Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Heck-pack funderingar.

Featured Replies

Publicerat
41 minutes ago MrT. sa:

Har också förstått det förnuftiga att införskaffa en dyligt,men är osäker på storleken. Spontan tänker jag att så stor som möjligt. Hur stor får man in i bakluckan på en XC 70 utan att fälla ryggstödet !?

Det där har du massuppfittat: Heck-Pack'en ska vara utanför- på dragkroken 😉

• Svar 89
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• mbbohman
    mbbohman

Heckpacken är nog en av de bättre investeringarna jag gjort, haft min i 6-8 år eller nåt sånt. Kört döda djur, slaktrester, motorsåg, snöslunga, gräsklippare, båtmotorer, soppadunkar, björkar till mid

• lindgren
    lindgren

Glöm inte att spänna fast om ni ska köra fort på dålig väg.

• Jag skulle inte ens själv villa ha Heck- Pack'en in i huset efter en tids användande: Den doftar inte viol kan jag säga 😉 En gång då jag hade käring boende här värmde jag ett par Harley toppar i

Posted Images

Publicerat
17 minutes ago Dansken sa:

Det där har du massuppfittat: Heck-Pack'en ska vara utanför- på dragkroken 😉

Aha, tack för upplysningen, bäste Dansk 😉. Och om man (av okänd anledning) bill ha den i bakluckan på nämnda XC 70, hur stor får man plats med då (om någon vet) !?

Publicerat
6 hours ago MrT. sa:

Aha, tack för upplysningen, bäste Dansk 😉. Och om man (av okänd anledning) bill ha den i bakluckan på nämnda XC 70, hur stor får man plats med då (om någon vet) !?

Bara gå ut och möta hur stort bagageutrymme du har i XC70n… :ph34r::whistling::D

Publicerat
På 2022-04-28 at 06:07 Galne sa:

Bara gå ut och möta hur stort bagageutrymme du har i XC70n… :whistling:

Vet inte om det hjälper om jag går ut och möta XC-70:ns bagageutrymme, däremot kanske jag får svar på frågan om jag mäter utrymmet 😉. Tänkte bara att jag skulle bespara mig besväret. (Ja, jag vet) 🙈.

Men jag tackar för tipset, det är ju tanken som räknas (som bekant) 😉.

Publicerat

Nu är frågan vad det är för årsmodell och skick på din XC70...

MEN heck-Pack'en kan bli ganska sunkig och lukta rätt så illa efter att ha transporterat några illa skjutna grisar.

Det är därför man har H-P utanför för att slippa den odören inne i bilen 😉

Publicerat
26 minutes ago Dansken sa:

Nu är frågan vad det är för årsmodell och skick på din XC70...

Kollade i manualen vilka dimensioner den bör ha för att komma in i lastutrymmet.

MEN heck-Pack'en kan bli ganska sunkig och lukta rätt så illa efter att ha transporterat några illa skjutna grisar.

Förstår tanken.

Det är därför man har H-P utanför för att slippa den odören inne i bilen 😉

Är med på resonemanget. Tänkte att jag kunde ha den i bagageutrymmet under transport, men som sagt, jag förstår tanken. Lika bra att jag släpper den tanken, m a ord. En annan fråga, Vilken storlek bör man satsa på !? Några andra tips och förslag innan jag skrider till verket och beställer en. Köpes med fördel från Tyskland, som jag förstått det !?

Tackar f ö för dina kloka och tänkvärdas reflektioner och tips, bäste Svend.

Publicerat

Du max får in den som är 100 cm bred. Då går den in mellan hjulhusen på längden med några cm marginal på varje sida. Om du väljer heckpacken med lägsta kanten så kanske den går in på andra ledden (den högre går inte in pga att överkant tar i lutningen på baksätet)?

100cm räcker gott. Jag har kört älgkalv, kronhjort, 140kg gris. Det kan sticka ut lite men det gör inget. Har man rediga spännband så kan man pumpa ihop långbenta djur så att de knapp sticker. 

Publicerat

Hur stora djur skjuter du? Jag har standard modellen på H-P, och den klarar en 100 kilos gris.
Den klarar jag mig länge med: Det kan stå ett par hinkar, en höbal eller baljan med grisräntan på.
Den täcker alla mina behov

Publicerat
2 hours ago MagnusN sa:

Du max får in den som är 100 cm bred.

Kollade i manualen, och det är som du säger, max ~100 cm som gäller, om man skall ha in den i bagagen. Måtten som står i manualen för min bil (om man inte fäller baksätet) är 1089*1153 mm, men har du tänkt på vad Dansken skrev om att ha in den i bagagen efter ett par illa skjutna grisar !? Visst, man kan spola av den efter användande, men ändå. Tänkvärt i vart fall.

Ok, så en som är 100 cm lång får det bli. Funderar på en plastbalja också, men det är väl bättre att skjutet vilt får rinna av sig på vägen under transport s a s, eller !? Sedan kanske jag behöver ett lastnät också. Funderar på den fällbara varianten, så att man kan vinkla den uppåt i 90 grader vid tom transport. 

Hittade säljaren som omtalas här i tråden, men han förefaller husera i Mönsterås. Något mer att tänka på, innan jag bestämmer mig !? Finns en variant med högre kant (175 mm) istället för 125 mm. Är det ett bättre val !?

Publicerat

Beställt.

Publicerat

Den är bland mina favorit köp....

Mycket användbar pryl 😉

Publicerat
57 minutes ago MrT. sa:

Beställt.

Beställde du hem den från Tyskland, eller blev det här i Sverige? För man kan inte beställa direkt från Heck-Pack.de. Eller kunde inte i höstas iaf..

Publicerat
36 minutes ago Galne sa:

Beställde du hem den från Tyskland, eller blev det här i Sverige? För man kan inte beställa direkt från Heck-Pack.de. Eller kunde inte i höstas iaf..

Via blocket. 

Publicerat
44 minutes ago Dansken sa:

Den är bland mina favorit köp....

Mycket användbar pryl 😉

Hoppas jag får användning av den också.

Publicerat

Hämtade abborrar i dag som låg i is i en låda som läckte.

Dom ville man inte ha haft in i bilen

Man har ALLTID nytta av H-P

20220428_161603.jpg

20220428_165843.jpg

Publicerat

Han i mönsterås är just. Vet flera som gjort affär med honom inkl jag själv

Publicerat
10 hours ago MrT. sa:

Kollade i manualen, och det är som du säger, max ~100 cm som gäller, om man skall ha in den i bagagen. Måtten som står i manualen för min bil (om man inte fäller baksätet) är 1089*1153 mm, men har du tänkt på vad Dansken skrev om att ha in den i bagagen efter ett par illa skjutna grisar !? Visst, man kan spola av den efter användande, men ändå. Tänkvärt i vart fall.

Ok, så en som är 100 cm lång får det bli. Funderar på en plastbalja också, men det är väl bättre att skjutet vilt får rinna av sig på vägen under transport s a s, eller !? Sedan kanske jag behöver ett lastnät också. Funderar på den fällbara varianten, så att man kan vinkla den uppåt i 90 grader vid tom transport. 

Hittade säljaren som omtalas här i tråden, men han förefaller husera i Mönsterås. Något mer att tänka på, innan jag bestämmer mig !? Finns en variant med högre kant (175 mm) istället för 125 mm. Är det ett bättre val !?

Har haft heck pack i bagaget hela säsonger utan problem när jag hade kombi (är iof inte så petig). Rätt sällan det är mer än blod och det brukar torka på vägen. Rätt sällan jag kört bukskjutet som dessutom är urtaget i skogen så att det rinner.

Häng på heckpacken när du åker till biltvätten.

Formpressad matta med kant i bagaget är grejen, då kan det inte rinna ner.

Skit i murarbalja, det är bara jobbigt att spola. Köp balja om du väljer den modellen som är som en pulka, den är lätt att dra ut i. Annars kan man lika väl ha säck om eller i botten

Skit i lasnät. Snöre eller spännband gör jobbet

Jag är rätt säker på att den fällbara bara går att vinkla nedåt för att underltta ilastning. 

Publicerat
2 hours ago MagnusN sa:

Skit i lasnät. Snöre eller spännband gör jobbet

Köpte med en presenning att täcka över med.

2 hours ago MagnusN sa:

Jag är rätt säker på att den fällbara bara går att vinkla nedåt för att underltta ilastning. 

Finns både och, man kan fälla upp 90 grader med ett tillägg och man kan fälla ner (tilta) för att göra ilastningen lättare. Jag nöjde mig med det senare.

Publicerat
14 hours ago MagnusN sa:

Köp balja om du väljer den modellen som är som en pulka, den är lätt att dra ut i

Nu när jag ändå är i köptagen; Tänkte på detta med att ha något att dra ut ev. fällt vilt med och tänkte då på en snara som finns att köpa på Biltema, men när jag tänker efter kanske någon form av pulka är bättre !? Kom gärna med ett tips på en dyl. som till storlek är lämplig för Gris i första hand.

Publicerat
10 minutes ago MrT. sa:

Nu när jag ändå är i köptagen; Tänkte på detta med att ha något att dra ut ev. fällt vilt med och tänkte då på en snara som finns att köpa på Biltema, men när jag tänker efter kanske någon form av pulka är bättre !? Kom gärna med ett tips på en dyl. som till storlek är lämplig för Gris i första hand.

Snaran från biltema funkar finfint att dra ut årsgrisar med. Lite större blir kämpigt, helgens på 95 kg levandevikt var i tyngsta laget att dra själv där hade nog pulka varit bättre.

En stor fördel med snaran är att den lätt ryms i fickan. 

Publicerat
2 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Snaran från biltema funkar finfint att dra ut årsgrisar med. Lite större blir kämpigt, helgens på 95 kg levandevikt var i tyngsta laget att dra själv där hade nog pulka varit bättre.

En stor fördel med snaran är att den lätt ryms i fickan. 

Då blir det nog en sådan då. Är det någon som har erfarenhet av Biltemas reptalja !? Funderar på att köpa en sådan också, samt en viltsäck från Biltema. Lika bra att jag nämner alla mina planerade inköp för att försöka få en sammanfattande recension av er som har erfarenhet av dessa produkter från just Biltema. 

Funderar på om jag skall våga mig på att hänga upp och ta hand om ev. fällt vilt på min balkong, det är det enda stället jag har till förfogande för sådana manövrar 😮. Undrar bara hur mina grannar skulle reagera. Turligt nog bor jag på 9.e våningen och har ett (ganska) långt avstånd till närmsta hus (från balkongen sett), så det är (ganska) insynsskyddat. Tänkte hänga reptaljan i taket på balkongen. På höst/vinter lär temperaturen inte vara något (stort) problem, värre blir det på vår och sommar...

Publicerat
1 minute ago MrT. sa:

Funderar på om jag skall våga mig på att hänga upp och ta hand om ev. fällt vilt på min balkong, det är det enda stället jag har till förfogande för sådana manövrar 😮.

Har du möjlighet att grovstycka direkt ute på jaktmarken? I så fall blir det lättare att transportera hem. Hemma kan du finstycka och vacca så får det möras i vacuumpåsar vilket också funkar bra. 

Publicerat

Blir det lite vikt på djuret så är reptaljan rätt otrevlig och vissa upp i. Repet är helt och skär lätt in i händerna. Köp en viltsäck och häng över djuret så syns det bara en stor grön påse om någon skulle ha se något..

Publicerat
8 minutes ago MrT. sa:

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas reptalja !

Är hur bra som helst. Har två, en hemma i garaget och en på landet. Då jag oftast är själv så krävs det en dylik för att själv kunna hänga upp. Största grisen jag fixat själv låg på 145 kg. Det jobbigaste blir väl att få upp en sådan gris till 9:e våningen.

Publicerat
18 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Har du möjlighet att grovstycka direkt ute på jaktmarken?

Ser väl inget hinder (åtminstone inget jag i dagsläget känner till), att grovstycka ute i skogen. Själv tänker jag att det skulle kunna räcka med att ta ur och sota ev. fällt vilt och låta det hängmöras på balkongen. Det enda egentliga problemet jag har med detta är att jag saknar all kunskap (och jag menar verkligen all kunskap) om hur man går tillväga för att ta hand om ett fällt vilt 😳😳😳.