Publicerat April 29, 20224 yr 2 minutes ago Galne sa: Blir det lite vikt på djuret så är reptaljan rätt otrevlig och vissa upp i. Repet är helt och skär lätt in i händerna. Kan ju använda handskar... 3 minutes ago Galne sa: Köp en viltsäck och häng över djuret så syns det bara en stor grön påse om någon skulle ha se något.. Så får det bli. Men, det lär ju synas mer än en grön säck när man tar hand om viltet.
Publicerat April 29, 20224 yr 2 minutes ago M-Ola sa: Är hur bra som helst. Har två, en hemma i garaget och en på landet. Då jag oftast är själv så krävs det en dylik för att själv kunna hänga upp. Största grisen jag fixat själv låg på 145 kg. Då får det bli en sådan också, då. 3 minutes ago M-Ola sa: Det jobbigaste blir väl att få upp en sådan gris till 9:e våningen. Tänkte inte på det 😮 ! Får nöja mig med att skjuta årsgrisar. Turligt nog så har jag hiss till 8.an och en trappa upp till min lägenhet 😉. Skulle vilja se mina grannars syn om jag kom med en slaktkropp i hissen 🤣.
Publicerat April 29, 20224 yr Du skulle ju till Biltema… 😉 https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/kokshandskar/ Eller letar du efter nitrilhandskar, mycket trevligare.. https://www.granngarden.se/sok?q=nitril engångshandske
Publicerat April 29, 20224 yr 1 hour ago Galne sa: Du skulle ju till Biltema… 😉 https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/kokshandskar/ Ja, de skulle ju kunna fungera, eller !? 1 hour ago Galne sa: Eller letar du efter nitrilhandskar, mycket trevligare.. https://www.granngarden.se/sok?q=nitril engångshandske Förefaller vara ett betydligt mer lockande alternativ. Synd bara att dom endast finns att köpa på nätet (i förhållande till var jag bor). Skulle behöva till helgen, men men.
Publicerat April 29, 20224 yr Har tagit hem en del djur till lägenhet. Det går men är bökigt. Mitt bästa tips är att inte skjuta något större än 50-60kg urtaget när du är själv. Det är trevligare i alla moment. Ska du göra det ofta så rekommenderar jag en pirra för allt som är större än ett rådjur. Går sk klart att grovstycka i skogen men det är rätt drygt eftersom det ofta är sent när det kommer till gris Enklast är om du har en kompis som har carport eller garage.
Publicerat April 29, 20224 yr 7 hours ago MrT. sa: Förefaller vara ett betydligt mer lockande alternativ. Synd bara att dom endast finns att köpa på nätet (i förhållande till var jag bor). Skulle behöva till helgen, men men. Finns på Jula, swedol och säkert på massa fler ställen, bara kolla vad närliggande butiker har..
Publicerat April 29, 20224 yr 5 minutes ago Galne sa: Finns på Jula, swedol och säkert på massa fler ställen, bara kolla vad närliggande butiker har.. Toppen, tack för tipset !
Publicerat April 29, 20224 yr 19 hours ago MagnusN sa: Har tagit hem en del djur till lägenhet. Det går men är bökigt. Har inget alternativ i dagsläget. Intressant f ö. Hur har du gjort med omhändertagandet i lägenhet !? Undrar hur omgivningen reagerar om man håller på och tar hand om vilt på balkongen, för att inte tala om fastighetsägaren... 19 hours ago MagnusN sa: Mitt bästa tips är att inte skjuta något större än 50-60kg urtaget när du är själv. Det är trevligare i alla moment. Ja, jag tänker att en årsgris är väl o.k. Men det kanske är svårt att hålla tillbaka skottet om det kommer en stor galt och bjuder upp bredsidan 🤔. 19 hours ago MagnusN sa: Ska du göra det ofta så rekommenderar jag en pirra för allt som är större än ett rådjur. Tror inte det kommer att hända särskilt ofta, nä. 19 hours ago MagnusN sa: Enklast är om du har en kompis som har carport eller garage Tyvärr känner jag ingen som har det, men du kanske kan bli min kompis, (om du har carport eller garage) 🤔.
Publicerat April 30, 20224 yr På 2022-04-29 at 12:33 Galne sa: Du skulle ju till Biltema… 😉 https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/kokshandskar/ Eller letar du efter nitrilhandskar, mycket trevligare.. https://www.granngarden.se/sok?q=nitril engångshandske https://www.biltema.se/bygg/arbetsklader/arbetshandskar/nitrilhandskar/kraftig-nitrilhandske--2000047439 Ursäkta OT men dessa är fan bra, har dem när jag isfiskar och styckar.. gillar dem!
Publicerat April 30, 20224 yr 6 minutes ago Hipshot sa: https://www.biltema.se/bygg/arbetsklader/arbetshandskar/nitrilhandskar/kraftig-nitrilhandske--2000047439 Ursäkta OT men dessa är fan bra, har dem när jag isfiskar och styckar.. gillar dem! Det står dock inte någonstans att den är livsmedelsgodkänd…
Publicerat April 30, 20224 yr 1 hour ago Galne sa: Det står dock inte någonstans att den är livsmedelsgodkänd… Kan inte se att de du länkat till tidigare är godkända för livsmedel, heller....
Publicerat April 30, 20224 yr Om du kör tyngre djur, går styrningen lite väl lätt .. Skulle jag handla en till... Blir det nog den större. Har många tips, men dom flesta innebär att man inte ska vara rädd om bilen.
Publicerat April 30, 20224 yr 1 hour ago lindgren sa: Om du kör tyngre djur, går styrningen lite väl lätt .. Ett lyxproblem i detta nu, kan jag tycka. Sedan fick jag tipset av säljaren att placera djuret med ryggen åt bilen, s a s. På detta sätt flyttar man tyngdpunkten närmare dragkulan, just saying...Sedan kan jag lägga till att jag köpte den som är 175 mm hög istället för 125 mm och dessutom är tiltbar bakåt, för lättare ilastning. 1 hour ago lindgren sa: Har många tips, men dom flesta innebär att man inte ska vara rädd om bilen. Jag är rädd om bilen, även om den är avsedd att användas, då jag inte tänkt köpa någon mer i detta livet...
Publicerat April 30, 20224 yr 1 hour ago MrT. sa: Kan inte se att de du länkat till tidigare är godkända för livsmedel, heller.... Tja på Biltema länken så står de på de blåa i vinyl att de är livsmedelgodkända och de Granberg handskarna jag har från granngården står det på paketen att de är iaf, dock är de svarta och inte blåa. Men de svarta @Hipshotlänkade till står det inte på paketen heller, har en sån i verkstaden. De är mer till för mekaniker…
Publicerat April 30, 20224 yr 21 minutes ago Galne sa: Tja på Biltema länken så står de på de blåa i vinyl att de är livsmedelgodkända och de Granberg handskarna jag har från granngården står det på paketen att de är iaf. Ingen info jag hittade, men jag letade inte så där väldigt jättenoga heller, skall väl i ärlighetens namn nämnas 😳. Sedan står det i länken till Biltemas handskar (som är godkända för mat), att dom är inte lämpade att hantera feta livsmedel som fisk och kött .
Publicerat April 30, 20224 yr 3 hours ago MrT. sa: Ett lyxproblem i detta nu, kan jag tycka. Sedan fick jag tipset av säljaren att placera djuret med ryggen åt bilen, s a s. På detta sätt flyttar man tyngdpunkten närmare dragkulan, just saying...Sedan kan jag lägga till att jag köpte den som är 175 mm hög istället för 125 mm och dessutom är tiltbar bakåt, för lättare ilastning. Jag är rädd om bilen, även om den är avsedd att användas, då jag inte tänkt köpa någon mer i detta livet... Blir alltid misstänksam när det dyker upp bilder på en stor gris med undersidan vänd mot bakluckan. Osar mammamördare.
Publicerat April 30, 20224 yr 22 hours ago MrT. sa: Har inget alternativ i dagsläget. Intressant f ö. Hur har du gjort med omhändertagandet i lägenhet !? Undrar hur omgivningen reagerar om man håller på och tar hand om vilt på balkongen, för att inte tala om fastighetsägaren... Ja, jag tänker att en årsgris är väl o.k. Men det kanske är svårt att hålla tillbaka skottet om det kommer en stor galt och bjuder upp bredsidan 🤔. Tror inte det kommer att hända särskilt ofta, nä. Tyvärr känner jag ingen som har det. Skjuter du en stor galt ensam kommer du att ångra dig så snart efterarbetet börjar. 😂 Jag ska bjuda på en true story lite senare om att ta in döa djur i icke-anpassade miljöer.
Publicerat April 30, 20224 yr 32 minutes ago MagnusN sa: Blir alltid misstänksam när det dyker upp bilder på en stor gris med undersidan vänd mot bakluckan. Osar mammamördare. Har inget att säga om den saken, men grisen på bilden är väl en Galt, eller !? Jag menar, den är ju rätt stor om man säger så...
Publicerat April 30, 20224 yr 28 minutes ago MagnusN sa: Skjuter du en stor galt ensam kommer du att ångra dig så snart efterarbetet börjar. Kommer nog att koncentrera mig på årsgrisar i första rummet, även om det kan bli svårt att avstå skott om en rejäl Galt bjuder upp bredsidan. 29 minutes ago MagnusN sa: Jag ska bjuda på en true story lite senare om att ta in döa djur i icke-anpassade miljöer. Det ser jag fram emot. Eller inte !?
Publicerat April 30, 20224 yr Heck pack har jag knäckt en, Orginalet gehetec gav kroken upp. Och den har jag än idag. Alldeles för stor men lastar bra. Har även baljan som är fenomenal för att dra ut 150kgs grisar med när man väl får upp dem i baljan, väl vid bilen löser det sig om man inte är så rädd om grejerna.
Publicerat April 30, 20224 yr 2 hours ago MrT. sa: Har inget att säga om den saken, men grisen på bilden är väl en Galt, eller !? Jag menar, den är ju rätt stor om man säger så... Lindgren vet vad han skjuter. Jag menar på bilder på nätet i allmänhet. Som den här
Publicerat April 30, 20224 yr 20 minutes ago MagnusN sa: 20 minutes ago MagnusN sa: Lindgren vet vad han skjuter. Jag menar på bilder på nätet i allmänhet. Som den här menar på bilder på nätet i allmänhet. Som den här Ok, jag förstår.