Jump to content

Lättviktare

Recommended Posts

Silver

Det blir kul att följa detta. Planerar själv ett bygge som skulle kunna dra iväg åt det lätta hållet. 

hs_merkel

Hur har du tänkt med röret? Svarva ner och limma över?

Patrik L

Kommer att svarva ner pipan sen gänga mynningen längre än normalt. Svarva en "avsats" där pipans diameter motsvarar rörets samt göra en sorts "mutter" som man gängar på pipan med en motsvarande avsats. Tanken är att lämna en luftspalt mellan pipa och röret och, åtminstone till en början, skippa limmet. Jag vill kunna ta isär allt och spänna om om det skulle behövas.

Muttern behöver sträcka pipan då stålet expanderar mer än kolfiber när de blir varma så man behöver kompensera så att allt inte släpper och börjar rassla loss efter ett par skott.  Ska sätta mig och skissa lite och försöka göra matten någon dag framöver.

Eller så lämnar jag bara pipan ute i solen till sommaren och drar åt muttern ordentligt...

Titta på BSF barrels dom har samma konstruktion på sina kolfiberpipor.

Talley lightweight ringar ligger för övrigt redan här hemma, både 25 och 30mm beroende på optik som hittas.

• Like 1
Stefa7n
10 hours ago Patrik L sa:

Kommer att svarva ner pipan sen gänga mynningen längre än normalt. Svarva en "avsats" där pipans diameter motsvarar rörets samt göra en sorts "mutter" som man gängar på pipan med en motsvarande avsats. Tanken är att lämna en luftspalt mellan pipa och röret och, åtminstone till en början, skippa limmet. Jag vill kunna ta isär allt och spänna om om det skulle behövas.

Muttern behöver sträcka pipan då stålet expanderar mer än kolfiber när de blir varma så man behöver kompensera så att allt inte släpper och börjar rassla loss efter ett par skott.  Ska sätta mig och skissa lite och försöka göra matten någon dag framöver.

Eller så lämnar jag bara pipan ute i solen till sommaren och drar åt muttern ordentligt...

Titta på BSF barrels dom har samma konstruktion på sina kolfiberpipor.

Talley lightweight ringar ligger för övrigt redan här hemma, både 25 och 30mm beroende på optik som hittas.

Dum fråga från en glad amatör som inte kan någon om vapen annat än 5+1or på älgbanan, kolfiberröret som pipan ska in i. Varför ska du ha den egentligen om du bara tänker på att få allt så lätt som möjligt? Blir det inte lättare att skippa kolfibern och bara använda sig av pipan? 
Förlåt om det är en dum fråga men ser inte vitsen med röret mer än att det blir jävligt fränt.

Mvh Stefan

Patrik L

Frågan är inte helt dum faktiskt, man skulle bara kunna ta ner pipan så mycket det går, typ som på en Sako Carbonlight, och vara nöjd där. 

Men jag vill banta pipan mer än så och då börjar vi komma ner på dimensioner där pipan blir väldigt sladdrig och risken att man faktiskt kröker den om man ramlar/fastnar/klantar till det ökar. Så kolfiberröret stramar upp hela konstruktionen betydligt mer än om man hade lämnat material på pipan, samtidigt som den skyddar pipan.

Så, om det här nu lyckas, så bör jag få en pipa som är lätt som ett sugrör, men har stabiliteten hos en betydligt grövre pipa.

Och så ser det jävligt fränt ut. Det ska man inte glömma ;)

• Haha 2
Stefa7n
4 minutes ago Patrik L sa:

Och så ser det jävligt fränt ut. Det ska man inte glömma

Viktigast! ?

Tack för svar! 

Silver

Nu har jag bara erfarenhet av kolfiber i fiskespön så frågan är kanske inte vettig alls men ändå: Blir ditt kolfiber rör så stadigt att man inte behöver fundera över skador på det? Eller behandlar man det på något vis för att förekomma risken att ha en skada som påverkar vapnet negativt. 

Jag förstår att det är tjockare gods i röret än ett fiskespö förstås.

Patrik L

Jo, det är rätt så mycket tjockare gods än i fiskespöna. Jag klarar inte av att böja det för hand i alla fall. Har använt det för att hänga en 100-klios tjockis (undertecknad) i utan att det blev skador samt nyttjat det som slagträ. 

Jag ville egentligen kolla att det inte skulle knäckas alltför lätt och då det inte limmas så bör jag, om det ändå skulle ske, bara kunna skruva isär allt och montera ett nytt rör. Det lär tarva ny inskjutning, men det är ändå en rätt enkel sak.

• Like 1
Silver
1 hour ago Patrik L sa:

Jo, det är rätt så mycket tjockare gods än i fiskespöna. Jag klarar inte av att böja det för hand i alla fall. Har använt det för att hänga en 100-klios tjockis (undertecknad) i utan att det blev skador samt nyttjat det som slagträ. 

Jag ville egentligen kolla att det inte skulle knäckas alltför lätt och då det inte limmas så bör jag, om det ändå skulle ske, bara kunna skruva isär allt och montera ett nytt rör. Det lär tarva ny inskjutning, men det är ändå en rätt enkel sak.

Att det var så kraftigt trodde jag inte, tack för förklaringen. 

Joacim

Trevligt projekt

• Like 1
  • 4 weeks later...
Patrik L

IMG_20210428_093043.thumb.jpg.c99dbcccbe02a35d068113eb52e9bf3c.jpg

3664gram. Jo, det finns ju att ta av.

Framöver så lär det bli en del vikter som bollas fram och tillbaka. För att kunna jämföra något sånär konsekvent så bestämmer vi oss att totalvikt är bössa oladdad med magasin i. Utan kikarsikte och ringar. Jo det kan jag jobba med...

Mer kommer i kväll när jag och köksvågen har en längre dejt inplanerad. Sen ska vi ut i verkstan och svarva lite...

/P

• Like 2
hs_merkel

Spännande! Hur mycket tänker du ta ner pipan?

Patrik L
3 hours ago hs_merkel sa:

Spännande! Hur mycket tänker du ta ner pipan?

Ja, det är ju den stora frågan, eller hur? I nuläget är den 16mm vid mynningen och går sen mer eller mindre rakt bakåt (17mm innan den börjar öka på i diameter närmare lådan)

Än så länge har jag tagit bort ungefär 235 gram material från pipan, men då röret och muttern väger in på 120gram så har jag bara bantat 115 totalt.

Det finns definitivt mer att ta, men jag har inte riktigt bestämt mig för slutgiltig profil. Hade en tanke på att fräsa flutes i pipan för att få lite mer värmeavvisande yta, men frågan är ju hur mycket man tjänar på det. I slutändan kanske det bara blir en jäkla massa merjobb som man ändå döljer.

Jag får be att återkomma i frågan helt enkelt.

/P

Dahla

Funkar inte shrouden som en thermos som håller kvar värmen?

Patrik L
17 minutes ago Dahla sa:

Funkar inte shrouden som en thermos som håller kvar värmen?

Jo, det kommer den att göra. Luften under kommer att behöva ta upp all värmestrålning från pipan och sen leda den "genom" kolfiberröret. Har funderat på att fräsa lite ventilationshål i röret just pga detta, men kolfiber har helt andra bearbetningsegenskaper än stål, så jag behöver kolla upp vad för verktyg som behövs först.

De flesta tillverkare av dessa pipor hävdar att de har bättre värmeavstrålning än vanliga pipor, främst pga "dopade" material. Dvs allt är properiärt och hysch-hysch.

Hade detta varit en mer skyttebetonad bössa hade jag nog inte valt den här vägen, men då hade å andra sidan inte vikten heller varit så avgörande.

/P

Dahla

Det är väl inte så många företag som pysslar med sånna prylar. Christensen Arms gjorde väl en till remington 700 som remington sen sålde under egna vingar.

Tanken med Christensen Arms pipor är väl mera "cold bore shot" med bra precision varje gång och där är väl vikten sekundär.

exabit
9 minutes ago Dahla sa:

Det är väl inte så många företag som pysslar med sånna prylar. Christensen Arms gjorde väl en till remington 700 som remington sen sålde under egna vingar.

Du tänker på den där pipan som var lika tjock och eländigt ful som Blaser/Sauer Silence-pipor?