Publicerat December 31, 20214 yr Tyvärr stöter man på många skottskadade gäss här nere i söder med inflammerade sår. vet om att det på vissa gåsjakter, gärna skjuts både mycket och på långa håll. Man ”Konstaterar” en bom och tar sikte på nästa. i de fallen hade jag gärna sett att man hade skjutit på nära håll för att döda gåsen. Till synes och sist är det ju det vi gör när vi trycker av. Skjuter för att döda. Å andra sidan har jag varit med om fasanjakter där det är så ”tama” fasaner att de knappt lyfter och skjuts på nära håll, det ger en konstig smak i munnen. knepig fråga.
Publicerat December 31, 20214 yr Detta är en populär post. Vi hade en gång för länge sen jakten på en liten mark i Ökna som gick ned mot Kvismare kanal. Varje morgon kom gässen från Kvismaren (fågelsjö/ reservat) på väg ut att söka föda, och hem igen på kvällen. Dom kom i enorma "plogar" mitt över oss. Vi sköt en del gäss, men var det fint väder flög dom ofta på tok för högt. På en mark i närheten (det var smala remsor ned mot kanalen) jagade "fint folk" som sköt på vad fan som än flög över dom- på avstånd där vi bara hade lyft på mössan när dom passerade oss. Dom hade ofta "fina gäster" med, och det lät som en lördagskväll i Beirut därinne när dom "jagade". Min kamrat Tor var bekant med han som var tillsynsman i fågelreservatet (utsiktstorn, föda, stängsel, märka huggormar på Öby kulle etc) och han berättade att han var ute varje dag med en flatbottnad pråm och avlivade 10- 15- 20 vingade, halta och lytta gäss som hade glidflyget ända ned till reservatet på stela vingar. Det var inte snyggt att se för alla fågelskådare som stod i fågeltornen med deras fina kikare och kunde se alla skammade gäss-och definitivt inte bra för jägarkårens rykte. Så få in gässen på avstånd du är trygg med, och mästrar att skjuta på, och städa efter dig så inte jaktmotståndarna får mera vatten på sin kvarn.
Publicerat December 31, 20214 yr Gäss är väl ofta föremål för skyddsjakt på växande gröda.. Och är väl dessutom en art där det är ok att använda bulvaner för att dra in dem under skyddsjakten just för att få till en säkrare jakt. Med de galna mängder som verkar finnas så ser jag inga problem med att man skjuter sönder en och annan. Långt hellre det än likt Danskens exempel, halta och lytta sprids i omgivningen. Samtidigt.. när man skjuter stora mängder och ligger på gränsen avståndsmässigt så kommer man tappa en och annan fågel... de kommer förmodligen inte att klara sig men seglar/flyger så långt att man inte har möjlighet att hantera dem.