Jump to content

Korrigera inskjutning Zeiss 6-24x72?

Hipshot
 Share

Recommended Posts

Sköt bom på en räv natten till idag.. Tyckte jag hade bra tag men räven drog som en avlöning. Var ut nu och kontrollsköt, tror jag missbedömde avståndet till räven inatt, lasrade till 165 men jag tror den var längre bort. Missade nog lite med sökaren i lasern. Monterade en tavla på 200 m.. eller tavla och tavla, en hundfodersäck och sköt mot tungan på voven tre skott. Träffbilden är väl närmast deprimerande men den duger väl för kroppskott på räv på avstånd. 

Dock..

Den ligger 9 cm åt höger. Nu var det 200 så hur många klick? Jag tror att det är 7 mm/klick på 100 m.. Är det halva antalet klick? Vindmässigt så var det medvind... möjligen snett fr vänster så ngt lite tror jag vinden flyttat kulan men knappast så mycket.

Se bild när jag pillat klart med mobilen..

59F0290A-B02B-41B9-AE70-FC7E8D6D0BF4.jpeg

Under tumstocken, vid 7 cm sitter ett hål som doldes..

Jag brukar tänka i Mil det är enklare (1 klick är 1 cm på 100 m, 1 klick är 2 cm på 200 m, osv.....).

Omformar man detta till ditt fall blir det samma sak fast i MOA (1 klick är ca. 0,7 cm på 100 m, 1 klick är ca. 1,4 cm på 200 m, osv.....)

Båda enheterna, Mil och MOA, är "vinkelmått" och linjära.

Raggarö

• Like 1

Sjukt.. vred fan åt fel håll igår.. kom på det idag, skulle vrida tillbaka o det gick ju bra. Men när jag skulle köra fyra klick vä så tog det stopp efter ett klick, justeringen gick i botten 🤬

Blir fundersam. Kan det inte vara vind då, åtminstone en hyffsad del av det? Jag har lekt runt med inställningar på min sako-ammunitionsapp och blir förvånad ibland över hur många centimeter den säger att kulan kan dra i sidled med även medioker vindstyrka.

Tex säger den att 4 m/s med vind från liiite mer vänster än kl 7 (så fortfarande "medvind" men lite sned sådan) ska kunna flytta träffen 3cm åt höger på 100m. (308w). På 200m säger den 13cm höger i träff.

Nu är det väl lite väl teoretiskt kanske att då vinden ska vara identisk hela vägen osv. Men det har fått mig att fundera på hur mycket vind kan påverka!

• Like 1

Vinden spelar roll speciellt m min klena kula.. men inte så mycket. Ett klick kanske räcker, måste nog prova igen 😒😒

Undrar om inte siktet är inställt på MOA? Jag tror det står på rattarna att ett klick = 0,7 cm.. 

Skit samma, kan kvitta fullkomligt. Idag i skogen insåg jag när jag tänkte på det att jag helt enkelt fått en hjärnblödning och skruvat åt fel håll!! Vred höger när grejerna ska åt vänster.. Så väl hemma korrigerades det. Först fyra klick tillbaka till utgångsläget sen fyra.... tog stopp efter första, siktet i botten i sidled. Inte ens i närheten av centrerat..

Bajs. Orka.. 

Nu blir det 223:an i morgon, ska iväg på rådjur innan räven men sen ska det till provskjutning. Sugigt som fan, kommer behöva ladda plugg igen.. 

57 minutes ago Hipshot sa:

Undrar om inte siktet är inställt på MOA? Jag tror det står på rattarna att ett klick = 0,7 cm.. 

Skit samma, kan kvitta fullkomligt. Idag i skogen insåg jag när jag tänkte på det att jag helt enkelt fått en hjärnblödning och skruvat åt fel håll!! Vred höger när grejerna ska åt vänster.. Så väl hemma korrigerades det. Först fyra klick tillbaka till utgångsläget sen fyra.... tog stopp efter första, siktet i botten i sidled. Inte ens i närheten av centrerat..

Bajs. Orka.. 

Nu blir det 223:an i morgon, ska iväg på rådjur innan räven men sen ska det till provskjutning. Sugigt som fan, kommer behöva ladda plugg igen.. 

Här får du lösningen på ditt problem (förutsatt att allt sitter åtdraget som det ska, vilket bör kollas först):

https://www.burrisoptics.com/mounting-systems/rings/xtr-signature-rings

De där delrinringarna (med olika fraktioner av MOA) har löst många sneda montage......inte repar de siktestuben heller.

Om du gått genom livet ovetandes: Låna tantens sminkspegel och placera spegeln framför objektivet och flukta genom siktet så syns 2 hårkors, i en god värld ska dessa överlappa, i ditt fall borde de vara grymt separerade.

Jag brukar använda ett långt vattenpass, placerat (i ditt fall) på sidan av lådan, på sidan av baserna och på sidan av ringarna, avvikelser i förhållande till pipan syns ganska bra. (förutsatt att pipan är rakt isatt). Jag hade en snedborrad låda på min Sako, det syntes direkt med vattenpasset.

Raggarö

• Like 1

Minns fan inte men jag tror inte jag har skena, har för mej att jag har Sakobaser eller något på bössan monterade av Roslagen.. tja vad det nu heter, han fd Elvings skyttetjänst.

2 hours ago Hipshot sa:

Minns fan inte men jag tror inte jag har skena, har för mej att jag har Sakobaser eller något på bössan monterade av Roslagen.. tja vad det nu heter, han fd Elvings skyttetjänst.

GESAB

• Like 1

Jaha kontroll sköt igår.. skiftat tändhatt så jag ville testa det med. Konstaterade att det fortfarande tar lite till vänster, mer med nya tändhatten, så nu blir det till att åtgärda detta så fort som möjligt. Ska ringa runt lite och kolla vart de har grejer hemma för siktet sen kör jag dit.. måste ha ordning på bössan. Den är så mkt lättare att skjuta med från kojan än Danskan!

Rivit skiten.. Allt satt faktiskt fast, ringar och baser. Det är ngr klackar monterade, inte Picatinny som väl oftast är en hel skena? Skit samma. Det enda jag reagerade på var att de små skruvarna som höll ihop ringarna satt ganska löst. Tror det är Sakoringar men inte Optilock så inga plastringar invändigt i metallringarna.

Ringde runt till de närmsta nasarna.. Uppsala hade inget hemma för 34 mm.. GESAB hade warne.. är de funkis? Jag har ingen aning.. Känns som jag vill veta om baserna sitter rätt eller inte, kanske är så att om man monterar Warne och Picatinny så är det fortfarande snett..

Just i denna stund är jag lite inne på QD.. quick and dirty.. chimsa basen i bakkant så det pekar mer åt vänster.. Sen hur grejerna mår av det har jag ingen aning om.

QD gick ju sådär.. fick tveklöst ordning på sidofelet, nu finns där utrymme åt båda hållen.. Men höjden vart plötsligt förrändrad och där räcker det nu inte längre till.. Något är knas helt uppenbart. Förmodligen är hela skiten snett från början.. verkar inte var ngr bra grejer detta. Pipan har börjat rosta där den är gängad, de översta gängorna har vittrat sönder. Förmodligen fukt och krutgaser som frätt på prylarna.. 

Motbud på höjden, ASV tornet som stökade.. nu verkar det lira.

Självklart är du en av alla tokstollar som förvarar sin bössa med dämparen monterad? :tongue: 

10 minutes ago exabit sa:

Självklart är du en av alla tokstollar som förvarar sin bössa med dämparen monterad? :tongue: 

Uppenbart ingen bra idé.. Men jag tror även det beror på kvalité på material. Danskan och Kvadden.. framför allt kvadden har alltid haft dämp monterad och det är rätt många år nu, där märks det ingenting alls. Medans Howan ser förjävlig ut. Budetbössa...

Jag säger inte emot, jag säger bara att jag inte hade en aning om det. Nu åker grejerna av..

Bara att kapa några centimeter och skära en ny gänga. Rosten borta!

Har en ganska lång gänga så jag bryr mej inte så mycket, så länge pipan ser intakt och hel ut. 

QD fixen verkar fungerat. Vänstra är tre v-max sen vred jag vänster något. Den mitt i är BK.. Högra är flera både BK och V-max samt faktiskt två 39:r BK.. Tror jag sänkte lite där. Inget stort överslag oavsett. Nu funkar det i alla fall även om lösningen känns sådär.. en bit dubbelvikt alubläck på sidan av bakre basen gjorde att det nu finns spelrum åt båda håll. Hoppas nu bara det är stabilt men jag tror det, dragit skruvarna ordentligt och skruvarna i baserna upp i ringarna satt med loctite, vägrade röra sig så där är inte problemet. Nu får detta vara, sköt att ha bössan i ordning igen! Helvete vad vingligt det var med Danskan, den må vara smutt men jag skulle behöva en ny kolv med höjbart kindstöd åtminstonde.

3590ABB4-F092-4A6E-810C-1E89D9201C56.jpeg

Ser väl bra ut, med båda eldrören??! /C 

Nä bara den klena.. Danskan behöver inte kontrollskjutas, gjordet några gånger och varje gång sitter de perfekt mitt i med två cm överslag.

Förlåt men verkar va ett jävla rappel dedär🙄 inte lämna in de till Fabian o låta han se över de. Rätta till felen så slipper de hänga på en dubbelvikt alubleck🤔? Visst kanske tar nån vecka o kostar mer. Men mtp hur mkt de ska användas o till vad så känns de rätt vettigt o få de rätt gjort.

Bara mina 5 cent

• Like 1

3 minutes ago marcus.söderlund sa:

Förlåt men verkar va ett jävla rappel dedär🙄 inte lämna in de till Fabian o låta han se över de. Rätta till felen så slipper de hänga på en dubbelvikt alubleck🤔? Visst kanske tar nån vecka o kostar mer. Men mtp hur mkt de ska användas o till vad så känns de rätt vettigt o få de rätt gjort.

Bara mina 5 cent

Visst har du rätt, hade varit skönt att få det fixat. Men det som stör mej är att jag är för kass på detta, jag hade gärna velat veta vad felet är, om lådan är sned eller om montaget är kass. Gissar på det förstnämnda.. Nu är det nödlösning, vill inte skiljas från bössan under rävjakten och kan man få den att fungera till Mars typ sen kan man lämna in... å andra sidan.. grunden, Howan.. jag tror den är rätt kass och i grunden en budgetbössa som känns sådär att ösa ut pengar på. Finns mer skumma grejer med bössan som gör mej osäker på kvalitén. 

Alublecket är i alla fall stumt, det rör sig inte och ligger vikt runt klacken utan att påverka annat än sidoläget. Basen är typ 2 cm så jag tror det är helt stabilt, har för mej att jag gjort så här tidigare faktiskt med andra bössor som funkat.

Vi får se vad som händer, ids inte lägga mer pengar på bössan nu förutom möjligen nytt  fäste och baser/skena framöver. Pipbyte är ju abnormt dyrt i förhållande till vad bössan kostar så det känns inte jättehett. 

Du har ju en 223 som kan tjänstgöra medan 204 kureras.

Inte kul att lämna bort nu, men ändå roligare än att sumpa fler rävar. Givet din historik med bössor vågar jag nästan lova att du snart slutar lita på 204 i nuvarande skick.

• Haha 1

Fattar inte vad du surrar om :blink::whistling:

För att kunna köra på din strategi, som inte är uppenbart ologisk, så krävs att Danskan fått nya kläder innan dess. Antingen höj/sänkbart kindstöd alt en KKC... lite mer sugen på KKC än GRS. Boyds gillar jag på rävbössan men vill nog ha ngt lite mer konventionellt på Danskan, hon förtjänar bättre.. (nu brinner det för Mike & Ken1)

Men jag har kämpat mej till lite förtroende för 204:an, känner att jag nöter vidare där. Helt hundra på att förra bommen tex inte hade inträffat med andra riggen.. inte ens när den gick risigt..

Ska testa iaf att nöta lite med Howan.. såg att Timney hade ngn rabatt på sina trycken nu, vart som sugen.. men avvaktar. Tror inte den bössan är så mycket mer att böka med.