Jump to content

Luftgevär till skyddsjakt

Pyrschjägaren
 Share

Recommended Posts

Tjenare. 

Jag funderar på att skaffa ett luftgevär till kråkor, kajor, måsar etc som plågar bondgårdarna runt omkring. Det är ett stort problem. 

Fjädervapen är nog det jag söker då jag inte vill mecka med tuber och grejer. Enkelt men funktionellt. 

Vilken kaliber bör man ha och hur mycket drag ska det vara i vapnet? Finns det farter, kulor och kaliber i nån kombo som inte slår genom plåttaken men som sänker fåglarna? Eller bör man ha tex en balk bakom fågeln? 

Skotten lär inte bli på längre håll än 4-30m beroende på om de sitter inne under tak eller ute på gården. 

Sikte eller öppet riktmedel? 

Ett stort + vore ju om det kunde dubbla som övningsbössa för att främja det jaktliga skyttet. 

Borde man köpa begagnat eller nytt? Info om märken på vapen, kalibrar, kulor, sikten, allt, mottages tacksamt. 

Hur kommer luftvapen påverkas av blyförbudet förresten? 

Det hela beror på vart du bor. I några polisdistrikt krävde motståndsrörelsen att man skulle ha avtal med 3 större gårdar för att få licens på luftgevär för att jaga svartfågel, i andra krävdes 5 gårdar, medans vissa distrikt enkom beviljar det till kommunjägare.

Du ska minst ha kaliber .22 för att få jaga med det, och anslagsenergi på 16 joule (som är gränsen för att vara licensfritt i England) är nog inte så dum om du är mån om bondens plåttak efter genomslag i fågeln.

Hastigheter som ger anslagsenergi just därikring är mellersta hastighet på mitt FX Cyclone: det ger bra verkan i fågel som bara "tippar omkull" medans den på högsta hastighet ( uppåt 280 m/sec ) verkar gå rakt igenom och gör att fågeln kraxar iväg en bit

• Like 2

Köper du fjädergevär så satsa på ett sikte som är avsedd just för fjäderlufgevär (Hawke är ett hett tips)

Rekylen i fjädergevär slår "åt fel håll" och ett vanligt sikte avsedd för den värsta magnum studsare slår den sönder på nolltid.

• Thanks 2

Beror på vart du bor, inte lagen men 3-5 gårdar ska du ha kontrakt med, står ingenstans i lagtext. Vissa myndigheter släpper bara du har en häst i ett stall! Andra endast till kommunjägare.

Så vill du ha högt blodtryck har du hitta rätt

Kaliber 22 och 180 m/s, vissa län är 177 ok. Har en bekant som fick sin på jakt. Dock inte enligt lagtext.

Du få inte skjuta kråka.

Bor du i Dårstad säger jag köp glass för pengarna istället. Bättre investering. Drog det till delgivning. Sen la jag mig.

Bössa säger jag PCP då dem går att få ganska tysta. Ibland behövs ett andra skott och det tar tid med ett fjäderluftgevär.

Men man känner sig som barn med ett fjäderluftgevär i en lada med duvor🥰

Weihrauch HW 80,95 och 97 är bra grejer. En HW 80 i kaliber 25 med vortek kit  är riktigt trevlig

Lycka till!

• Like 1

1 hour ago Dansken sa:

Köper du fjädergevär så satsa på ett sikte som är avsedd just för fjäderlufgevär (Hawke är ett hett tips)

Rekylen i fjädergevär slår "åt fel håll" och ett vanligt sikte avsedd för den värsta magnum studsare slår den sönder på nolltid.

Okey! Visste jag inte. Tack! 🙏🏻

28 minutes ago hs_merkel sa:

Men man känner sig som barn med ett fjäderluftgevär i en lada med duvor🥰

Amen! 

Läste som barn i en av morfars jakttidningar om en som sköt duvor i trädtopparna på kvällarna med ett luftgevär. Vet idag att det var då mitt riktiga intresse för jakt vaknade till! Och att man i övrigt var djupt imponerad av morfars vapen hela barndomen. När man fick bara hålla studsaren var man lyrisk i tre veckor efteråt. 

• Like 1

31 minutes ago hs_merkel sa:

Du få inte skjuta kråka.

Varför? 😵

Sett att det går en del webley trackers på blocket i 5,5. Är de nåt att ha? De ser fina och smidiga ut. 

Ja dom är bra.

• Haha 1

40 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Sett att det går en del webley trackers på blocket i 5,5. Är de nåt att ha? De ser fina och smidiga ut. 

Dem är hemska. 

• Haha 1

Ska du in och rappa i lador så är PCP det ända vettiga. Klivit in ngr gånger med +400 fåglar instängda... då blir fjäderbössa jävligt jobbig.

wt på forumet har haft god effekt med JSB Hornet i sin Fx.. jag har testat dem, verkar bra men min bössa skjuter inte helt konsekvent så jag litar inte riktigt på den. 

Och kajor och duvor är vad som gäller, kråkorna är inte ok med luftgevär.. 

• Like 2

Råttor,mullvad,sorkar (dock inte bisam) möss,stadsduva,skata,kaja, björktrast,pilfink och gråsparv får du skjuta.

Kaliber 5,5 180 m/s och expanderande/ deformerande kula.

Webley är väldigt svår skjutna. Och skjuter sällan bra. De är sån otrolig skillnad när man får prova en riktig tunnad fjäder luftgevär. Har senast året nördat ner mig rätt ordentligt i ämnet. 

• Thanks 1

Lite OT.

Visst finns det hagelpatroner till 22LR ?

Frågan om/vad man får jaga med dessa ?

Bara en tanke om jakten sker inomhus på korta avstånd kanske det skulle kunna fungera för att skona taket ?

21 minutes ago Järven sa:

Lite OT.

Bara en tanke om jakten sker inomhus på korta avstånd kanske det skulle kunna fungera för att skona taket ?

Är det inte såna där dust-shot? Typ en meter räckvidd? 

• Like 1

17 hours ago Järven sa:

Lite OT.

Typ 6m på duvor, gärna närmre. 

1 hour ago strävhår sa:

Typ 6m på duvor, gärna närmre. 

Hepp!

Detta är HELT beroende på  vilken dunstpatron man hittar.. Jag köpte en RWS och testade.. det var fan tamej knappt att farsan fick ihjäl mink i fälla. Det var blanka hylsor där toppen stjärnstukats. CCI har väl med plastkula fylld m hagel, tror de är lite vassare. Men testa först.. 

• Like 1

9mm flobert tror jag den heter sköt vi mängder med råttor med hemma.

6 hours ago hs_merkel sa:

9mm flobert tror jag den heter sköt vi mängder med råttor med hemma.

Flobert är väl en rundkula framför en tändhatt utan krut?

5 hours ago Christian N sa:

Det som plågar mig med dagens PCP:er är hur rappliga de känns, även de bästa, FX:en, Mike ägde ett, minns inte märket som var mer robust men annars..

precisionen och effekten är dock inget man kan klaga på. /C 

Crossman Marauder.. 

• Thanks 1

Åter luftgevär. Det drar fort iväg med  pcp gevär,kikare,fyllkit och flaska.

Sen ska man inte vara rädd att meka själv. 

Fjäder kostar en del de med men känns mer som en engångs kostnad. En pcp är rullande kostnader kan man säga

däremot är pcp mer lättskjuten, man kan följa upp med ett skott till om de behövs, bättre presicon har de oftast med.

10 hours ago Christian N sa:

De flesta Tracker modeller är tillståndspliktiga, inte med ursprunglig ägare iom att de blev det under tiden, vis omsättningen är de oftast det. 

En Webley Tracker deluxe, .22 var mitt andra gevär, sköt slut på två vanliga fjädrar och slet hårt på en gas pistong, ett mer ojämnt o svårskjutet gevär är svårt att beskriva. Men mycket föll för det, många skott blev det, många bommar. 

Det som plågar mig med dagens PCP:er är hur rappliga de känns, även de bästa, FX:en, Mike ägde ett, minns inte märket som var mer robust men annars..

precisionen och effekten är dock inget man kan klaga på. /C 

Hade en sådan som grabb, därför man skjuter så bra idag då man la alla bommar då😉🤘

Sen blev dem licensbelagda så morbror tog tillbaka den tror jag?

Det tror jag.. men finns den i licensversion? 

15 hours ago Pyrschjägaren sa:

https://shop.luftvapen.se/luftgevar/kompletta-kit/fjadervapen/weihrauch-97k-kit

Nåt sånt på jaktlicens borde väl ha precision att dunka ner duvor på ut till 25m?

Inga problem.Ett vortek PG3 i skickar iväg en 14.3 cal 22 i 220m/s och 9.36 280 m/s och brukar skjuta riktigt bra!

• Thanks 1