Publicerat April 12, 20224 yr Detta är en populär post. Det är inte bara i vapenlicenshanteringen och passhanteringen som svensk myndighetsutövning haltar betänkligt, Naturvårdsverket är mer än lovligt söliga att komma med beslutet om årets licensjakt på gråsäl i Östersjön. I fjol meddelades beslutet i slutet av mars med jaktstart 21 april, idag är det 12 april och ännu finns inget beslut... Att detta skulle innebära att det inte blir någon licensjakt detta år finner jag osannolikt, färre än hälften av de tilldelade sälarna vid fjolårets licensjakt blev skjutna, inte till följd av sälbrist i vart fall. Det är väl som vanligt, enskilda tjänstemän agerar i tjänstemannanrollen utifrån egna, känslostyrda åsikter... 😡
Publicerat April 13, 20224 yr Författare Så kom äntligen beslutet, lika dåligt beslut som tiden det tagit att presentera det... En månads jakt följt av två veckors uppehåll och sedan jakt igen till mitten av januari. Ett fullständigt obegripligt beslut!
Publicerat April 15, 20224 yr Problemet med att det inte skjuts tillräckligt med säl tänker jag är att de som vill jaga säl inte har tillgång till mark. Reglerna om allmänt vatten är ju hopplösa. Och att det kräver en rätt stadig båt för att genomföra. Hade jag tillgång till sälmark så hade jag gärna legat på ett skär.
Publicerat April 15, 20224 yr Känslan är att reglerna är så krångliga att ingen vågar jaga säl.. häromkring har vi skyddsjakt men dom har förbjudit fisket.. 🙄