Jump to content

Vem fäller älgen?

Älgflugornas Herre
 Share

Recommended Posts

1 hour ago redtop sa:

Det är ju en säkerhetsfråga för en hundförare att påtala när hen närmar sig ett pass och från vilket håll. :)

Mm, min poäng var mer att det ersätter tittandet på Astron på ett bra sätt, i alla fall för mig :)

• Like 1

21 minutes ago fubar sa:

I skogen är jag tyst och långsamt snabb om man kan skriva så....

Pratar så lite som möjligt i radio och mobil sms är gott nog om ens det.

Jakt med teknisk utrustning är bara bra vid lokalisering av hund annars skit, njut av naturens under jaga på riktigt och se dig om i terrängen istället för att stirra dig blind i mobil, pejl eller både och.

Jävla kacklande i mobiler och radio är bara ett elände och avslöjar obönhörligen din position för vilt på långa avstånd.

Räcker gott med att få veta att hunden/viltet går i riktning mot si eller så sen käften.

Vi har börjat använda en app som heter Supertext för kommunikationen utöver jaktradion, fungerar riktigt bra, de äldre medlemmarna som inte använder appar får automatiskt sms istället från appen och deras svars-sms hamnar också i appen så den fungerar för alla kan man säga :)

• Like 2

12 hours ago Mad Mike sa:

Det här med att vara effektiv på passet och fälla mycket vilt är inte alltid en välsignelse...det kan även vara en förbannelse.

Det är inte i alla lag som det ses med nöjda ögon att vissa ofta kommer till skott, avundsjuka över andras framgångar kan ta över helt, leda till lögner, paktande bakom kulisserna, ändringar av stadgar och tom utröstande av befintliga medlemmar.

Som varande icke markägare gör man bäst i att vara lagom effektiv.

Mike

Just det där stämmer nog ganska bra och sen om kött bitarna.

Vi började med att det delas på dom som jagar istället för på alla, känns lite konstigt skjuta älg och ta rätt på åt en som valde att jobba helgen 15mil bort och sälja sin kött del på jobbet, lite konstigt system den personen räknade ut.

Vi hade två gubbar i laget som kom på att dom jagar veckan med sina hundar och skulle plötsligt passa på helgen eller jaga på annat ställe där det oftast skjuts mer älg. 

Jag har aldrig haft riktigt fungerande hundar enligt dom och satte koder på pejlarna efter att det plötsligt började komma bil direkt hunden skällde för att nyfiknas å kanske störa. Slutade med att dom ingen kod fick och jag släppte ingen hund dom dagarna det gjordes så, normalt i 10 års tid har vi jagat samtidigt med varsina hundar på helgerna.

Men nu sågs det hur man kunde få lite extra kött och samtidigt förstöra lite så jag kanske inte sköt lika många älgar.

Löste sig bra ändå för nu skulle dom bara jaga på sina privat marker och det andra laget dom var med i.

• Like 1

Sköta sig på passet tror jag är av stor betydelse för att få chansen/chanserna. Och i dom lagen jag är med i ser man ganska tydligt detta. Sen finns det ju dom som kanske inte tar vara på chansen pga. olika orsaker, men får vilt på sig ganska ofta. 

• Like 1

Skjuter glasklart mer när jag håller mig till grundreglerna (tyst till pass, tyst på radio osv). Och förstås att vinden ligger rätt i passet.
Sen är det några grejer som jag tycker skiljer agnarna från vetet:
-Den som snabbt kan avgöra om det är skjutbart vilt får mer tid på sig

-Den som är duktig på att skjuta har fler möjligheter.

-Den som är på tårna och redo att skjuta kan skjuta mer

-Den som har förmåga/erfarenhet att läsa naturen - hur djuren sannolikt kommer att röra sig - kan skjuta mer

När man går med drivande hund och tar pass så handlar det väldigt mycket om att läsa naturen utifrån vilken art hunden driver. Och att ställa sig rätt i vind. Blir glad när jag lyckas se drevdjuret några gånger och hamnat skapligt rätt.

• Like 1

Kan inte herr @Älgflugornas Herre gräva fram ålder på personerna bakom staplarna i diagrammet? Vore ytterst intressant att se om min teori håller. Eller om det är tvärtom och bara ynglingar i topp som skjuter på allt som rör sig :D 

• Like 1

8 minutes ago exabit sa:

Kan inte herr @Älgflugornas Herre gräva fram ålder på personerna bakom staplarna i diagrammet? Vore ytterst intressant att se om min teori håller. Eller om det är tvärtom och bara ynglingar i topp som skjuter på allt som rör sig  

Hur är teorin om vem som lyckas bäst.

• Like 1

54 minutes ago exabit sa:

Kan inte herr @Älgflugornas Herre gräva fram ålder på personerna bakom staplarna i diagrammet? Vore ytterst intressant att se om min teori håller. Eller om det är tvärtom och bara ynglingar i topp som skjuter på allt som rör sig :D 

Jag skall kolla. Men vilken ålder är relevant? Den för början eller slutet av perioden? Eller ett spann som täcker båda? Enklast är givetvis ålder idag, annars måste jag även försöka få reda på när folk började i det aktuella jaktlaget. Eller så blir kanske födelseår enklast, det borde gå att få fram.

4 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Eller så blir kanske födelseår enklast, det borde gå att få fram.

Fick svar direkt:

J1 född 1971

J2 född 1957

J3 född 1972

• Thanks 1

Man kan lita på pojkar över 45!

• 2 months later...

Allt tjatande på jaktradion räddar många älgar...

I år siktar man väl vanliga 10 åt äldre hunden men oftast blir det några till och skulle jag få 5st åt yngsta i år så är jag nöjd.

Är hans första höst så är inte säkert det blir annat än lek och svammel men skulle jag inte få iaf 10 åt den äldre om han håller sig frisk så är det nog dags avboka valpen och fundera på att vara ledig tidigare på året.