om att hitta en bössa som kompletterar de andra på bästa möjliga sätt och ju fler bössor man skaffar sig ju svårare blir det att hitta några stora luckor i arsenalen. det gäller att fundera på vilken typ av jakt man bedriver och hur man optimalt utövar den.

Numera utgår jag från de olika jakterna som jag bedriver t ex

1. Skadedjur på långa håll och toppjakt

2. Bock, gås och rävjakt

3. Blandad klövviltsjakt

4. Renodlad Pürsch- och urvalsjakt

5. Jakt i utlandet

Om jag skall försöka att så objektivt som möjligt ge min (högst subjektiva) syn på Olas vapengarderob så är det svårt att hitta några större luckor i din sammansättning. dessutom känner jag ju inte till vidden av din jaktliga situation.

Med 7x57 och 9.3x62 har du egentligen täckt in alla behov från rådjur och uppåt, eftersom jag är en varm anhängare av dubbelstudsare så har jag svårt att finna något fel i att låta den få en plats i garderoben även om en dbs i 9.3x74R och en studsare i 9.3x62 givetvis överlappar varandra framför allt när du sätter etiketten hundförar/eftersöksbössa på din 9.3x62. drillingen har ju en egen nisch och kompletterar de andra bössorna fint.

Bortsett det uppenbara hålet som frånvaron av en 22LR alltid lämnar kan jag bara hitta ett par mer eller mindre krystade hål, för det första skulle man kunna tänka sig en klass 2 med lämpligt sikte för bockjakt etc. Sedan saknas det möjligen en långhållsbössa för klövvilt och kanske en grov bössa för afrikanska bufflar och dylika kritter. Beroende på jaktform kan det också finnas behov av en klass 3 bössa.

Rent konkret kan jag konstatera att åtminstone de två första "hålen" kan Ola täcka med en kipplauf med extra pipa förslagsvis med en pipa i 7x65R/30R Blaser eller möjligen 8x57R och en andra pipa i lämplig klenare kaliber, nånting mellan 22 Hornet och 5.6x52 R känns rimligt. som parentes kan jag tillägga att K-95 finns att få med 6mmPPC pipa ;)

Eftersom jag bara använder min hagelbössa till fjäderfä av olika slag eller har/rävjakt med hund tycker jag att en hágelbrakare räcker mer än väl 8). Du har ju redan två, hagelautomaten och drillingen...

Ta detta för vad det är värt :P

//Henrik

Publicerat

Hejsan!

Även jag måste ju skriva om mina planer som jag hållt väl dolda fram tills nu :)

Jag håller i smyg på med en liten "trippel" jag också  :-[

Det är så att jag har alltid avskytt rostfritt och plast, så är det bara. Fram tills den dagen då jag fick tag i min Ruger M77 RBZ i 280Remington, en rostfri bössa med laminatstock  :o  det som jag för ett år sedan aldrig någonsin hade ens kunnat ta nära mitt vapenskåp.

Och tiden gick och jag och Rugern blev bättre och bättre vänner och vi sköt tätare och tätare och nu skjuter vi kollosalt bra ihop, det var också då jag bestämmde mig. Jag ska ha en trippel i oömma bössor. Alltså min tilltänkta trippel består av en klass 2 i en oöm bössa, i detta fallet har jag redan hittat bössan, det blev en Tikka M55 med rostfri pipa och svartlackad plaststock. Min Allround klass 1 kommer att bli min Ruger M77 och som pricken över I:et så ska jag ha en riktigt grov bössa, för trånga lägen där det krävs stoppingpower, och för eventuella utlandsresor. Allrounden och klass 2:an är redan klara. Och den riktigt grova lutar åt att det kommer bli en 375HH i en oöm bössa då givetvis.

Sedan så upptill detta så kommer jag då ha de bössor som ligger mig för nära hjärtat för att sälja, bland annat min 25-20win, min hagelbock (som pappa fick i konfimationspresent) och min kombi (ärvd efter farfar, han fick den i 60års present.)

Det känns som om detta täcker upp det absolut mesta man kan tänkas behöva för svensk och utländsk jakt över alla kontinenter.

Ha en fortsatt bra kväll nu!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Olika bud - vi får se vad som får flest röster...

U J:son - den där Tellen du pratar om - hur ser de ut? Vikt? Du har onekligen ett ovanligt par i dina drillingar - kul att höra. Intressant kombi du har också  - vad är det för en? Magkänslan säger att jag vill ha en Kipplauf, även om drillingen (som väger 3,0kg) kan göra tjänst som en sådan med en annan kikare som sagt. En riktig kipplauf ser dock så mkt smidigare ut... och ett extra pipset i Hornet gör den till en läcker småviltstudsare. Drillingen blir ju lite klumpigare då med en instickspipa.

Henrik - klass 2 har jag lagt på hyllan. När jag jagar rådjur kan så mkt annat dyka upp så 7x57® blir då perfekt till allt. Min tanke med klass 3 är att ha den till renodlad småviltjakt och då menar jag räv, hare, kråka, gäss, toppfågel mm. En klass 4 får man ju inte ta räv och tjäder med så den är inte intressant. Och visst har jag tänkt att min drilling skall kunna göra tjänst som hagelbrakare, men en riktigt bra flyktskyttebössa blir den väl inte. Hjärtat säger då kipplauf för det jag saknar i fingarderoben är en långskjutare för allt klövvilt typ bockjakt och hjortjakt (men jag kan ju ta sako 7x57:an då...) och 8x57JRS med en TSX 180gr klarar nog det mesta. Naturligtvis har tanken på ett pipset i .470NE eller .500NE funnits så det är ju inte uteslutet... Men det finns en Sako M98 .375H&H i familjen...

Publicerat
  • Författare

Rifle - precis så var ju min tanke också - att ha en bruksgarderob och en finkostym! Och vi har ju som du vet en .25-20W i familjen också och där blir den kvar, så jag kanske inte behöver en extra .22 Hornet... egentligen.

Publicerat
B)
Publicerat
Nu är ju frågan om jag också skall skaffa mig en trippel igen? Skall det vara en Krieghoff Kipplauf (Hubertus) i tex 8x57 JRS med en rejäl kikare? Jag har ju nån hyfsad Zeiss att sätta på typ 3-12x56. Det skulle ju vara bra att ha en långskjutare som komplement till de andra två eller vad säger ni?

8X57JRS är ju en trevlig "liten" kaliber som var vanligare förr i tiden... men att beskylla den för att vara en långskjutare är väl ändå att ta i lite? :) Jag är inne på att skaffa mig en dubbelstudsare (S/S) i kaliber 8X57JRS och använda den med öppna riktmedel för korta och trånga pass. Förra året sköt jag runt 8000 hagelplugg på trap, skeet och sporting så svingen sitter där den ska och därför tror jag att det kan passa mig fint med en en lätt dubbelstudsare på passen.

Instickspipor tror nog jag att man ska försöka hålla sig ifrån. Satsa pengarna på en .22Hornet eller .22WMR istället.

Publicerat

Käre Ola,

genom att dra in din kära hustru och hennes vapengarderob i diskussionen blandar du bort korten :-. Å andra sidan hade jag på känn att hennes m98 375 skulle dyka upp i diskussionen. Som jag skrev så är inte hålen i din vapengarderoben inte speciellt stora varför man får se till att skapa dem ;D

Men att du inte vill ha en klass 2 på grund av att det kan dyka upp skjutbart klass 1 vilt på passet köper jag rätt av. För min egen del är min 22 LR den bössa som jag skjuter både mest vilt och flest skott med under året, men den är nästan aldrig med i skogen ::) utan den används till att hålla efter duvor, skator och gråkappor hemmavid och för skyddsjakt. Ett normal år skjuter jag en 4000-5000 skott med 22 LR bland annat eftersom jag med den bössan kan träna på hemmaplan utan att ta mig till skjutbana, så den luftas i varje fall varje vecka.

När det gäller 8x57 JRS har jag den kalibern på min egna lilla dubbelstudsare (Merkel m 141) och i ett brytvapen av traditionell konstruktion skulle jag vilja påstå att du kan komma upp till hastigheter på runt 770 m/s med 180 grains kulor (Både TSX men även Ballistic Tip finns ju som alternativ i denna kulvikt). Om du väljer en kipplauf med Jaegerblock (läs K 95 eller merkel) klarar du av att få hastigheter på dryga 800 m/s. Som gammal prickskytt vet jag ju att det går utmärkt att träffa mål även på långa håll med lite långsamma kalibrar, till exempel 308 w med 168 grains kulor i 820 m/s. problemet kan vara terminalballistiken, en 180 grains TSX som går ut med 770 m/s är nere på 600 m/s vid 240 m vilket innebär att expansionen kan bli lite tveksam på dessa håll. Samtidigt vet jag inte vad du menar med en "långskjutare för allt klövvilt"? Du har ju en mycket trevlig liten 7x57 och den löser kanske samma situation?

Ett tips vore nog att kolla den tyska marknaden efter begagnade 7x65 R av högre kvalité. Vi ser dem inte så ofta här men i tyskland är de ganska vanliga.

Jimbo,

30R Blaser ligger mitt emellan 30-06 och 300 win mag i prestanda (kanske närmare 300 win mag), jämfört med 7x65 R så har de väl ganska liknande långhållsegenskaper. Men för kombinationsvapen eller dubbelstudsare hade jag tveklöst gått på 8x57 JRS.

Men sammanfattningsvis tycker jag att du skall införskaffa dig en kipplauf snarast ;D

Vi hörs!

//Henrik

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

Ja långhållskjutare - vad är det? Framförallt behöver man större förstoring på kikarsiktet. Utgångshastigheten är mindre viktig. Med min Sako 7x57 och Partition 160gr laddad snällt till ca 750 m/s har jag inga problem att träffa snusdosan på 200m. Så länge man vet avstånd (avståndsmätare) och har koll på kulbanan så är det inga problem. Min definition av långhåll är 150-200m, längre är det tveksamt att sätta en perfekt smäll på ett rådjur - i vart fall för mig. Till detta skulle en 180gr 8x57 JRS funka utmärkt som komplement till sakon (när man vill ta på sig finkostymen) för att inte tala om hjort, älg eller gris istället skulle uppenbara sig... 7x65R ser jag som ointressant pga den långa övergångskonan och så har jag ju en 7x57 + R så det får räcka med 7mm. Allt som det står blaser på undviker jag...

Publicerat

Hej,

Fashinerande läsning, håller med om mycket...är oliktänkande till en del ;)

Jag har väl också en kultrippel som det leks lite med i mellanåt, anser mig att ha hittat hem...nästan. :)

Låt mig först säga en sak, tripplar, kvartetter, sextetter...allt kan vara befogat om du bara nyttjar dom och tillika tränar med dem. Jagade jag bara älg 3 dagar och råbock för resten (som minst 50% av jägarkåren) skulle jag ha en 6,5a med en skaplig 3-9x40 eller dylikt och inget annat. Men, precis som er förmodligen ser min jaktvardag lite annorlunda ut. Jag försöker att jaga allt..gärna samtidigt ::) och har därför anpassat min garderob därefter under de senaste 17 åren.

Rörlig jakt på gris, älg och rådjur dominarar min vardag då man har hundar som lämpar sig för detta.

Klass 2 bössor har aldrig legat för mig, ett rent onödigt vapen i min garderob enligt min mening. (säger en man som precis köpt en Sako .243a åt sin fru)

Har nu min 3e dubbelstudsare, en Heym 9,3x74R med hakad S&B 1-4. Fin bössa späckad med affektion för mig men tyvärr oduglig och skjuta med. Återigen har min far lagt vantarna på denna pjäs precis som de tidigare. :(

Varför jag köpte denna är en lång historia, men kalla det personlig investering.

Har också en Beretta 686E och en Browning 22lr med Leupold 1-4a, den senare primärt för avfångning av fällfångst och slaktdjur. Också en Hva 310 lyx finns i skåpet men används ej.

Men nu var det ju kultripplar det handlade om och skall hålla mig där.

Drillingen är fundamentet i min garderob som används till det mesta egentligen. Jag har en vanlig S&S 3000 i 12/12-7x57R med en hakad Zeiss varipoint 1-4. Rödpunkt är väldigt viktigt på ett kombinationsvapen. En fast kikare med kors är helt oduglig enligt mig då hälften av de snabba skotten garanterat gåt dig förbi då. Fjolårets skjutlista med drillingen är talande..älg, svin, rådjur, räv, grävling, hare, duva och and. Ca 70% av skotten skjuts med hagel och 90% av skotten inom 40 meter.

Således, begränsningen för mig och drillingen är avstånd. OK jag sköt en kalv i år på 100 meter i trav men det är en stor måltavla och således ett undantag. Drilling för mig är korthåll men å andra sidan skjuter du allt inom en 40-50 meters radie och det är där finessen är med drillingen. 7x57 är potent nog för allt jaktligt hos mig, sköt bl.a. 145 kg galt rätt igenom bogpansar och allt med 9,7g Woodleigh vilket är respekt.

Svin, ett vilt som snart är min huvudsakliga jaktsysselsättning. Har tidigare skillt på bössa beträffande vak eller drev. Men, 9,3 mm är en bättre griskaliber än 308W, det råder ingen tvekan om det alls, speciellt när skottet är dåligt. Hur man har en halvautomat som svinbössa när man har en dubbelstudsare i garderoben är för många en gåta, ::) men halvautomaten är helt enkelt i mitt tycke överlägsen med sin 4 smällar kontra 2, ingen värmestegring etc. Att den inte är lika representativ är av mindre intresse för mig. Dessutom är det ett oömmare vapen som är lättare att fästa exempelvis eftersökslampor på. (Har en Tac III)

På den har jag nu en Zeiss varipoint 1,5-6x42. Den ultimata kompromisskikaren. Lätt och smidig, möjliggör skott från 10 till 150 meter, stilla eller i flygande fläng. Gluggen funkar också utmärkt på åteln nattetid i symbios med en bra handkikare. Jagar således huvudsak älg och gris med denna bössa.

För typiskt klass 2 och 3 vilt, rådjur, bäver, räv och gås jagar med min Heym i 308W. Fördelen med en 1a kontra en 243a är ju just att du inte är begränsad. Har som regel alltid ett par Harris benstöd på denna bössa och kikarna har varierat genom åren. Bössan är plastbäddad och har skräddarsydd kolv för mig. Klarar träffbilder på enkronan på 150m med denna om jag bara duger till att hålla i. Just nu sitter det än Zeiss Conquest 6,5-20x50AO på dennna som lite test. Har börjat laborerat med långhållsladdningar och lättare kulor nu. Tanken är att ta rävskyttet bortom 200 meter med denna kikare :)

Detta är min trippel, mycket text blev det. Bifogar en bild då en sådan säger mer.

post-1031-1170409459_thumb.jpg

Publicerat

Ola,

jag håller med till 100% om att det viktigaste om man skall skjuta på långa håll inte är utgångshastigheten. Jag har skjutit på alldeles för många mål på 6-800 m med 308:an för att gå på det. Däremot är det stor skillnad mellan att träffa och att få bra effekt i viltet.

När du skriver att långhåll för dig är 150-200m håller jag med om att 8x57 JRS är en alldeles utmärkt kandidat, men det var just min poäng vad som är långhåkll för dig är inte nödvändigtvis långhåll för andra. Jag har säkert redan berättat om min engelske kompis som skjuter rävar med 408 CheyTac och som tvärsäkert hävdar att allt inom 300m är att betrakta som närstrid ;D för övrigt samma man som uppfostrar sina brorsöner till goda samhällsmedborgare genom att låta dem skjuta huvudskott på kaniner med en dämpad 20 VarTarg när de smyger omkring i sina egenhändigt tillverkade Ghilliesuits 8).

Kul att höra om alla er som använder och trivs med era drillingar, själv har man försökt bli kär i dessa skapelser men än så länge utan någon större framgång. Eftersom jag numera inte skjuter rådjur med hagel utan istället gått över till dbs vid drevjakter känns det inte längre aktuellt med drilling för mig men envar är salig i sin tro. Jag har ändå fått mig en tankeställare eftersom jag vid säkert 90% av mina jakttillfällen likt förbaskat står med min 308:a i handen ???

i övrigt vill jag bara passa på att tillönska herrarna en riktigt trevlig helg,

//Henrik

Publicerat
U J:son - den där Tellen du pratar om - hur ser de ut? Vikt? Du har onekligen ett ovanligt par i dina drillingar - kul att höra. Intressant kombi du har också  - vad är det för en? Magkänslan säger att jag vill ha en Kipplauf, även om drillingen (som väger 3,0kg) kan göra tjänst som en sådan med en annan kikare som sagt. En riktig kipplauf ser dock så mkt smidigare ut... och ett extra pipset i Hornet gör den till en läcker småviltstudsare. Drillingen blir ju lite klumpigare då med en instickspipa.

Drillingparet skulle ju kunna bli en trippel med en dubbelstudsardriling..... ;D

Sauer Tell är en enkel kipplauf med underlever. Har florerat några på auktionerna i landet genom åren. Då oftast i kaliber 25-35W. De tillverkades (tror jag) fram till WWII. Det är en lätt och smidig konstruktion men jag tror inte att den håller för modena patroner med högre tryckk. Hade långtgångna planer på att räffla om den till 6x70R vilket den hade tålt. Vikten med det siktet jag hade på låg på strax under 2,7 kg.

Kombin är från ca 1920. Oxå en underlever och med fin djurgravyr i för tiden klassisk tysk stil. Finns ingen tillverkare eller tillverkningsnummer på den. I mellankrigstiden var den tyska valutan (mark) mer eller mindre värdelös så många mindre bössmakare reste till Sverige för att sälja sina alster.

För att lägga på ett vedträ på brasan gällande kaliberval i en Kipplauf skulle jag rekommendera en helt vanlig 7x57R. Dels för att du har den kalibern i din drilling innan och dels för att den är behaglig att skjuta med. Vill man ändra dess egenskaper så kan man välja kula därefter. Tyvärr så är den förhäxande kolvutformningen från tyskar och österrikare inte snälla när det gäller 7x65R och 30R Blaser i en lätt bössa. Ett senario är ju 2 pipor. En 5,6x50R Mag och en 8x57 JRS.

Publicerat
jag håller med till 100% om att det viktigaste om man skall skjuta på långa håll inte är utgångshastigheten. Jag har skjutit på alldeles för många mål på 6-800 m med 308:an för att gå på det. Däremot är det stor skillnad mellan att träffa och att få bra effekt i viltet.

Visst är det väl så att detta är individuellt, känner få människor som erkänner att dom lossar skott på över 150 meter på rådjur trots fullt stöd. Samtidigt läser man här och på andra ställen om folk som skjuter orre på närmare 300 meter. En måltavla som är 25% av ett rådjur ??? Vari ligger skillnaden, är norrlänningarna vassare skyttar eller bara ärligare ;)

Jag har precis som du Henrik upplevt vad en PSG 90 och en Hensoldt kan göra på avstånd som för länge sedan lämnat det jaktetiska i mellanmjölkens land i en så pass oäven kaliber som .308W. Men för det skjuter jag idag precis som Ola sällan eller aldrig över 200 meter med samma kaliber som då det begav sig ???

Det har skrivits mycket neg om drillingar här på sistone vilket gjort mig lite putt nästan. ;) Hagel och rådjur är ett dilemma där håller jag absolut med, de dödar bra upp till sina 30 meter men på det avståndet kan du omöjligen göra precisionskott med en normal borrad drilling utan får hagel i mer eller mindre hela kroppen. Men det viktigaste är alltid förmågan till riktig avståndsbedömning.

Sen är jag uppfödd med hageljakt och drivande rådjurs hundar, kanske den sanna allmoge jakten och den som från början kanske gjorde mig till jägare :) Så fort kulskyttar finns i såten blir säkerhetstänket ett helt annat och den intima tjusningen av taxdrev i en 5 hektars plantering minskar.

Drillingar köps ofta second hand utan inpassning till skytten som är brukligt när man köper studsare eller hagelbössa. Där har vi felet i många fall, ett par bommar... dåligt med träning....dåligt med självförtoende...skitbössa!

Det tror jag inte gäller i ditt fall Henrik, vi har pratat om det förr i andra trådar om kungens förmåga att bota dig från halvautomater och annat trolltyg ;D Samma är det nog med drillingen. Bedriver man jakt utan att lossa hagel mot rå går också många av drillingens fördelar bort. Men som lagstiftningen fortfarande är i Sverige är en välanpassad drilling den Uppländske jägarens bästa följslagare. :)

MVH Magnus

Publicerat
Men som lagstiftningen fortfarande är i Sverige är en välanpassad drilling den Uppländske jägarens bästa följslagare.

Detta får du gärna utveckla lite mer "lagstiftning". Vad skulle vara bättre, annars var det många sanna ord i din utläggning.

MvH

Publicerat
B)
Publicerat

Japp en Sauer & Sohn Tell.

Hålen som syns i sista bilden är det större försäkringen vilken såg ut som ett afrikasikte. Vred man den i bössans längdriktning skymde den de öppna riktmedlen och man insåg att bössan var säkrad. Det mindre hålet är för ett signalstift som visar att bössan är spänd.

Publicerat
Visst är det väl så att detta är individuellt, känner få människor som erkänner att dom lossar skott på över 150 meter på rådjur trots fullt stöd. Samtidigt läser man här och på andra ställen om folk som skjuter orre på närmare 300 meter. En måltavla som är 25% av ett rådjur ??? Vari ligger skillnaden, är norrlänningarna vassare skyttar eller bara ärligare ;)

Jag har precis som du Henrik upplevt vad en PSG 90 och en Hensoldt kan göra på avstånd som för länge sedan lämnat det jaktetiska i mellanmjölkens land i en så pass oäven kaliber som .308W. Men för det skjuter jag idag precis som Ola sällan eller aldrig över 200 meter med samma kaliber som då det begav sig ???

Det har skrivits mycket neg om drillingar här på sistone vilket gjort mig lite putt nästan. ;) Hagel och rådjur är ett dilemma där håller jag absolut med, de dödar bra upp till sina 30 meter men på det avståndet kan du omöjligen göra precisionskott med en normal borrad drilling utan får hagel i mer eller mindre hela kroppen. Men det viktigaste är alltid förmågan till riktig avståndsbedömning.

Sen är jag uppfödd med hageljakt och drivande rådjurs hundar, kanske den sanna allmoge jakten och den som från början kanske gjorde mig till jägare :) Så fort kulskyttar finns i såten blir säkerhetstänket ett helt annat och den intima tjusningen av taxdrev i en 5 hektars plantering minskar.

Drillingar köps ofta second hand utan inpassning till skytten som är brukligt när man köper studsare eller hagelbössa. Där har vi felet i många fall, ett par bommar... dåligt med träning....dåligt med självförtoende...skitbössa!

Det tror jag inte gäller i ditt fall Henrik, vi har pratat om det förr i andra trådar om kungens förmåga att bota dig från halvautomater och annat trolltyg ;D Samma är det nog med drillingen. Bedriver man jakt utan att lossa hagel mot rå går också många av drillingens fördelar bort. Men som lagstiftningen fortfarande är i Sverige är en välanpassad drilling den Uppländske jägarens bästa följslagare. :)

MVH Magnus

Hej Magnus!

Utan att sno Olas tråd kan vi konstatera att långhållsskytte är något väldigt individuellt, både vad man anser vara långt håll och på vilka håll man kan tänka sig att skjuta mot olika typer av vilt.

För mig är det enkelt, när jag avlossar skotten skall jag vara mer än 95% säker på att det kommer att ta där jag vill. Samma sak gäller för skytte med kula eller hagel, problemet med hagel är dels avståndsbedömningen men också att vinklar och hastigheter kan ändra sig på bråkdelen av en sekund med ett tråkigt eftersök som följd.Vi får fortsätta resonemanget i annan tråd även om jag är ganska säker på att våra uppfattningar inte skiljer sig så dramatiskt.Hade det inte varit för min egen motvilja mot att skjuta rådjur med hagel kan du vara helkt säker på att drillingen fortfarande varit det mest använda vapnet i min arsenal.

Åter till ämnet, precis som Ola konstaterat handlar det om att kunna sin kulbana innan och utan. Kan du bara den, har tränat tillräckligt i den aktuella skjutställningen och viltet står rätt ser jag inga problem i att skjuta på lite längre håll följdaktligen kan man med fog och givet Olas syn på vad som är långa håll varmt rekommendera 8x57 JRS.

Avslutningsvis lägger jag med tanke på vad Ola berättat min röst på en Merkel Kipplauf i 8x57 JRS med extra pipa i 22Hornet och en lämplig kikare till detta, dock är det svårt att få en lätt smidig kipplauf att balansera på ett vettigt sätt med alltför stora kikare varför jag skulle rekomenndera en 42 eller 50 tub till exempel 2.5-10x42...

Trevlig Helg,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Det börjar bli intressant det här... skall sova på saken! Förmodligen får man gå på magkänslan. Problemet är bara att det som i så fall skall avyttras är en Sako Classic .270 Win med en Zeiss 3-12x56. Och det tar emot... Kanske helt enkelt får vänta lite. Enda nackdelen med Sakon är vikten som ligger på ca 3,5 tror jag - jag har ju börjat gilla lätta vapen eftersom jag går mer än sitter numera!

Publicerat
Detta får du gärna utveckla lite mer "lagstiftning". Vad skulle vara bättre, annars var det många sanna ord i din utläggning.

MvH

Hej, ber om ursäkt för övertramp från ämnet tripplar, men fick en fråga.

Rätt säker på att kombinationen Hagel-råddjur är ett minne blott om 10 år. på de flesta ställen i Europa är det redan förbjudet. Men å andra sidan tror jag och hoppas att under samma tids period att slug blir tillåtet i brytvapen försedda med optiska riktmedel, även till rådjur. Slug är så nära hagel du kan komma sett ur säkerhets aspekten.

MVH

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

Som övergång från Fiberclass till rena lyxiga brytvapen kan den ju funka som ett mellansteg...

Publicerat

Den felande länken i evolutionen... ;)