Jump to content

Karl Hedin "light"

qvarnhill
 Share

Recommended Posts

Det borde dokumenteras medelst film/foto för att sedan offentliggöras på lämpligt media. 

Skulle vara intressant att höra vad aktuell myndighet svarar på en direkt fråga om anledningen till dessa resurskrävande insatser, om man har misstanke om brott som motiverar detta.

Hos er är det säl och här värkar det vara björn dom flyger runt och vaktar så fort det är folk i skogen.

Annars är det aktivisterna mot sveaskog dom bevakar ned flertalet bilar och kopter. Finns pengar att leka upp till ingen nytta.

• Like 1

Ehh.. jag har inte björnkoll på kustbevakningen men jag vet oftast vad polishelikoptrarna pysslar med åtminstone  ute i vår skärgård här i Stockholmsregionen. De flyger där men det är inte säljägare de letar efter... har faktiskt aldrig ens hört en stavelse om det.

Jag kommer garanterat börja filma om jag hör eller ser ett statligt ägt fordon i fortsättningen... 

15 minutes ago Mad Mike sa:

Centern, sossarna och Miljöpartiet kommer garanterat skapa ett block då det är deras enda möjliga chans att kunna få behålla makten, dessa tre måste bojkottas totalt om vi vill ha någonting som liknar jakt i framtiden.

Mike

Instämmer.

Dessutom brukar jag säga till folk att jag tillhör Sveriges enda RIKTIGA Miljöparti.

Jag är Jägare och med i ett Jägarförbund och vi förvaltar och skördar ett överskott. Punkt. /P

5 hours ago Hipshot sa:

Ehh.. jag har inte björnkoll på kustbevakningen men jag vet oftast vad polishelikoptrarna pysslar med åtminstone  ute i vår skärgård här i Stockholmsregionen. De flyger där men det är inte säljägare de letar efter... har faktiskt aldrig ens hört en stavelse om det.

Enligt mobilappen över luftfart så var det i vart fall en polishelikopter som nyfiket glodde på en känd båt förtöjd vid brygga i "hemmahamnen".

Detta är en ledare ifrån dagens Norrbottens-Kurirens webbupplaga. Passar väl rätt bra ihop med den här tråden.

"Tipsa om ett jaktbrott så kommer polisen genast

Polisen ska beivra alla brott, men nog börjar diskrepansen mellan hur olika brott följs upp av polisen bli smärtsamt stor.

I lördags pågick en omfattande polisinsats med helikopter i luften och minst en patrull på marken. Det skulle kunna gälla en mordvåg i Malmö, men så var det inte. Det handlade om misstänkt tjuvjakt på björn kring Mäntyvaara, fem mil sydost om Gällivare.

Misstänkt är det operativa ordet här. Polisen fann inga konkret som pekade på att jaktbrott hade begåtts. Alls. Men man fick åtminstone skicka upp fågeln i luften, och det är ju roligt. Det är fullt möjligt att polisen inte tog tipset som hade inkommit på särskilt stort allvar. I sådana fall brukar man inte tveka att använda nationella insatsstyrkan mot jägare. 

Att använda insatsstyrkan mot jägare verkar annars ha blivit rutin hos polisen som allt oftare verkar utgå från att jägare som ju har tillgång till vapen per definition är farligare än gängkriminella. Den var på plats när industrimannen Karl Hedin skulle gripas på extremt lösa grunder misstänkt för grovt jaktbrott. Och ett jaktlag i Orsa i Dalarna blev nyligen utsatta för en "rutinmässig nykterhetskontroll" med insatsstyrkan, helikoptrar, skotrar och bilar.

Så går det till när det gäller brott mot djur. Å ena sidan säger det något fint om vårt samhälle, att vi värnar välmåendet även hos djuren. Å andra sidan säger det något betydligt mindre smickrande att vi inte kan lägga samma resurser när det gäller brott mot människor. Någonting har blivit väldigt skevt här.

Inte ens polisen i det geografiskt klart begränsade området Luleå och Boden har tillräckligt med personal för att hinna åka ut till folk. Man får finna sig i att vänta. Undra på att det tar sin modiga tid i de områden där avstånden verkligen är enorma. Polisen måste prioritera och hinner inte med allt och alla och ju längre bort du bor desto längre får du vänta. För allt fler verkar polisanmälan i Norrbotten numera mest handla om en formalitet i försäkringsärendet.

Om du inte råkar vara en björn förstås. Då räcker minsta misstanke för att skicka ut åtminstone helikoptern, ofta mer. Jaktbrott ska tas på allvar, inte tu tal om annat. Man kan ha vilka uppfattningar som helst, men vi får inte välja vilka lagar och regler vi ska följa. Precis som polisen inte ska låta bli vissa brott. Ändå prioriteras misstänkte brott mot djur över bekräftade brott mot människor.

Detta är en oacceptabel ordning. Den som har fått besök av en stöldliga ska inte behöva anmäla ett jaktbrott samtidigt för att polisen ska komma.

Daniel Persson"

Tänkte jag skulle krydda på storyn med en händelse tidigare i förra veckan, förvisso bara indicier men lite sjukt är det allt...

Man hör på namnet att kustbevakningen ska bevaka kusten och det gör de med bl.a flygplan på ganska hög höjd med sofistikerad utrustning ombord. Inte annat jag begriper så flyger de och bevakar kustlinjen och då det finns mobilappar för nästan allt nu så kan man bl.a söka info om det som sker i skyn, man ser flyget i realtid men man kan också se planets hela flygning så som den registrerats av flygradarsystemet. Så, förra veckan var ett plan ute på uppdrag och man såg tydligt hur planet vid två tillfällen bröt sitt flygmönster och det är väl i sin ordning om de ser något misstänkt, i detta fall finns det dock en oroväckande koppling då ett avvikande handlade om att man gjorde en sväng in förbi vår "basecamp" och sedan ut i flyglinjen för ännu en stund senare flyga långt in över land och köra en runda i skyn, PRECIS ÖVER JAKTFÖRETAGARENS BONINGSHUS... Som sagt, bara indicier men nog känns det väldigt skumt!

Jag är oroad på riktigt och blir dessutom nojjig, kan man avlyssna en misstänkt jägare i strid mot lagar och regler utan påföljder ock konsekvenser så betyder ju det att man kan fortsätta och då kan jag mycket väl vara inspelad när vi snackar på telefon...

Vi MÅSTE verkligen bli av med sojabiffätarmaffian från maktens korridorer!

• Like 1

https://brottsplatskartan.se/norrbottens-lan/djur-gallivare-196873

Lägligt att ha en helikopter i närheten... varenda tomte som har något otalt med en granne eller vad relation man nu må ha kan ju "tipsa" om olaga jakt för att få ett jäkla pådrag till ingen nytta... ska jag börja anmäla ornitologer så fort jag ser en i tron om att det är en boplundrare som ska länsa havsörnars reden kommer polisens budget snart gå i taket... om dom nu har en budget att rätta sig efter.

Jag undrar vad alla falska tips kostar oss skattebetalare.

8 hours ago qvarnhill sa:

Enligt mobilappen över luftfart så var det i vart fall en polishelikopter som nyfiket glodde på en känd båt förtöjd vid brygga i "hemmahamnen".

Å ena sidan.. polishelikoptern har inte alltid transpondern på.. 

Å andra sidan.. när de tittar på något objekt så ligger de aldrig rakt över förutom när de kör fast bevakning över demos och annat inne i city eller vart helst det är rörigt. Vid spaning mot ngt objekt så ligger de oftast och flyger i cirklar runt objektet många gånger på så stort avstånd att det ter sig otroligt att de ska se ngt. 

Som jag fattade det med säljägarn så är väl allt nedlagt i princip så där finns noll intresse.. tror i så fall mer på att man kikar på all aktivitet ute i skärgården nu med anledning av att det försvinner båtmotorer. Öar är väldigt tacksamma att köra med helikoptern pga logistiken och pga att de inte är tätbefolkade. Värmekällor som inte är vilt är alltid hyperintressanta. Jagat inbrottstjuvar på Lovön tex med hjälp av polisbåt och helikopter.. Rena lekstugan, de var så rökta! 

Vi har nästan alltid helikoptern på länk inne på jobbet.. jag har under mina tre år på jobbet aldrig sett dem jaga säljägare.. Vet att vi vid ngt tillfälle faktiskt lokaliserat vildsvinsjägare vid skyddjakt i gröda söder om city men som sagt jag har aldrig sett det i skärgården.

1 hour ago Hipshot sa:

Å andra sidan.. när de tittar på något objekt så ligger de aldrig rakt över förutom när de kör fast bevakning över demos och annat inne i city eller vart helst det är rörigt. Vid spaning mot ngt objekt så ligger de oftast och flyger i cirklar runt objektet många gånger på så stort avstånd att det ter sig otroligt att de ska se ngt. 

Som jag fattade det med säljägarn så är väl allt nedlagt i princip så där finns noll intresse.. tror i så fall mer på att man kikar på all aktivitet ute i skärgården nu med anledning av att det försvinner båtmotorer. Öar är väldigt tacksamma att köra med helikoptern pga logistiken och pga att de inte är tätbefolkade. Värmekällor som inte är vilt är alltid hyperintressanta. Jagat inbrottstjuvar på Lovön tex med hjälp av polisbåt och helikopter.. Rena lekstugan, de var så rökta! 

Vi har nästan alltid helikoptern på länk inne på jobbet.. jag har under mina tre år på jobbet aldrig sett dem jaga säljägare.. Vet att vi vid ngt tillfälle faktiskt lokaliserat vildsvinsjägare vid skyddjakt i gröda söder om city men som sagt jag har aldrig sett det i skärgården.

Är det en mobilapp som vi andra dönickar kan installera på våra mobiler också?

6 hours ago Dahla sa:

https://brottsplatskartan.se/norrbottens-lan/djur-gallivare-196873

Lägligt att ha en helikopter i närheten... varenda tomte som har något otalt med en granne eller vad relation man nu må ha kan ju "tipsa" om olaga jakt för att få ett jäkla pådrag till ingen nytta... ska jag börja anmäla ornitologer så fort jag ser en i tron om att det är en boplundrare som ska länsa havsörnars reden kommer polisens budget snart gå i taket... om dom nu har en budget att rätta sig efter.

Jag undrar vad alla falska tips kostar oss skattebetalare.

Möjligheten till anonym anmälan måste ses över!! Det är en sak om den som anmäls inte får veta vem som anmält, men myndigheten måste veta för att kunna vända på steken och servera en bot för falsk anmälan eller liknande om det visar sig att det inte fanns några som helst fog för anmälan. 

Inte fan skulle dom komma om jag ringde och anmälde tjuvjakt på min mark...

3 hours ago Hipshot sa:

Vid vilka tillfällen får polisen stänga av transpondern?

Vet inte.. förmodligen när de jobbar i en pågående förundersökning. Gissar att det är åkl som beslutar, jag vet inte. Men det ska väldigt mycket till då polisen då är inne och petar på flygsäkerheten, man äger inte luften så att säga..

Edit.. blir lite osäker nu, ska kolla min mail på jobbet. Vet att jag pratat med en kollega som är taktisk flygoperatör om just detta.. Finns en chans att jag minns fel, ta inte vad jag skrivit ovan som fakta förrän jag kollat.

24 minutes ago Hipshot sa:

Vet inte.. förmodligen när de jobbar i en pågående förundersökning. Gissar att det är åkl som beslutar, jag vet inte. Men det ska väldigt mycket till då polisen då är inne och petar på flygsäkerheten, man äger inte luften så att säga..

Edit.. blir lite osäker nu, ska kolla min mail på jobbet. Vet att jag pratat med en kollega som är taktisk flygoperatör om just detta.. Finns en chans att jag minns fel, ta inte vad jag skrivit ovan som fakta förrän jag kollat.

Kan det vara så att polisen också slår av den när dom kommer in över landsbygd och det inte finns några luftkorridorer för flyg?

Dom stänger väl av transpondern när dom ska nöjesåka lite och fota nakna brudar på avstånd...

• Haha 2

6 minutes ago Dahla sa:

Dom stänger väl av transpondern när dom ska nöjesåka lite och fota nakna brudar på avstånd...

Det skulle väl vara det!