Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten 2021

Featured Replies

Publicerat
3 hours ago MrT. sa:

Börjar så smått att vänja mig. Kan kort nämna att jag (bl andra) blev erbjuden att jaga vid två tillfällen nu i Augusti. Det ena tillfället fick man jaga bock, räv och grävling för 500 :-, och i händelse av fälld bock så skulle man betala (jag tror det var) 600 :-.

Vid det andra tillfället fick man mot samma avgift (500 :- ) möjlighet att jaga räv och grävling och i händelse av fällt vilt skulle ingen fällavgift tas ut. Jag fick tyvärr inte plats på bockjakten, men vid det andra tillfället fanns det möjlighet. Jag tackade nej, och sanningen är den att jag tycker det är att utnyttja marklösa jägare på detta sätt, om jag skall vara ärlig.

Att låta marklösa jägare bedriva viltvård (mot betalning), d v s skjuta bort "skadedjur" för att andra skall få jaga bock, tycker jag är oförskämt, dessutom detta på kommunens mark. Utöver själva avgiften för själva jakten skall man då också betala för bränsle (i händelse om man inte bor på marken som det skall jagas på), samt ammunition (om det skulle komma skottläge). Missförstå mig inte, jag jagar gärna räv och grävling, men inte under dessa förutsättningar.

Några reflektioner/synpunkter på detta från panelen  !? Min uppfattning är klar, rätt eller fel.

Man måste börja någonstans.. så tycker ditt resonemang är lite konstigt, sen kan varje kontakt du knyter vara guld värd i framtiden som marklös jägare..

• Svar 100
  • Visningar 11,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Medans morgonkaffet tillverkas syns nått grått i dimman utanför, räv. Får tag i frugans 222:a på köksbordet och smyger ut. Räven poppar fasaner ut mot kohagen, första vändan hinner jag inte med, anar

• Gick bra 2 på morgonen

Posted Images

Publicerat
3 hours ago MrT. sa:

Börjar så smått att vänja mig. Kan kort nämna att jag (bl andra) blev erbjuden att jaga vid två tillfällen nu i Augusti. Det ena tillfället fick man jaga bock, räv och grävling för 500 :-, och i händelse av fälld bock så skulle man betala (jag tror det var) 600 :-.

Vid det andra tillfället fick man mot samma avgift (500 :- ) möjlighet att jaga räv och grävling och i händelse av fällt vilt skulle ingen fällavgift tas ut. Jag fick tyvärr inte plats på bockjakten, men vid det andra tillfället fanns det möjlighet. Jag tackade nej, och sanningen är den att jag tycker det är att utnyttja marklösa jägare på detta sätt, om jag skall vara ärlig.

Att låta marklösa jägare bedriva viltvård (mot betalning), d v s skjuta bort "skadedjur" för att andra skall få jaga bock, tycker jag är oförskämt, dessutom detta på kommunens mark. Utöver själva avgiften för själva jakten skall man då också betala för bränsle (i händelse om man inte bor på marken som det skall jagas på), samt ammunition (om det skulle komma skottläge). Missförstå mig inte, jag jagar gärna räv och grävling, men inte under dessa förutsättningar.

Några reflektioner/synpunkter på detta från panelen  !? Min uppfattning är klar, rätt eller fel.

Tycker det är ok! För du har säkert tränad eftersökhund som står till förfogande 2h efter skott? 

Jag får varje år påringning om att komma med hund på ställen som inte har haft något ekipage innan utgång. Sen har jag några som ringer i god tid innan och sköter sig exemplariskt!

Så vill jag säga någe. Tänk på kulfånget! Och har eftersök ekipage tillgång från start!

Publicerat
18 minutes ago Vildand sa:

Man måste börja någonstans

Så är det ju.

så tycker ditt resonemang är lite konstigt

Handlar väl mest om att jag upplever mig utnyttjad om vi håller oss till det scenariot jag redogjort för ovan. Man kan ju tycka att 500 :- är skitpengar, men sätt det i relation till 5 000 :- för ett helt år. dessutom för jakt på ätbart vilt (för det är väl ingen som äter räv och grävling 🤔), men det är min känsla, så det kan ju ingen annan än jag själv som kan ta ansvar för det.

sen kan varje kontakt du knyter vara guld värd i framtiden som marklös jägare..

Självklart, varför tror du att jag hänger på detta forumet för 😂 !?

Publicerat
12 minutes ago hs_merkel sa:

Tycker det är ok!

Ok. Nu är det redan överspelat, tillfället var i lördags och jag tackade nej, som bekant.

För du har säkert tränad eftersökhund som står till förfogande 2h efter skott? 

Har redan svarat på det.

Så vill jag säga någe. Tänk på kulfånget!

Bra att du nämner det, det är lätt att glömma bort det i stridens hetta 😂.

Och har eftersök ekipage tillgång från start!

Har redan redogjort för det en gång, så jag lämnar det därhän.

Publicerat
4 minutes ago MrT. sa:

Så är det ju.

Handlar väl mest om att jag upplever mig utnyttjad om vi håller oss till det scenariot jag redogjort för ovan. Man kan ju tycka att 500 :- är skitpemgar, men sätt det i relation till 5 000 :- för ett helt år. dessutom för jakt på ätbart vilt (för det är väl ingen som äter räv och grävling 🤔), men det är min känsla, så det kan ju ingen annan än jag själv ta ansvar för.

Självklart, varför tror du att jag hänger på detta forumet för 😂 !?

Varför tar du inte chansen och gör det då? 

Publicerat
1 minute ago Vildand sa:

Varför tar du inte chansen och gör det då?

Har redan svarat på det. Dessutom är det redan överspelat, men det är ändå intressant att höra andras synpunkter.

Publicerat
2 minutes ago MrT. sa:

Har redan svarat på det.

Och där har du svaret på varför det inte haglar inbjudningar till jakt över dig.  Jag vill absolut inte verka elak eller arrogant mot dig men som jag sa innan måste man börja någonstans och räv och grävling är en perfekt start för att få in en fot i ett jaktlag.

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago hs_merkel sa:

Tycker det är ok! För du har säkert tränad eftersökhund som står till förfogande 2h efter skott? 

Jag får varje år påringning om att komma med hund på ställen som inte har haft något ekipage innan utgång. Sen har jag några som ringer i god tid innan och sköter sig exemplariskt!

Så vill jag säga någe. Tänk på kulfånget! Och har eftersök ekipage tillgång från start!

Blev uppringd idag och tillfrågad om jag hade nån älghund tillgänglig. Hade jag haft det hade jag haft ytterligare några tusen ha att jaga på om jag velat. 

Med kontakter, bra hundar, en trevlig och positiv attityd öppnas alla möjliga dörrar. 

Men jag skulle inte betala 500kr för att skjuta grävling. 

Jag skulle gå nån annan väg för att nå större jaktliga mål. Tex få vara hundförare på fina gris/hjortmarker. 

Finns det en vilja finns det alltid ett sätt. Bara fantasin sätter gränserna. 

Publicerat
  • Författare

Skit samma. Bockjakt var det i den här tråden. 👍🏻🤟🏻💪🏻🤣

Publicerat
34 minutes ago Vildand sa:

Och där har du svaret på varför det inte haglar inbjudningar till jakt över dig.  Jag vill absolut inte verka elak eller arrogant mot dig men som jag sa innan måste man börja någonstans och räv och grävling är en perfekt start för att få in en fot i ett jaktlag.

Och som jag nämnde hade jag tillgång till jakt på gris för 5 000:- /år, ett erbjudande jag accepterade, men jag gick på pass bara två ggr, då jag upplevde att upplägget inte passade mig.

Publicerat
10 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Skit samma. Bockjakt var det i den här tråden. 👍🏻🤟🏻💪🏻🤣

Yes, sorry för trådkapningen 😶.

Publicerat
  • Författare
Just now MrT. sa:

Och som jag nämnde hade jag tillgång till jakt på gris för 5 000:- /år, ett erbjudande jag accepterade, men jag gick på pass bara två ggr, då jag upplevde att upplägget inte passade mig.

Att erbjuda sina jaktliga tjänster åt bönder och effektivt och säkert skydda grödor mot grisar kan ge många kontakter och möjligheter till jakt. Gratis jakt i vissa fall. Jag jagade gris söder om Stockholm förut. Fick skjuta så mycket gris jag ville. Gratis. Efter en tids uppvisande av kompetens, driftighet och säkert beteende fick jag delta på drevjakt och hjortpyrsch. Bygga broar. 🤟🏻

Publicerat
44 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Att erbjuda sina jaktliga tjänster åt bönder och effektivt och säkert skydda grödor mot grisar kan ge många kontakter och möjligheter till jakt. Gratis jakt i vissa fall. Jag jagade gris söder om Stockholm förut. Fick skjuta så mycket gris jag ville. Gratis. Efter en tids uppvisande av kompetens, driftighet och säkert beteende fick jag delta på drevjakt och hjortpyrsch. Bygga broar. 🤟🏻

Jag är inte emot detta, men frågan är hur man kommer i kontakt med bönder som behöver hjälp. Tro mig, jag lägger ut så många krokar jag kan och jag trålar på andra ställen än jaktsidan. Konstigt att det skall vara så svårt egentligen, då bönderna beklagar sig över grisarnas framfart,  och nu även kronviltet.

Kan lägga till att jag har ingen hund och kommer inte att skaffa någon heller, av olika anledningar.  

Publicerat

Nu har jag ingen möjlighet att jaga bock i år säkerligen, vilket jag absolut inte förväntat mig som ny jägare. Men angående diskussionen med möjligheter att jaga olika saker, priser osv så ser jag det som liknande andra intressen jag hållt på med tidigare:

Det gäller att försöka bidra med saker själv (utan att ställa motkrav), och lära känna folk. Det jag har märkt senaste månaderna efter jag börjat träna skyttet med egna vapen mm är att jägare faktiskt är ganska schyssta i allmänhet, om man inte ställer krav och liksom bjuder på sig själv. Tex, jag ska åka och röja pass/laga torn nästa helg med en snubbe. Jag räknar inte därför att jag kommer få jaga med dem och har inte frågat om nått sånt, men chansen att jag skulle få det ökar ju säkerligen när jag bidrar med jobb och tid. Vare sig det blir nån enstaka räv, nån gris eller annat. Jag tänker inte "jävlar jag kanske blir lurad nu och får göra gratisslit" utan det är en dag i skogen helt enkelt, som kostar mig tid och bensin (whatever). Om de bryter all kontakt med mig efter det så kommer jag inte bli upprörd, men jag tror faktiskt inte de kommer göra det.

Ju fler kontakter jag kan få, så kan jag dessutom hjälpa olika bekanta att kanske få jaga på varandras mark osv. Då kan jag tjäna en nytta även om jag själv inte äger mark. Och ju mer kompentent jag blir inom jakt överhuvudtaget så kan jag bidra med mer inom jakterna.

Nu är jag ny jägare så blir bemött därefter delvis förstås. Vore jag marklös, men mer erfaren, jägare skulle jag ändå fundera på hur mycket jag kan bidra med utan motkrav. En del av de schyssta människor man då stöter på kommer möjligen ge saker i gengäld helt automatiskt. Och de som mot förmodan skulle vilja utnyttja en skulle jag inte vilja jaga med, så såna möjligheter får isf lika bra gå bort. Det värsta som händer är att jag torskar inte-så-mycket pengar och tid, men det väljer jag att inte oroa mig för.

Förlåt att jag bidrog till OT. On topic:
Hoppas få följa med och titta på nån bockjakt nu i höst jag, även om jag inte ska skjuta nått själv. Verkar verkligen spännande.

Publicerat
4 hours ago kkjon sa:

Angående räv och grävlingsjakt så är det bara och komma hit.  Kostar gratis. 14 mil norrut på E20 (från götet då)

Om det är en inbjudan, kommer jag mer än gärna förbi vid tidpunkt som passar oss båda, men den diskussionen kanske vi skall ta utanför denna tråden !?

Publicerat
2 hours ago zorox sa:

Ibland blir jag väldigt avundsjuk på alla fina marker och vilttätheten ni har i södra Sverige. Men i 99% av fallen så är jag väldigt nöjd att jag bor mitt i Sverige. Kan gå ut ensam med min drever och jaga på 16000 ha för blott 500 kr/år. Det duggar inte tätt med vilt, men jag fri som en fågel 🙂

Detta håller jag helt med om! Jag gillar att kunna vara ute varje dag hela veckan om det så är, det skulle aldrig gå på 1000- ha.

Publicerat
3 hours ago redtop sa:

I måndags var det inskjutning och lottning av pass för bockpremiären. När jaktledaren la lotter i mössan så tog han lotten med nummer 1 och gav till mig. "Den här får du eftersom du är den enda som skjutit räv".

Bra att han låter viltvård löna sig.  :)

Jakt kan verkligen ha olika förutsättningar, jag verkar lyckligt lottad som nästan är den enda som ägnar mig åt småviltsjakt på våra dryga 1000hektar så jag kan välja pass hur och när det behagar, dom andra får kanske ihop 5-7 småviltjaktsdagar på ett år tillsammans.

Fast småviltstätheten är låg och skogsbockarna utmanande vaksamma så man får verkligen kämpa hårt för varje gång man lyckas. 

Publicerat

Jag är väl inte så värst taggad, lite som Mike så gillar jag inte de här röda fästiginvaderade stackars benranglen till rådjur som man skjuter nu.. Men min fru tycker annorlunda i frågan och därmed tycker jag också att det är askul att gå upp 03 för att jaga rådjur i augusti :blink: 

Kommer sitta i ett jättefint torn på en putsad gammal vall så det känns rätt hett och Danskan ska göra mej sällskap aktuell morgon :wub:

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago Hipshot sa:

Jag är väl inte så värst taggad, lite som Mike så gillar jag inte de här röda fästiginvaderade stackars benranglen till rådjur som man skjuter nu.. Men min fru tycker annorlunda i frågan och därmed tycker jag också att det är askul att gå upp 03 för att jaga rådjur i augusti  

Kommer sitta i ett jättefint torn på en putsad gammal vall så det känns rätt hett och Danskan ska göra mej sällskap aktuell morgon 

Jag upplever inte pyrschbockarna som infesterade faktiskt. Nån fästing har de säkert. Däremot av älglöss. Det är vidriga skapelser på riktigt det. 

Publicerat
17 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Det är vidriga skapelser på riktigt det. 

Ja, vilka jävla as.

För 10-15 år sedan var det sällan man fick någon sådan på sig, vissa årstider går det knappt att vistas i skogen utan att dom kryper i både hårbotten och under kläderna nuförtiden.

Jag hatar dom mer än Mygg, Knott, Fästingar och Broms tillsammans.  ☹️

Verkar inte finnas något som hjälper mot dom heller, har även testat något Finskt Älglusmedel....helt verkningslöst.