Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tidsbegränsad vapenlicens?

Featured Replies

Publicerat

Har just varit inne på polisens hemsida och läst lite om vapen och vapenlicens. Kan jag verkligen ha förstått det rätt..att man från och med 1 julli 2000 så är licensen tidsbegränsad till högst 5 år?

Detta står att läsa på polisens hemsida:

"För att få vapenlicens krävs i regel att man har fyllt 18 år. Vissa undantag finns. Man ska också vara laglydig och skötsam. För att få jaktvapenlicens krävs att man har avlagt jägarexamen. För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att man har varit aktiv medlem under minst sex månader i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser. När det gäller enhandsvapen, det vill säga pistol eller revolver, krävs dessutom att man har uppfyllt poängfordringarna för pistolskyttemärket i guld. Mer information om dessa fordringar finns på www.pistolskytte.org Svenska Pistolskytteförbundets hemsida.

Vilka skytteföreningar som godkänts för eget innehav av skjutvapen framgår av bilaga 1 till Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen (FAP 551-3). I bilaga 2 till dessa föreskrifter och allmänna råd finns de skjutskicklighetskrav som gäller för enhandsvapen.

Efter den 1 juli 2000 utfärdas vapenlicenser med tidsbegränsning på högst 5 år. Det är upp till licensinnehavaren att se till att ha en godkänd licens för sitt vapen och att ansöka om ny licens i så god tid att den hinner behandlas. Underlåtenhet att se till att man fått en ny licens kan medföra ansvar för vapenbrott.

Kraven är desamma som gäller när man ansöker om licens på ett vapen första gången. Det vill säga aktivt medlemskap i skytteförening minst sex månader samt intyg om skjutskicklighet."

Jag vet att det är tidsbegränsat på pistolen jag har...och det kan jag väl kanske acceptera...men skulle det gälla alla vapen så tycker jag att det är åt h-vete...å endast ännu ett sätt att försöka få in pengar lite då och då...

Nån här som har koll på läget?

http://www.polisen.se/inter/nodeid=4324&am...eversion=1.html

Publicerat

Låter helt befängt... måste undersökas nogrannare..

På mina licenser finns ju texten Licensen gäller till: och där står det Tills vidare om det nu var tidsbegränsat som med ett körkort borde det ju stå gäller till xxxx-xx-xx för datumet licensen går ut..

Mr. Fiberclass kanske kan svara på denna snariga fråga

Publicerat

om de gälde jakt vapen så borde de stå på license paperna att de fins ett utgångs

datum, jag tror snarare att texten om 5års giltighet endast gäller sport skytte.

Mvh Lalle

Publicerat

När jag läst det på pilisens sida känns det som detta endast gäller licens för pistol(enhandsvapen) så tolkar jag iaf sidan... vi har ju ett helt gäng pistolskyttar här på forumet, dom kanske kan bringa lite ljus i frågan....

Publicerat
  • Författare

Jo, jag vill gärna tro att så är fallet....jag har ju själv en pistol(22:a) och den licensen är begränsad till 5 år. Tycker dock att texten på deras hemsidan är lite otydlig i såna fall och kan lätt tolkas fel.....

Publicerat

Tidsbegränsningen gäller endast flerskotts enhandsvapen oavsett ändamål (målskjutning, skydd eller jakt). Tidsbegränsningen framgår av licensen - står det inte något är den inte tidsbegränsad. OBS att vill någon tidsbegränsa en enkelskottare (för tex grytjakt eller metallsilhuettskytte) så strider det mot lagen och då skall ni blåvägra.

Publicerat
Tycker dock att texten på deras hemsidan är lite otydlig i såna fall och kan lätt tolkas fel.....

Ja det är ju inte helt ovanligt när det gäller polisen och vapen/jakt