Publicerat Augusti 2, 20214 yr Jag har förstått att det i vissa delar av landet finns absolut rubbade mängder dovvilt, men jag har inte dov där jag jagar och inte heller äger jag någon mark. Jag tycker det är intressant att höra en markägare resonera om problematiken, speciellt när det gäller lantbrukare som arrenderar marken och således inte har jakträtten. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stammen-okar-har-forstor-dovhjortarna-mer-an-vildsvinen
Publicerat Augusti 2, 20214 yr Detta är en populär post. Har just tvingats söka och fått skydsjakt på dov under nattetid. +30 dov, varje natt ute i 10ha ärtor... Just i vårat område gör dov helt klart mer skador än nassarna. Men, det är ett rent ilands problem för mig Jag har skyddsjakten.. inte ordinarie!
Publicerat Augusti 2, 20214 yr Låter ju som bra chans för jägare att visa framfötterna Tror inte det råder brist på folk som gärna skulle hjälpa till.
Publicerat Augusti 2, 20214 yr 1 hour ago, sexfemåtta said: Låter ju som bra chans för jägare att visa framfötterna Tror inte det råder brist på folk som gärna skulle hjälpa till. Nä, folk finns det gott om... Det är inte det som är problemet.. Problemet kommer oftast av att dom som har ordinarie jakten avslutar den, när det är fullt i frysen. Där tar deras motivation slut... ( helt ok i områden där det inte finns dom stammar av vilt, som det gör i detta fallet...) .... finns så mkt att säga om skyddsjakten, men för det första... markägarna kan och ska ställa krav.
Publicerat Augusti 2, 20214 yr Man skulle kunna tro att det borde finnas goda möjligheter att köpa dov kött och jag brukar slänga ut lite krokar runt Stockholm / Sörmland och det brukar bli ett par PM men sen händer inget , köper gärna en hel eller delad kropp bara den är hängd 3veckor
Publicerat Augusti 2, 20214 yr Detta är en populär post. Nu ska man tänka på att bönder är ett gnällande släkte. Antingen är det för varmt, lite väl kallt, alldeles för torrt, annars regnar det mest hela tiden... Om vi ska titta lite mer allvarligt på saken så kan man nog dela upp bönderna i tre kategorier. Arrendatorer som bara brukar marken, någon annan jagar. Det är den grupp som hörs och gnäller mest. Vilket är självklart eftersom dom inte kan påverka jakttrycket. Nästa grupp är markägare som brukar jorden själv men arrenderar ut jakten. Även denna grupp gnäller men kan åtminstone sätta press på jägarna. Grupp tre är dom som äger, brukar och själv jagar på marken. I denna grupp är det mest vädret och dom dåliga priserna som det gnälls över. Vi har slutat att odla raps på huvudgården på grund av hjortakräken, på utgården kan vi odla raps för där är betestrycket betydligt lägre. Planen inför höst/vinter är att hela huvudgården ska vara grön över vintern. Dom fält som ska vårsås sår vi en mellangröda på ( bidraget betalar utsädet). Sår vi bara några fält blir betestrycket väl högt med lägre skörd som följd.
Publicerat Augusti 3, 20214 yr Detta är en populär post. Det där är så nära huvudet på spiken man kan komma.. Sen kan man ju dela den sista gruppen i dom som värderar jakten och viltet högt, och därmed accepterar vissa skador mot att ha mer vilt och den gruppen som bedriver utrotningskrig mot utvalda arter..
Publicerat Augusti 3, 20214 yr Detta är en populär post. 24 minutes ago, Skånepåg said: Det där är så nära huvudet på spiken man kan komma.. Sen kan man ju dela den sista gruppen i dom som värderar jakten och viltet högt, och därmed accepterar vissa skador mot att ha mer vilt och den gruppen som bedriver utrotningskrig mot utvalda arter.. Det är så stor spridning av problembilden att det inte riktigt går att få en bra bild... Våran grannmark har nu funderat på att söka skyddsjakt... dom har inga dov på marken för dom är hos oss... Men eftersom vi fick , så ska dom söka....(?) Sen finns det alltid folk som hittar problem där dom inte egentligen finns..
Publicerat Augusti 3, 20214 yr Detta är en populär post. 1 hour ago lindgren sa: Sen finns det alltid folk som hittar problem där dom inte egentligen finns.. Precis Sämre lönsamhet är möjligen en orsak till att man hör mer om alla enorma skador som viltet åstadkommer. Sen kan det faktiskt vara andra orsaker egentligen men det är så enkelt och säga att det är viltets fel. Jag har tröskat havre i veckan som gav under 3 ton/ha, det är katastrofskörd, men hjortarna har väl minskat skörden med 50kg/ha. Bristen på vatten resterande 2450 kg/ha. Ska jag då skrika ut att dom där satans hjortarna måste bort??
Publicerat Augusti 8, 20214 yr Detta är en populär post. Gör en Greta, skyll på vädret.. förlåt klimatförändringarna.. det funkar alltid
Publicerat Augusti 8, 20214 yr Människan gnäller över det som man kan påverka och för bönder blir det klövvilt och inte vädret. Polismyndigheten jagar legala vapenägare, det illegala ses som vädret dvs ej möjligt att påverka... Mike
Publicerat Augusti 9, 20214 yr 23 hours ago Mad Mike sa: Människan gnäller över det som man kan påverka och för bönder blir det klövvilt och inte vädret. Polismyndigheten jagar legala vapenägare, det illegala ses som vädret dvs ej möjligt att påverka... Mike De inom polisen som gnäller över de illegala jobbar öht inte alls när de illegala är ute och skjuter
Publicerat Augusti 13, 20214 yr Detta är en populär post. På 2021-08-02 at 22:59 kkjon sa: Nu ska man tänka på att bönder är ett gnällande släkte. Antingen är det för varmt, lite väl kallt, alldeles för torrt, annars regnar det mest hela tiden... Om vi ska titta lite mer allvarligt på saken så kan man nog dela upp bönderna i tre kategorier. Arrendatorer som bara brukar marken, någon annan jagar. Det är den grupp som hörs och gnäller mest. Vilket är självklart eftersom dom inte kan påverka jakttrycket. Nästa grupp är markägare som brukar jorden själv men arrenderar ut jakten. Även denna grupp gnäller men kan åtminstone sätta press på jägarna. Grupp tre är dom som äger, brukar och själv jagar på marken. I denna grupp är det mest vädret och dom dåliga priserna som det gnälls över. Vi har slutat att odla raps på huvudgården på grund av hjortakräken, på utgården kan vi odla raps för där är betestrycket betydligt lägre. Planen inför höst/vinter är att hela huvudgården ska vara grön över vintern. Dom fält som ska vårsås sår vi en mellangröda på ( bidraget betalar utsädet). Sår vi bara några fält blir betestrycket väl högt med lägre skörd som följd. Kanske inte passar sig, men .. Det va tre Horor som va på väg hem och gick igenom hur affärerna hade gått, den första hade träffat en snickare han va ju händig och snäll så hon va nöjd, den andra en målare å han kunde pensla på "pistillen" så även hon va nöjd med kvällen. Sen kom dom till den tredje som såg lite besviken ut, men vad träffade du får nån då? Jo jag träffade en bonde och det va bara gnäll, först va det för torrt, sen va det för blött, och när det var färdigt va det för dyrt också...
Publicerat Augusti 14, 20214 yr Kanske vi här uppe får dispens på skyddsjakt av älg I planteringar när det är mörkt.
Publicerat Augusti 14, 20214 yr 5 hours ago karelsk blandning sa: Kanske vi här uppe får dispens på skyddsjakt av älg I planteringar när det är mörkt. Tyvärr kanske det är närmare än vad man tror.. Som jag upplever det så är viljan stark att trycka ner viltstammen och i synnerhet Älgen.. iallafall i södra Sverige. Där den ändå verkar vika pga klimatförändringar.