Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU-Kommisionen stämmer Sverige för att inte ha infört Vapendirektivet

Featured Replies

Publicerat

Tro när tidningar, media och sociala degenererade medier skickar skulden på oss jägare och våra företrädare?

Publicerat

Det är ju simpelt att implementera nu när man har sagt ja till införandet. Inför EUs lägsta nivå utan att hitta på ytterligare egna idéer om diverse inskränkningar som går utöver direktivet. Har man sedan lite förstånd (vilket är lite mycket begärt av nuvarande regering, jag vet) så gör man lämpliga undantag från direktivet som tex Tjeckien för att inte försvåra för sportskyttar och jägare.   

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

– Det är oerhört allvarligt att Sverige riskerar dryga böter, säger justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) till TT.

Och vad/vem/vilka är det som gör att implementeringen dröjer, med den efterföljande risken att Sverige riskerar dryga böter !? Och när sedan böterna dömts ut, vem betalar !?

OBS ! Den sista frågan var retorisk.

Publicerat

Vi kan ju göra som polackerna som använder en del av sitt tillskott från EU för att betala böterna som dom får för sin brunkolhantering och sitt politiskt styrda domstolsväsen. Å andra sidan kanske det bara funkar för polackerna då det väl knappas finns något land som får så mycket EU-stöd medans Sverige får betala 46 miljarder och får tillbaka 22 för att vara med i denna eminenta klubb.

Hoppas bara att övriga partier står fast vid sina högtravande ord om att stå på de legala vapenägarnas sida och inte går med på någon urvattnad kompromiss. Det bästa vore ju om man hade is i magen och väntade till efter valet så hoplofoberna i dom röda partierna inte får något inflytande i frågan.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Luger6 sa:

Vi kan ju göra som polackerna som använder en del av sitt tillskott från EU för att betala böterna som dom får för sin brunkolhantering och sitt politiskt styrda domstolsväsen.

Den biten var upp rapport i söndags eller i måndags tror jag det var och där framkom det att EU håller inne den del av bidraget som böterna motsvarar, så det lär nog svida hos polackerna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/284y1y/eu-kraver-polen-pa-70-miljoner-euro-i-boter

https://www.di.se/live/eu-stoppar-utbetalningar-till-polen/

Publicerat
  • Författare
3 hours ago MrT. sa:

– Det är oerhört allvarligt att Sverige riskerar dryga böter, säger justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) till TT.

Och vad/vem/vilka är det som gör att implementeringen dröjer, med den efterföljande risken att Sverige riskerar dryga böter !? Och när sedan böterna dömts ut, vem betalar !?

OBS ! Den sista frågan var retorisk.

Ja, det är vi skattebetlare som får betala böterna.

Sedan har ju riksdagen stoppat gk av förslaget för att det skulle drabba jägare och sportskyttar för hårt, så vi får se var det slutar. Det nämns i aktuellt.

https://www.svtplay.se/video/33847430/rapport/rapport-9-feb-18-00-6?id=ew7qZ9m

Publicerat
2 hours ago Luger6 sa:

Vi kan ju göra som polackerna som använder en del av sitt tillskott från EU för att betala böterna som dom får för sin brunkolhantering och sitt politiskt styrda domstolsväsen. Å andra sidan kanske det bara funkar för polackerna då det väl knappas finns något land som får så mycket EU-stöd medans Sverige får betala 46 miljarder och får tillbaka 22 för att vara med i denna eminenta klubb.

Hoppas bara att övriga partier står fast vid sina högtravande ord om att stå på de legala vapenägarnas sida och inte går med på någon urvattnad kompromiss. Det bästa vore ju om man hade is i magen och väntade till efter valet så hoplofoberna i dom röda partierna inte får något inflytande i frågan.

Det finns alltid ett annat sätt. I alla situationer finns det alltid ett annat sätt...

Publicerat
43 minutes ago lsjonsson sa:

Ja, det är vi skattebetlare som får betala böterna.

Ett mindre bekymmer i o f s, vi är ju ett rikt land 🙄.

43 minutes ago lsjonsson sa:

Sedan har ju riksdagen stoppat gk av förslaget för att det skulle drabba jägare och sportskyttar för hårt, så vi får se var det slutar. Det nämns i aktuellt.

Förvisso ett vettigt beslut av kammaren, men på Svensk Jakts hemsida var det någon som skrev i kommentarsfältet att det spelar väl ingen roll och att det egentligen är bra, för det drabbar ju inte de legala vapenägarna ändå. Det var innebörden i resonemanget, även om det inte återges ordagrant (av mig). 

Länken leder inte till något särskilt avsnitt, förutom dagens upplaga, om det inte är dagens upplaga du vill hänvisa till. Om så är fallet, får jag titta på Rapport sedan.

Publicerat
5 hours ago Luger6 sa:

Det är ju simpelt att implementera nu när man har sagt ja till införandet. Inför EUs lägsta nivå utan att hitta på ytterligare egna idéer om diverse inskränkningar som går utöver direktivet. Har man sedan lite förstånd (vilket är lite mycket begärt av nuvarande regering, jag vet) så gör man lämpliga undantag från direktivet som tex Tjeckien för att inte försvåra för sportskyttar och jägare.   

Jo men Landet svedala har ju som tradition att vara sämst i klassen i att tillvarata jägare och sportskyttars intressen 

Publicerat
37 minutes ago culot sa:

Jo men Landet svedala har ju som tradition att vara sämst i klassen i att tillvarata jägare och sportskyttars intressen 

Någon måste ju vara bäst på att vara sämst, eller !?

Publicerat

Självfallet så kom den oförbätterlige propagandisten Mathias Ståhle Regeringen till undsättning på Twitter och refererade till sitt pekoral "Vapensmederna" som passande litteratur för den oupplyste för att förstå den uppkomna situationen:

Undertecknad kunde inte avhålla mig från att vara elokvent spydig:

https://blickovernejden.wordpress.com/2022/02/09/langbanken-vapendirektivet-narmar-sig-sitt-crescendo/?fbclid=IwAR0jJmXyIJe9INDcDo6xpLcAL-QMY89jkAOV_MT0tAx4FIAP6omYQj-cRmA

Publicerat

Ni fattar väl att nästa proposition i allt väsentligt inte kommer att skilja sig från de tidigare….

MJ kommer knappast att backa utan kommer att skylla på oppositionen. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago MrT. sa:

Ett mindre bekymmer i o f s, vi är ju ett rikt land 🙄.

Förvisso ett vettigt beslut av kammaren, men på Svensk Jakts hemsida var det någon som skrev i kommentarsfältet att det spelar väl ingen roll och att det egentligen är bra, för det drabbar ju inte de legala vapenägarna ändå. Det var innebörden i resonemanget, även om det inte återges ordagrant (av mig). 

Länken leder inte till något särskilt avsnitt, förutom dagens upplaga, om det inte är dagens upplaga du vill hänvisa till. Om så är fallet, får jag titta på Rapport sedan.

Aktuellt nämnde bara att EU hade stämt svenska staten, och sedan fällde Morgan J att riksdagen stoppat det hela.

Publicerat

Brukar vara inne på forumet ''Wild und Hund'' ibland och har sett vilken fantastisk soppa magasinsregleringen har ställt till i tyskland. Där har politiker heller inte insett att terrorister inte bryr sig om att dom enligt lag bara får ha 20 plugg i sina olagliga bössor. Vad jag förstår så har man även undantagit magasin inköpta före ett visst datum så dom himska långmaggen finns ju kvar i samhället. Som fd dynamisk skytt var ju mag en förbrukningsvara för mig och utan att ha räknat skulle jag tippa på att jag äger minst 25 st till mina olika vapen. Vad det gäller polackerna antar jag att dom ändå får lite pengar över till  böterna, dom får 160 miljarder euro i bidrag och betalar 4 för klubbmedlemskapet. 

Att Morgan Johansson står och slår blå dunster i ögonen på media visar ju bara att han spelar i samma liga som Damberg och Ljugeman. Hade det funnits journalister värda namnet hade dom ju pressat honom lite och ifrågasatt hans svammel.

Publicerat

Regeringen kommer straffas och minoriteternas inflytande kommer att vara ett dåligt minne efter valet i höst.

Morgan Johansson är en satans lögnhals, förrädare och demagog.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago fubar sa:

Regeringen kommer straffas och minoriteternas inflytande kommer att vara ett dåligt minne efter valet i höst.

Morgan Johansson är en satans lögnhals, förrädare och demagog.

Sant!:thumbsup:

Publicerat

Det stora problemet är att ingen i nationell media vet vad vapendirektivet är eller hur det skulle i dess ursprungsformat ha påverkat oss jägare och skyttar alltså normala skötsamma medborgare UTAN brottsförflutet.

ALLA tror på dessa förbannade politiker som likt MJ står och ljuger och sprider sina falsarier om att det främjar terrorism och annat patrask som skjuter folk att det inte genomförts.

HADE precis som Johan Forsell skriver här. https://svenskjakt.se/start/nyhet/moderaterna-regeringens-fel-att-sverige-dras-infor-domstol-i-vapenfraga/

"– Jag beklagar att det blivit så här, men regeringen har inte lyssnat. Gång på gång har man kommit till riksdagen med förslag som innebär en överimplementering av direktivet. Med förslag som drabbar legala svenska jägare och sportskyttar i onödan. Det kan vi inte gå med på, säger Johan Forssell."

Så hade ett åtminstone mindre illa skrivet vapendirektiv varit implementerat idag, men då dessa satans avkommor ledda av mp och deras grobian medlemmar i diverse ekoterrorist organisationer som till varje pris ska driva hoplofobi och jakthat mot total prohibition.

En sak är klar min röst i nästa val kommer ligga hos M och Johan F ska få en personlig röst från mig.

Publicerat
På 2022-02-09 at 19:58 MrT. sa:

Någon måste ju vara bäst på att vara sämst, eller !?

Ja Clark Olofsson satt i en skryt interjuv och berättade om sin ungdom 

” jag skulle fan visa dom att jag kunde bli bäst på att vara sämst”. Och han lyckades ju rätt bra…

Publicerat
På 2022-02-11 at 11:21 culot sa:

” jag skulle fan visa dom att jag kunde bli bäst på att vara sämst”. Och han lyckades ju rätt bra…

Minst sagt. Men man måste ge honom att han har ett psyke av stål, då "kriminalvården" inte lyckats knäcka honom, trots att han har suttit på institution i över halva sitt liv.

Hoppas att han inte ångrar sig nu, på åldern höst, för att blicka bakåt och summera när man närmar sig slutet och inse vad man gjort med sitt liv, måste vara en rejäl käftsmäll om man valt att vandra den väg Clark Olofsson gjort...

Publicerat
52 minutes ago MrT. sa:

Minst sagt. Men man måste ge honom att han har ett psyke av stål, då "kriminalvården" inte lyckats knäcka honom, trots att han har suttit på institution i över halva sitt liv.

Hoppas att han inte ångrar sig nu, på åldern höst, för att blicka bakåt och summera när man närmar sig slutet och inse vad man gjort med sitt liv, måste vara en rejäl käftsmäll om man valt att vandra den väg Clark Olofsson gjort...

Skulle påstå att han i allra högsta grad förtjänat den typen av käftsmäll.

Publicerat
9 minutes ago sidelock sa:

Skulle påstå att han i allra högsta grad förtjänat den typen av käftsmäll.

"Den som är fri från synd, kastar första stenen" 😉. Förstår att du tycker det, själv tycker jag bara att det är tragiskt...

Publicerat
På 2022-02-12 at 15:02 MrT. sa:

Det går inte knäcka en psykopat (ja han har blivit diagnostiserad till det)
Han saknar känsloliv och kommer aldrig att ångra något han har gjort.

Publicerat
1 hour ago Droggot sa:

kommer aldrig att ångra något han har gjort.

För hans egen skull kanske det är lika bra...