Publicerat Februari 10, 20224 yr Detta är en populär post. För några veckor sen..... Typ 9:e juni förra året... Fick jag hit en kolv och ett underbeslag för uppfräschning. Underbeslaget har jag "gjort vid" tidigare... Men kolven har liksom inte haft lust att komma i gång, så det har bara blivit liggande. Förra vecka talade jag vid Skunken, även han Dansk, och nybliven pensionär. Jag klagade över mitt dåliga samvete att detta inte hade blivit gjort, så han sa se nu för f*n att gör det färdigt- det är inte så märkvärdigt när du först kommer i gång. Sen är det klart, och då tar du inga mer jobb. Punkt slut. Jag tar inte in några jobb alls längre- nu ska det lekas sa han- gammal bilplåtslagare (av dom allra duktigaste). Så jag tog fram kartongen. Så här såg kolven ut:
Publicerat Februari 10, 20224 yr Författare Det var mest tryckmärken i kolven, trött, matt och med avslagen tå. Tryckmärkena är så gamla att oljan i dom har gjort dom mörkare så dom går inte att resa med ånga: jag får helt enkelt slipa dom bort.
Publicerat Februari 10, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Det skulle varit en ventilerat bakkappa på, men nu blev kolven så mycket lägre efter slipningen att jag skulle komma ut i ribborna när jag slipade in bakkappan, så det är tills vidare nedlagt (i af till vi hittar en annan som är kortare)
Publicerat Februari 10, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Efter slipningen vart det så här:
Publicerat Februari 10, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Sen ska vi ha lite "valnötsfärg" på det livlösa "cigarrlådeträ"
Publicerat Februari 10, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Nu börjar den sakta vakna till liv igen 🙂
Publicerat Februari 11, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Det här "trueoileriet" tar en helvetes tid om man ska göra en riktig porfyllning. Nåväl, jag har linoljebehandlat och gnussat med 0000 stålull in emellan varven. True Oil'en blandar jag 50-50 med balsamterpentin för att få det att dra in i träets porer. När det torkat slipar jag ytan med 0000 stålull med linolja som "smörjmedel" och lägger på ett nytt lager True Oil. Nu börjar ytan bli slät- därigenom får jag också tätat ytan och får "låst" den vattenbaserade valnötsbetsen under så ägaren inte får bruna fingrar när det regnar. Att få den helt porfylld tar en h**vetes tid: Det kan jag naturligtvis inte lägga ned på denna gamla bössa. Allt får vara "rimligt" hur mycket jobb man ska lägga ned.... Men, när jag är någorlunda nöjd med ytan ska jag gå över nätskärningen ett varv, då blir det här nog inte så tokigt. I morgon tänkte jag ta en sväng till skjutbanan och åka och grilla en korv någonstans - men på söndag ska det bli snö och regn: En alldeles utomordentligt bra dag att börja nätskära
Publicerat Februari 11, 20224 yr Blir det någon ny bak kappa? En röd som inte är ventilerad hade nog passat bra på den där.
Publicerat Februari 11, 20224 yr Författare 2 minutes ago karelsk blandning sa: Blir det någon ny bak kappa? En röd som inte är ventilerad hade nog passat bra på den där. Jag har just precis skruvat tillbaka original bakkappan med uppfräschat vit rand. Det får duga så länge.
Publicerat Februari 11, 20224 yr 23 hours ago Dansken sa: Nu börjar den sakta vakna till liv igen 🙂 Sedärja, nu börjar det hända saker.
Publicerat Februari 11, 20224 yr Härligt Dansken! Nu vet vi, att du äntligen blivit med 1900 bössa. Ordning återställd, bra mycket bättre istället för en ny SAKO!😎
Publicerat Februari 11, 20224 yr Detta är en populär post. Stort tack för ypperligt jobb Svend. Arvebössan efter farsan får nytt liv (CG1900 från E-tuna, ’Carl Gustaf’ emblemet på lådan, 308 win orginal). Många kära minnen från jakter med farsguben väcks, och den bössa jag sköt mina första älgbaneserier med på tidigt 80-tal 🥲
Publicerat Februari 12, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Det var inget vidare fint väder i dag heller, så efter frukost och tidningsgranskning tänkte jag ta itu med kolven. Så här ser nätskärningen ut: nästan fylld till kanten med stockolja, smuts och mög som alltihop har stelnat. Upp i hållaren med sig. Först skär jag ned i botten med ett 60 graders grovt skär, nästan som en rasp, för att få något att styra efter Nu är det inget skämt längre: jag är som Officer Murtaugh i "Dödligt vapen": I'm getting too old for this shit: med glasögon OCH förstoringsglas i pannan känns det som jag sitter och blir vindögd, och snett blir det. Detta är nog sista gången jag nätskär för ögonen räcker inte till längre- så är det bara... När jag har gått runt med 60 gradaren skär jag med en 90 graders med finare tandning Och slutligen ser det ut så här En "skvätt" linolja på... Ja, ja, det vart i alla fall inte sämre än det var innan 😉 3 fält kvar. 3 förmiddagar. Nu vill Chuck nog ut i skogen 🙃
Publicerat Februari 13, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Då det inte var något som fångade mitt intresse på dumburken i går kväll körde jag ett skift mera. Satt med en kopp kaffe och Bandit Rock på internetradion och kom plötsligt på att det var midnatt och Charles Elwood säkert var pinkenödig. Tiden går fort när jag koncentrerar mig, och Hr Tinnitus är nästan tyst. Sista fältet tog jag här på förmiddagen. Vilken jäkla tur det inte kom en tjock gummibakkappa på: rosenträ knoppen och dom vita effektränder placerar den i en viss "tidsepok"- då är det upp till beskådaren att tycka vad hen vill. Jag var tvungen att lägga ett par stenar i framstocken från hundgården för att få "rätta balancen" (som det skrivs mycket om på grannkanalen) för att den skulle ligga kvar på famösa stubben.
Publicerat Februari 13, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Visst är det vackert när man kan se träådringen i det linoljade nätskurna fält 😉 Nu är det upp till ägaren att matta ner ytan med 0000 stålull och linolja- eller fortsätta porfyllningen. För min del är jag klar. Den skulle säkert bli ett par hundringar dyrare hos lokala handlaren nu 😉 Träet är från ett skickt mellan kärna och yttervirke. Den är endast kvalitet "A" på ena sidan men en klar "B" på andra sidan enligt Bobergs lista. Jag gjorde en gång en kolv till en banbössa som var likadan. Hans kompisar sa "nu får du stå på bana 1 jämt så konkurrenterna får se fina träet" 🤣 Notera att jag har inte GJORT denna kolv: jag har förbättrat, med allt det innebär. Det var allt för i dag. Tack och hej, leverpastej.
Publicerat Februari 13, 20224 yr Dra mig baklänges på en liten vagn, bättre än ny ju 😲!!! Du är en magiker, bäste Dansk !
Publicerat Februari 13, 20224 yr Ja fy f-n va bra det blev! Man kan inte tro att det är samma bit trä ens Varför lägger du ner vapenjobben? Du är ju kung på detta.
Publicerat Februari 13, 20224 yr Författare Detta är en populär post. 14 hours ago exabit sa: Varför lägger du ner vapenjobben? Du är ju kung på detta. Någon gång ska man ge sig. Jag hade ju tänkt på det ett tag, men när Polisen återkallade mitt handlar och reparations tillstånd blev jag både förbannad och kränkt. Det är förbannat irriterande att ge sig FÖR DOM TYCKER DET, beroende på 4 transaktioner för lite på ett år. Jag kunde gott ge mig, men det är inget roligt att lägga ned en verksamhet där man får beröm för noggrannheten i böckerna vid kontroller av samma myndighet- bara för DOM tycker det, och efter ett domstolsbeslut- då går man inte ned med flaggan i topp: då har någon liten lakej plockat axelklaffar och gradbeteckningar av mig- ja, jag kände mig kränkt och förnedrat utav helvete. Inte bara jobbet, men det sociala nätverk, och folk ringer och frågar mig om råd om deras bössor- då är man NÅGON. Jag tyckte också det fanns andra områden/ förorter i Örebro trakten där blanka knappen kunde göra större nytta att klä av andra personer vapnen än just jag.... Och att inte ens sjukdom var tillräcklig anledning till att företaget gick på lågfart Men nu har jag efterhand levat mig in i pensionärslivet- och till och med blivit ganska bra på det 😉 Jag är inte heller lika hatisk längre- men det var ganska mycket på en gång: också det att mamsen gick bort och jag inte fick lösa syrran ut och behålla huset till sommarstuga på Bornholm med anledning av att det ligger 200 meter för långt mot sydost. Jävla byråkrater och pappersvändare Ett litet hus jag har vuxit upp i, och haft anknytning till i 65 år Jag var ganska kränkt och förbannad och hyste ett stort agg till ALLA myndigheter ett tag, men nu har jag väl kokat av lite Hade jag bara fått lägga ned verksamheten lite sakta i MIN takt hade det känts bättre Men jag har fullt upp på dagarna nu: Vänta på brevbäraren, läsa tidning, fika med Alf... Dagarna går fort. Därför Bössmakare Emeritus Svend Månsson
Publicerat Februari 14, 20224 yr Du får ta ur pipkanalen lite, ser ut som det kan trycka lite på pipan längst fram 😁
Publicerat Februari 14, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Nu är den hos Postnord. Ska bli spännande att se vad dom kan ställa till med denna gång 🥶