Publicerat Mars 23, 20215 yr Detta är en populär post. Ok, dags för en ny idé: Att bygga en klass ett studsare så lätt som möjligt. Tänkte använda moderna material och tekniker i mesta möjliga mån (till skillnad från hur jag brukar jobba...) Jakt är det primära syftet, skytte definitivt sekundärt. Kalibervalet fick landa runt något som skulle passa i en kort anpassad låda (för att spara vikt) så en 308 eller något derivat därav. Bollade mellan 6,5creed/260 och 308 ett tag. 308 för tillgången på donatorer, 6,5 för minimal rekyl, insåg att 7mm-08 var något av en gyllene mellanväg men tillgången på "offer" var om möjligt ännu mindre. (6,5 var först borta ur ekvationen pga att jag ville klara klass 1 med koppar kula, men efter den sista remissen som gick ut så hamnade den på bordet igen) Tanken är att svarva ner pipan, gänga mynningen, svarva till en specialmutter och spänna pipan inne i en kolfibertub. Sen tar vi bort onödigt material överallt där det går och lägger ner allt i en kolfiberkolv. Kikarsikte som väger minimalt, skippa skena och använda ringar som fäster direkt i lådan. Ja jag tror ni fattar. Vad gäller kolven så är E-lite från PSE composites en stark kandidat: https://www.pse-composites.com/collections/new-e-lite-stocks Om vi sammanfattar kravspecen så här långt: Om man ska kapsla in pipan i en relativt tät kapsel där vatten kan tränga in om det regnar men där det inte tar sig ut lätt så bör det vara ett rosttrögt material. Så: Rostfri pipa. Runt 50-55cm då jag vill ha lite fart i kulorna. Kaliberanpassad låda. 260rem/6,5creed, 7mm-08, 308 eller något snarlikt. Om vi ska anta att det blir (eller ska ha möjlighet att nyttja) kolven från PSE är de möjliga alternativen Tikka T3, Heym SR21/30 och Remington 700. Tikka borde gå bort pga kravet på anpassad låda och Heym har jag usel koll på så nu borde man se vart det lutar, men jag försökte i alla fall hålla sinnet öppet när jag nu började leta. Började med att beställa ett par 50cm långa kolfiberrör. 25mm utvändig diameter, 20mm invändigt. Vikten är ju låg i alla fall: Tog mig sen ungefär två veckor av letande på blocket, hos vapenhandlare och andra webbsidor men sen dök den upp. En Remington 700 ompipad till (Tada!) 7mm-08 med en rostfri 54cm lång Douglas-pipa. Priset var i alla fall bra, speciellt då den kom i en HS precision kolv och med en oanvänd Stalondämpare. Kolven kommer jag att sälja för att finansiera ersättaren. Då är det bara att vänta på licenshanteringen...
Publicerat Mars 23, 20215 yr Det blir kul att följa detta. Planerar själv ett bygge som skulle kunna dra iväg åt det lätta hållet.
Publicerat Mars 23, 20215 yr Kul! Projekt! Samma koncept som min 223. Kolv http://wildcatcomposites.com/productinfo.html Ringar Talley lw Kikarsikte Leupold 4-12x40
Publicerat Mars 24, 20215 yr Författare Kommer att svarva ner pipan sen gänga mynningen längre än normalt. Svarva en "avsats" där pipans diameter motsvarar rörets samt göra en sorts "mutter" som man gängar på pipan med en motsvarande avsats. Tanken är att lämna en luftspalt mellan pipa och röret och, åtminstone till en början, skippa limmet. Jag vill kunna ta isär allt och spänna om om det skulle behövas. Muttern behöver sträcka pipan då stålet expanderar mer än kolfiber när de blir varma så man behöver kompensera så att allt inte släpper och börjar rassla loss efter ett par skott. Ska sätta mig och skissa lite och försöka göra matten någon dag framöver. Eller så lämnar jag bara pipan ute i solen till sommaren och drar åt muttern ordentligt... Titta på BSF barrels dom har samma konstruktion på sina kolfiberpipor. Talley lightweight ringar ligger för övrigt redan här hemma, både 25 och 30mm beroende på optik som hittas.
Publicerat Mars 25, 20215 yr 10 hours ago Patrik L sa: Kommer att svarva ner pipan sen gänga mynningen längre än normalt. Svarva en "avsats" där pipans diameter motsvarar rörets samt göra en sorts "mutter" som man gängar på pipan med en motsvarande avsats. Tanken är att lämna en luftspalt mellan pipa och röret och, åtminstone till en början, skippa limmet. Jag vill kunna ta isär allt och spänna om om det skulle behövas. Muttern behöver sträcka pipan då stålet expanderar mer än kolfiber när de blir varma så man behöver kompensera så att allt inte släpper och börjar rassla loss efter ett par skott. Ska sätta mig och skissa lite och försöka göra matten någon dag framöver. Eller så lämnar jag bara pipan ute i solen till sommaren och drar åt muttern ordentligt... Titta på BSF barrels dom har samma konstruktion på sina kolfiberpipor. Talley lightweight ringar ligger för övrigt redan här hemma, både 25 och 30mm beroende på optik som hittas. Dum fråga från en glad amatör som inte kan någon om vapen annat än 5+1or på älgbanan, kolfiberröret som pipan ska in i. Varför ska du ha den egentligen om du bara tänker på att få allt så lätt som möjligt? Blir det inte lättare att skippa kolfibern och bara använda sig av pipan? Förlåt om det är en dum fråga men ser inte vitsen med röret mer än att det blir jävligt fränt. Mvh Stefan
Publicerat Mars 25, 20215 yr Författare Detta är en populär post. Frågan är inte helt dum faktiskt, man skulle bara kunna ta ner pipan så mycket det går, typ som på en Sako Carbonlight, och vara nöjd där. Men jag vill banta pipan mer än så och då börjar vi komma ner på dimensioner där pipan blir väldigt sladdrig och risken att man faktiskt kröker den om man ramlar/fastnar/klantar till det ökar. Så kolfiberröret stramar upp hela konstruktionen betydligt mer än om man hade lämnat material på pipan, samtidigt som den skyddar pipan. Så, om det här nu lyckas, så bör jag få en pipa som är lätt som ett sugrör, men har stabiliteten hos en betydligt grövre pipa. Och så ser det jävligt fränt ut. Det ska man inte glömma
Publicerat Mars 25, 20215 yr 4 minutes ago Patrik L sa: Och så ser det jävligt fränt ut. Det ska man inte glömma Viktigast! ? Tack för svar!
Publicerat Mars 25, 20215 yr Nu har jag bara erfarenhet av kolfiber i fiskespön så frågan är kanske inte vettig alls men ändå: Blir ditt kolfiber rör så stadigt att man inte behöver fundera över skador på det? Eller behandlar man det på något vis för att förekomma risken att ha en skada som påverkar vapnet negativt. Jag förstår att det är tjockare gods i röret än ett fiskespö förstås.
Publicerat Mars 25, 20215 yr Författare Jo, det är rätt så mycket tjockare gods än i fiskespöna. Jag klarar inte av att böja det för hand i alla fall. Har använt det för att hänga en 100-klios tjockis (undertecknad) i utan att det blev skador samt nyttjat det som slagträ. Jag ville egentligen kolla att det inte skulle knäckas alltför lätt och då det inte limmas så bör jag, om det ändå skulle ske, bara kunna skruva isär allt och montera ett nytt rör. Det lär tarva ny inskjutning, men det är ändå en rätt enkel sak.
Publicerat Mars 25, 20215 yr Författare Detta är en populär post. All fear my mad CAD skills! Ahem... Ungefär så här var i alla fall tanken att den främre muttern skulle se ut. Röret skall alltså passa (snortajt) över den mindre diametern. Den större spänner röret samt agerar slagskydd. (samma ytterdiameter som röret) Dom två små hålen är för att kunna dra fast muttern (Tänk muttern som håller skivorna på en vinkelslip) Pipan gängas ungefär 25mm, muttern dras fast och lämnar då ungefär 15mm gänga som sticker ut om man skulle vilja montera broms eller dämpare. (rörets längd kommer således att bestämma mutterns position på pipan och därmed också den frilagda gängans längd)
Publicerat Mars 25, 20215 yr 1 hour ago Patrik L sa: Jo, det är rätt så mycket tjockare gods än i fiskespöna. Jag klarar inte av att böja det för hand i alla fall. Har använt det för att hänga en 100-klios tjockis (undertecknad) i utan att det blev skador samt nyttjat det som slagträ. Jag ville egentligen kolla att det inte skulle knäckas alltför lätt och då det inte limmas så bör jag, om det ändå skulle ske, bara kunna skruva isär allt och montera ett nytt rör. Det lär tarva ny inskjutning, men det är ändå en rätt enkel sak. Att det var så kraftigt trodde jag inte, tack för förklaringen.
Publicerat April 21, 20215 yr Författare Detta är en populär post. Handläggarnas kvarnar mal i sin egen takt, men nu är licenserna "klara" det skulle bara skrivas av något annat och sen kunde dom skickas. Blir det inga konstigheter så har jag kanske bössan i hand om några dagar. Men i väntan på det så får man väl göra vad man kan. Ut i verkstan och leta fram en bit rostfritt. 28mm diameter och 20mm långt efter kapning: Borra en genomgående hål på 12mm så jag sen kan göra antingen en M14 eller M15 gänga. (Vilken det blir får vi se när jag har bössan i hand.) Ta upp hålet till ungefär 16mm halvvägs in: Sen vänder vi på det hela. Nu börjar finliret, ta ner ytterdiametern till samma som kolfiberröret och sen en avsats motsvarande innerdiametern på samma rör. (Här kan vi även ta en liten paus och konstatera att antingen ytterdiameter eller inner är exakt på dessa rör, sällan båda två, så kolla passningen ofta...) Den delen som nu sitter i backarna kommer jag att ta av sen när gängan är gjord. Men nu kan vi låta kolfiberröret glida över den lilla diametern och sen kan vi fantisera om hur det ska se ut sen när det är färdigt: Ahhhh. Det kommer nog att bli fint ska ni se /P
Publicerat April 28, 20215 yr Författare 3664gram. Jo, det finns ju att ta av. Framöver så lär det bli en del vikter som bollas fram och tillbaka. För att kunna jämföra något sånär konsekvent så bestämmer vi oss att totalvikt är bössa oladdad med magasin i. Utan kikarsikte och ringar. Jo det kan jag jobba med... Mer kommer i kväll när jag och köksvågen har en längre dejt inplanerad. Sen ska vi ut i verkstan och svarva lite... /P
Publicerat April 28, 20215 yr Författare Detta är en populär post. Ahem. Då kör vi en lite mer utförlig presentation av "offret": En Remington 700 i 7mm-08. Kolven är en hs-precision (är jag rätt säker på) men bakkappan har Remington-logga så jag misstänker att den kan vara från en fabriksbössa. Lådan saknar skruvar för peepsight men har spår för att låsa slutstycket i säkrat läge, så tillverkning från tidigt 80-tal. Pipan är (enligt tidigare ägare) en rostfri Douglas. Den saknar märkningar förutom kalibern, men det verkar stämma. Trycket verkar vara den ursprungliga "Walker". Nu ska jag säga att jag kommer inte att jaga gram in absurdum, då hade jag bara kortat pipan till 45cm, svarvat ner den idiotiskt mycket och slöjdat till en träkolv som är marginellt tjockare än en tandpetare. Nej, jag kommer att offra några gram här och där på användarvänlighetens altare. Startvikt 3664 gram. Spuhrskena (aluminium) 20moa lutning: 51gram. Bort med den -51g Kindstöd i kydex och monteringsskruvar: 170 gram. Bort med den -170g Slutstycksknopp i aluminium modell "lite väl stor, ( Badger ordnance? ) 37 gram. Ska antingen bantas eller bytas ut. Enbart kolven väger (utan justerbar kydexstöd): 1127 gram. Bdl underbeslag inklusive box och följare: 140 gram (atlasworx dbm med ett treskotts Bergara AICS-magasin väger som jämförelse 158 gram...) Låda och pipa 1779 gram. (trycke inkluderat) Slutstycke 333 gram (utan knopp) Först dagens snabbantning ger en matchvikt på 3443 gram. Nästa steg: svarven.
Publicerat April 28, 20215 yr Författare Detta är en populär post. Tiden går fort när man har roligt... Jobbet är inte ens halvfärdigt och jag är helt färdig. Blir ett par teaserbilder så länge: Sängen nästa, fortsättning när tillfälle ges. /P
Publicerat April 29, 20214 yr Författare Detta är en populär post. Sånt här görs inte i en handvändning, mycket stanna upp, fundera, riva sig i huvudet och börja om. Ta mynningen t.ex. Det här är nog den muppigaste pipgängning ni ha sett. Dessutom så måste ju den andra omgången matcha den första annars går inte muttern på... (Bössan var alltså gängad sen tidigare, jag har bara gjort den andra omgången gängor) Så här blir det sen (Ni får själva tänka er kolfiberröret) : Varför gjorde jag så här då? Jo, det kan ju tänka sig att jag kanske vill ha en liten dämpare eller broms på mynningen. Vill jag inte det och tycker att det ser för jävligt ut med gängan som sticker ut skaffar jag ett till kolfiberrör som är 15mm längre och drar muttern i den främre gängan. /P
Publicerat April 29, 20214 yr Författare Detta är en populär post. Så blev det. Jag är inte helt färdig med pipan under än och det saknas några hål i muttern så att man kan dra åt den. Men nu ser man ju hur det ska se ut sen.
Publicerat April 30, 20214 yr Författare 3 hours ago hs_merkel sa: Spännande! Hur mycket tänker du ta ner pipan? Ja, det är ju den stora frågan, eller hur? I nuläget är den 16mm vid mynningen och går sen mer eller mindre rakt bakåt (17mm innan den börjar öka på i diameter närmare lådan) Än så länge har jag tagit bort ungefär 235 gram material från pipan, men då röret och muttern väger in på 120gram så har jag bara bantat 115 totalt. Det finns definitivt mer att ta, men jag har inte riktigt bestämt mig för slutgiltig profil. Hade en tanke på att fräsa flutes i pipan för att få lite mer värmeavvisande yta, men frågan är ju hur mycket man tjänar på det. I slutändan kanske det bara blir en jäkla massa merjobb som man ändå döljer. Jag får be att återkomma i frågan helt enkelt. /P
Publicerat April 30, 20214 yr Författare 17 minutes ago Dahla sa: Funkar inte shrouden som en thermos som håller kvar värmen? Jo, det kommer den att göra. Luften under kommer att behöva ta upp all värmestrålning från pipan och sen leda den "genom" kolfiberröret. Har funderat på att fräsa lite ventilationshål i röret just pga detta, men kolfiber har helt andra bearbetningsegenskaper än stål, så jag behöver kolla upp vad för verktyg som behövs först. De flesta tillverkare av dessa pipor hävdar att de har bättre värmeavstrålning än vanliga pipor, främst pga "dopade" material. Dvs allt är properiärt och hysch-hysch. Hade detta varit en mer skyttebetonad bössa hade jag nog inte valt den här vägen, men då hade å andra sidan inte vikten heller varit så avgörande. /P
Publicerat April 30, 20214 yr Det är väl inte så många företag som pysslar med sånna prylar. Christensen Arms gjorde väl en till remington 700 som remington sen sålde under egna vingar. Tanken med Christensen Arms pipor är väl mera "cold bore shot" med bra precision varje gång och där är väl vikten sekundär.
Publicerat April 30, 20214 yr 9 minutes ago Dahla sa: Det är väl inte så många företag som pysslar med sånna prylar. Christensen Arms gjorde väl en till remington 700 som remington sen sålde under egna vingar. Du tänker på den där pipan som var lika tjock och eländigt ful som Blaser/Sauer Silence-pipor?