Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motorsåg för hem och fritid!

Featured Replies

Publicerat
10 hours ago Johan1986 sa:

Tack för alla svar! Redan lågsäsong eller ett ämne som berör 😁

Tror inte det blir batterisåg, dels för dyrt och med tanke på hur sällan sågen kommer gå så blir det säkert aktuellt med nytt batteri vid varje tillfälle. Hade tankarna på ryobis 18v eftersom jag kör dessa batterier i annat men den imponerade inte på de klipp jag sett. Där är nog Svullo-sågning effektivare. 

Tror jag kommer lägga krutet på en tigersåg och leta upp en äldre motorsåg som får preppas för långtidsförvaring. Tigersåg hade jag lite förbisett men den är mångsidigare, och säkrare för en amatör som mig 😁

Nja tigern funkar men risken att man blir piskad i ansiktet är hög 

• Svar 59
  • Visningar 5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Pssst!  (det är bara miljöpartister som kör elsågar) 😉

• Slänger in en länk till en fjollig filmsnutt när jag sågar på vedbacken. Askstock på dryga 40cm.  

• Håller man sig borta från varuhussågarna, utan håller sig till Husqvarna/Jonsered eller Stihl så vågar jag lova att det inte är sågen och dess effekt som är begränsningen för hur mycket/snabbt man kan

Posted Images

Publicerat

Du verkar redan bestämt dig, men......

För "gubbsågning" till ved och röjning går de flesta på ön över till Stihls småsågar, jag rekommenderar dock byte från 1,1 mm spårbredd och 14" svärdslängd till 1,3 mm och 12".

Den tunna 1,1 mm kedjan är ett otyg, jag bytte omedelbums på min 193:a. (kommer ej ihåg om jag bytte drev oxå?)

Jag hade försökt hitta en begagnad Husqvarna 55, jag har två 55:or som går och går, år efter år..... Det enda som bytts är stoppknapparna (det var inget fel på dem men jag retade upp mig på att de inte fjädrade tillbaka till körläge automagiskt)

Raggarö

Publicerat
1 hour ago Raggarö sa:

För "gubbsågning" till ved och röjning går de flesta på ön över till Stihls småsågar, jag rekommenderar dock byte från 1,1 mm spårbredd och 14" svärdslängd till 1,3 mm och 12".

Den tunna 1,1 mm kedjan är ett otyg, jag bytte omedelbums på min 193:a. (kommer ej ihåg om jag bytte drev oxå?)

Jag hade försökt hitta en begagnad Husqvarna 55, jag har två 55:or som går och går, år efter år..... Det enda som bytts är stoppknapparna (det var inget fel på dem men jag retade upp mig på att de inte fjädrade tillbaka till körläge automagiskt)

Raggarö

Instämmer helt med ovanstående, stihls småsågar har förvånansvärt hög effekt.

1.1mm svärd och kedjor är väldigt känsliga för kläm och brytskador och behöver ofta bytas långt innan dom är slut.

1.3mm håller betydligt bättre!

Publicerat
1 hour ago Raggarö sa:

Raggarö

Dom säger att man måste byta drev åxå , när du säger 12"  ist för 14" blir inte det jävligt kort ?   1,3 blir det 356" kedjan då eller var den kallas ? 

dom säger på BK trädgård  att smal kedja är bättre men jag vete fan då min granne har en m grövre kedjan. 

Publicerat
2 hours ago culot sa:

dom säger på BK trädgård  att smal kedja är bättre men jag vete fan då min granne har en m grövre kedjan. 

Det skulle jag också säga om jag jobbade i butik då man kommer sälja mycket mer svärd och kedjor😉

Publicerat
9 minutes ago Mad Mike sa:

Det skulle jag också säga om jag jobbade i butik då man kommer sälja mycket mer svärd och kedjor😉

Jag kanske provar på den ena sågen 

Publicerat

man kan köpa en Sthil 211 med 1.3 mm 3/8 DELNING SÅ SPAR MAN BYTET AV SVÄRD OCH KEDJA-

Fördelen med 211 är snabbspänning av kedja och easy start samma pengar som en 193 ca .

Anledningen till smal kedja är ganska låg motoreffekt men hög kedje hastighet.

Sågen gör sig bäst med orginal bestyckningen.

Publicerat

Jo 193 kräver helt klart fyllvarv för och orka, ingen vidare drag i dem annars. Fast pappa älskar dem för de är så lätta, han är inne på sin andra. Körde slut på en 192’a först och har nu en 193’a, nu heter 194’a dock!! :thumbsup:

Publicerat

Om man ska spara pengar köper man inte sthil, min 242xp har många kubik på sitt samvete. Köp en begagnad proffssåg. Vi byter våra sågar var tredje år, och röjsåg var femte. Annars får man skatta bort allt på skogskontot. När vi högg som mäst gick det en såg per år.

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Om man ska spara pengar köper man inte sthil

Den här får du gärna utveckla för jag förstår inte vad man skulle spara in pengar på?

Husqvarna-Stihl-same same different name 

Publicerat

1 hour ago Mad Mike sa:

Den här får du gärna utveckla för jag förstår inte vad man skulle spara in pengar på?

Husqvarna-Stihl-same same different name 

Hade stihl som kvist såg då den var lättare. Efter att en skurit, en sprack i plasten i handtaget, så efter det blev det bara hqa, och man får bättre i inbyte för hqa, köper man en hqa proffssåg är de inte mycket man behöver lägga I mellan, stihl får man inte mycket för tyvärr.

Publicerat
13 hours ago culot sa:

Dom säger att man måste byta drev åxå , när du säger 12"  ist för 14" blir inte det jävligt kort ?   1,3 blir det 356" kedjan då eller var den kallas ? 

Nu använder jag 193:an till tuppning av Ask (hamling kallar Ståkkhålmare det) och diverse småjobb så 12" är tämligen perfekt i trängda lägen. Jag har bytt till mig ett 14" svärd och kedjor i dagarna men inte använt det ännu. Jag byter aldrig tillbaka till den flimsiga 1,1 mm kedjan igen......

Idag användes nästan alla mina sågar: 193:an, 261:an och 462:an av mig, bägge Husqvarna 55:orna utlånade till vedjobb, det var bara gamla Stihl 028 som blev arbetslös. 

Raggarö

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Hade stihl som kvist såg då den var lättare. Efter att en skurit, en sprack i plasten i handtaget, så efter det blev det bara hqa, och man får bättre i inbyte för hqa, köper man en hqa proffssåg är de inte mycket man behöver lägga I mellan, stihl får man inte mycket för tyvärr.

Äh jag har bytt handtag, kastskydd, kåpor och startapparater på husqvarnor med, sånt får man räkna med när dom går hårt.

Publicerat

Jag TROR  mina heter Stihl 281  kan det stämma ?  en lite äldre och båda  med utanpåliggande kedjespännare.

Jag inbillar mig att 14" svärdet har för spetsig radie fram och som sagt så känns 1,1 kedjan  lite fjösig, dock vill jag ha en lätt maskin 

Då jag  blir så jävla slut i kroppen annars, i synnerhet armarna . Sen har jag äntligen gjort slut på 5L dunken m BIO kedje olja som stelnar ihop totalt

Vilket skit !   ibland får man fart på  det genom att pensla kedjan och drevet m bensin.  Sen unnar jag mig färdigblandad  2-T aspen även om det är sinnessjukt dyrt.

Publicerat
14 hours ago 357 mangnum sa:

man kan köpa en Sthil 211 med 1.3 mm 3/8 DELNING SÅ SPAR MAN BYTET AV SVÄRD OCH KEDJA-

Fördelen med 211 är snabbspänning av kedja och easy start samma pengar som en 193 ca .

Anledningen till smal kedja är ganska låg motoreffekt men hög kedje hastighet.

Sågen gör sig bäst med orginal bestyckningen.

Skulle man inte kompensera lägre effekt  med ett kortare  12-13" svärd  som har större radie i spetsen och 3/8 kedja ??

Publicerat
8 hours ago Mad Mike sa:

Äh jag har bytt handtag, kastskydd, kåpor och startapparater på husqvarnor med, sånt får man räkna med när dom går hårt.

Jo självklart, men du får inget för en i inbyte. Vi byter vartannat år och en proffssåg av hqa betingar högre värde.

Publicerat
4 hours ago culot sa:

Jag TROR  mina heter Stihl 281  kan det stämma ?  en lite äldre och båda  med utanpåliggande kedjespännare.

Jag inbillar mig att 14" svärdet har för spetsig radie fram och som sagt så känns 1,1 kedjan  lite fjösig, dock vill jag ha en lätt maskin 

Då jag  blir så jävla slut i kroppen annars, i synnerhet armarna . Sen har jag äntligen gjort slut på 5L dunken m BIO kedje olja som stelnar ihop totalt

Vilket skit !   ibland får man fart på  det genom att pensla kedjan och drevet m bensin.  Sen unnar jag mig färdigblandad  2-T aspen även om det är sinnessjukt dyrt.

Det kan vara en dylik tingest du äger: https://www.cleavesco.com/new-models/stihl-ms-280-c-bq-chain-saw-10598912b

Nosradien har betydelse hur maskinen beter sig.

Att jobba ergonomiskt/ekonomiskt är viktigt, står jag tokigt då jag kvistar får jag ont i ryggen efter ett pass, det dröjer längre innan det onda kommer med lätt såg.

BIO-kedjeolja borde förbjudas, jag använder rapsolja på 261:an och 462:an, resten går på mineralolja. Jag har använt Aspen (alkylat) sedan 1998 och tänker inte byta, det kan föra med sig strul att byta bränsle. Det får kosta om sågarna går bra.....

Nu ska jag ut och ta några stormfällda björkar som omfamnat varann....

Raggarö

Edit: Björkarna nere, fick göra riktskär/fällskär i björkarna som den store vilade på, innan jag började såga tjudrade jag allting med vinchen på traktorn sedan släppte jag av den stora och allting brakade ihop i en hög. Uppdraget slutfört.....

Provade 14" svärdet på 193:an, det fungerar det med men behåller nog 12" uppe i träden.

Redigerad med Raggarö

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag har i dag köpt en såg till passröjning m.m. Det blev en Husqvarna 440 II, Husqvarna 440 II-kædesav | Husqvarna DK

Ett steg eller två up jvf med den gamla Partner 422 😉

vh Lars

• 1 month later...
Publicerat

Jag har en Husqvarna 545 och den är jag helnöjd med. Jag skulle faktiskt säga att den är perfekt, i alla fall för mig.

Publicerat
På 2022-01-23 at 21:46 kkjon sa:

Slänger in en länk till en fjollig filmsnutt när jag sågar på vedbacken. Askstock på dryga 40cm.

Dendär va de flås i! 

Tror jag ska testa på dedär hyrprogrammet hos hva o testa en batterisåg. Förvisso dyra saker men skönt o slippa bensinångorna och dedär ljudetsamt så kanske dessa är mindre vibrationer i?

Publicerat
9 hours ago marcus.söderlund sa:

Dendär va de flås i! 

Tror jag ska testa på dedär hyrprogrammet hos hva o testa en batterisåg. Förvisso dyra saker men skönt o slippa bensinångorna och dedär ljudetsamt så kanske dessa är mindre vibrationer i?

Ja dom tar bra betalt för grejerna. Jag och chefen har delat på kostnaderna,  jag köpte såg +ett batteri. Chefen köpte röjsåg, laddstationen och ett batteri.  Vi kollar lite på ytterligare något batteri och eventuellt en billaddare.

Väldigt skönt att slippa avgaser och bensinångor,  men ska jag köra mycket med motorsåg tar jag med en av varje, den bensindrivna röjsågen har aldrig startats efter inköpet av den elektriska. 

Inte vibrationsfri,  men betydligt bättre än bensin.

Jag kör den inte utan hörselskydd,  ett ganska elakt ljud från kedja/drift. Möjligt att det finns även på dom bensindrivna, men där blir det dränkt i motorljudet.

Det jag inte är helt nöjd med är kedjespänningen och att det är lättare att peta av kedjan när man sågar. Man måste ha med sig en 13nyckel och skruvmejsel så man kan lägga på kedjan igen.  Inte frågan om, utan när..

• 2 weeks later...
Publicerat

Väcker vidare i tråden.. Jag behöver själv ha en motorsåg här framöver.

Såg att Husqvarna 346 rekommenderas. Är det vett i att köpa sån beggad på blocket? 

Andra Husvarna-modeller att hålla utkik efter? Hur är Jonsered-sågar?

(ska användas för röjning på tomten, pass, och såga upp ved.)

Publicerat
31 minutes ago sexfemåtta sa:

Såg att Husqvarna 346 rekommenderas. Är det vett i att köpa sån beggad på blocket? 

Jag är ingen expert, men jag giller min Husqvarna 440 II, Husqvarna 440 II-kædesav | Husqvarna DK 

vh Lars

Publicerat

Har två Jonsered själv. En "proffsmaskin" och en mindre funkar hur bra som helst. Kommer inte ihåg nummer på dom. 

Publicerat
8 hours ago sexfemåtta sa:

En 346a kan du bara köpa begagnad då de inte tillverkats på många år, men det är ingen dålig såg om den mår bra! 

Jonsered och Husqvarna är i princip samma sågat om de är från detta decennium och är inga dåliga sågar, men för dina göromål så köp inget större än 50cc blir bara onödigt klumpigt och tungt.

Model är svårt då det är en fråga om ny eller begagnad såg som gäller, klassas det som småbruksfastighet så du kan dra av momsen osv..