Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtel och vakrävar 2021-2022

Featured Replies

Publicerat
5 hours ago sexfemåtta sa:

Oh då såg jag nog rätt i fjällen ändå! Nått kilade över vägen där i somras en kväll när jag körde bil, men jag tyckte den såg så jäkla mörk/svart ut för att vara en räv!

Får mig att undra: Vad vore tillräckligt pris för att folk skulle vilja bry sig om att sälja räv, antingen som flådd eller färdig päls? När vore det värt jobbet liksom

Som flådd skulle nog jag vilja ha närmare 4-500kr för att idas göra det, för att skrapa och torka lite till. 

Går många rävar till ingenting varje år i landet och nåt borde det gå att hitta på från dem.

Kan kanske vart en järv du såg om den var mörk.

• Svar 101
  • Visningar 10,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• VID-20211231-WA0000.mp4     Här är en vacker räv jag fångade,den fick jag 1000 kr för.  

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Blev en nu på morgon, hittat nånting 308win är bra på. 308 med jaktmatch 0m efter skott, gjorde kulan lite plattare fram.

• Vart fyra i natt.. efter lite hjälp av Antons labbe och lite tur. Hade kommit lite högt, klippt ryggen av den, så den kröp iväg utan att jag såg den. På förmiddagen var fasanerna på rymmen så Anton kö

Posted Images

Publicerat
2 minutes ago, karelsk blandning said:

Som flådd skulle nog jag vilja ha närmare 4-500kr för att idas göra det, för att skrapa och torka lite till. 

Går många rävar till ingenting varje år i landet och nåt borde det gå att hitta på från dem.

Kan kanske vart en järv du såg om den var mörk.

Jag såg en järv också, men det var inte den jag tänkte på.. detta måste sjutton varit en räv...

Håller helt med dig, jäkligt synd att det slängs bort. Vill ha en revolution gällande användande av päls  :D 

Publicerat

skickar man ett skinn på beredning så går det på 1500kr.. och då ska man ha flått räven själv före.. så man skulle få 2000kr för ett berett skinn om det skulle löna sig nåt...

Publicerat
4 minutes ago, vildmark said:

skickar man ett skinn på beredning så går det på 1500kr.. och då ska man ha flått räven själv före.. så man skulle få 2000kr för ett berett skinn om det skulle löna sig nåt...

Det går ju förstås inte ihop. Den som bereder dem skulle behöva göra nått med dem i det scenariot, inte sälja dem en och en för sen en ytterligare vidare bearbetning på nått vis.

Sen kanske 500kr är lite väl mycket per räv. Kanske skulle folk som skjuter många rävar kunna tänka sig att flå och sälja x antal av dem för lägre å. Det finns ju många faktorer i det hela.

Jag vet förstås inte. Jag bara tycker det är jäkla synd att fina rödrävsskinn slängs bort hela tiden. Tycker att det borde gå att göra mer med dem, på nått vis.

Publicerat
  • Författare

Stefan.. jävlar vilken fin räv!! 

Publicerat
10 minutes ago, stefan said:

Här är en vacker räv jag fångade,den fick jag 1000 kr för.

Wow, verkligen vacker!!

Publicerat
14 hours ago sexfemåtta sa:

Det går ju förstås inte ihop. Den som bereder dem skulle behöva göra nått med dem i det scenariot, inte sälja dem en och en för sen en ytterligare vidare bearbetning på nått vis.

Sen kanske 500kr är lite väl mycket per räv. Kanske skulle folk som skjuter många rävar kunna tänka sig att flå och sälja x antal av dem för lägre å. Det finns ju många faktorer i det hela.

Jag vet förstås inte. Jag bara tycker det är jäkla synd att fina rödrävsskinn slängs bort hela tiden. Tycker att det borde gå att göra mer med dem, på nått vis.

Funderat att jag ska försöka få flått en räv i vinter för att se hur länge det tar, ska man ha med tassarna och klorna går det lite tid i att klippa dom men skär man av åvanför så borde det inte ta så länge att pälsa en.

Räven jag bommade på är ganska lik den i filmen men den är fångad och inte fusk skjutit på åtel. Hade vart kul fånga räv men förhållanden är för dåliga.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur har ni det med löpet? Här i Stockholmsområdet skäller det bra om kvällarna och nätterna. 

Publicerat

Sköt för nåt år sen en utan svans och är första och enda jag sett utan.

Här i norr är det inget löp ännu men sett att hanarna börjat pissa lite överallt och sist jag var med skotern hade två rävar följt varann långt efter skoterspåret och ena av ibland och pissa på nånting.

• 2 weeks later...
Publicerat

Månsken och löp 👌

20220220_000929.jpg

Publicerat
  • Författare

Tror de är i full gång här nere.. hörde en igår natt som växlade mellan skallet och det lite lägre locket.. Hörde två, såg tre sköt två.. Men de var båda ställda mot maten så jag vet inte, under höglöp skiter de fullkomligt i käk oftast...

Publicerat

Hörde 6st olika igår, ingen kom ut på åkern

• 4 weeks later...
Publicerat

4:45 var en räv påväg fram på åteln när jag skulle gå ut stoppa i motorvärmaren.

Stod och väntade att den skulle gå ända fram före jag öppnade fönstret men den såg mig troligen och for in i skogen.

Var en liten räv så kanske den jag lyst på förra veckan.

Publicerat
10 hours ago Hipshot sa:

Blåst av säsongen här, jobbat två kvällar nu. En rätt ok säsong, ngt mindre trassel m skyttet faktiskt. Stark rävstam, sköt 7 rävar på tre dagar.. helt orimligt egentligen men tja sitter man vid en motorväg för räv så är det tydligen ingen hejd! 

Vet inte hur många fler som skjutits på gården totalt men vi är över 100 två år på raken utan tvekan. 

Ett hett tips som jag kommer fortsätta m nästa säsong är en påse blöt hundmat innan sittningen! Påtagligt hur de drogs in mot doften. Speciellt bra om vinden fr kojan ligger obra, verkar som draget av blötfodret slår ut ev skygghet. 

Grattis till en bra säsong och framförallt BRA JOBBAT!!! :woot: 

Skulle du kunna göra livet enklare för en annan och ange exakt vilken hundmat du använder? Så slipper jag stå i affären och klia mig i huvudet :D 

Tack på förhud! som Robban M hade sagt :D 

Publicerat
  • Författare

Detta fick jag tag på.. 

Utgånget datum så det vart gratis. Riv upp påsen, tryck upp fodret likt en tandkrämstub sen svingade jag bara skiten så centrifugalkraften tömde påsen i något typ solfjädersformat mönster. Doftar hallon för räv! 

• 2 weeks later...
Publicerat

Sköt på en räv igår kanske 23:30 ungefär, låg och åt inne i renen så pep till och den satte sig upp så sköt rakt framifrån på den. Blev en väldig fart efter skottet men efter 50 talet meter började det gå långsammare så utgick ifrån att den föll dit, tände lampan och såg ingenting. Funderade lite och kom fram till att den måste ligga där.

På morgon var jag kolla och där det började bromsa in den hade den först börjat blöda och relativt mycket men inte så konstigt kanske men den hade tagit sig nästan 80-90m ändå totalt. Måste vart en av dom minsta hanar jag skjutit, tror inte den är 4kg ens.

Ser ut som att det varit en till räv efter den här på åteln inatt.

20220331_061203.thumb.jpg.315ef8303c7801054f6d2b4a7989842d.jpg

Publicerat
  • Författare

Upphör aldrig att imponeras över hur tuffa de kan vara... 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Upphör aldrig att imponeras över hur tuffa de kan vara... 

Är som att det varit antingen eller i vinter när jag skjutit med 308 och jaktmatch.

Antingen faller dem direkt, kanske gör ett hopp/rullar runt sen är det klart eller så sticker dem direkt en rusning på 50-100m typ.

Med 6ppc brukar dem bli på plats men då är det oftast ganska trasiga rävar istället.

• 1 month later...
Publicerat

Har två rävar som är äta från resterna av åteln nästan varje kväll och morgon.

En ljus stor och sen en mörkare jag inte sett ordentligt, den större gissar jag är en hane just för storleken och att den är ganska mager som det ser ut iaf.

Dom borde väl ha ungar snart?

• 6 months later...
Publicerat

Ryckte några v-max från gamla ammunitionen som inte gick i 308an här och stoppade ihop.

Antog det skulle ta på samma ställen som allting annat gör i t3an,det gjorde det och räven såg ut som det brukar med en v-max. Ville inte skjuta med en helmantel ut på isen när det inte är någon snö på. Man ser på bilden hur det sprayat grejer bakom räven några meter bort.IMG_20221127_141011.thumb.jpg.61d8677f67a7f501da03da512ae93d57.jpg

Få se om det är mycket skabb rävar i år när det sett ut vara relativt mycket av dem.

Publicerat
  • Författare

Den där var rejält mörk om inte bilden ljuger? Ahh.. skabbis, svanen ser väl tunn ut..