Publicerat Augusti 31, 20214 yr Sliten kamouflage tejp synes det vara, ev för en liten tillfällig kolvkamshöjning. /C
Publicerat Augusti 31, 20214 yr Kolvjustering och handutfyllnad/svettband. Själv sätter jag camoband på pipan så inget vilt får en solblink i ögat om jag bär bössan i rem. På denna jakten har jag dock tagit bort remmen och bar bössan på traditionellt vis på axeln med näven runt pipan. Med dom njugga vapenlagarna i både RSA och Botswana är det många som väljer en ganska klen kaliber som första bössa typ 308/30-06. Jag har fått uppfattningen att afrikaanderna mest är köttjägare och då är det huvudskott som gäller. En PH har dock lite andra behov, jag jagade med en PH som "tog hand" om problemdjur bla ett femtital flodhästar om året och hans batteri bestod av ovan avbildad Heym i 470 NE och en bultbössa i 416 Rigby. Hos farmare i tex Namibia verkar 9,3-62 till Giraff, lejon, Eland och 8-57 till klenare vilt vara gångbart. Annars verkar 375HH finnas överallt och det verkar vara valet om man frågar vilken bössa dom skulle lämna ifrån sig sist, oavsett om det är Farmare eller PHs. En 308 försvinner lätt ner i en 470.
Publicerat Augusti 31, 20214 yr 48 minutes ago Luger6 sa: Kolvjustering och handutfyllnad/svettband. Själv sätter jag camoband på pipan så inget vilt får en solblink i ögat om jag bär bössan i rem. På denna jakten har jag dock tagit bort remmen och bar bössan på traditionellt vis på axeln med näven runt pipan. Med dom njugga vapenlagarna i både RSA och Botswana är det många som väljer en ganska klen kaliber som första bössa typ 308/30-06. Jag har fått uppfattningen att afrikaanderna mest är köttjägare och då är det huvudskott som gäller. En PH har dock lite andra behov, jag jagade med en PH som "tog hand" om problemdjur bla ett femtital flodhästar om året och hans batteri bestod av ovan avbildad Heym i 470 NE och en bultbössa i 416 Rigby. Hos farmare i tex Namibia verkar 9,3-62 till Giraff, lejon, Eland och 8-57 till klenare vilt vara gångbart. Annars verkar 375HH finnas överallt och det verkar vara valet om man frågar vilken bössa dom skulle lämna ifrån sig sist, oavsett om det är Farmare eller PHs. En 308 försvinner lätt ner i en 470. Vilken skillnad det är på de olika hylsorna Jag är som sagt långt ifrån ett inköp då småbarn gör att afrikaresorna inte blir av på ett par år i alla fall, men planeringen är ju halva nöjet. Och jag tror att en Chapuis Brousse i antingen kaliber .375 HH Flanged eller .450.400 Nitro Express skulle bli mitt val, fördelen med den förstnämnda är väl att den eventuellt även fungerar för Plains Game men en Nitro Express vore ju roligare. Har hursomhelst ingen nytta av den för jakten här hemma då jag har en annan dubbelstudsare i 8x57IRS så det behöver i alla fall inte vara en faktor även om det förstås vore kul om den fick komma ut ur skåpet för något annat än en eller ett par afrikaresor.....
Publicerat September 1, 20214 yr När det gäller DS har man ju dessutom valet med ejektor eller inte. Plinget avslöjar din position vilket inte är till fördel om man jagar DG, dock laddar man om snabbare. På en Krieghoff finns det sedan några år ett system som dom kallar för IES som tillval där man kan stänga av ejektorerna. Finns också hos andra tillverkare men sällsynt. Nedan en bild på en Krieghoff i 500/416 NE som försvann till Österrike på grund av beslutsångerst.
Publicerat September 1, 20214 yr 2 hours ago Luger6 sa: När det gäller DS har man ju dessutom valet med ejektor eller inte. Plinget avslöjar din position vilket inte är till fördel om man jagar DG, dock laddar man om snabbare. På en Krieghoff finns det sedan några år ett system som dom kallar för IES som tillval där man kan stänga av ejektorerna. Finns också hos andra tillverkare men sällsynt. Nedan en bild på en Krieghoff i 500/416 NE som försvann till Österrike på grund av beslutsångerst. Låter som en smart lösning 👍