Jump to content

Har tillverkarna krånglat till det för mycket med dyra sikten?

Dansken
 Share

Recommended Posts

3 hours ago Galne sa:

Nja för drevjakt och älgjakten sitter det en Aimpoint på bössan, min Meopta glugg används vid pürsch-/vak- och skyddsjakt! 3 ggr förstoring som minsta är alldeles för stort i många drevjaktspass! En liten drevjakts kikare i 1-x står på önskelistan!!

Lite tung kanske men känns iaf stadig. Blir spännande se hur den fungerar efter mer skjutande.

20210415_172016.jpg

16 hours ago Galne sa:

Provade runt på mässor får 6-7 årsen då det skulle investeras i en ny kikare, efter mycket kikande så föll till slut valet på en Meopta R1r 3-12x56. Visst hade en Kales Helia 5 står överst på önskelistan, men det var inte värt 10kkr mer i mina ögon. Meootan har aldrig krånglat och jag gillar den skarpt!!

Har ett sånt meopta sen flera år tillbaka som suttit på från 6ppc och upp till 9,3x62, har fungerat väldigt bra och från början var den tänkt till räv bössan men var med lite överallt.

Köpte nu ett meopta optika6 1-6 så få se om det fungerar lika bra, priset är iaf bra.

Jag är mäkta imponerad över steget Trijicon tog på sitt 1-6 jämfört med mitt 1-4. 
Imponerande tunnelseende. Dvs total avsaknad... Funderar på om inte parallaxen ligger på kring 80m. Åtminstone inte kortare! Kan dock vara framsorterat visningsex... 

Mäst för pengarna som jag haft är nog swarovski z4i eller helia csx. Ångrar att jag sålde csx 1-4. Men det z4i vinner är den långa tuben som går att montera på vad som utan ext ringar. Bra synfält, bra färg, bra synfält. Bra riktmedel även på natten vid eftersök, har skjutit gris på åtel med den när den satt på drillingen

Och den kostade 6700 ny 

Just nu lutar det åt Helia för min del: jag har 4 stycken som hittils har funkat bra. Jag har lita annat skit också, men mina ögon gillar Helias färger bättre än t.ex. Zeiss.

• Like 1

Har Zeiss, Schmidt&Bender, Steiner, Minox och Athalon monterat på mina bössor nu och den kikaren jag tycker sämst om är Zeissen. 

Har ägt flera Zeiss genom åren men aldrig blivit imponerad av dom, alla andra fabrikat har varit bättre med mina ögon.

Problemet med nuvarande Zeiss är att den sitter i hakmontage så det går inte att byta ut den enkelt...

Mike

Hawke 1-4x24 för 3000kr funkar perfekt på drevbössan. Det har typ lika stort synfält som dyrare sikten. 40m på 1x. 

Aimpoint h2 ligger mig varmt om hjärtat också. Lite dyrare, vilt mycket smäckrare och lättare. 

Meopta R1r 3-12x56 för 5000 inkl frakt beg men nyskick har också givit bra resultat. 

Saknar mitt steiner Ranger 1-4x24.

• 3 weeks later...
På 2021-04-15 at 10:30 Dansken sa:

Är detta bra nog? Är detta vad vi ska ge 15-20 tusen (och mera) för i dag?

Självklart inte.

Med dagens maskinparker som spottar ur sig delar som är tillverkade av maskiner som styrs av ett program på en dator är det väl maskinparken som är den dyra delen från början. Belysningen är väl den delen i ett sikte som på något vis kan skilja mellan olika sikten... sikten i sig har ju sett lika ut de senaste 20 åren så det är ju ingen raketforskning att bygga ett nytt oumbärligt sikte som alla måste ha... man tittar i ena änden och får in en bild av det man vill se på i andra änden.

Handen på hjärtat, vad kostar delarna i ett sikte som idag kostar låt säga 4000:-? Och vad kostar då delarna i ett sikte som kostar 20 000:-? Det är samma antal delar... lite finare toleranser... lite bättre glas... men det är fortfarande maskiner som spottar ur sig delarna.

Hur många är det som verifierar att ett sikte med ställbar förstoring verkligen förstorar exempelvis 7x när vredet står på 7x? Eller att varje klick i höjd eller sida verkligen är vad tillverkaren påstår?

Behöver vi sikten för 15 - 20 tusen eller mer till merparten av jakten/skyttet vi bedriver?

4 hours ago Dahla sa:

Hur många är det som verifierar att ett sikte med ställbar förstoring verkligen förstorar exempelvis 7x när vredet står på 7x? Eller att varje klick i höjd eller sida verkligen är vad tillverkaren påstår?

Förmodligen rätt få bland jägare.

För mig är 7X mest en nivå över 6X och en under 8X, man ställer in förstoringen som känns lagom för passet och tittar efter Älgar i stället för att tänka så mycket mera  på det.

• 2 weeks later...
På 2021-04-18 at 09:46 Dansken sa:

Just nu lutar det åt Helia för min del: jag har 4 stycken som hittils har funkat bra. Jag har lita annat skit också, men mina ögon gillar Helias färger bättre än t.ex. Zeiss.

Jag har funderingar på ett Helia, jag har ett Delta 2,5-15x50 och ett Docter 1-6 som båda har en väldigt liten punkt som går att ställa in på väldigt svag styrka vilket jag gillar. Så hur är belysningen på Helia, det ska vara till grisåtel.

(Mina) Helia är inte dagbelysta. Pricken går att ställa ned så den lyser mycket diskret på åtel

• Like 2

Besman

Det enda belysta siktet jag köpt nytt och fortfarande använder med gott resultat är ett Nickel 3-12x50 med riktmedel 4. Det såldes enbart från fabrik i slutet av 2000-talet och till en början för kampanjpris 999€. Nu tycks det kosta mer än det dubbla. Även om siktet har varit helt problemfritt och kvaliteten är topp så skulle jag nog inte lägga nästan 25 papp på ett nytt.....det finns så mycket vettigt begagnat tack vare alla som "behöver" nytt :)

• 1 month later...

De halvdyra sikten jag köpt nya, en Carl Zeiss Conquest 3-9X50, en Leupold VX-II 3-9X33EFR och en Leupold VX-III 3,5-10X50, har ta i trä, fungerat utan knot hittills..