Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Riskerar vi en mycket stor konflikt i raskriget mellan samer och norrlänningar?

Featured Replies

Publicerat

Inte för att jag bor i berörda områden eller personligen drabbats av konflikten i Norr men det kommer långa parader beslut och förslag på alla fronter just nu som påminner mig om att jag inte är Socialdemokrat längre. 

Publicerat
21 minutes ago Järven sa:

Inte för att jag bor i berörda områden eller personligen drabbats av konflikten i Norr men det kommer långa parader beslut och förslag på alla fronter just nu som påminner mig om att jag inte är Socialdemokrat längre. 

Precis så, det finns dock en dold agenda i detta vilket per automatik innebär att staten uppfyller EU direktiven om att 30% av all landyta skall vara strikt skyddade mot jakt, fiske, skogsbruk, gruvdrift m,m om alla ickesamer exkluderas från norra sverige.

"Ursprungsbefolkning" är alltid skyddade oavsett hur ett utredningsdirektiv ser ut......

konflikten mellan samer och norrlänningar kommer ta helt nya proportioner.

Mike 

Publicerat

Men genom DNA-analyser har man ju konstaterat att samer och ickesamer invandrade samtidigt strax efter att inlandsisen smälte och att det för cirka 2500 år sedan skedde ytterligare en immigrationsvåg som tillförde lika mycket nytt blod både till samer och ickesamer i norr så hur i hela fridens namn kan man då fastslå att endast samerna är ursprungsbeteckning? För 100 år sen och dessförinnan var samerna dessutom nomader så det är väl ingen som vet hur länge ett visst släkte har vistats längre än någon annan inom Sveriges nuvarande gränser...

I nordamerika satte man ursprungsbefolkningen i reservat vilket kanske inte är politiskt korrekt idag... där råder det dock inga tvivel om vilka som faktiskt tillhörde ursprungsbefolkningen... dom har dock samma förutsättningar som immigranterna som skapade de förenta staterna.

Här ska staten EU nu skapa någonting konstlat där man inte bara ger fördelar till den lilla skara som bedriver renskötsel utan även för dom som tillhör samma by eller är släkt med tamboskapsägarna.

Äger man marken eller arrenderar den ska man ha rätt att bruka den såklart. Den som betalar mest för arrendet på statens (allas vår mark) borde väl ha rätten att bruka den oavsett hur många generationer släkten har bott på marken.

Publicerat
  • Författare

Fler struntar i att bromsa för renarna. Man kanske till och med kommer att börja se de renar som är kvar nere i skogslandet som jaktbara. De skall ju inte vara där och de har ändå så mycket. Trampar ner och förstör gör de också. Kanske kommer rengärdar och lastplatser brinna. Jag tror tyvärr att det kommer att eskalera. Om den nya rennäringslagen går igenom, om staten tvångsinlöser fjällnära skog, om samerna skall diktera alla villkor på 1.500.000 miljoner ha fjäll OCH åretruntmarkerna, stänger alla möjligheter till jakt och fiske så som de gjort i Jämtland i år och om de stänger ute turism och stänger fjällstationer kommer det eskalera. Vill man ha allt för sig själv. Vill man diskriminera tillbaka nu för att man var orättvist behandlad för 100 år sedan kommer att bli mer eller mindre krig. Tyvärr. Det blir lite 'som man bäddar får man ligga" och både sametinget och regeringen bäddar för det. Det är inte bara samerna som bor i Norrland, det har vi alla gjort och gjort det lika länge. I många fjälltrakter där samerna nu hävdar ensamrätt kom de långt senare än fjällbönderna. Jag tror tyvärr detta kommer att bli riktigt, riktigt tråkigt framöver.

Publicerat

Ja allt är väldigt konstigt och rörigt om man spånar på det här med vem som "var först"

Om man skulle kunna föra i bevis att Samer var först i Jokkmokk men jägarfolk från söder i från var först i Arvidsjaur, skulle det innebära att Samerna blir av med alla sina rättigheter kring Renskötsel söder om Arvidsjaur i så fall ?

Inlandsisen smälte väl bort söder i från och norrut kan man tänka, Same-ätten kom väl rimligen öster ifrån så vem som var först på vilken plats är ju jättesvårt för att inte säga omöjligt att säga.

Varför gäller inte samma urminneshävd för tex yrkesfiskare som varit verksamma i massor av generationer eller bönder för den delen ?

Jag tycker nog hela frågan om olika rättigheter och förmåner baserat på vilka förfäder och föräldrar man har ligger skapligt i otakt med tiden även om jag förstår att renskötseleran är över om dessa rättigheter tas i från dom.

Man skulle kunna kläcka ur sig att tamrenen skulle kunna ersättas med vildrenen, men då har man samtidigt sänkt sig till Rewildingförepråkarnas nivå och Samerna är i dagsläget våra allierade i Vargfrågan....vi får följa och se hur illa det blir med den här soppan men det är illavarslande.

Publicerat
  • Författare

Frågan om vem som var först och det skulle vara avgörande för nyttjande- och bestämmanderätten över fjällen är intressant. Härjedalen fick inte sina samer förrän 1620-1630, vilket är mycket säkert dokumenterat. Området har däremot befolkats flera tusen år av andra än samer. Men, nu kräver samerna rätten till fjällen även där. Inget i det skulle gå igenom om man inte gör avsteg från urbefolkningsrätten med hjälp av Miljöpartiet och Socialdemokraterna. I annat fall skulle rätten tillfalla de svenska fjällbönderna. Och vem är fjällbonde? Skall man definiera dem som samerna avgör vem som är same, skall man ha vuxit upp i en bondefamilj, tala härjedalska och känna sig som fjällbonde. Skulle inte tro att det går hem i regeringen 🙄 

Publicerat

Ger man en grupp oinskränkt makt så kommer det så småningom att smälla, i synnerhet när minoriteten ska lägga dagordning för majoriteten.

Publicerat

Ja, det verka ligga någon slags unken stank av omvänd rasism som i sig är inget annat rasism det med över hela frågan.

Att försöka göra tidigare begångna oförätter ogjorda genom att begå nya är ingen bra lösning.

Publicerat

De har ju sametinget där vi inte har någon talan alls och inte är välkomna.

Hur skulle det låta om vi inte lät dem rösta i riksdags eller kommunvalen?

Som jag ser det så låter de från deras sida att de är marginaliserade, utanför osv men i själva verket är det dem själva som gör allt för att  göra sin grupp utanför resten av oss. Mycket märkligt beteende....

Publicerat

Jag tror att renägande samer sköt sig i foten när icke  renägande samer inte fick vara med och leka.

Jakt och fiske samerna fick väl en jävla massa röster nu sist ?? 

Publicerat

Samerna spelar ut urminnes hävd kortet, och regeringen/riksdagen biker sig för att slippa få EU på sig..

Just nu är det omvänd rasism via proxy om du inte är same då .

Publicerat

Rättigheter ska normalt sett innebära skyldigheter. Ska bli intressant att se vad resultatet blir.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago culot sa:

Jag tror att renägande samer sköt sig i foten när icke  renägande samer inte fick vara med och leka.

Jakt och fiske samerna fick väl en jävla massa röster nu sist ?? 

Snabbutredningen av rennäringslagen innebär att man nu tänker ge även de andra 20.000-40.000 samerna samma rätt till jakt och fiske som renägarnaoch ävenpå åretruntmarkerna. Denär de markerna nedanför fjällen där vi bor och jagar. Kan tänka mig att det blir ett jävla liv.

Sedan bör rennäringen inte kallas näringen utan renkulturen. De får någon stans ca 500 miljoner per år utan att det genererar någon speciell vinst. Ska bli intressant att se vad som framkommer när man börjar gräva lite mer i dess privata utnyttjande av "våra" statliga resurser. Skulle inte tro att all jakt och fiske utöver den som fyller frysen redovisas som inkomst till skatteverket.

Publicerat

Mycket börjar vara helt urspårat och vissa ropar hatbrott och rasister direkt och det är väl dom som syns tyvärr.

Jakt och fiske rätten missbrukas till stor del gissar jag och mängder med älgar säljs till slakterier kanske även småvilt.

Men om man tänker tvärt om och just du och jag hade haft jakt och fiske rätt på väldigt stora marker gratis så antar jag att ingen av oss hade sagt bort det.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago karelsk blandning sa:

Mycket börjar vara helt urspårat och vissa ropar hatbrott och rasister direkt och det är väl dom som syns tyvärr.

Jakt och fiske rätten missbrukas till stor del gissar jag och mängder med älgar säljs till slakterier kanske även småvilt.

Men om man tänker tvärt om och just du och jag hade haft jakt och fiske rätt på väldigt stora marker gratis så antar jag att ingen av oss hade sagt bort det.

Ja, killen vi har lite koll på sköt och sålde mellan 25-30 stora älgar enligt uppgift från både folket på orten och en slaktare med insyn. Då är det konstigt att han inte betalar skatt för mer än ca 150.000 kronors inkomst på år. Skulle tro att så många stordjur inbringar betydligt er klirr I kassan. Ännu konstigare är att skatteverket och polisen inte tycker att det varken är intressant eller fel. Med tankenpå hur det fortsätter från år till år. Då börjar vi kunna tala om både särbehandling, omvänd rasism och i lagens mening brott. 

Skulle det, att vi kanske, om förhållandena var omvända, vara en ursäkt för att samerna (en del av dem) beter sig som skit nu?

Publicerat
22 minutes ago josc72 sa:

Ja, killen vi har lite koll på sköt och sålde mellan 25-30 stora älgar enligt uppgift från både folket på orten och en slaktare med insyn. Då är det konstigt att han inte betalar skatt för mer än ca 150.000 kronors inkomst på år. Skulle tro att så många stordjur inbringar betydligt er klirr I kassan. Ännu konstigare är att skatteverket och polisen inte tycker att det varken är intressant eller fel. Med tankenpå hur det fortsätter från år till år. Då börjar vi kunna tala om både särbehandling, omvänd rasism och i lagens mening brott. 

Skulle det, att vi kanske, om förhållandena var omvända, vara en ursäkt för att samerna (en del av dem) beter sig som skit nu?

Om du säljer älg till slakteri så vad jag förstått så skattar du pengarna direkt om du inte har ett moms nr, har inte sålt själv men så har jag förstått det. 

Här har vi inga jakt och fiskrätter för lapparna så det är annat men har varit jaga där det är dubbel jakten och det funkar väl olika, på ena stället rätt bra andra mindre bra. Hade jag haft gratis jakt på väldigt stora marker hade jag säkert jagat och varit nöjd med det.

Sen med hur mycket som skjuts och inte är nog fort lite skryt och svammel, om det säljs dom mängderna till ett slakteri så går det troligen kolla eftersom dom måste lämna koordinater vars älgen är skjuten och namn vem som säljer den. Normalt har jag fått för mig att det brukar vara koll på just slakterier.

Jag bryr mig ganska lite i vem som är lapp eller inte men folk dömer dom oftast före dom vet vem personen är på riktigt, här är det ett evigt gnäll på renar av många jägare och att dom förstör jakten. Troligen är det lugnare just för att det inte är jakträtt här och det är man glad för. Bara man umgås och hjälper lapparna när det passar så är man lägre klassad å inte allt för omtyckt av många personer.

Så visst märks det av åt båda hållen och problemet egentligen är regeringen, alla är väl ursprungs folk som bor här. Hur långt bak ska man behöva gå för att det ska räknas som ursprungsfolk?

Jag har ett tyckande, andra nånting annat men vem har bestämt att det är som det är och nu blivit?